Hamlet és Don Quijote emberi tulajdonságainak összehasonlítása
és teológiai értelmezése
Ismert
alkotók és ismert művek: Shakespeare és Cervantes, ugyanabban az évben
adta ki mindkettő egy-egy művét: a Hamletet és a Don Quijote-t.
A két irodalmi alakban megtestesült világlátás két
különböző formáját, emberi világszemléletek, viselkedésmódok két szélsőségét
– amelyek között kis önismerettel minden ember magára lelhet – mutatta
be Gabnai Sándor evangélikus lelkész, a Keresztény Értelmiségiek
Szövetsége Soproni Szervezetének múlt szombati rendezvényén, a soproni Wrenkh
Ede közösségi ház Jezsuita termében.
A többnyire római katolikusokból álló hallgatóság
előtt az evangélikus lelkész színvonalas előadása ökumenikus jellegét nem
elsősorban az adta, hogy részletes elemzésében Ravasz László református
teológus tanulmányára támaszkodott, hanem sokkal inkább az, hogy az ismert
irodalmi alakokban mesteri vonásokkal megrajzolt emberi viselkedési
minták, Istenhez, önönmagához és embertársakhoz való viszonyulások – tudomást
veszünk róla , vagy sem – egyetemesek.
Hamlet és Don Quijote.
Kik ők? Királyi vér csörgedez Hamlet ereiben, különös
kiváltságokkal rendelkező személy, viszonyulásaiban cinikus lélek, tele
gőggel iróniával, feszült, depresszív, ideges természet, a középpontba
való kerülés kényszerétől űzött. A jövőt szemléli, abban él.
Don Quijote a múltban él, képzelt világban, életében
a tapasztalat jelentőségét veszti.
Mindkét szereplő életében alapvető a valóságra eszmélés
metamorfózisa keltette változás.
Hamlet, amint a "díszletek mögé lát" arra eszmél,
hogy az egész világ romlott, Don Quijote a múltba menekül, eszményei realitásukat
vesztik. Az egyik depresszív, valamint a másik skizoid, különös pszichológiai
jelenségeit adják az irodalmomnak és teológiának.
Környezetükre, pedig, az emberi természetük által különböző módon
hatnak: Hamlet a ráeszmélő típus, aki felveszi a harcot a világ ellen,
de csak a folyamatosan meddő "tenni-akarással", aki a lehetetlennek és
menthetetlennek tartott világ kérdéseire, végül is csak a bosszú eszközét
találja; Don Quijote, a folyamatosan ideálokat kergető, túltengő önbizalmában,
impulzív és azonnal, túlbúzgó cselekvő ember.
Így rajzolódik ki a tettek nélküli meggondolások
és a meggondolások nélküli tettek embere: a két szélsőséges embertípus.
Hamlet, aki mindent tudott, mindent ismert, minden
hatalommal rendelkezett csak szeretet nem volt őbenne, ezért alkotni sem
tudott, és Don Quijote, a valóságtól elszakadt, eszményeken túli – mindennapok
realitásaitól elszakadt – hit, álomvilágba menekülő figurája, aki
a ma gondjaitól menekülve, annak lehetőségeit nem tudja használni.
Mi az előadás tanulsága és mi a dolgunk?
Ravasz László szerint: "Látni a valóság poklait, de mégis igyekezni
megjavítani azt; ismerni az emberi alapvető bűnt, és mégis hinni az emberekben;
megragadni az eszményt és a lelkiség rezdüléseit, és azokat életté és gyakorlattá
változtatni: íme ezek azok a dolgok, földi szabályok, itteni boldogságunk
titkai, amelyeket sem a dán királyfi, sem a búsképű lovag nem ismert fel
és nem tudott. Ezért állnak ők ketten az élet útjának szélsőjobb és szélsőbal
felén, mint két hallgatag, de sokat jelentő édenkerti tilalomfa. Ezért
lett Shakespeare és Cervantes az elrettentés két legkitűnőbb igehirdetője."
té
2002. április 22., hétfő 23:59