KultúrVáros |
Hogy ne vejszenek el a régiek…Ferenc Éva népdalénekes kincsekről, múltbanézésről, ajándékokról...
Hosszú utat járt be Ferencz Éva
Az 1977-ben a Színház- és Filmművészeti Főiskolán diplomázott színész,
budapesti és vidéki színházakban jelentős prózai, operett- és musical-szerepeket,
a hét éves ausztriai német nyelven művelt színészmesterséget követően:
1988-tól a néphagyomány mezsgyéjére vetődött, annak is egyik leggyönyörűségesebb
szigetére, a szakrális néphagyomány világába.
Élete legnagyobb ajándékának tekinti, hogy Erdélyi Zsuzsanna útitársa
lehet.
2002. május 8-án a soproni Erdélyi Kör meghívására Magyarok énekei
című műsorát adta elő. Eddig megjelent CD-ivel – Világ békessége (Karácsony)-1977;
Világ váltságáért (A Nagyhét költészete a néphagyományban; Archaikus népi
imádságok, Mária-siralmak)-1998; "Idvezlégy bódog Szent István Királ!"
- 2000. augusztus 20.; Tündérvilág (Szigetköz-Rábaköz; Timaffy László köszöntése)-2002
–
a múltba vesző, kincseket rejtő, gazdag lelki világ feltárásán, a kincseker
rejtő sziget ismertté tételén fáradozik. A művésznő ajándékot is hozott
az Erdélyi Körbe: egy sokszorosítható/sokszorosítandó verset, amelyet mi
is továbbadunk mindenkinek, aki úgy gondolja, hogy az "hasznára lehet."
Az előadás után egy kis ideig még elbeszélgettem Ferencz Évával: népköltészetről,
földi és égi kincsekről, hitről és ajándékról. Az én kérdéseim – miután
teljesen fölöslegesek – ezúttal a cikkből kimaradtak. Úgy vélem, hogy a
lényeg a válaszokban van.
Régi írástudatlan eleink szent felelőssége.
- Régen a gyermekek a nagyszülőkkel aludtak. Addig el nem aludhatott
a gyermek, amíg el nem mondta azt az imádságot, amit a nagyanyja tanított
neki. Így maradtak fönn a régi imádságok, és így öröklődtek – drága kincsként
– , mert addig nem is halhatott idős ember sem meg nyugodt lélekkel, amíg
át nem adta, mindazt amit ő is úgy tanult a nagyanyjától és amit neki szent
kötelességből át kellett adnia.
"Kimondhatatlan értékű kincsre leltem"
- Az elején "öntudatlanul" énekeltem a balladákat. Mindent, ami megtetszett
és ami jól állt, s aztán minél többet megismertem belőle, annál jobban
belemélyedtem a megtalált csodálatos világba. Rácsodálkoztam, arra, hogy
az énekek nem csak úgy vannak, hanem mindnek oka van; annak, hogy hogyan
születik, s miből…
Kitárult előttem egy-egy életforma, egy-egy tájnak a szokásai és akkor
a egyszer csak eljutottam a szakrális néphagyományokhoz, felfedeztem a
csodálatos kultúránknak eme részét. Az archaikus népi imádságok egyben
gyönyörű nyelvi emlékek. Az Ó-magyar Mária siralom nyelvén szólnak hozzánk.
Az ember ezeket hallgatva, énekelve elképzelni, ahogyan ül az az asszony
az eleink közül, a szobában és imádkozik csendben. Mert ezek elsősorban
nem templomi imák. Nagyon sok régi hitvilági elemeket is őriznek és szakralizálnak
is egyben; mint az a regölés is, amit énekeltem: Szállj le e házra Szentlélek
áldása, seregében, sokában, szárnyas angyalával, haj, regö-rejtem…
Ez egy kincsesbánya, tele több száz év megmentett nyelvi, lelki emlékeivel.
Sajnálom, hogy nincs még egy életem, mert akkor néprajzot tanulhatnék,
s nem csak ismerném, de sokkal alaposabban tudnám is mindezeket.
"Múltbanézés ez, amit én csinálok"
- Mert nem kizárólag a néphagyományból merítek, hanem az írott, írásos
emlékekből, a kódexekből, hiszen a Szent István lemezemet, amikor elkezdtem,
csupán tiszteletadásból is nagy vágyat éreztem arra, hogy a korabeli írott
műveket is elolvassam és használjam. Olyan csodálatos magyar szerzők vannak,
akik mégha latinul is írtak, de mind magyarok voltak és magyarként éreztek.
Arra gondoltam, hogy ezeket összegyűjtöm, s akkor az iskolákban a diákoknak
ezt élővé teszem, hogy tanuljanak belőle, hiszen minden megtanulható és
megszólaltatható. Olvasni, hallgatni is jó ezeket, de a legfelemelőbb élményt
az adja, ha ezeket megtanulod és ha mondod, énekeled.
"Lehozza az égieket..."
- A dalba foglalt imádság lehozza ide az égieket és minden megváltozik
közben benned és körülötted. A Mária-siralomban az aki énekelte, kiénekelte,
kiimádkozta az ő saját fájdalmát is. Ezért jártak búcsúba a régiek; letették
a Szűzanya lába elé a fájdalmukat, szenvedésüket és újból bírták még egy
évig… nem jártak pszichológushoz.
Amikor már túl vagy azon, hogy megtanultad magát a szöveget és a dallamot,
akkor az, amit megtanultál kezd megajándékozni téged. Valami olyan folyamat
indul az emberben, örvendezés, imádság, fohász, a jóakarás, a jó előhívása,
a baj távoltartása, az áldáskérés az égiektől, Istentől, Jézustól, Máriától,
ami nem hagy senkit érintetlenül, azt sem, aki hallja. Olyan erő van benne,
ami mindenkire hat.
Ilyen alkalmakkor egy-egy est után feltöltődöm. Nem fáradok el. Lehet,
hogy a hangom, egy kicsit elfárad, de még tudnék énekelni. És úgy tapasztalom,
hogy a hallgatóság között kialakul egy olyan erőtér, amit létezőként érezni
lehet, megmagyarázni már nehezebb.
"Amit az elmúlt ötven év művelt az emberekkel…"
A kiszikkadt lelkek, olyanok mint a szivacs… Ránézek a könnyes szemekre,
az arcokra, látom, hogy valósággal a hallgatóság is felemelkedik. Ez a
lelki kenyerünk. Szükség van erre a mai világban.
Eljuttatni a kincset, azokhoz is akik ezt nem keresik
Ez az én gondom. El kell menni az iskolákba. Magyarok énekei: ebbe
sok minden belefér: Magyarok Nagyasszonya, Szent István király, Szent Imre,
a Szigetköz, Rábaköz, Erdély népdalai, balladái, meséi; Budai
Ilonával, Kobzos Kiss Tamással együtt adom elő, de akár egyedül is,
ha úgy hozza a sors. Szép szövegek ezek, jó hallgatni és, ha a gyermekek
az iskolában élményként élik meg, akkor talán meg is tanulják.
Kaptam visszajelzést arról, hogy már játszák is történelem, és irodalom-órán
Szent Istvánkor. Nagy szükség van olyanra, aki nagyon okosan, valamiféle
hidat képes építeni és azon eljuttatja mindezt a kincset a hit nélküli
emberekhez.
Zengjen a múltunk
- "Hogy ne vejszenek el a régiek." Ezt így mondta nekem egy csángó
asszony.
A leírt anyagok, amiket sokan gyűjtöttek ott vannak alvó betű formájában
a könyvekben. Azokat föl kell kelteni, azokat életre kell hívni; énekelni
és mondani kell, hogy zengjen a múltunk.
A jövőnk miatt fontos a múltunk. Sokkal szebben beszéltek régebben,
eleink, mint mi, a mai világban. Én azáltal, hogy ezzel foglalkozom, észreveszem
magamon is, hogy a régiek dalaiból, imáiból, balladáiból tanult szófordulatok
vissza-vissza jönnek. Ha csak szebb és mívesebb lesz a beszélünk a néphagyomány
eme kincsei által, már az is sokat jelent, de ha még a lelkisége is megérint,
akkor tapasztalhatjuk azt meg, amit egyébként sem megszerezni, sem megtanulni
nem lehet, ami maga a hit.
És az ajándék:
KÖNYÖRGÉS
Uram!
Nem magamért imádkozom.
Ez a legnehezebb imádság.
Nagy terhem van. A népemet hozom.
Már meginognék, mint a nádszál
de erőt önt belém a bizalom.
Láncszem vagyok.
Velem imádkozik a népem.
A magyarok a földön és az égben.
A láncot tartják erős angyalok.
Imádkozik az ország.
Hozzád emeli, Isten, e nép arcát
és szined előtt könyörögve ellép,
Uram!
Az egyetértés nagy kegyelmét
add meg nekünk, add meg nekünk
Legyen az mindennapi kenyerünk. Amen. |
Az erdélyi egyházmegye egyik legkiválóbb és legképzettebb költő-papja,
a jövő reménysége, ERŐSS ALFRÉD volt, aki a Teológia Kolozsvárra helyezésekor
professzorként Kolozsvárra, majd a második bécsi döntés után ismét Gyulafehérvárra
került.
ERŐSS ALFRÉD tanulmányait Rómában, a Gregorian egyetemen végezte,
ott doktorált. A Collegium Germanicum-Hungaricumnak volt a bentlakója,
de még mielőtt ezekre a tanulmányokra kiküldték volna, jeleskedett a Pásztortűz
és más folyóiratokban cikkeivel és gyöngyszemenként összeválogatott szavakból
szerkesztett remek, egyszerű költeményeivel. 1948-ban a pápai nuncius püspökké
szentelte a bizonytalan helyzetben. Ettől az időtől kezdve feltűnt azzal,
hogy mindenkivel, a legegyszerűbb emberrel is barátkozott, sőt kereste
mindenkivel az ismeretséget, belevegyült ártatlan szórakozásokba, a legegyszerűbb
ruhákban járt, bár volt jobb öltözete is. Tudta, sejtette a sorsát. 1950-ben,
talán magát a betegségét is érezte a szüleihez ment látogatóba július hónap
legelső napjaiban és július legutolsó hetében egy Aranyosgyéresről Gyulafehérvárra
érkezett pap mondotta el, hogy ERŐSS ALFRÉDot a mentők agytumorral beszállították
Kolozsvárra. Az egyik akkori teológiai tanár azonnal felutazott Kolozsvárra,
de már nem tudott vele beszélni, mert akkor már az édesanyját sem ismerte
meg. Így halt meg tehát Kolozsváron, nem a börtönben. Kolozsváron a papság
összegyűlt, felravatalozták a Szent Mihály templomban. Szüleinek az volt
a kívánsága, hogy a papi zsolozsma, a temetési szertartás és a szentmise
elvégzése után vigyék Tordára. Ott történt a temetése nagyon kevés számú
hívek részvételével, mert a temetés megrendezésére nem volt idő és nem
volt alkalom. Akik utána maradtak úgy ítélték, hogy gondviselésszerű volt
a halála: Isten különös kegyelme az ő életszentségéért, mert meg akarta
kímélni az ő nagyon, nagyon súlyosan beteg szervezetét a börtönnek akkori
hallatlan nyomorúságaitól.
ERŐSS ALFRÉDnak 1912-bcn Kolozsvárott, „Székelyek dicsérete” címmel
jelent meg második verseskötete. A nyomtatott ajánlás szövege a következő:
„Ajánlom DOMOKOS PÁL PÉTERnek igaz szeretettel” A könyvecske egyik legszebb
költeménye a Könyörgés. |
té
2002. május 13., hétfő 23:08
|
|
|