Film és beszélgetés az eutanáziáról
Megválaszolatlan és – megválaszolhatatlannak tűnő
(?) – kérdések sorozatát teszi fel Jelenczki István Haláljog című
filmje, amely a Bencés Diákszövetség Soproni Szervezete és a Berzsenyi
Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) közös szervezésében igen szép számú
néző előtt került levetítésre május 16-án a Líceum dísztermében.
Jelenczki István, Dr. Papp Lajos, Dr. Vezsenyi
Károly, Dr. Varga József
A filmhez kapcsolódóan az eutanázia volt a témája május
18-án a filmrendező Jelenczki István,
Dr. Papp Lajos szívsebész
professzor és Dr. Vezsenyi Károly intenzív terápiás főorvos részvételével
tartott kerekasztal beszélgetésnek, amelyet Dr. Varga József sebész
adjunktus, a Bencés Diákszövetség Soproni Szervezetének elnöke vezetett.
Bevezető gondolatoknak szánta Jeneczki István az
Életünk
ikercsallaga a halál címmel Vigiliában is megjelent írását,
– amelynek gondolataiban a Haláljog film alapgondolatai, hangulatai köszönnek
vissza, – mintegy illusztrálva a rendező előadás során elhangzott azon
kijelentését, hogy a film készítése óta eltelt tíz évben sem a társadalom
sem az egyén részéről semmi sem változott, sem gondolkodásban, sem az eutanáziával
kapcsolatos kérdések lényegéhez való hozzáállásban.
Miért szükséges valamilyen tragikus kimenetelű betegség
ahhoz, hogy az élet szentsége fontossá elsőrangúvá váljon? - kérdezi ma
is a rendező. Ha a film hozzásegíti a nézőket ahhoz, hogy személy szerint
ki-ki magában ezen elgondolkozzék, már akkor elérte a célját - véli Jelenczki
István.
Dr. Vezsenyi Károly intenzív terápiás főorvos szerint
a filmben általa megfogalmazott kérdések és gondok ma sokkal sarkítottabban
jelennek meg, mint tíz évvel ezelőtt. A film befejező részében éppen ő
az, aki kimondja, azt, amit a rendezvényen is megismételt, és amire személyes
élete és szakmai pályája alakulása példa: hogy a társadalom, a politika
nem segíti az orvosokat élet-halál mezsgyéjén folytatott folyamatos harcukban
és küzdelmükben.
Előbb legyen jó ember és azután jó orvos az, aki
gyógyítani akar - ismételte meg a filmben elhangzott véleményét dr. Vezsenyi
Károly. Saját bevallása szerint, nem hívő orvosként, úgy gondolja, hogy
az orvosetika szabályai szerint a passzív eutanázia sem elfogadható. Egyébként
meg fogalom szintjén is rossz a meghatározás, hiszen végső soron azt kell
eldönteni, hogy az ember saját sorsát irányíthatja-e, vagy sem önhatalmúlag
- mondta a főorvos.
Dr. Papp Lajos szívsebész szerint az eutanáziát kérő
emberek nem a testi fájdalomtól félnek, hanem a szeretetlenség miatti lelki
szenvedésük teszi elviselhetetlenné a fájdalmaikat. Az idős, halálukhoz
közeledő emberek problémája az, hogy nincs aki őket szeresse.
Az eutanázia kifejezés szó szerint "jó halált" jelent.
Nem jó, nem emberi halál kórházi ágyon, idegenek
között meghalni. A régiek tudták, hogy a hosszan haldokló ember halála
előtt megkapta azt a kegyelmet, hogy kitisztult állapotban rendezhesse
ügyeit.
Az eutanázia alapfogalmairól is szólt Dr. Papp Lajos:
a saját akaratból választott halál – az élet korai megszüntetése, a halál
korai akarása – isteni dolgokba való beavatkozás: bűn. Az orvos szent kötelessége
a testi és lelki fájdalmak csökkentése. A szándékon múlik az, hogy valaki
gyógyít, vagy passzív eutanáziát követ el a fájdalomcsillapítással, ami
már az orvosi lelkiismeret kérdése. Ez utóbbit nem lehet pótolni, paragrafusokkal,
törvényekkel szabályozni.
Az emberek pedig jellemzően önző módon a haláluk időpontját is meg
akarnák határozni.
A krisztusi szenvedés példa lehet mindenki számára, a testi szenvedés
a lelki béke utolsó megszerzésének utolsó lehetősége - jelentette ki a
szívsebész professzor.
té
Jelenczki István: Életünk ikercsillaga
a halál
Mi az élet? Mi a halál? Tudjuk-e, hogy élünk?
"Az Élet szent, Szent okokból élni akar"! Tudjuk-e,
hogy Szent!
Tudjuk-e, hogy Szent, légyen az Istentől, vagy
Természettől adódóan.
Az élet nem más, mint "megengedett", többnyire
fel nem ismert kegyes halál. Méltó élet, méltó halál.
Van-e esélyünk a mai világunkban arra, hogy méltón
éljünk, méltón haljunk?
Ahogy meggyalázzák a haldoklót, a holttestet,
úgy gyalázzák meg, gyalázzuk meg életünket, létezésünket. A társadalom
működése, halálképe,
viszonya, elutasítása a haldoklóval, a halottal,
pontosan tükrözi mindazt az embertelenséget, kiszolgáltatottságot, élet-,
létezésnélküliséget, ami
ittlétünkben, jelen nem levésünkben velünk megtörténik.
S hűen tükrözi mindazt, amit mi követünk el egymás ellen.
Életünk ikercsillaga a Halál.
Születésünktől fogva várjuk, és menekülünk előle,
készülünk, és hazudunk önmagunknak arról, amit Halálnak hívunk. Thanatosz
a görög
mitológiában a halál istene, az alvilág-másvilág
megszemélyesítője. A Titok őrzője. Ikertestvére Hüpnosz, az álom birodalmának
ura,
szemlélője mindannak, amit lelkünk elfedve-eltakarva
álmainknak föltár.
Miért halunk meg? Tudunk-e valaha is szembenézni
azzal a ténnyel, amit saját nemlétünk tudata jelent számunkra? Miért élünk?
Élünk-e
egyáltalán? Vagy tán csak Hüpnosznak világában
mély alvásba merülve, tudatos-tudattalan álomban töltjük le időnket?
Lehet-e készülni a halálra? Lehet-e, tudunk-e
készülni az életre? Mit tettünk? Mit teszünk? A létezés csodája miért felejtődik
el oly hamar?
Miért válik gyilkossá, önfertőzővé, gengszterré
a föld lakosságának egy része? Egyszerűen az egyensúlyért?
Kifosztjuk a Földet, megöljük a természetet, embertársainkat
és magunkat.
Visszafordíthatatlanná vált az emberiség önfelszámolása?!
Szókratész, mielőtt kiinná a méreggel teli poharat,
arról beszél hű tanítványainak, hogy a lélek halhatatlansága visszaemlékezés
a tudott tudásra.
Ebben a folyamatban újra kell tanulnunk mindazt,
amit régebben tudtunk. A Halál nem más, mint az életből való kigyógyulás
- mondja
Szókratész.
Az eutanázia mai problémájának megközelítéséből
most csak néhányat emelnék ki. Az élet szentsége, amit az egyház képvisel,
az élet
min?sége, amit sokan több érintettségi oldalról
fogalmaznak meg, valamint a visszaélés lehetősége.
Piave, Madrid, Varsó, Sztálingrád, Auschwitz,
Birkenau, Hirosima, Kambodzsa, Vietnam, Közel-Kelet, Írország, Dél-Afrika,
Budapest,
Prága, Temesvár, Bosznia, Ruanda. (Milyen hiányos
a fölsorolás - még így is mennyire tükrözi ezt az úgynevezett földi, "fejlődő
civilizációt".)
A mindenkori hatalmak cinikus, őrült és hidegen
kiszámított érdekből való öldöklése minden emberi képzeletet túlszárnyalt.
Halálosztó korszak
a miénk.
Ártatlanokra tüzelnek Szarajevóban, Tokióban mérges
gázt engednek be az alagútrendszerbe, templomban imádkozó hívőket gyilkolnak
halomra, papot ölnek és csecsemőket ölnek. Ölnek
és ölnek, s nem tudják már mi az, amit Létezésnek, Istennek, Természetnek,
Törvénynek
hívnak.
Hol van az élet szentségének megőrzése, hol van
az élet minőségének megtartása? Van-e olyan területe, van-e olyan értéke
az egyetemes
emberi kultúrának és hagyományrendszernek, amivel
történetünk során ne éltek, ne éltünk volna vissza már?!
Szadista gyilkosok járnak köztünk, tetteik után
a jog asztalánál osztanak nekik kegyet!
Miért az eutanázia kérdése kapcsán vetődik fel
olyan élesen az élet szentsége, méltósága, védelme? Védjük-e szeretteinket,
embertársainkat?
Védjük-e létezésünket és ezt a bolygót, a Földet,
ahol élünk? Miért marad el az ember mindennapi életgyakorlatában ezeknek
a kérdéseknek
a megválaszolása?
A "diktált" társadalmi elvárás, amely része és
kiszolgálója a mindenkori hatalomnak - és ez általában önmagával azonos
-, betöltött szerepénél
fogva, működésében hazudtolja meg mindazokat
az alapvető értékeket, amelyekre mint Hatalom, hivatkozik. A hatalom által
működtetett
gépezet a legkegyetlenebb halálosztó. Egy életen
át, a mindennapok huszonnégy óráján keresztül, lassan és folyamatosan számolja
fel a
születendő én autonómiáját. Percről percre, óráról
órára, pontról pontra csepegteti belénk, a testünkbe, szívünkbe, agyunkba
a halálos mérget.
Elindítva azokat a belső lelki és testi folyamatokat,
amelyek az emberben vagy morális pusztulást, egy "tetszhalál" állapotot
eredményeznek,
vagy az egyén szervezetében kialakuló biológiai
folyamatok válnak halálossá.
A gépezet mechanizmusa már önműködő rendszerré
vált, és a körforgásból nincs kiszállás.
Tudunk-e ezzel az aljas gyilkolással szemben megőrző
életprogramot állítani? Méltó élet. Méltó halál.
Mert az "életben kell maradni" - helyzet súlyos
bilincsei milliméterről milliméterre, egyre beljebbre, mélyebbre hatolnak
belénk úgy, hogy ezeket
a bilincseket már magunkban hordozzuk, testünk,
lelkünk, gondolkodásunk részeivé válva okozzák teljes önfeladásunkat. Míg
szárnyalt a
lelkünk, még voltak ideáink, álmaink - mi mindannyian
a világ mindenesei kívántunk lenni -, de eltűntek, elhaltak korunk "civilizált"
szennyében.
Jelenkorunk valósága nem értünk van, nem velünk
van. A termelés-profit-termelés öngerjesztő csapdája pusztítja el a természet
és az emberi
kultúra még megmaradt értékeit. Teheti, mert
ez az a jól működő önfenntartó gépezet, amely a pénz totális diktatúráján
keresztül mindenkit a
hatalmába kerít.
Megállítható-e az aktív eutanáziát beteljesítő
folyamat, amit az emberiség önmaga elpusztításáért fenntart?! Öljük életünk
lehetőségeit.
Az emberiség elvesztette azt a hagyomány- és szokásrendszerében
régen kialakult viselkedési kultúráját, amely lehetővé, megengedhetővé
tette
a közösség és az egyén számára a döntés meghozatalát.
Kegyetlen, aljas módon működő világunkban kell
visszatalálnunk a tudott tudáshoz, visszaemlékezve kell újratanulnunk mindazt,
ami az embert
emberré tette.
Az élet szentsége és az élet minősége.
Közelebb kerülhetnénk mi magunk a megoldáshoz,
ha ezt a két leglényegesebb fogalmat nem csak az eutanázia kapcsán emlegetnénk
folytonosan.
Először magunkban, tetteinkben kellene visszaállítani
az élet szentségének, minőségének elvét. Ha ez megtörténne, mi magunk talán
alkalmassá
válnánk arra, hogy olyan társadalmi érték- és
jogrendszert építhessünk fel, amely lehetővé tenné az eutanázia problémájának
megoldását.
(Az írást a szerző engedélyével
közöljük)
Papp Lajos: Eutanázia
Az eutanázia szó az eu (jó) és a thanatos (a görög
mitológiában a halál megszemélyesít?je) szavakból származtatható.
Nyelvünk érdekes módon kerüli az eutanázia magyar
megfelelőjét, a "jó halál" szóösszetételt, ezzel is jelezve idegenkedését
tőle.
Mit takar az eutanázia, a jó halál fogalma? Aktív
tevőlegességet az élet megszüntetésére, magyarul gyilkosságot. Eutanázia
szakértők nyelvén,
körülírással: gyógyíthatatlan és nagy fájdalmakban
szenvedő beteg halálának tudatos előidézését, a beteg és hozzátartozóinak
beleegyezésével,
orvosi segítséggel.
Az emberiség történetében, történelmében a halálos
ítéleteket államilag fizetett szakszerű gyilkosok, hóhérok végezték, az
eutanázia során
azonban a hóhérmunkát az orvossal végeztetik
el.
Az orvos bármilyen esküre is esküszik, az életre,
a beteg gyógyítására esküszik. A fájdalom nélküli halál, a jó halál éppen
olyan paradoxon,
mint a fájdalommentes szülés, születés, fájdalom
nélküli élet.
Az eutanázia a modern kor torzszüleménye, mert
elválasztja a testtől a lelket, és csak a testi szenvedés végleges megszüntetésére
összpontosít,
nem foglalkozik a lélekkel. Az egészség szó nyelvünk
nagyszerűsége okán pontosan fogalmaz: test és lélek képez egészet, egészségről
csak
akkor beszélhetünk, ha a test és lélek harmóniában,
egyensúlyban van egymással. A természet törvénye minden élőlényre vonatkozik:
fogantatás, születés, élet, halál, elmúlás. Ha
elfogadjuk azt, hogy születésünket nem irányíthatjuk, mert Istentől való,
úgy halálunkat sem
siettethetjük, mert Isten szándéka ellen cselekszünk.
A modern kor megpróbálja ezen tiszta fogalmakat
összekeverni. Fogantatásunk pillanatától. A magzat megölése az abortusz.
Az emberi lét
mindennapos támadása az életgyilkosság. A gyilkosságsorozat
végső megtestesítője pedig az eutanázia, a jó halál.
Az eutanázia során soha sem beszélnek a lélek
fájdalmáról, pedig életünk során inkább a lelki fájdalmaktól szenvedünk,
mintsem a testi
fájdalmaktól. Valamikor, nem is olyan régen az
orvos testi és lelki fájdalmakat együttesen kezelt, gyógyított. A testet
a lélektől elválasztani nem
lehet: nem lehet külön gyógyítani a testet és
külön a lelket.
Mai korunkban, az emberek menekülnek. Menekülnek
a gyermekvállalás elől (abortusszal), menekülnek az élet nehézségei elől
(alkohollal és
droggal), az életük elől (öngyilkossággal), és
menekülnek a fájdalmaik elől, eutanáziával. Ez gyakran kemény droggal történik
(az USA egyes
államaiban kábítószerrel végzik ki a halálraítélteket,
ugyanúgy az eutanázia során nagy adag kábítószerrel oltják ki az életet).
Az eutanázia szakértők passzív és aktív eutanáziáról
beszélnek. Aktív, ha gyógyszeresen halálba segítünk valakit, passzív, ha
nem adjuk meg az
élet meghosszabbításához szükséges gyógyszeres
segítséget. Egyesek szerint a passzív eutanázia kérdése erkölcsileg is
nehezen tisztázható
fogalom. Véleményem szerint nagyon egyszerűen
tisztázható.
Az orvos szent kötelessége a testi és lelki fájdalmak
csökkentése. A szándékon múlik az, hogy valaki gyógyít, vagy passzív eutanáziát
követ el
a fájdalomcsillapítóval. Ha azért adja a fájdalomcsillapítót,
hogy a beteg korábban haljon meg, mint a természet rendje diktálná, akkor
nem
passzívan, hanem aktívan közreműködik a halál
elérésében. Ez az orvosi lelkiismeret kérdése. Az orvosi lelkiismeretet
nem lehet pótolni
paragrafusokkal, törvényi szabályozással.
Mindenkinek joga van a természetes halálhoz és
az utolsó útján a testi fájdalmak csökkentéséhez is. Természetes halál
testi fájdalmak árán a
lélek felemelkedésével járhat. Materiális, anyagias
világunkban csak a test fájdalmával foglalkozunk, pedig sokszor a testi
fájdalom vezet a lelki
megbékéléshez.
A jó és a rossz, a fény és a sötétség, a fájdalom
és az öröm, az élet és a halál egymástól elválaszthatatlan, egymás nélkül
nem értelmezhető
ellentétpárok. Az emberek önző módon a haláluk
időpontját is maguk kívánják meghatározni. A krisztusi szenvedés, az emberekért,
az
emberiségért vállalt szenvedés példa lehet mindannyiunk
számára. Testi szenvedésünk, lelkünk békéjének megszerzéséhez az utolsó
lehetőség
a halál előtt. Tudjuk-e az élet utolsó feladatát
emberi módon, Istennek tetszően teljesíteni? El tudjuk-e fogadni megélt
életünket? Mindenki úgy
hal meg, ahogy élt. Akik vállalni tudják a létet
minden fájdalmával és örömével, azok tudják vállalni a természetes halált
is.
Jó halál csak a természetes halál lehet.
(Forrás: Vigilia)
2002. május 22., szerda 14:34
|