Gondolatok tanév végén
Itt az iskola év vége! Ha valaminek vége akkor általában
számvetés készül, mit tettünk, mennyire jutottunk, hogyan valósultak meg
céljaink, min kell változtatni, mi az amit jól csináltunk. A diákok bizonyítványt
kapnak erről, ebben találják meg a kérdéseikre a választ. A tanárok virágcsokrot,
apróbb ajándékokat kapnak köszönetként. Persze nem mindig az ajándék mérete
adja a kérdésekre a választ. Sőt …
Arisztotelész óta dúl a vita az oktató vagy nevelő
iskola szükségességéről, feladatairól, eszközrendszeréről. A kérdés évszázadok
óta kérdés, a választ pedig kiváló elmék keresték, mint Voltaire, Russeau,
Descartes, Comenius, Pázmány Péter, hogy csak néhányat említsek a kiválóak
közül. A válasz nagymértékben függött az adott kor sajátosságaitól, lehetőségeitől,
társadalmi berendezkedésétől. Ezek mind a mai napig változnak, emiatt a
kérdésre adott válaszok napjainkban is eltérnek egymástól, de mostanra
inkább a súlypontok változnak. Hol a nevelő, hol az oktató iskola kerül
előtérbe.
Mindeközben néha elfeledkezünk róla, hogy az iskolákba
gyerekek járnak és tanárok tanítják őket. Az előző rendszer szükséges rosszként
tekintett az oktatásra, elsősorban a saját ideológiájának szócsövévé akarta
változtatni az iskolát. Az ott tanító pedagógusok a szellemi értelmiséghez,
nem a munkásosztályhoz tartoztak, emiatt egy munkás-parasztnak nevezett
diktatúra nem nézte jó szemmel tevékenységüket, és emiatt a támogatottságuk
is erősen háttérbe szorult. A rendszerváltás után szavakban ugyan fontossá
vált az oktatás, de a tettek nem követték az elmondottakat. Ez sajnos nem
változott, bár közben a kormányok váltották egymást.
Ígéretekben szavakban mindenki elismerte a jövőnknek
a tanítás helyzetével való összefüggését, de ennél tovább senki nem jutott.
Mi történt eközben a mostohagyermek az oktatással. A gyakran emlegetett
kontraszelekció megtette nehezen visszafordítható hatását. Sokszor sok
helyen elmondott szónoklatok feketítették be az iskolák eddig sem makulátlanul
tiszta hírnevét. Kárhoztatták az előző kormányok hibás döntéseit, és folytatták
ott ahol az előző abbahagyta. Ennek ellenére nem süllyedtünk a sötét középkor
szintjére. Az iskola hála a sok öntudatos, hivatásának élő pedagógusnak
haladt előre a maga által szabott úton, sokszor támogatások nélkül. A társadalmi
elismertség olyan mélységekbe süllyedt, hogy úgy gondolhattuk, ennél már
nincs lejjebb. Nem tudjuk mit hoz a jövő, hiszen ígéretekből sohasem volt
hiány. Most is divat szidni az iskolát, a tanárt a rendszerrel együtt.
- Van NAT, ami most már nem kötelező,
- van őszi szünet amikor a szülő kínban van, mert nem tud mit csinálni
a gyerekével, neki ugyanis dolgozni kell,
- van nagyon rövid téli szünet, bár a hosszabb is probléma lenne, mert
nálunk nincs hó, így síelni csak azon kevesek tudnak elmenni, akiknek telik
rá,
- van tavaszi szünet, amikor a gyerekek már tényleg fáradtak, és el
kel egy kis pihenés,
- van tanévzárás, amikor már hétágra süt a nap, és se gyerek se tanár
nem tud megmaradni az iskola 30 fokos tantermeiben.
Sorolhatnám az "elért eredményeket". Valahol úgy
érzem, hogy ebben a nagy oktatáspolitizálásban a tanár és a tanítani szánt
gyerek háttérbe kerül, nem fontos, pedig róla , róluk szól a történet.
Az ő érdekeiket még mindig a megkérdezésük nélkül képviselik. Mások döntik
el helyettük, hogy nekik mi a jó, mit kell tenni, és erre milyen források
állnak rendelkezésre. Most mintha lenne egy kis változás, végre nem csak
ígéret, ahogy a dezodor reklámban is hallható. Vajon ezek tényleg a változás
első jelei, vagy a választási kampány utolsó mozzanatainak vagyunk-e tanúi?
A komoly gondok miatt egyre kevesebbet foglalkoznak azzal a dilemmával,
hogy oktató, vagy nevelő iskola. Most úgy tűnik az iskolák tradíciói határozzák
meg, hogy melyik a domináns. A szülők pedig ez alapján választják meg,
hová adják gyermeküket, melyik típus az, amelyikben bíznak. Sajnos a végletek
azok, amik meghatározzák az egyes típusokról kialakult képet itt Sopronban
is. Vannak akik a katedrát a kinyilatkoztatások színterének képzelik, ez
ugye az egyszerűbb kevesebb felkészültséget rátermettséget igénylő megoldás.
A negatív képet az iskoláról ők erősítik. A másik véglet a Rousseau-i állandóan
tanulni új ismereteket szerezni vágyó gyermek ideálja , ahol a katedra
az irányok kijelölésére, a bíztatásra szolgáló eszköz.
Sokkal nagyobb türelmet, nagyobb tárgyi tudást,
otthoni felkészülést, és pedagógia érzéket igényel. Az ilyen tanárok miatt
szeretjük az iskolát, az előzőek alapozzák meg az iskola rossz hírét. Nyílván
ez a két véglet, de az iskola nem végletekből, hanem hangsúlyokból, hagyományokból,
gyermekekből, tanárokból áll. Amióta a szakfelügyelői rendszert felszámolták,
az objektív visszacsatolás sem segíti a tanárokat, ők vajon hol helyezkednek
el a skálán. Miben kell fejlődniük, miben jók, miben gyengébbek. A diákok
általában jegyet, rosszabb esetben az ellenőrzőbe beírást, esetleg dicséretet
kapnak. Ez alapján tudják magukat értékelni. Mi a helyzet a másik oldalon?
Sok a megválaszolatlan kérdés, sok az eldöntetlen
dilemma. Sok a szép eredmény, a magyar oktatás nem roggyant meg a megrendítő
ütések sorozata alatt. Talán egyszer el tud indulni azon az úton, ahol
az út végén egy olyan felnövekvő nemzet áll, aki bárkivel felveszi a versenyt.
Az EU csatlakozás küszöbén nincs már idő arra, hogy elodázza a társadalom
és a hatalom a döntést.
Talán Petőfit tudnám idézni: " most, vagy soha"
anagy@sopron.hu
Fotó: cyberpress
(illusztráció)
2002. jĂşnius 15., szombat 12:25