Nem élhetek muzsikaszó nélkül!
Jani bácsi hatszáz nótát írt
Nem élhetek muzsikaszó
nélkül!
Vannak emberek, akik éveken, évtizedeken keresztül a közelünkben
élnek s nem tudjuk, milyen rejtett értékekeket hordoznak magukban.
Pedig a 85 éves Paladi János valójában nótaszerző, fiatalabb korában
több magyar nótaverseny győztese volt, zilahi, nagyváradi,
kolozsvári, majd nagybányai évei alatt közel 600 nóta, hallgató,
csárdás zenéjét és szövegét szerezte. Négy füzetre való anyaga van
nyomdakész állapotban, ám mindeddig nem talált támogatót
megjelentetésükhöz…
Szerencsére Gáspár Attila zilahi zenetanár felfedezte nekünk. Sőt
azt is kijárta, hogy a Művelődési Minisztérium támogatásával a
Kriterion megjelentesse a füzetet, amely Balázs Árpád, báró Bánffy
György, Fráter Béla és Fráter Lóránd művei mellett Jani bácsi közel
hatvan szilágysági nótáját tartalmazza. Paladi (eredeti nevén Pulusi)
János Zilahon született, 1914. március 9-én. Családja az első
világháborút követően szétszóródott, így nevelőszülőkhöz került.
Előbb a zilahi Wesselényi Kollégium, majd az Ady Endre Középiskola
diákja volt, már tizenötévesen a Kollégium négyszólamú ének- és
zenekarát vezette. A kolozsvári Konzervatórium hároméves
zenepedagógia (hegedű)-összhangzattan szakát végezte el, később a
nagybányai Népi Művészeti Iskola zenetörténet-harmonika szakán
szerzett diplomát. Az eltelt évtizedek alatt fél Erdélyt
körbemuzsikálta...
***
– Jani bácsi nevelőapja ugyancsak muzsikus volt, Zilahon. Tőle
örökölte a nóta szeretetét?
– Kétéves koromban fogadott örökbe egy zenész család, máskülönben
árvaházba kerültem volna. Úgyhogy az én édesapám-anyám is ők voltak;
ők csináltak belőlem embert. Őket temettem el, őket segítettem.
Gyermekkorom óta muzsikálok. Nevelőapám prímás volt. Zenéltünk is
együtt. Az 1994-es Balázs-estén Zilahon felemlegették azt a zenekart,
amely Balázs Árpád nótáit műsorra vette és játszotta. Hát abban a
zenekarban, a híres zilahi cigányprímás, Rácz Gyuri zenekarában az én
nevelőapám másodprímás volt. Úgyhogy játszott Ady Endrének is, amikor
látogatóba jött a Nagyvigadóba. Gyuri fia nekem jó barátom volt, ő
mondta el nekem, hogy melyik volt Ady kedvenc nótája. Az egyik úgy
szól hogy:
"Kocsmárosné még egy iccét, / te meg cigány gyere
idébb / húzd el nekem azt a nótát csendesen / volt nekem egy
aranyhajú kedvesem."
Van ennek egy eleje is, a másik nóta:
"Befújta az utat a hó, / Céltalanul fut a fakó, /
Eleresztve a kantárja / búbánatos a gazdája. / Betyár gyerek volt
az apám / Öregapám sem különben / Becsületes, igaz ember / hogy
lett volna énbelőlem?"
– Hogyan kezdett Jani bácsi is nótát írogatni?
– A harmincas években szereztem először, hallgatókat. De a szöveg
akkor még egy kicsit csiszolatlan volt. Egy barátom mondta – ez 1939-
ben volt, román időkben –, hogy van egy híres verseny Kolozsváron,
báró Bánffy György híres nótaköltő emlékére. A báró Bánffy György
Irodalmi Társaság szervezte. Erdélyi tárgyú szövegeket kértek, dallal
együtt. – Küldj be te is a nótáid közül vagy kettőt-hármat, mert elég
jó dalokat írsz – bíztatott a barátom. Nagy meglepetésemre nemcsak
hogy bekerültem a döntőbe, de dícsérő oklevelet is kaptam, méghozzá
negyedik díjat.
Hát ez annyira felbátorított, hogy tovább folytattam a nótaszerzést.
Napközben lokálokban játszottam, de este ha hazamentem, s nem volt
villany, hát lámpánál fogtam a kottapapírt, pengettem a hegedűt és
írtam. Persze játszottam is, hegedűn, zongorán, cimbalmon, gitáron,
sok hangszeren.
1941-ben, már magyar idő volt – akkor már volt vagy húsz dalom –,
kihirdették Zilahon, hogy jön Balázs Árpád, aki szerintem nem csak
Erdélyben, de Magyarországon is a magyar nótaszerzés vezető
személyisége volt. Örültem, hogy valakinek meg tudom mutatni az én
kis füzetemet, hogy érdemes-e folytatnom, vagy ne bajlódjak vele.
Aztán jött a távirat Budapestről, hogy Balázs Árpád nem tud jönni,
mert súlyos beteg. De már nem halasztották el a nótaestet,
zongorakíséret, énekesek be voltak tanulva s a Nagyvigadó zenekara
is. Meghallgattuk a Balázs-nótákat – én egy kicsit szomorúan, hogy
nem volt kinek megmutassam a szerzeményeimet –, de a magyar fiatalság
jót mulatott, táncolt a kávéházban, hajnali háromig.
Ahogyan a közmondás tartja: buta embert nem hagy el a szerencse. Úgy
hat hónap múlva hallom Zilahon, hogy megérkezett Budapestről a másik
híres magyarnóta-szerző: Kubányi György. Most is énekelik dalait:
"Kalapomba páros tubarózsát tettem", "Zöld ablakos kicsi ház", "Most
kezdődik a tánc". Na mondom: akkor én ennek az árnyékába húzódok. Így
kezdődött az én nótaszerzői tevékenységem. Sikerült megismerkedni
vele, leültünk a Nagyvigadóban az étteremben, mutattam neki a
nótáimat. Azt mondja: a melódiáid jók, de a szövegen még sokat kell
csiszolj. Szép ember volt, tisztiruhában. Nem volt nagy korkülönbség
köztünk, ő lehetett olyan negyven körül, én meg olyan 25-26. Az
újságok azt írták, hogy önként jelentkezett a frontra, de nekem
megmutatta a behívóját. – A katonai parancsnokságnál sem mindenki
szereti a magyar nótát – mondta. Rá vagy félévre elesett a
fronton.
1942-ben megpályáztam a Budapesten rendezett Országos Nótaverseny
díját, ahol II. helyezéssel tüntettek ki. Most is őrzöm a meghívót.
Azt írták, hogy gratulálnak, műsorra vették a nótáimat és
valószínűleg album alakjában is ki fogják adni közösen azokkal, akik
még nyertek. Számomra nagyon nagy megtiszteltetés volt, hogy
szerepelhettem ezek között a híres nótaszerzők között. Erdélyből én
voltam, és dr. Albisi József orvos, akit később személyesen is
megismertem. Híres énekesek mutatták be a díjnyertes szerzőket, a
"Mindenkinek tudnia kell", "Valahol most bús egy legény", és a "Ropog
a tánc, muzsikálnak" című nótáimat Leányvári Irén énekelte. Később,
1943-ban egy II. és egy III. díjat nyertem a budapesti Nótaversenyen
a "Bús a galamb, ha nincs párja", "Ráborult a csendes este" és az
"Úgy vigyáztam a szívemre" című nótáimmal. A Tinódi Lantos Sebestyén
Magyar Dalirodalmi Társaság és az Allegro Zenei Kiadó is évente
hírdetett pályázatokat; volt úgy, hogy mind a kettő díjazott. Van
vagy tíz-tizenkét kitüntetésem: második-harmadik díjak. Nem tudtam
mindig személyesen ott lenni, de az 1942-es díjkiosztást legalább a
rádióban meghallgathattam...
A katonai szolgálat elvégzése után, 1938-40 között katonazenész
voltam Zilahon. Majd színházi zenészként, vándor magyar
színtársulatoknál dolgoztam. Jártuk Erdély kisebb városait, olyan
színészekkel mint Csóka József, Borovszki Oszkár, Kőszeghi Margit,
Imrédy Géza és mások. Az 1941-42-es években lokálokban zenéltem –
Nagyváradon, Kolozsváron –, mint tangóharmonikás. A harmonika nagy
divat volt abban az időben, nagyobb mint most az elektromos orgona.
Nagy hangsúlyt fektettem arra, ne csak tánczenét játsszak, hanem
félklasszikusokat, operanyitányokat, esetleg nehezebb számokat is.
Úgyhogy felfigyeltek rám és különböző zenekarokba kaptam meghívást:
Szilágycsehben, Zilahon, Désen is. Három hónapra szólt a szerződés
akkor, nem úgy mint most. A színháznál is hatheti szerződés volt;
lejárt, jött egy másik társulat, azzal is dolgoztam hat hetet.
– Család volt már ekkoriban?
– Hogyne. Ők mindig ott maradtak Zilahon. Küldtem haza a pénzt.
Húszéves koromban apa voltam. 1943-ban anynyira felkaptak, hogy
bevittek Kolozsvárra: Körössy Jancsi – Románia egyik legnagyobb
dzsesszzongoristája, rég kiment Amerikába –, aztán a híres
zenekarvezető, Halász Lajcsi, meg Bámbó Albi Vásárhelyről, hát ilyen
híres zenekarokkal muzsikáltam. 1943 végén behívtak katonai
szolgálatra. De még ezelőtt behívtak Zilahon az alispánhoz. Közölték
velem, hogy jön Murgács Kálmán Budapestről – híres nótaköltő,
akárcsak Kubányi – és engem bíznak meg, hogy Szilágy megyei körútját,
a kísérő vidéki zenekarokat (Kraszna, Somlyó, Tasnád, Szilágycseh,
Zsibó és Zilah) megszervezzem, felkészítsem. Murgács Petőfi-ruhában
jelent meg; mielőtt bementünk, volt egy kicsi butykosa, azt a
kulissza mögött mindig meghúzta, engem is megkínált. Nem volt részeg,
csak jó kedvű volt.
– Hát a nótához az is kell...
– Persze. Nekem ez egy megtiszteltetés volt. Mutattam neki a
nótáimat, dalaimat, azt mondta: szép szerelmes nótákat is tudsz írni,
de nagyon kevés köztük a hazafias nóta. Betegségem miatt a katonai
szolgálatom annyiból állt, hogy a tasnádi 74-es Bevonulási Központhoz
(hadkiegészítő) osztottak be írnoknak. Egész életemen át beteges
voltam, s mégis elértem ezt a hosszas 85-ik évet. Vigyáztam amennyire
lehetett. Ha nem bírtam az alkoholt, nem ittam. Nem dohányoztam, nem
kávézok, a nők úgyis elhagyják öregkorban az embert, nem kell gondot
csinálni belőle. Szép emlékeim vannak... Budapesti és szegedi
művészek jöttek, hogy vígasztalják a háborús hangulatban lévő népet,
hát ilyen tábori színházat csináltunk, különböző műsorszámokkal.
Hegedültem, tangóharmonikáztam; olyan sikerem volt, hogy az ezredes
külön parancsba adta ki, hogy engem nem szabad elhelyezzenek onnan.
– Aztán jött az összeomlás. Letartóztatták, rövid ideig be is
zárták.
– Igen. Pedig írnok-koromban nem egy szilágysági román paraszton
segítettem, hogy ne hívják be őket munkaszolgálatra. Nem tudtam
gyűlölni na. Mégis, alig három héttel azt követően, hogy hazaértem
Szilágycsehbe – ez 1944-ben volt –, a román hatóságok mindannyiunkat
letartóztattak. A zilahi koncentrációs börtönben tartottak fogva,
leírhatatlan körülmények között. Innen a földvári haláltábor lett
volna a következő állomás, engem azonban egy hónap múlva, negyven
fokos lázzal, hastifusszal, rokonaim közbenjárására kiengedett az
orosz parancsnokság, valószínű arra számítva, hogy úgyis meghalok.
Hát megmaradtam.
– Mikor kezdett újra nótázni?
– 1945-48 között vagy hat hónapig még zenéltem ugyan Szilágycseh
és Zilah kávéházaiban mint zenekarvezető, de főleg az egészségemmel
voltam elfoglalva. Aztán a lokálokat is bezárták, mindenki menjen
dolgozni. Talán ez volt a legnehezebb időszak az életemben,
megélhetési szempontból is. Ekkor már három gyermekünk volt. Hogy a
család ne haljon éhen, kaptam valami beszerzői állást: falvakból
vásároltam burgonyát a szilágycsehi járásban az akkor alakult
szövetkezeteknek. Majd pénztárnok, később alelnök lettem a
Szilágycsehi Élelmezési Szövetkezetnél. Nehéz átmenet volt. Csak 1949-
ben, amikor látták, hogy küszködök és milyen nehéz állapotban vagyok,
neveztek ki zenetanárnak a zilahi Magyarnyelvű Pedagógiai
Leányiskolába. Itt kis zenekart szerveztem a lányokból, s fel is
léptünk többfelé Szilágy megyében. Aztán kiemeltek. Olyan tanügyi
inspektor-féle voltam a zilahi rajonban. Minden terepmunkát
rámhagytak, gyalog jártam a falvakat, esetenként 10-15 km-t is,
bakancsban, fűtetlen szobában aludtunk. Megbetegedtem, nem akartam
tovább felügyelő maradni. Kolozsvárról jöttek, hogy nincs elég jó
dolgom? Nem akartak elengedni. Párttag voltam, megfogtam a
pártkönyvemet s letettem az asztalra, indultam kifelé. Már az ajtóban
voltam, mikor utánam szóltak: – Jöjjön vissza, maga tényleg beteg!
Kaptam tizenöt nap betegszabadságot, ezalatt ott is hagytam őket. Ez
volt '54-ben. A következő évben Désre mentem, ahol a Művelődési Ház
zenekörét irányítottam. Persze megtudták, hogy korábban híres
lokálokban muzsikáltam és meghívtak félnormával a volt Hungária
Kávéházba, ennek a zenekarát vezettem. Szép, elegáns hely volt; Dés
nagyon intelligens kis város volt akkoriban. Két zenekar is volt a
városban, a Hungáriában meg az Európában is; ezeket is tanítottam.
– Itt játszhatta a saját nótáit is?
– Sose játszottam lokálban a nótáimat. Soha.
– Miért?
– Ezt én mindig magamnak tartottam, hátha egyszer kiadják, hátha
egyszer még felfigyelnek rá.
– Más sem énekelte?
– Csak 1941-ben, Budapesten. S amikor 1994-ben bemutatták Zilahon
a Kolozsvári Magyar Opera énekesei.
– Nem csábította, hogy közönség előtt is kipróbálja
szerzeményeit?
– Nem, soha. Csak odahaza, zongorán. Meg baráti társaságban néha.
De nem létezett nap, hogy ne üljek le a zongorához s ne játsszak el
kettőt-hármat a dalaimból.
– A család szereti a nótáit?
– Megmondom őszintén: a második feleségem román nő, tökéletesen
beszél magyarul, szereti a magyar nótákat, ott volt velem Balázs
Árpád esten is, de a román dalokat csak jobban szereti. Ez
természetes. Mindig azt mondja: – nagyon szépen írsz, de nekem csak
jobban tetszik az, hogy "Frumosa mea cu ochii verzi..."
– Jani bácsi románul is énekelt a lokálokban, vagy csak
magyarul?
– Énekeltem én románul is, sőt, németül is. Mikor idekerültem
Nagybányára, 1962-ben, már csak a modern zene ment a lokálokban. A
nagybányai Élelmezési Tröszt az akkor megnyílt Bukarest Vendéglő
zenekarvezetőjének szerződtetett. Az a fajta zene, amit én tanultam,
amit én tudtam, már nem kellett. Pedig nagyon sok klasszikust játszom
mai napig is – hegedűn, a harmonikát már nem bírom – de ez nem
kellett.
– Huszonhárom éve nyugdíjas. Szokott még zenélni?
– Odahaza néha előveszem a hegedűt, s eljátszom a régi szép
melódiákat, egy-egy operettrészletet. Nagyon megnyugtatnak. A
harmonikát már nem bírom. De az nagyon jólesik nekem, ha eljátszok
néhány régi melódiát. Minden kornak megvan a maga világa. Az
ifjúságnak a maga ritmikus tánca, az idősebb embereknek pedig az a
szép muzsika, ami a fiatalságra emlékezteti. Hát így vagyok én. Nekem
már eltelt az időm. De ha eljátszhatok egy részt a
Csárdáskirálynőből, vagy a Marica grófnőből, az nekem megnyugvás.
– Szöveget vagy dallamot könynyebb szerezni?
– Sose volt szövegíróm. Balázs Árpádnak volt. Nem tudom, báró
Bánffy Györgynek volt-e, de Fráter Lórándnak biztosan igen.
Mindegyiknek volt szövegírója. Hát persze könnyebb csak zenét írni.
Az én dolgomat nagyon megnehezítette, hogy magam kellett a szöveget
is írjam. A zenét egy-kettőre lezongoráztam, papírra vetettem, de a
szöveg sok éjszakámba került. Pedig verseket is írtam, vagy 40-50
verset. A legelsőket a Szilágyság közölte, majd a budapesti "Jó
estét" című lapban és egy antológiában, a "Száz húros hegedű"-ben
jelentek meg. S a nagybányai lapban is néhány.
Több mint 600 nótát szereztem. Ebből 280-300 hallgató, vagy 180-200
csárdás és vagy 100 dal. El kell mondjam, hogy van egy kollégám,
akivel együtt tanítottunk, én zenét, ő természetrajzot: Szűcs Sándor.
Gyönyörűen ír, kottázik. Szomszédok voltunk, így ő segített nekem
lejegyezni a nótákat, négy füzetben. Az első kötet címe: "Tavasz van
a Maros partján". A második: "Minden nóta szívhez szól", a harmadik:
"Dalolva szép az élet", a negyedik pedig az "Erdélyi nótacsokor". S
van egy másik nagy kötet is, ebben a dalok vannak. Hatszáz nóta.
Ehhez képest ez a megjelent füzet – amelyben csak hallgatók és
csárdások vannak, 52 darab – nagyon kicsi dolog, de hát mit csináljak?
– Mikor írt utoljára nótát Jani bácsi?
– Nagyon jó kérdés. Sajnos már nem látok jól se kottázni, se írni.
Van egy tanítónő lányom, ő segít már két-három éve. Azt hittem, hogy
nem fogom befejezni, amíg le nem hunyom a szemem, de sajnos emiatt be
kellett fejezzem. Nem hozhatom a lányomat titkárnőnek magam mellé.
Pedig tudnék még írni; ha a szemem nem lenne olyan amilyen, legalább
50 dallal még szaporíthattam volna a nótatáramat. Így egy tavaly írt
dallal befejeztem a nótaírást... Valaki azt mondta egyszer, hogy ez a
nótaszerzés számomra hobbi. Pedig ez nem hobbi. Ez bent van a
szívben, a lélekben, s ha ezt nem teszed ki, akkor se éjjeled, se
nappalod nem lehet...
Lejegyezte: Dávid Lajos (Bányavidéki Új Szó, Románia)
1999. február 03., szerda 00:00
|