Szántó András festőművész kiállítása elé
Az utolsó(?) bohém
Szántó András kiállítása
elé
"Ne idegesítsük a véglényeket, hogy kiírtjuk az
emberiséget, s akkor kezdhetik az egészet előlről."
Bohémek társasága – sokan nevezték így azt a tarka
művészcsoportot, amely Hollósy Simont, Thorma Jánost és Réti Istvánt
első nagybányai kiruccanásukra elkísérte. Nem tudom – talán maguk a
képzőművészek a megmondhatói –, hogy ennek a kifejezésnek – bohém,
bohémek – van-e MA létjogosultsága a művészetben, s azt sem, hogyan
lehetne e fogalmat pontosan meghatározni. Hiszen már a múlt században
sem ugyanazt értette alatta a tisztes polgár és a nagybányai
festőművész. Előbbi csakis könnyű erkölcsű nőkre és léha ficsúrokra
gondolt, Hollósy számára azonban a "bohémnek lenni" sokkal többet
jelentett: az emberi és művészi függetlenség melletti tüntetést egy
olyan világban, amely őt – bár messziről tisztelte sokszor –
emberként és művészként is nehezen fogadta be.
"Csak azért is azt csinálom, amit én, mint ember és mint művész
jónak látok" – érezhető ki Hollósyék egynémely cselekedetéből, de
valószínű, hogy valahol benne volt az is, amit Lyka Károly így
fogalmazott meg egyik levelében: "Nagy örömmel olvastam, hogy a régi
bohémélet új tavaszra ébredt. Hidd el nekem, ez egy lépés a művészet
felé. Mert a művészet nem lehet meg művészi temperamentum nélkül, ez
pedig éppen a bohémságban találja meg legjobb kifejezését".
Ebben az értelemben: vajon vannak-e ma bohémjeink?
Én azt hiszem igen.
Pedig a XX. század második fele nem kedvezett a függetlenül
cselekvő és gondolkozó embereknek. Az utóbbi évtizedben pedig, bár
látszólag ledőltek a régi, ideológiai akadályok, szinte azonnal
másfajta gondok, másfajta – többnyire materiális – korlátok állottak
helyükre. Talán éppen az ezekkel az akadályokkal való szembesülés,
talán a művész-elődöktől valamiképpen átöröklődött, megőrzött
bohémság maradéka késztette Szántó Andrást arra, hogy emberként közel
harminc évesen sportrepülőre üljön s meg sem álljon az aranykoszorús
bajnoki címig. Vagy művészként arra, hogy miután egy ideig plakát-
grafikával kísérletezett, majd szép rézkarcai, városképei révén vált
elismert művésszé, felhagyjon a jól bevált technikával, – részben a
közönség által megszokott és megszeretett motívumkörrel is –, s fogva
a Balla József hagyatékából tulajdonába került néhány ecsetet,
vásznat, szinte egyik napról a másikra nekiálljon aktokat,
napraforgókat, portrékat festeni. No és persze "nagybányai kék" eget,
zöld füvet, piros cseréptetős házakat – szigorúan csak vászonra –
hiszen "nagybányai festőnek" vallja magát, a hajdani híres
művésztelepi hagyományok folytatójának.
Szántó András – vagy Andreász, ahogyan újabban műveit szignálja –
mindig is szerencséjének tartotta, szerencsét ígérő csillagzatának
tulajdonította, hogy a nagybányai festőiskola alapításának
félévszázados évfordulóján, 1946-ban született – Szatmáron. Ötvenedik
életévét töltötte be tehát, amikor a nagybányai festőiskola a
századikat. A kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola
elvégzését követően, 1970-ben került Nagybányára. A rendszerváltásig
rajztanárként dolgozott a város különböző iskoláiban, azóta
szabadúszó festőművész.
Életben, művészetben sokmindennel megpróbálkozott. A vitorlázó
repülésnek csak 45 évesen, 1991-ben mondott búcsút, de ma is
szenvedélyes síző; "kisebbik" műterme sílécekkel, botokkal,
bakancsokkal van "kibélelve". Ami pedig a művészetet illeti: a plakát-
grafikával való kacérkodást követően egy már több mint 500 éve ismert
technikát fejlesztett tovább, az aquafortét. A Balla József-féle
ecsetek, vászon és festék mellé később festőállványt is örököl Walter
Frigyestől – s nem akarja veszni hagyni. Másrészt úgy érzi, hogy
bizonyos témák feldolgozásához a rézkarc túlságosan is kemény,
méretbeni kötöttségei és színei sem elégségesek ahhoz, hogy a kívánt
témák szépségét az igényelt szinten kifejezhesse, így nekifog festeni.
Az utóbbi években elsősorban ennek él. Bár régi főtéri – mai
szemmel nézve hatalmas, bálteremnyi méretű – műtermének sarkában még
ott áll a rézkarcok készítéséhez szükséges felszerelés, a falakon ma
már elsősorban olajfestmények fogadják a látogatót: tájképek,
portrék, aktok, virágok.
Örökmozgó, minden tréfára kapható ember, talán a legnyüzsgőbb festő a
nagybányaiak közül. S talán nem veszi sértésnek ha azt mondom:
kitűnően ért ahhoz, hogy – szinte gátlástalan, szent céltudatossággal
– hogyan kell eladnia magát.
Ami a mai világban akár létkérdés is lehet.
Sokat fest és gyorsan, megrendelésre is, általában egyszerre több
képen is dolgozik. Csakis műteremben, szabadban soha. Büszkén mondja,
hogy ha egy évig tétlenségre lenne kényszerítve, akkor is lenne mit
eladjon. Képei állandóan ott vannak nem csak a nagybányai, de a
szatmárnémeti, külföldi tárlatokon is, sőt az interneten, a
számítógépes világhálón is megtalálhatók. Csoportos kiállításokon
vett részt Bécsben, Stockholmban, Munkácson, Berlinben, Dortmundban
és természetesen számos hazai városban; egyéni kiállításaival
Magyarországon, Olaszországban és persze itthon, Romániában
találkozhatott a nagyközönség.
Ma is szereti az újat, a változatosat. Vallja, hogy az ember
feladata az új keresése. "Ha ez nem lenne – nyilatkozta egyik
interjújában – mindvégig ugyanabban a monotonságban tapicskolnánk, de
előbbre nem haladnánk."
Nos, e szempont alapján ha csak az elmúlt tíz esztendő termésén
tekintünk végig, akkor is megállapítható: Szántó András haladt előre.
Még akkor is, ha vannak olyanok, akik azt mondják: túlontúl nagyot
fordult, míg a hajdani grafikáktól, a jelenlegi, színekben tobzódó
alkotásokig eljutott.
Ha kritikusai elégedetlenek is olykor, ő maga nem panaszkodik.
Képeit sokan vásárolják, sokan keresik, bár beismeri: néhány év óta
lényegesen nehezebb eladni. Az elszármazott nagybányaiak már
ritkábban járnak haza, az ittlakók pedig kétszer is megnézik, hogy
mire adnak ki pénzt. Mégis úgy érzi: neki "minden bejött".
Elégedettsége azonban nem megelégedettség. Tudja, hogy "a
művészember élete végéig adós, ha másnak nem, hát önmagának. S bár
állandóan arra törekszik, hogy kiegyenlítse ezt a számlát, tudva
tudja: ebből aligha lesz egyenlőségbe hozott mérleg."
A véglények pedig még várhatnak...
A bohémeket (még) nem kell újrateremteni.
Dávid Lajos (Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. február 19., péntek 00:00
|