Márciusi nemzedék
Hol vannak az ifjak?
Márciusi
nemzedék
Sok mindent elmondtunk már – a mögöttünk sorjázó évtized folyamán
nyíltan, azelőtt inkább csak magunkban, rejtjelezve, hogy a hatalom
ne értse – március idusáról. Az 1848-49-es forradalom és
szabadságharc kitörésének és leverésének, Petőfi születésének és
halálának évfordulói által határolt utóbbi két esztendő során
kulturális rendezvények torokszorító pillanatai, vetélkedők ezreket
mozgásba hozó lendülete, tudományos értekezletek, szobor- és
emlékhelyállító igyekezetünk voltak a megemlékezések mérföldkövei.
Számolni is nehéz lenne, hány könyv, kiadvány, méltató újságcikk,
elemzés, internetes web-oldal jelent meg, hány alkalmi kiállítás,
tárlat nyitotta meg kapuit '48 vonzásában. Nem csak az anyaországban,
vagy a Kárpát-medencében, de Tokiótól Chişinău-ig, Bankok-tól,
Helsinki-ig, Moszkvától Ankaráig, szerte a világon, mindenütt. És
remélhetően így lesz ez a következő hetekben, hónapokban is. Hiszen
az ünnep, az évforduló nem ért még véget, a jubileumi kettős esztendő
második felébe éppen csak belekóstolhattunk.
A rendezvények eszmei irányadói kezdettől fogva próbálták szélesre
nyitni a résztvevők körét. Igyekeztek nem csak a – nosztalgiázó,
múltat idéző együttlétre már koruknál fogva is hajlamosabb –
idősebbeket részesévé tenni az eseményeknek, de a fiatalokat is
bekapcsolni a programokba. Nyilván tudva, hogy a leggrandiózusabb,
kokárdás, könnyes-búsmagyaros ünnepség sem ér semmit, ha nem előre
mutat, ha az örökhagyókra emlékezve nem válik maga is örökhagyóvá.
Ha nem úgy mutatja fel történelmünk, múltunk tanulságait, értékeit,
maradandó kincseit, hogy azt maga is kiegészíti a maga tanulságaival,
értékeivel, maradandó kincseivel.
És kinek hagyhatunk örökséget? Az utánunk következőknek. A mostani
és mindenkori fiataloknak. Akik történelmünk folyamán nem egyszer
bebizonyították, hogy nem csak jövőnket, de jelenünket is nyugodtan
rájuk bízhatjuk. Itt vannak példának mindjárt a márciusi ifjak, 1848
"márciusának" vezéralakjai: Irányi (vagy Irinyi) Dániel, ügyvéd és
publicista, később igazságügyminisztériumi államtitkár, felvidéki
majd pesti kormánybiztos, aki a Nemzeti Múzeum lépcsőjéről javasolta,
hogy vegyék rá a városi tanácsot a 12 pont elfogadására és
szabadítsák ki budai börtönéből Táncsics Mihályt. Később,
száműzetésben megírja a magyar forradalom és szabadságharc politikai
történetét. 1822-ben született, a forradalom kitörésekor mindössze 26
éves. Vagy Irinyi József, ügyvéd, a Pesti Hírlap szerkesztője,
képviselő, a rend fenntartására alakított 14 tagú pesti bizottmány
tagja, aki március 14-én, az Ellenzéki Kör vitáján megfogalmazza és
felolvassa a később 12 pont néven híressé vált politikai program
alapváltozatát. Ugyancsak 26 évesen csatlakozott a mozgalomhoz.
Vasvári Pál nevét mindenki ismeri. Író, történész, politikus volt,
a márciusi ifjak egyike, aki ugyancsak az Ellenzéki Kör vitáján tűnik
ki társai közül, s aki később a Rákóczy-csapat őrnagyaként veszti
életét Funtinellánál. Előbb említett társainál is fiatalabb,
mindössze 22 éves volt 1848 márciusában. Alig egy évvel volt nála
idősebb Jókai Mór, a nagy magyar író, aki a márciusi ifjak egyik
vezéreként ugyancsak részt vett a 12 pont megszövegezésében. 1825-ben
született, '48-ban tehát alig 23 éves. Gróf Teleki Sándor is
fiatalon csatlakozik a szabadságharchoz. Petőfi Sándor, Victor Hugo
és Liszt Ferenc barátja, a "vad gróf" kezdetben közhonvéd, majd Bem
futára, élelmezési biztosa, ezredes, később résztvesz az olasz
szabadságharcban s Nagybányán fejezi be kalandos életét. 1821-ben
született, a forradalom idején tehát 27 esztendős. Petőfi Sándor
születésének évfordulójára tavaly emlékeztünk.
A "legnagyobb magyar költő" a márciusi ifjak vezéregyénisége volt,
aki a fehéregyházi csatában hal hősi halált. A forradalom kitörésekor
mindössze 25 éves.
Zágonyi Károly, aki már a szabadságharc idején kitűnt bátor
cselekedeteivel, de igazán csak az amerikai polgárháborúban vált
híressé, s került be Missouri állam történelemkönyveibe, 1822-ben,
vagy 1824-ben született, 24-26 éves lehetett tehát, amikor először
kardot rántott a szabadság védelmében. De nem csak a magyarok álltak
fiatalon a forradalom barikádjaira: Avram Iancu a román forradalom
tragikus véget ért vezéralakja 1824-ben született, '48-ban tehát 24
éves; ekkor még forradalmártársa, a magyar-román megbékélés
következetes híve, Nicolae Bălcescu sem töltötte be 30. életévét. A
tetszés szerint folytatható névsor különösen akkor válik
tanulságossá, ha öszszevetjük jelenlegi helyzetünkkel. A Korunk című
kolozsvári folyóirat legutóbbi, februári lapszáma indított izgalmas
vitát Makkai Sándor: Magunk revíziója című írása kapcsán, s a
kérdésre reagáló Kárpát-medencei magyar közéleti személyiségek, írók,
értelmiségiek közül többen is jelezték: ijesztően eltorzult a
magyarság életkori megoszlása. Éppen azok az életkori kategóriák
hiányoznak közösségünkből, amelyekre a jelen és a jövő feladatainak
felvállalása hárulna. A nyugdíjasból alapkáder lett, a közösségi
feladatok vállalásában tömegével vannak jelen a 65-70 évesek, sőt –
Nagybányán is van erre példa – olykor a 80-on túliak is.
Márciusi ifjak helyett ma már leginkább csak márciusi öregekkel
dicsekedhetünk. Ha végigtekintünk társadalmi szervezeteinken – RMDSz,
EMKE, művelődési társaságok, baráti körök, szakmai szervezetek –
kevés, nagyon-nagyon kevés kivétellel legjobb esetben is a jó
középkorúak állnak a cselekvés porondján mindenütt. Segíteni talán
még szívesen (be)segítenek mások, fiatalabbak is, de a legkisebb
felelősséggel és rendszeres munkával járó tisztségtől is ódzkodik
mindenki. Nem egy Máramaros megyei magyar szervezetet ismerek,
amelynek vezetője már évek óta próbálja átadni másnak, fiatalabbnak a
stafétabotot, sikertelenül. Senki sem vállalja. Sőt, olyan csoportot
is ismerek, amelynek – éppen az ebből adódó gondok elkerülése végett
– nincs is választott vezetője; még jó, hogy egyelőre nagyon jól
működnek anélkül is.
Hol vannak hát a márciusi ifjak?
Érdemes a kérdés másik oldalát is megvizsgálni: neveltünk-e
magunknak márciusi ifjakat? Vagy csak asszisztáltunk a közösségi
szerepvállalást ("nagyosan") alapítványi pénzek körül zajló,
"sikkasztottam vagy nem sikkasztottam" vitára szűkítő ifjúsági
szervezetek ténykedésénél, amelyek tevékenysége évek óta
"menedzserképző táborok" szervezésében merült ki, melyek végzettjei
éppenséggel semmit sem menedzseltek?
És még egyszer: neveltünk, nevelünk-e magunknak márciusi
fiatalokat?
Neveltünk-e, nevelünk-e magunknak elitet, szervező, élenjáró
értelmiséget? Vagy ez ma már "nem menő", nem divatos, – mert nevelni
sem az, csak oktatni, tanítani. Versenyt futunk az egyre dagadó
információáradattal, kétségbeesetten próbálunk mindent
belegyömöszölni gyermekeink fejébe, mert azt írja elő a tanterv, s
nem vesszük észre, hogy ez egyrészt biológiai lehetetlenség, másrészt
a legfontosabb, az életre való felkészítés, mi végül is legfőbb
feladata lenne mindenféle iskolának, valahol mindig elsikkad...
Egyébként is – mondjuk gyakran – "hagyjanak békén ezzel az örökös
magyarkodással!", "minket már rég kiábrándítottak mindenfajta
közösségi, jelszavas szerepvállalásból a diktatúra évtizedei".
"Nekünk most nincs időnk", "nekünk elég a napi robot","nekünk
gyermeket kell nevelni" (azt az egyet, esetleg kettőt!), vagy
"csinálja az, akinek ideje van rá!" Azért igényeink vannak.
Reklamálunk és számonkérünk ha "ebben a városban nem történik semmi",
vagy ha megint kissé öregesre, nosztalgiásra, unalmasra sikeredett a
megemlékezés. Vagy már nem is kérünk számon, csak hallgatunk és
lemondóan legyintünk, gyermekeinket pedig lehetőleg külföldre küldjük
tanulni, hátha ottragad, ott tartja a szakma, megnősül vagy férjhez
megy, s akkor nem kell magyarázkodni, hogy kit (nem) hagyunk magunk
után, "elvégre nem tarthattuk őket itthon erőszakkal". Panaszkodunk,
hogy nincs kulturális élet, hogy itt már jövője sincs a
magyarságnak... Persze, nincs, mert a JÖVŐNK vagy nem született meg,
vagy elrománosodott, vagy "bárhol, csak itthon ne élje le az életét."
A maradék kevés jövendőnk pedig – magáramaradván – itthon keseredik
bele a szélmalomharcba...
Hol vannak hát a márciusi ífjak?
Nem tudom, hogy készült-e ilyen felmérés, de érdemes lenne
összehasonlítani, hogy mit jelentenek a kifejezések – haza,
szülőföld, hazafiság, közösség, nemzet – Amerikában vagy Nyugat-
Európában és a volt szocialista tábor utódállamaiban, idehaza. És
elgondolkozni azon, hogy miért van ez így, és hogy miért tart ott ma
a sokat szidott, mert nagyon sok hibát hordozó, de belső, közösségi
energiáit kétségkívül kitűnően hasznosító Nyugat ahol tart, és miért
tartunk mi itt, ahol tartunk. Hogy kinek a hibájából, az már nem is
lényeges, csak az, hogy hogyan lehetne ezen idehaza változtatni.
Én szívem szerint fognám és kivetíteném az égre, hogy mindenki
lássa azokat a képeket, amelyeket a minap kaptam kölcsön valakitől. A
szépen rendezett album fotói az egykori Nagybányai Magyar Tannyelvű
Középiskola diákjainak KÖZÖS rendezvényein készültek az ötvenes évek
második felében: a közös kirándulások alkalmával, a
tornaünnepélyeken, a közös szabadtéri vetélkedőkön. Nagyon sok
felvételt az épület emeleti ablakaiból kattintottak el, mintha a
fényképész a többnyire egyforma fehér ruhába, tornamezbe öltözött
gyermekek százaiból áradó hihetetlen erőt próbálta volna egyetlen
képkockába süríteni: egy egészséges, fiatal, élő közösség sugárzó
erejét...
Ezért van tehát szükség arra, hogy ezúttal is mindenekelőtt a
fiatalok legyenek azok, akiket bevonunk '48 bűvkörébe. De őket nekünk
kell meggyőznünk arról – igen, éppen nekünk, kiábrándult,
megkeseredett, robotoló, gyermeket nevelő, harmincasoknak,
negyveneseknek, ötveneseknek, hatvanasoknak –, hogy színpadra lépni,
szavalni, versenyezni és kiállításokra járni, klasszikus zenét
hallgatni, táncházzenekar mellett ropni a mezőségit, kórusban
énekelni, előadásokat szervezni, s mindenekelőtt részt vállalni, sőt
részt követelni a közösségi munkából, nem divatjamúlt, nem maradi
dolog, és nem unalmas iskolai kötelesség, de akár fiatalos és divatos
kikapcsolódás is lehet.
Mindenekelőtt azzal, hogy példát mutatunk. És magunk is színpadra
lépünk, és szavalunk és versenyzünk, és kiállításokra járunk, és
klasszikus zenét hallgatunk és táncházzenekar mellett ropjuk a
mezőségit és kórusban éneklünk és előadásokat szervezünk és részt
vállalunk, sőt követelünk a közösségi munkából. S aztán, ha eljön az
idő, szép lassan átülünk a nézőtérre, átadjuk a helyünket az újabb
nemzedéknek.
Mert akkor már – így és csakis ÍGY – lesz újabb márciusi nemzedék!
Dávid Lajos (Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. március 13., szombat 00:00
|