CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 4., szombat, Mónika, Flórián napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Magyarázd meg!

Mt 13.24-43 Más példabeszédet is mondott: „A mennyek országa hasonlít ahhoz az emberhez, aki jó magot vetett a földjébe. Amikor szolgái aludtak, jött az ellensége, és konkolyt szórt a búza közé, aztán elment.A vetés szárba szökött és kalászt hányt, de a konkoly is felütötte a fejét. A szolgák elmentek a gazdához és megkérdezték: Uram, ugye jó magot vetettél földedbe? Honnét került hát bele a konkoly? Az így válaszolt: Ellenséges ember műve. A szolgák tovább kérdezték: Akarod, hogy elmenjünk és kigyomláljuk? Nem - válaszolta -, nehogy a konkolyt gyomlálva vele együtt a búzát is kitépjétek! Hagyjátok, hadd nőjön mind a kettő az aratásig! Aratáskor majd szólok az aratóknak: Előbb a konkolyt szedjétek össze, kössétek kévébe és égessétek el, a búzát pedig gyűjtsétek csűrömbe!”

Nocsak! Az apostolok sem birtokosai a közvetlen ismeretnek! Végighallgatják a búzáról és a konkolyról szóló példabeszédet, meghallgatják a mennyek országáról szóló hasonlatokat. (Észrevettük, hogy mennyire hasonlít, sőt majdnem azonos a hitről és a Krisztus követőkről szóló mondatokkal? Mindegyik kicsiben kezdődik, és kicsinységében hat az egészre!) Majd közösen azt kérik, hogy magyarázza meg nekik, amit mondott! Vajon akkor mennyire értették a többiek?
Jézus pedig nekiáll, és elmondja szinte szavanként, kínos precizitással fordítva a példabeszédet. Különösen tanulságos ez a szó szerinti "fordítás" mindazok számára, akik vakmerően bízva Isten irgalmasságban (s magukat hívőnek vallva) tagadják a pokol és a kárhozat valószerűségét. Pedig itt is, mint az ítéletről szóló egyéb helyeken, a szétválasztás után a fájdalmas örök enyészet és a ragyogás tartósan különválik egymástól.
Ugyancsak nagyon valószerű a gonosz működése. Mintha nem tapasztalnánk nap mint nap, hogyan hull körülöttünk is a konkoly magja, hogy elfojtsa vagy körülnője azt a kísértett, törékeny, apró "hitkezdeményt", melyet olyan nehezen koldultunk ki magunknak. A gonosz léte csak annak nem nyilvánvaló, aki már feltétel nélküli eszközévé vált, akit már nem kell kísérteni.
Az e világbéli "kényszertársaság" tehát Istentől megengedett. Ő akarattal nem csinál "micsurini tenyésztáblát" a "nemesített" egyedekből, nincs ugyanis tökéletes egyed, társaság és társadalom, csak olyan, ahol vigyáznak arra, nehogy bármi más keveredjen a nemesített egyedhez.
Jó ez nekünk? Nem bibliai példa, de a szikla (teher) alatt növő pálma, a megkísértett hitnek a kényszer-együttlétből eredeztethető növése ugyanúgy nem mellékes Isten, a nagy pedagógus számára, mint a lehetőség a konkolynak, mely ugyanúgy "maggal - ha tetszik búzával - körülvéve", a hit kísértésében él, és csak a dolgok végén választják szét az egyedeket. Mint látjuk, mnden hasonlatban van valami, amit még hozzá lehet tenni a pédabeszédhez, s noha eleve ott van benne, érdemes kifejteni is.
A növény pedig érik, s ameddig érik, addig él, addig változik, változhat. A ma tehát az, amikor még minden lehetséges. A holnap pedig már bizonytalan.
- DI -



2002. július 19., péntek 17:32


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület