Magyar zenecsoport a helyi gimnáziumban
Magyar zenecsoport a
nagybányai Művészeti Gimnáziumban
Az elmúlt év őszétől magyar nyelvű zenecsoport is működik a
nagybányai Művészeti Gimnáziumban. Egyelőre csak első osztályos
gyermekekről van szó, akiknek azonban remélhetően jövőre újabb elsős
csoport lép a nyomdokába.
A csoport vezetője – Banciu Katalin tanárnő – a kolozsvári
zeneakadémián végzett 1981-ben, zeneelmélet, zenetörténet és
összhangzattan mellett zongorázni is tanítja az iskola diákjait.
Mindez rengeteg munkával jár, amelyhez most még a magyar gyermekekkel
való törődés is hozzájárul. De nem bánja. Hiszen diákjai általában
jól szerepelnek az érettségin különböző versenyeken, tantárgy-
olimpiákon, a magyar csoportban tanuló "kicsiket" pedig nagyon
szereti, szívesen foglalkozik velük.
– Nagyon jól indult a csoport, meg vagyok velük elégedve - mondja,
majd így folytatja: az őszi szűrővizsgára is alaposan felkészültek, s
komoly munkával kiharcolták, hogy azóta már három előadást is
tarthattunk. Volt egy karácsonyi és egy nőnapi előadásunk az iskola
hangversenytermében. Legutóbb pedig a Mihai Eminescu Gimnázium
dísztermében mutattunk be egy kis műsort énekekkel, zongora- és
hegedűjátékkal. Ez utóbbi nagyon jól sikerült, mert éppen Anyák
Napjára esett, s egyúttal a Kőrösi Csoma Sándor Anyanyelvi Vetélkedő
versenyzőit is megjutalmazhattuk.
– Mennyiben működik hivatalosan ez a csoport, egyáltalán minek
minősül: iskolán kívüli tanfolyamnak, vagy az iskola magyar
tagozatának?
– Ezek a gyerekek hivatalosan is a nagybányai Művészeti Iskola
magyar zenetagozatának diákjai, akik azonban csak a kimondottan zenei
profilú tantárgyakat tanulják nálunk, egyébbként a város valamelyik
általános iskolájába járnak. Részben a 11-es (Nicolae Iorga), részben
pedig az 1-es számú (Petre Dulfu) általános iskolákból kerültek
hozzánk. Ezzel mindenki nyert. A kibocsátó iskola, amely nem veszít
diákot, mi, akik újabb tehetségeket vonzhatunk magunkhoz, de
leginkább maguk a gyermekek, akik így az anyanyelvet megtanulják a
másik iskolában, nálunk pedig a zenei anyanyelvüket fejleszthetik.
– Tehát – ahogy a "rendes" zeneiskolások –, nyolc év múlva ezek
a gyermekek is oklevelet kapnak arról, hogy itt végeztek?
– Igen. A következő tanévben már számot kell adniuk tudásukról, év
végén, decemberben lesz egy hangszervizsgájuk. Addig is minden héten
kétszer, hétfőn és szerdán délután járnak be hozzánk (két óra
hangszer, két óra zeneelmélet). Ez nyilván nem csak számukra, de
számunkra is plusz munkát jelent, hiszen amúgy is tele vagyunk
órákkal, kevés a tanár. Én például majdnem dupla normával dolgozom.
De szívesen tesszük.
– Zenei oktatás az általános iskolákban is folyik, így
bizonyára fel tudja mérni azt, hogy milyen alapokat kapnak ott a
gyermekek...
– Nagyon meg vagyok elégedve a tanítónők munkájával, nagyon
alaposan dolgoznak. Sajnos nem ismerem őket közelebbről, éppen ezért
nagyon szeretném, ha el tudnának jönni néha az előadásainkra. Bár
délelőtt-délután az iskolában vagyok, én is szívesen ellátogatnék egy-
egy ilyen alkalomra, ha időben értesítenek róla.
– Volt olyan gyerek, akit az őszi szűrővizsgát követően el
kellett tanácsolni?
– Nem, nem volt. Fel tudtunk venni minden jelentkezőt. Pedig elég
szigorúak vagyunk, abból a szempontból is, hogy megköveteljük
például, hogy legyen otthon is zongorájuk, vagy orgonájuk. Ez
szükséges ugyanis a megfelelő felkészüléshez.
– Hegedű és zongora – egyelőre ez a két hangszer szerepel a
programban?
– Ebben a korban igen. Harmadikban már tanulhatnak fuvolát,
csellót, esetleg ütőhangszerekkel is lehet próbálkozni, de az első
két osztályban csak ez a két hangszer a kötelező. A hegedűtől úgy
vettem észre, hogy még félnek egy kicsit, pedig semmi ok rá. Nagyon
jók a tanárok, nagyon kedvesek, hozzáértőek, türelmesek.
– Kik foglalkoznak a gyermekekkel?
– Többen is vagyunk: Adam Ernestina tanárnő, Györfi Katalin
tanárnő, Kis Magda, Dénes Zoltán – a hegedűtanár – és jómagam, aki
zongorára és zeneelméletre tanítom őket.
– A tanterv ugyanaz mint a többi zeneszakos kisiskolás esetében?
– Összevetettem az itteni és a magyarországi tantervet és
rájöttem, hogy nagyon sokban hasonlít a kettő. Rengeteg éneket
kérnek; nem is annyira zeneelméletet, mint az énektudás fejlesztését
követelik. Mi ezt igyekszünk is betartani, hiszen valóban ez a
fontos, és a gyermekek is ezt szeretik. Egyébként szívesen dolgoznak,
többnyire együtt dolgozzuk ki az énekeket, a mozdulatokat. Nem én
írom elő, hogy mi hogyan történjen, hanem megbeszéljük. Persze nem
mindegyiknek van veleszületett tehetsége, még a hangjuk sem
bontakozott ki minden esetben, de szerintem sok munkával és
szeretettel erre is sor kerül. Máris sokat fejlődtek.
– Ősztől indul újabb csoport?
– Szeretnénk. Bizonytalan még, hogy el tudom-e majd én vállalni;
talán valamelyik kolléganőm. Egy csoportban tizenketten vannak, ennyi
a létszámhatár, s reméljük, ennyi gyermeket jövőre is be tudunk
fogadni.
– Tavaly csak első osztályba induló kisdiákokat vettek föl. Ez
jövőre is érvényes?
– Igen, de azért – ahogy tavaly is az egyik kislány esetében –
tehetünk kivételeket. Ez szerintem nem baj – még ha a hangszert külön
meg is kell beszélni a tanárral, hiszen ott mindenkivel egyénileg
foglalkoznak, fizetés pedig sajnos csak az elsősök után jár. De
szerintem be lehetne kapcsolni nagyobbakat is, legalábbis én az
elméletre szívesen befogadom őket. Végül is mindegy, hogy
tizenkettőnek, vagy tizenötnek tartok órát. Már csak azért is örülnék
annak ha többen lennének, mert mielőbb szeretném versenyekre vinni
őket. A nyilvános teljesítmény, elismerés ugyanis nagyon serkenti a
gyerekeket, fejlődésüket ez segíti igazán.
Lejegyezte: Dávid Lajos
(Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. május 15., szombat 00:00
|