Árpádházi Szent Kinga élete
Árpádházi Szent Kinga
élete
Amint azt már hírül adtuk, június 16-án, kéthetes
lengyelországi útjának utolsó helyszínén, Ószandecen (Stary Sacz) II.
János Pál pápa szentté avatta IV. Béla magyar király leányát, Boldog
Kingát. Árpád-házi Szent Margit és Árpád-házi Boldog Jolán testvére,
Boldog Kinga földi maradványait az általa alapított ószandeci
klarissza kolostorban őrzik, szentté avatását a több mint egymillió
zarándok részvételével bemutatott szentmise valóságos örömünneppé
tette.
A IV. Béla király és Laszkarisz Mária gyermekeként 1224. március 4-
én született magyar királylány mintaszerű életének legendáját két
nemzet kegyelete tette gazdaggá. Gyermekkorát a magyarok és a
lengyelek által királynőként tisztelt Szűz Mária iránti vonzalom
jellemezte, egyéniségét a szülői ház légköre alakította és juttatta
el az életszentség magaslataira. IV. Béla király hat leánya közül az
1942-ben szentté avatott Margit a magyarok, Kinga és Jolán a
lengyelek lelki életének büszkeségévé vált. Ugyanakkor nagynénjét,
Árpád-házi Szent Erzsébet türingiai fejedelemasszonyt is példaképének
tekinthette, aki szintén az akkor kolduló rendként számon tartott
domonkos és ferences szerzetesi eszmények vonzáskörében végezte
híressé vált jótetteit.
Kinga már kiskorában Istennek szentelte életét, s ettől édesapja
politikai fogantatású házasítási szándéka sem térítette el. Óriási
lelki vívódás után, 1239-ben vállalkozott a Boleszláv fiatal krakkói
és szadomiri herceggel kötött házasságra, pedig az ifjú férj még a
szenátus előtt is tiltakozott a rendkívüli szépséggel megáldott
feleség szüzességi fogadalma ellen. Később azonban Boleszláv –
felesége életének példájára, aki akkor már megkezdte a szegények és
betegek gyámolítását, ápolását és látogatását – maga is fogadalmat
tett és belépett a ferences harmadrendbe. Eme tettéért nyerte el a
Szemérmes előnevet a lengyel néptől. Kinga egész magyarországi
hatalmas hozományát a szeretetszolgálatnak szentelte, még a
legvisszataszítóbb nyomorúságban élő bélpoklosoktól sem riadva
vissza.
Magyarország feldúlását követően Batu kán seregei Lengyelország
déli részeit is elpusztították. Boleszlávnak, feleségével együtt a
Dunajec partján épült várba kellett menekülnie. A tatárok
visszavonulása után pedig – akárcsak IV. Bélának –, az egész országot
újra kellett építenie. Kinga hozományának utolsó maradékát is a
nélkülözőknek adta, velük együtt vállalva az éhezést, szenvedést.
Boleszláv népének az 1260-as tatárbetörést és a kijevi
fejedelemség pusztítását is el kellett viselnie. Ezalatt Kinga tovább
folytatta a nélkülözők megsegítését, s ezzel kivívta a lengyel nép
szeretetét és tiszteletét, alakját a nemzet édesanyjaként emlegették.
Híre hamarosan Magyarországra is eljutott, ahova édesapja hívására
hazalátogatott. A magyarok ünneplése által kísérve járta végig az
országot. Kérésére IV. Béla a lengyeleknek adta a szlatinai Kunigunda
sóbányát, ahová a legenda szerint Kinga bedobta gyűrűjét. Az ékszert
a magyar bányászok által megnyitott lengyelországi bochniai sóbánya
első napfényre került sótömbjében találták meg.
Boleszláv 40 évi házasság után bekövetkezett halálakor Kinga, bár
a hercegség vezetésére próbálták rávenni, belépett az ószandeci
ferences kolostorba. Vagyonát az egyháznak adományozta, a férjétől
kapott szandeci tartomány jövedelmét pedig a kolostornak ajánlva,
tevékenységét a fiatalság nevelésére is kiterjesztette. Kolostora így
vált a szeretetszolgálat központjává egy újabb tatárbetörésig,
amelyet követően a kolostort újjáépíttette. Az akkor már szent
hírében álló jótevő itt halt meg 1292-ben. VIII. Sándor pápa 1690-ben
boldoggá, XI. Kelemen pápa 1715-ben Lengyelország és Litvánia
védőszentjévé, II. János Pál pápa 1999. június 16-án szentté avatta.
VET-sajtószolgálat (Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. jĂşlius 03., szombat 00:00
|