Élménybeszámoló Chiléből (2)
Levelek a világ végéről… a világ végére
Élménybeszámoló
Chiléből (2)
A munkahelyem Santiago-tól 800 kilométerre északra, Copiapo
környékén, az Atacama sivatagban van, mindössze 60 kilométerre a
Csendes-óceán partjától. Az itt található településekre csak
repülőgépen (a tehetősebbek számára, mert itt is borsos az ára) vagy
távolsági autóbuszokkal lehet eljutni. Felszálltam hát a minden
kényelemmel ellátott éjszakai buszok egyikére, amelyek 11-12 óra
alatt teszik meg a 800 km-es utat.
Ezen a szakaszon a pánamerikai út hol az óceán partszegélyét
követi, hol pedig az ún. Parti Kordillerák sziklái között kanyarog,
előbb félsivatagos terepen, majd pedig a kopár sivatagban. A
pánamerikai úton hazai mércével mérve szédületes tempóban folynak a
modernizálási munkálatok. Két év alatt közel 300 kilométer hosszúságú
autópálya épült vagy van félkész állapotban, ebből mintegy 150 km
átadásra készen áll. A munka teljesen gépesítve van. A hidak,
viaduktok az autópálya építésével párhuzamosan épülnek. Meg kell
jegyeznünk: habár a terepviszonyok nehezek (több szakaszon egész
hegyeket vágnak át), több rendkívül kedvező tényező is hozzájárul
ahhoz, hogy ilyen ütemben folynak a munkálatok. Így például egész
évben lehet dolgozni, mert nincsenek esők, havazások, nincs fagy,
nincs lavinaveszély stb. Ezzel együtt még a helyiek számára is
meglepő az építés ritmusa, arról nem is beszélve, hogy szeretném
látni, amikor mifelénk, teszem azt Nagyvárad és Kolozsvár között, két
év alatt autópálya születik. Az óriási építkezések a legkisebb
mértékben sem akadályozzák a forgalmat, és nem okoznak késéseket.
A busz személyzete: két vezető (akik négy óránként váltják
egymást) és egy utaskísérő. Mindannyian sötét öltönyt, fehér inget,
nyakkendőt viselnek. A buszban tisztaság és kellemes, friss illat
uralkodik. Buszunk este indult, ezért röviddel indulás után az
utasoknak vacsorát szolgáltak fel, éppen úgy, mint a repülőgépen. A
tv-ben megtekintjük a híradót, majd egy film következik, aztán jöhet
az alvás a kényelmes, ággyá alakítható székeken. Reggel felszolgálják
a reggelit, mellé forró feketét vagy teát, és már meg is érkeztünk
Copiapoba. A menetjegy nem drágább, mint a Szatmár-Bukarest gyorson a
hálókocsi, viszont illik figyelembe venni azt a tényt, hogy Chilében
az átlagkereset – dollárban számolva – körülbelül hatszorosa a
hazainak.
Copiapo az azonos nevű folyó völgyében fekszik, teljesen kopár
hegyek koszorújában. A város környékén szinte egymást érik az arany-
és rézbányák, mindegyik magáncégek tulajdonában van. A legnagyobbakat
amerikai, ausztrál, kanadai, japán stb. cégek művelik. Ez teljesen
normális helyzet, hiszen Chile gazdasága megfelelően nyitott és
liberalizált. A külföldi tőkét és befektetéseket szívesen fogadják,
és szinte ömlenek a dollármilliók, sőt milliárdok a különböző, főleg
bányaipari befektetések formájában.
A Coemin cég bányája a közepes nagyságúak közé tartozik,
tulajdonosaik chilei állampolgárok. A Coemin bánya egyhavi termelése
annyi, mint 3-4 Nagybánya környéki bányáé, az alkalmazottak száma
azonban a takarítónénivel együtt is csak 110. Nem csoda, hogy a
mostani nyomott nyersanyagárak mellett is elég szép haszonnal
működik. Különbségek mindenütt.
Elég ha megjegyzem, hogy a nap minden órájában pontosan tudjuk és
követjük, hogy honnan, milyen mennyiségű és minőségű ércet termelünk
ki. A kitermeléssel párhuzamosan folyik az újabb készletek feltárása
(nálunk sajnos már évek óta stagnál ez a fontos tevékenység), az
ércvagyon pedig nem apad, hanem folytonosan nő. A készletszámításokat
a mai legmodernebb geostatisztikai módszerekkel végezzük. Mindenütt
tisztaság és rend uralkodik. A bánya felé vezető út mentén, emeletes
hirdetőtáblán ez áll "Hacemos en mineria un trabajo de joyeria", ami
arra buzdít, hogy a bányászatot alakítsuk óramű precizitású munkává.
Ez a legtöbb helyen már így is van. Csak így lehet felvenni a
versenyt a piaccal, és legyőzni a konkurenciát.
Míg 1997-ben a réz ára 103,2 cent/libra volt, addig ez év
májusában 65 cent/librára esett vissza. Mindez az ún. ázsiai
válságnak köszönhető. Chile exportját – amelynek több mint harmadát a
bányászati nyersanyagok kivitele teszi ki – ez igen érzékenyen
érintette. 1997-ben az első árzuhanás hatására a kisebb bányák
bezárni kényszerültek, a krízissel csak a nagy és – részben – a
közepes nagyságú bányák tudtak megbirkózni. A bányaiparban dolgozók
tízezrei váltak rövid időn belül munkanélkülivé, s ez a tendencia a
mai napig tart. Az inflációs ráta egy év alatt abszolút értékben a
duplájára emelkedett, de így is mindössze évi 5-6 % körül mozog, ami
azért nem olyan félelmetes.
Mindezeket a gazdasági és társadalmi változásokat alkalmam volt a
helyszínen megfigyelni, sőt a saját bőrömön is megtapasztalni. A
legfontosabb jelenség számomra az, hogy ebben az inflációs időszakban
sem szünetelnek a hatalmas méretű gazdasági, főleg bányászati
beruházások. Szeretném ezt egy szemléletes példával is érzékeltetni,
amelyet a Minera Chilena nevű bányászati szaklap ez év márciusi
számából vettem át: két hónappal ezelőtt nyitottak közel 2 milliárd
dolláros befektetéssel egy újabb (angol-amerikai-kanadai-japán
érdekeltségű) rézbányát az Andokban, Chile északi részén. A neve
Doria Ines de Collahuassi. Évi 330 000 tonna rézkoncentrátumot fognak
itt kitermelni 0.47 USD/libra költséggel, s ezzel fütyülnek a mások
számára kibírhatatlanul alacsony árakra.
Valdman István, Chile
(Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. november 23., kedd 00:00
|