CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 21., csĂĽtörtök, Olivér napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

Élménybeszámoló Chiléből (2)

Levelek a világ végéről… a világ végére

Élménybeszámoló Chiléből (2)

A munkahelyem Santiago-tól 800 kilométerre északra, Copiapo környékén, az Atacama sivatagban van, mindössze 60 kilométerre a Csendes-óceán partjától. Az itt található településekre csak repülőgépen (a tehetősebbek számára, mert itt is borsos az ára) vagy távolsági autóbuszokkal lehet eljutni. Felszálltam hát a minden kényelemmel ellátott éjszakai buszok egyikére, amelyek 11-12 óra alatt teszik meg a 800 km-es utat.

Ezen a szakaszon a pánamerikai út hol az óceán partszegélyét követi, hol pedig az ún. Parti Kordillerák sziklái között kanyarog, előbb félsivatagos terepen, majd pedig a kopár sivatagban. A pánamerikai úton hazai mércével mérve szédületes tempóban folynak a modernizálási munkálatok. Két év alatt közel 300 kilométer hosszúságú autópálya épült vagy van félkész állapotban, ebből mintegy 150 km átadásra készen áll. A munka teljesen gépesítve van. A hidak, viaduktok az autópálya építésével párhuzamosan épülnek. Meg kell jegyeznünk: habár a terepviszonyok nehezek (több szakaszon egész hegyeket vágnak át), több rendkívül kedvező tényező is hozzájárul ahhoz, hogy ilyen ütemben folynak a munkálatok. Így például egész évben lehet dolgozni, mert nincsenek esők, havazások, nincs fagy, nincs lavinaveszély stb. Ezzel együtt még a helyiek számára is meglepő az építés ritmusa, arról nem is beszélve, hogy szeretném látni, amikor mifelénk, teszem azt Nagyvárad és Kolozsvár között, két év alatt autópálya születik. Az óriási építkezések a legkisebb mértékben sem akadályozzák a forgalmat, és nem okoznak késéseket.

A busz személyzete: két vezető (akik négy óránként váltják egymást) és egy utaskísérő. Mindannyian sötét öltönyt, fehér inget, nyakkendőt viselnek. A buszban tisztaság és kellemes, friss illat uralkodik. Buszunk este indult, ezért röviddel indulás után az utasoknak vacsorát szolgáltak fel, éppen úgy, mint a repülőgépen. A tv-ben megtekintjük a híradót, majd egy film következik, aztán jöhet az alvás a kényelmes, ággyá alakítható székeken. Reggel felszolgálják a reggelit, mellé forró feketét vagy teát, és már meg is érkeztünk Copiapoba. A menetjegy nem drágább, mint a Szatmár-Bukarest gyorson a hálókocsi, viszont illik figyelembe venni azt a tényt, hogy Chilében az átlagkereset – dollárban számolva – körülbelül hatszorosa a hazainak.

Copiapo az azonos nevű folyó völgyében fekszik, teljesen kopár hegyek koszorújában. A város környékén szinte egymást érik az arany- és rézbányák, mindegyik magáncégek tulajdonában van. A legnagyobbakat amerikai, ausztrál, kanadai, japán stb. cégek művelik. Ez teljesen normális helyzet, hiszen Chile gazdasága megfelelően nyitott és liberalizált. A külföldi tőkét és befektetéseket szívesen fogadják, és szinte ömlenek a dollármilliók, sőt milliárdok a különböző, főleg bányaipari befektetések formájában.

A Coemin cég bányája a közepes nagyságúak közé tartozik, tulajdonosaik chilei állampolgárok. A Coemin bánya egyhavi termelése annyi, mint 3-4 Nagybánya környéki bányáé, az alkalmazottak száma azonban a takarítónénivel együtt is csak 110. Nem csoda, hogy a mostani nyomott nyersanyagárak mellett is elég szép haszonnal működik. Különbségek mindenütt.

Elég ha megjegyzem, hogy a nap minden órájában pontosan tudjuk és követjük, hogy honnan, milyen mennyiségű és minőségű ércet termelünk ki. A kitermeléssel párhuzamosan folyik az újabb készletek feltárása (nálunk sajnos már évek óta stagnál ez a fontos tevékenység), az ércvagyon pedig nem apad, hanem folytonosan nő. A készletszámításokat a mai legmodernebb geostatisztikai módszerekkel végezzük. Mindenütt tisztaság és rend uralkodik. A bánya felé vezető út mentén, emeletes hirdetőtáblán ez áll "Hacemos en mineria un trabajo de joyeria", ami arra buzdít, hogy a bányászatot alakítsuk óramű precizitású munkává. Ez a legtöbb helyen már így is van. Csak így lehet felvenni a versenyt a piaccal, és legyőzni a konkurenciát.

Míg 1997-ben a réz ára 103,2 cent/libra volt, addig ez év májusában 65 cent/librára esett vissza. Mindez az ún. ázsiai válságnak köszönhető. Chile exportját – amelynek több mint harmadát a bányászati nyersanyagok kivitele teszi ki – ez igen érzékenyen érintette. 1997-ben az első árzuhanás hatására a kisebb bányák bezárni kényszerültek, a krízissel csak a nagy és – részben – a közepes nagyságú bányák tudtak megbirkózni. A bányaiparban dolgozók tízezrei váltak rövid időn belül munkanélkülivé, s ez a tendencia a mai napig tart. Az inflációs ráta egy év alatt abszolút értékben a duplájára emelkedett, de így is mindössze évi 5-6 % körül mozog, ami azért nem olyan félelmetes.

Mindezeket a gazdasági és társadalmi változásokat alkalmam volt a helyszínen megfigyelni, sőt a saját bőrömön is megtapasztalni. A legfontosabb jelenség számomra az, hogy ebben az inflációs időszakban sem szünetelnek a hatalmas méretű gazdasági, főleg bányászati beruházások. Szeretném ezt egy szemléletes példával is érzékeltetni, amelyet a Minera Chilena nevű bányászati szaklap ez év márciusi számából vettem át: két hónappal ezelőtt nyitottak közel 2 milliárd dolláros befektetéssel egy újabb (angol-amerikai-kanadai-japán érdekeltségű) rézbányát az Andokban, Chile északi részén. A neve Doria Ines de Collahuassi. Évi 330 000 tonna rézkoncentrátumot fognak itt kitermelni 0.47 USD/libra költséggel, s ezzel fütyülnek a mások számára kibírhatatlanul alacsony árakra.

Valdman István, Chile
(Bányavidéki Új Szó - Románia)



1999. november 23., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület