CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

Élménybeszámoló Chiléből (4)

Levelek a világ végéről… a világ végére

Élménybeszámoló Chiléből (4)

Chile északi részébe legkönnyebben a pánamerikai országúton, vagy repülőgéppel lehet eljutni. Mivel a távolságok rendkívül nagyok (Chile mintegy 5 ezer km hosszúságban terül el a Csendes-óceán partja mentén és a nagyobb városok között a távolság rendszerint több száz km), az autózás pedig elég hosszú időt vesz igénybe, nagyon sokan a légi járatokat használják. A nagy keresletre való tekintettel a légitársaságok aránylag olcsón kínálják szolgáltatásaikat, s az állami légitársaság mellett több magántársaság is működik.

Nem gond tehát Copiapoban felszállni a repülőgépre és Antofagasta, valamint Iquique érintésével eljutni Arica-ba, Chile legészakibb városába. Innen már csak egy ugrás Bolívia és Peru, a tiwanakuk és az inkák birodalma. Chilében a belföldi légitársaságok szinte kizárólag amerikai gyártmányú repülőgépeket üzemeltetnek, ezek közül is a legnépszerűbbek a Boeing 707-esek.

A copiapoi repülőtérről való felszállás után a gép mindvégig az óceán partja közelében repül, így alkalmunk van jól megfigyelni a part mentén húzódó ún. Parti Kordillerákat, a mögöttük kelet felé húzódó Központi Medencét és a távolban felsejlő Magas Kordillerákat. Szinte sehol egy fűszál, egy bozót, ne adj Isten, egy magányos fa. Felülről is félelmetes az Atacama sivatag.

Nyugat felé az óceán végtelen víztükre csillog a lenyugvó nap bíborvörös fényében. Nem sok ideig lehet így merengeni, mert 35 percnyi repülés után a gép máris leszálláshoz készülődik Antofagasta- ban. A repülőtér a várostól jó messze, a Mejillones félszigeten van. A főbejárat felett több méteres óriásplakát tudatja, hogy megérkeztünk a chilei bányászat fővárosába. Ez nem túlzás, ha arra gondolunk, hogy a város környékén, az Andok 3000-4000 m-es magaslatain találhatók Chile legnagyobb arany- és rézbányái. A legtöbb Chilében tevékenykedő külföldi cégnek Antofagastában is vannak kirendeltségei.

A város óriási kikötője a hatalmas óceánjárók, tartályhajók és ércszállítók útvonalainak metszéspontjában van, illetve azok kiinduló- és végpontja. A legnagyobb bányáknak saját kikötőjük van, és az Andokban kitermelt és helyben dúsított rézércet több tíz km hosszú vezetékeken egyenesen a kikötőbe irányítják. Ott behajózzák, és néhány nap múlva már valamelyik amerikai vagy japán üzemben dolgozzák fel.

Antofagasta Chile második legnagyobb városa, de a környéken 200 km- es körzetben nincs földművelésre alkalmas völgy. Ennek ellenére az üzletek roskadoznak az árutól, éppen úgy, mint Nyugat-Európa bármely nagyvárosában. A város központi tere, a Plaza de Armas, mindössze néhány száz méterre fekszik a parttól, ezért a teret díszítő óriáspálmák lombjai között rengeteg sirály és egyéb halászó madár tanyázik. A tér közepén a londoni Big Ben kicsinyített mása áll, és ugyanúgy üti a pontos időt, mint az eredeti. Az antofagastai angol kolónia építette 1911-ben, a város alapításának 100. évfordulóján. A Big Ben-nel szemben a római katolikus katedrális gyönyörű, spanyol stílusú épülete fehérlik.

Bár az eső itt ismeretlen fogalom, a település mégis nagyon kedves, hangulatos és az éghajlata is rendkívül kedvező. Antofagasta számára a legnagyobb veszélyt a földrengések jelentik, hiszen erősen szeizmikus zónában található. Talán még veszélyesebb a városra a földrengést követő árhullám, a tsunami lehetősége - és mindenki csak reménykedik abban, hogy nem fog bekövetkezni. Néhány kilométerre északra húzódik a Baktérítő képzeletbeli vonala, a helyet azonban mindössze egy eléggé kicsi tábla és egy semmitmondó kőtömb jelzi.

Antofagasta és Arica között mintegy 600 km-en át nincs egyéb, mint a sivatag. Némi változatosságot az a pár transzverzális völgy jelent, ahol némi növényzet is fellelhető, sőt itt-ott parcellák művelésével is foglalkoznak zsebkendőnyi területeken. No meg természetesen Iquique, a szintén több százezres város, amelyet a chilei történelemkönyvek hős városként emlegetnek. Itt zajlott ugyanis 1879- ben a híres iquique-i csata, a csendes-óceáni háború legemlékezetesebb momentuma. A chilei és perui ármádia csapott össze. A győztes csata nyomán Arturo Pratt fregatt-kapitány chilei nemzeti hős lett, és a chileiek végleg bekebelezhették e nyersanyagokban nagyon gazdag területeket. A háború oka, mint szinte mindig, gazdasági jellegű volt. A tét: ki fogja kézben tartani az abban az időben rendkívül értékes nyersanyagnak számító chilei salétrom bányászatát és piacát. Iquique ma a chilei hadiflotta egyik fellegvára, szabadkikötő, annak minden előnyével. Szabadpiacán rendkívül olcsón és persze vámmentesen lehet hozzájutni mindenféle külföldi áruhoz.

Valdman István, Chile
(Bányavidéki Új Szó - Románia)



1999. december 04., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület