Élménybeszámoló Chiléből (4)
Levelek a világ végéről… a világ végére
Élménybeszámoló
Chiléből (4)
Chile északi részébe legkönnyebben a pánamerikai országúton, vagy
repülőgéppel lehet eljutni. Mivel a távolságok rendkívül nagyok
(Chile mintegy 5 ezer km hosszúságban terül el a Csendes-óceán partja
mentén és a nagyobb városok között a távolság rendszerint több száz
km), az autózás pedig elég hosszú időt vesz igénybe, nagyon sokan a
légi járatokat használják. A nagy keresletre való tekintettel a
légitársaságok aránylag olcsón kínálják szolgáltatásaikat, s az
állami légitársaság mellett több magántársaság is működik.
Nem gond tehát Copiapoban felszállni a repülőgépre és Antofagasta,
valamint Iquique érintésével eljutni Arica-ba, Chile legészakibb
városába. Innen már csak egy ugrás Bolívia és Peru, a tiwanakuk és az
inkák birodalma. Chilében a belföldi légitársaságok szinte kizárólag
amerikai gyártmányú repülőgépeket üzemeltetnek, ezek közül is a
legnépszerűbbek a Boeing 707-esek.
A copiapoi repülőtérről való felszállás után a gép mindvégig az
óceán partja közelében repül, így alkalmunk van jól megfigyelni a
part mentén húzódó ún. Parti Kordillerákat, a mögöttük kelet felé
húzódó Központi Medencét és a távolban felsejlő Magas Kordillerákat.
Szinte sehol egy fűszál, egy bozót, ne adj Isten, egy magányos fa.
Felülről is félelmetes az Atacama sivatag.
Nyugat felé az óceán végtelen víztükre csillog a lenyugvó nap
bíborvörös fényében. Nem sok ideig lehet így merengeni, mert 35
percnyi repülés után a gép máris leszálláshoz készülődik Antofagasta-
ban. A repülőtér a várostól jó messze, a Mejillones félszigeten van.
A főbejárat felett több méteres óriásplakát tudatja, hogy
megérkeztünk a chilei bányászat fővárosába. Ez nem túlzás, ha arra
gondolunk, hogy a város környékén, az Andok 3000-4000 m-es
magaslatain találhatók Chile legnagyobb arany- és rézbányái. A
legtöbb Chilében tevékenykedő külföldi cégnek Antofagastában is
vannak kirendeltségei.
A város óriási kikötője a hatalmas óceánjárók, tartályhajók és
ércszállítók útvonalainak metszéspontjában van, illetve azok
kiinduló- és végpontja. A legnagyobb bányáknak saját kikötőjük van,
és az Andokban kitermelt és helyben dúsított rézércet több tíz km
hosszú vezetékeken egyenesen a kikötőbe irányítják. Ott behajózzák,
és néhány nap múlva már valamelyik amerikai vagy japán üzemben
dolgozzák fel.
Antofagasta Chile második legnagyobb városa, de a környéken 200 km-
es körzetben nincs földművelésre alkalmas völgy. Ennek ellenére az
üzletek roskadoznak az árutól, éppen úgy, mint Nyugat-Európa bármely
nagyvárosában. A város központi tere, a Plaza de Armas, mindössze
néhány száz méterre fekszik a parttól, ezért a teret díszítő
óriáspálmák lombjai között rengeteg sirály és egyéb halászó madár
tanyázik. A tér közepén a londoni Big Ben kicsinyített mása áll, és
ugyanúgy üti a pontos időt, mint az eredeti. Az antofagastai angol
kolónia építette 1911-ben, a város alapításának 100. évfordulóján. A
Big Ben-nel szemben a római katolikus katedrális gyönyörű, spanyol
stílusú épülete fehérlik.
Bár az eső itt ismeretlen fogalom, a település mégis nagyon
kedves, hangulatos és az éghajlata is rendkívül kedvező. Antofagasta
számára a legnagyobb veszélyt a földrengések jelentik, hiszen erősen
szeizmikus zónában található. Talán még veszélyesebb a városra a
földrengést követő árhullám, a tsunami lehetősége - és mindenki csak
reménykedik abban, hogy nem fog bekövetkezni. Néhány kilométerre
északra húzódik a Baktérítő képzeletbeli vonala, a helyet azonban
mindössze egy eléggé kicsi tábla és egy semmitmondó kőtömb jelzi.
Antofagasta és Arica között mintegy 600 km-en át nincs egyéb, mint
a sivatag. Némi változatosságot az a pár transzverzális völgy jelent,
ahol némi növényzet is fellelhető, sőt itt-ott parcellák művelésével
is foglalkoznak zsebkendőnyi területeken. No meg természetesen
Iquique, a szintén több százezres város, amelyet a chilei
történelemkönyvek hős városként emlegetnek. Itt zajlott ugyanis 1879-
ben a híres iquique-i csata, a csendes-óceáni háború
legemlékezetesebb momentuma. A chilei és perui ármádia csapott össze.
A győztes csata nyomán Arturo Pratt fregatt-kapitány chilei nemzeti
hős lett, és a chileiek végleg bekebelezhették e nyersanyagokban
nagyon gazdag területeket.
A háború oka, mint szinte mindig, gazdasági jellegű volt. A tét: ki
fogja kézben tartani az abban az időben rendkívül értékes
nyersanyagnak számító chilei salétrom bányászatát és piacát. Iquique
ma a chilei hadiflotta egyik fellegvára, szabadkikötő, annak minden
előnyével. Szabadpiacán rendkívül olcsón és persze vámmentesen lehet
hozzájutni mindenféle külföldi áruhoz.
Valdman István, Chile
(Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. december 04., szombat 00:00
|