Ma már ezer márkát is ér egy Trabi!
Ma már ezer márka!
Öreg Trabik és más
burzsoá cafrangok
A kis pöfögő jármű hajdanában a tréfák célpontja volt, nevezték
PVC-Jaguárnak és plasztik-bombának, hogy a számtalan viccet fel se
idézzük. A Trabant azonban egyben a népi mobilitás jelképeként is
szolgált, milliók egyetlen elérhető álma gyanánt, kiváltképp a gyártó
országban, az NDK-ban és a kétüteműség leghűségesebb és
legmegrögzöttebb importőrénél, Magyarországon. Sokunk kezdte a
motorizációt a kilincskuplung ráncigálásával, némelyikünk azóta se
jutott tovább. Pedig a jármű gyártása már 1991-ben megszűnt a
zwickaui gyárban, hiszen az utolsó mentési kísérlet, a VW Polo
motorok beszerelése éppoly reménytelen kísérletnek bizonyult, mint a
létező szocializmus megreformálása.
A Trabant alig változott gyártásának évtizedei alatt. Ennek pedig
koránt sem a keletnémet konstruktőrök ötlettelensége volt az oka: a
szász mérnökök a hatvanas években megalkották a Trabant és a
Wartburg négyütemű modelljét, nagyjából azzal egyidejűleg, hogy
Wolfsburgban megszületett a bogárhátú Volkswageneket felváltó új
népautó, a Golf. Ám annak idején a legmagasabb szinten született
elutasító döntés: maga az NSZEP politikai bizottsága foglalkozott a
nagyhorderejű üggyel és úgy találta, hogy az NDK dolgozói
megszerették a kétütemű járműveket (mi más okból várna bárki is tíz-
tizenöt évig egy-egy kiutalásra a gyalogosok társadalmában -
gondolhatta a testület), ezért tovább kell gyártani az addigi bevált
modellek - természetesen szüntelenül továbbtökéletesített -
változatait.
Nyugat-Németországban a "keleti zóna" jelképének tekintették a
Trabantokat, nem is oktalanul. Még a '80-as években is összefutottak
az emberek, ha feltűnt egy-egy, végtére is a dolog nem volt gyakori
az NDK "körültekintő" kiutazási politikája következtében. Egy-egy
járgányt ezért meglepően magas áron lehetett eladni: a vevők körében
a használtautó kereskedők álltak az élen, divattá vált a vörösre
mázolt szerzemény piedesztálra állítása reklámcélból a telep
bejáratában. Ám a rendszer szimbóluma a bukásnak is jelképe lett,
midőn az NDK népe a maga módján tette le a garast a mobilitás nem
pártállami értelmezése mellett. Ki ne emlékezne arra a kétütemű
áradatra, amely 1989 szeptemberében lódult neki a megnyitott magyar
határnak. Akkoriban (nem hivatalosan) az év autójává nyilvánították a
Trabantot és lendkerekes modellje éppoly kedvelt aprócikké vált, mint
a leomlott fal betondarabkája vagy a negyven évig oly jól szolgált
magyar szögesdrót piros-fehér-zöld pántlikával díszített és hivatalos
okmánnyal hitelesített szelete.
A volt NDK dolgozói igencsak hűtlennek bizonyultak a büdös kis
jószág iránt. A Trabantok bizony ma már szinte kuriózumszámba mennek
az új tartományokban, de legalábbis elvesznek a "rendes" autók
áradatában. Az új kultusz azonban nem sokat váratott magára. Előbb
nyugaton jelentek meg a kisuvickolt és felcicomázott old timer-
ek, pedig ott nem könnyű az üzembeállítás engedélyeztetése, hiszen a
Trabantok nem felelnek meg a műszaki és a környezetvédelmi
előírásoknak. Ma viszont már nagyszámú nosztalgiaklub létezik,
amelyek tagjai nemcsak öreg Trabijukat ápolják a régi odaadással,
hanem a keletnémet járműipar néhány más remekét is: a luxusszintűnek
tekintett Velorexet és az igénytelenebb rokkantak háromkerekű
motorját, amelynek ki tudja miért a Duo márkanevet adták, valamint a
Schwalbe (Sirály) robogót, amely a Vespa-utánzatok sorában a
boldogemlékezetű Panni oldalági rokona. A legendás MZ (azaz "emcett")
motorbiciklik csak azért nem kerültek a kultuszlistára, mert a
zschopaui gyárat sikerült átmenteni a piacgazdaság zord feltételei
közé, míg a Duoból és a Schwalbéből csupán kisipari módszerekkel
készül ma is még heti 2-3 példány - igaz, nem keleten, hanem
Osnabrück mellett.
A Trabantokat át is építik manapság. Az alkatrészellátás ugyan a
régi idők hiánygazdaságát idézi: az NDK-ban ugyanis csak a kész
autókkal lehetett teljesíteni a tervet (ezért nagy becse volt a
magyar kisiparosok pótalkatrészeinek), ma viszont csak
roncstelepekről lehet utánpótláshoz jutni, ami a hívek szerint így is
van rendjén, mert csak eredeti gyári darabokat szabad gyűjteni. Ezért
aztán nemcsak a határőrség embervadászatain rettegett "terepjáró"
cabriolet változatok kedveltebbek a mégiscsak oly szokványos
Specialnál, hanem különleges hatkerekű, négyajtós Csajka-utánzatok is
születnek. Itt-ott megnyílt egy-egy Trabi-ülésekkel berendezett
nosztalgiakocsma is, amelyben biztos jobban ízlik a hőskort idéző
kátrányízű és zöldszínű NDK-bambi is, a Waldmeister Brause.
A kapitalizmus persze etéren is megmutatja farkaspofáját. Jóllehet
a Trabant máig a legolcsóbb jármű Németországban, ára megindult
fölfelé: míg 1990-ben szinte ingyen, azaz egy-két száz márkáért hozzá
lehetett jutni, ma már 1000 márkát is elkérnek egy jó karban levő
darabért. Egy újonnan készült Duo ára viszont hat és félezer márka,
az élelmes készítő azonban extrákat is kínál, rádiótelefont, bundás
üléshuzatot és aranyozott díszléceket, vagyis burzsoá cafrangot...
J.Gy. (Oberhausen)
1999. február 23., kedd 00:00
|