CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A Körmendi-Csák Galéria kiállításai

A Körmendi-Csák Gyűjtemény soproni galériájában, a Templom utcában szombaton, szeptember 21-én nyílt meg a megszokott helyszínen négy kiállítás.


Kicsit zavarban van a beszámoló írója, mert az általa legértékesebbnek tartott részről, Nagy Sándor szobrászművész tárlatáról már egy másik alkalommal beszámolt, s csak a relatív környezeti értékemelkedéssel megnövelt impresszumot írhatná le újból, egyetértve a meghívó-előzetes írójával; amennyiben valamilyen módon tényleg monumentálisak ezek az alkotások, és legalább annyira rögzülnek jelen állapotukban az eredeti nyersanyag formai-szituációs őskincséhez, mint a művész fantáziavilágához, mely részlegesen kibontotta a bezárt formákat számunkra.


A kiállítás másik, vitathatatlanul pozitív szereplője, aki valamilyen módon az eredetet, a létnek mintegy vázát kívánja megragadni a véletlenszerű, ám mégis tudatos, csontra csupaszított formákon keresztül, az Várnagy Ildikó. Nőtől szokatlan keménységgel és tömörséggel nyújtja át eszközeivel, a fém használatával, az ismétlődő szűkszavú jelrendszeren keresztül az általa ábrázolt világot. Külön élmény itt a kiállítás-rendezettség foka, mely a különböző szemszögekból újrakomponálódó látványon át képileg is egységesíti az alkotásokat.


A másik két kiállítóval kapcsolatban viszont igencsak ambivalensek e sorok írójának érzelmei. Polgár Csaba monochrom fotogramjai még kibővített eszközrendszerükkel, a ready-made-ek (egyszerűbben: készen kapott elemek) használatával is a minimal-artnak egy formáját jelenítik meg a szememben. Bennem még nem szűnt meg létezni a nemes anyag - nemes eszmeiség kettősségének az emberen keresztül igényelt projekciója. Nem találtam meg ezen forma- és eszközvilág átnemesített együttesét ezen a kiállítás-részen, noha egy pillanatig nem vitatom az installáció-szerű megoldások és kompozíciók formai, tónusbeli egységét és tudatos, jó felépítettségét.


Amivel szemben már nem a meg nem értettség, de az értetlenség letaglózottságával álltam, azok Bihon Győző képei, melyeket nem tudok másként megfogalmazni, mint egy aktuálpolitikai durva indulatfestészet termékeit. Ez a festészeti mód hasonlóan érzelmileg kontrollálatlan elszabadulás, mint ami a közeget jellemzi, amiből merít. (Ki mivel vesződik, azzal kenődik.) Nemcsak azért nem szabadna a művésznek így elragadtatni magát, mert a legjobb ecsethasználat, legnemesebb színösszeállítás is a tárgy és az indulatok révén alpárivá válik, de azért is, mert igazán nem tud alternatívát kínálni. Hasonló módon lecsapódó indulatátvitelről csak a legdurvább, kereskedelmi televíziózás szintjén megfogalmazott hírekből értesülünk, s bár ez sokaknak hiányozhat, mégsem biztos, hogy erre van szükségünk. Pont azok a művészeti általános elvek nem kapnak teret, melyekért a művészet évezredeken keresztül fejlődött. Kár az elszabadult, az elszabadított indulatokért, kár az érzelmek ilyen alantas formában történő tolmácsolásáért.
- DI -



2002. szeptember 23., hétfő 19:52


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület