Megjelent a Soproni
Ász !
Ízelítő a Soproni Ász e heti számából
Xavér Sopron-szeretete
Ha két dolgot vihetne egy lakatlan szigetre, akkor Bach és Mozart
lenne az. Nem a műveik, hanem ők maguk, hiszen további műveket – az összes
eddigi után és ismeretében – ott is szerezhetnének. Amúgy meg – Varnus
Xavér azt mondja – szereti az idős, sokat látott és megélt emberek társaságát,
olyanokét, akik még pontosan tudják, hogy például milyen is volt gombos
cipő…
- Sokadszorra jöttél Sopronba. Mi vonz ide?
- Valami nagyon blickfangos dolgot kellene erre felelnem, hogy mit
szeretek jobban Sopronban, mint a többi magyar városban, vagy valami ilyesmit,
de én nagyon sok magyar várost szeretek. Ez a folyamatos koncertezés, ide-oda
mászkálás egyre biztosan jó, hogy az ember ne csak a földrajzkönyvekből
meg a semmitmondó brosúrákból ismerjen meg egy várost, hanem abból, hogy
megtanul abban a városban létezni.
Szerintem a világot csak így érdemes járni. Esernyővel hadonászó, unalmas
magyarázatokat kántáló idegenvezetők csak arra jók, hogy az embert egy
életre elidegenítsék egy-egy várostól. Turistaként nem lehet egyetlen várost
sem megismerni, oda kell menned, ott kell élned. Én Párizst úgy ismertem
meg annak idején, hogy az iskola mellett el kellett magam tartanom; ezért
miközben orgonálni tanultam, este tíz és hajnali kettő között mentőautót
vezettem Párizsban. Aki Párizst a mocskán, a szennyén keresztül ismeri
meg, az mást lát benne, mintha egy idegenvezetővel végigrohanná az idegenforgalmi
látványosságokat.
- Szóval te nem az a fajta vagy, aki a szállodai szoba meg, a koncerttermen
kívül mást nem látsz a városból?
- Nekem már a szállodába való bevonulásom is rumlis: mindig van nálam
két Tiffany lámpa, két festmény, egy párna, meg egy takaró. A legtöbbször
egy kis szőnyeget is hozok magammal. Nincs a világon rémesebb dolog az
egyenszállodai szobáknál, amelyek mindenhol egyformák. Ezért ezeket mindig
személyessé teszem, berendezem magamnak. Aztán minden városban elkezdek
csatangolni. Emlékszem első soproni fellépésem alkalmával késő ősz volt;
este gyakoroltam a szent Mihály templomban, amely eleve komor sötét volt
gótikus nagy gótikus oszlopaival, utána a Bécsi kapu nevű étterembe mentem,
sötét vörös borokat ittam.
Sopront az összes többi szép magyar várossal együtt nagyon szeretem,
mert van benne valami, amiben mégis más a többihez képest.
Ha az ember manapság Krúdyt olvas, akkor könyveiben egy olyan világra
lel, ami Budapesten már rég nincs. Budapest egy szörnyűséges, nagy, lüktető
valami, vannak benne érdekes helyek, de az egész számomra már megszűnt
városnak lenni; csődeljárással felszámoltatnám, hiszem emberek már nem
tudnak élni ott, csak túlélni. Sopron viszont olyan, mint amilyen 1860-70
környékén Pest lehetett. Amit Krúdy is leírt: az öreg macskaköves utcákon
járva éjjel, kandúrok nyújtózkodnak az éjszakában, egy-egy ablak kinyílik
öreg emberek szúrós szemmel kinéznek, aztán behajtják a zsalut. Sopronnak
megvan még az a századvégi hangulata, amit a felvidéki városokban is megtaláltam;
ezt nagyon szeretem. Budapestről Krúdyt elüldözték, itt még találkozni
lehet(ne) vele.
- Korszerű-e az orgonamuzsika?
- Nem tudom, hogy korszerű-e az orgonamuzsika, de hiszem,
hogy korszerű, és ezzel a hittel igyekszem másokat is megfertőzni, annyira
hogy előbb utóbb ők is elhiggyjék ezt. Belső és mély elhatározásom, hogy
ha énnekem annyira tetszik az orgona, hogy már 32 éve leköt – és az emberi
élet szempontjából a 32 év elég nagy távolság – , sőt izgalomban tart és
állandóan foglalkoztat, akkor mindazok, akiket ez nem izgat, valamit még
nem tudhatnak. Ezért szeretnék őnekik ebből az izgalomból valamit átadni,
talán megtudnak valamit, amit remélem, hogy ők is továbbadnak. Ez egy nagy
össznépi izgalommá válhatna, amelynek eredményét akár orgonazmusnak
is hívhatnánk.
- Sztárság és magánélet hogyan viszonyul nálad egymáshoz
- Mitől vagyok sztár? Hol csillogok? Az ember reggel felkel nagy fejjel
egy szállodában, megpróbálja magát helyrerázni…
Létezik egy, a bulvárújságok által kreált virtuális világ, amely szerint
a sztár nem gyűrött, nincsenek életfunkciói, csak sztár… fő állásban. Vannak
idiotisztikus helyek, ahol ez így látszik. Én azt látom, hogy a nekem kedves
emberek művészek, előadók, írók, közemberek előző este rosszul lesznek,
mert túleszik magukat, üvöltöznek a feleségükre, kiakadnak az élet kis
és nagy dolgain. Másnap pedig a sztármagazinokban egy idealisztikus kép
jelenik meg róluk. Ez a sztárság?
A plázák a modern ember székesegyházai. Régebb az emberek hatalmas
templomokba vitték a maiaknál sokkal spirituálisabb vágyaikat; ma az embereknek
sokkal földhözragadtabb vágyaik vannak: egy haskötő, mosógép, villanyvarrógép…ilyenek.
Ezeket a szentek szobraihoz hasonlóan a plázákban keresik. Erre akkor jöttem
rá, amikor a múltkor beszálltam egy plázabeli panorámaliftbe és ott egy
egészen kísérteties dolog történt. Egy férfi kitárt karokkal az éppen felfelé
induló liftben, mintha éppen a mennybe emelkedett volna, magyarázta a feleségének:
"látod drágám itt mindent lehet kapni! - és abban a pillanatban megszólalt
a hangszórón Händel Hallelujája…Én meg csak néztem, hogy megyek Händel-muzsikára
a plaza-mennybe velük együtt….Hát nem gyönyörű?!
- Mi az, aminek a játékodban minden alkalommal és feltétlenül benne
kell lennie?
- Akár öt, vagy akár tízezer ember van a koncerten, semmilyen felelőséggel
nem tartozom a közönségnek. Egyetlen embernek tartozom felelősséggel: a
szerzőnek. Amikor a közönségtől elfordulva az ember szájáról eltűnik a
mosoly, akkor egyetlen ember a fontos, a szerző, aki esetleg már fentről
néz, ezért minden alkalommal úy kell játszani, hogy a végén nehogy azt
mondja fejcsóválva: "Xavér, Xavér inkább menj el répapásztornak, de a művemhez
többet ne nyúlj!"
A lelkiismeret az egyetlen dolog, ami az embert vezérelheti az életében.
Ha valakiben van lelkiismeret, az egy életútból folyamatos indoklását látja
saját halálos ítéletének, és ha valaki ugyanazt az életutat lelkiismeret
hiányában ítéli meg az életében a mennybevitelének indoklását látja.
- Milyen mértékben munka, küldetés, szórakozás az amit csinálsz?
- Vegyi elemzést nem tudok készíteni. Egy nagy massza az életem, engem
mindig az orgona visz előre. Néha meg is kellett alkudnom, ha az ezredforduló
környékén azt szerettem volna, elérni, hogy az országos sajtó foglalkozzon
az orgonával. Ezt azzal a furcsa rásegítéssel hogy "az országos sajtó szereti
a Xavért" el lehetett érni; "Mindig mond valami eredetit, tehát eladható
a műsor": Én meg roppant fifikás voltam, mert nem vették észre, hogy mindig
kierőszakoltam, hogy egy koncertrészletet odanyomjanak a beszélgetés végére.
A beszélgetés az, meg ugye, teljesen felejthető valami, de az, hogy két
percig szólt Bach már nem. Ha meg odaállítottam volna azzal, hogy: gyerekek
játsszuk már le azt a kétperces muzsikát a tévében: kiröhögtek voltak.
Így meg én voltam az édes máz a keserű pirulán, de a pirula lecsúszott.
- Az orgonamuzsika érdekében olykor átmész bohócba?
- Nem tragédia ez. Az lenne a rossz, ha felborulna az arány, ha például
életem végéig bohóckodnom kellene azért, hogy a muzsikát továbbadjam, vagy
ha nem tudnám az igazi nagy pillanatokat átélni. Sem nagy búskomor bébi,
sem pomádés majom nem szeretnék lenni.
- Milyen igazi nagy pillanatokat?
- Szakmailag életem legnagyobb pillanata az volt, amikor hatezer ember
elkezdett a koncertemen harsogva énekelni. Volt egy másik nagyon különös
pillanat is az életemben, amikor, úgy hiszem, a boldogság a legközelebb
lehetett hozzám. Van Pécs mellett egy édeni hely, Püspökszentlászló, egy
meseszép kis tóval. Éppen szerelmes voltam. Alkonyattájban Petroniust olvastam,
sok évszázad nyarát magába sűrítő finom spanyol bor társaságában. Egyszer
csak valahonnan a távolból Bach János passiója hangzott fel. Szerelem,
naplemente, gyönyörű táj, Petronius, finom bor és a János passió…három
percig tartott a varázs.
Emberi gonoszság és jóság, nagy pillanatok, belső csatornákon érkező
teljesítendő parancsok, a krokodilpofa, amit néha muszáj felvenni, Churchill
délutáni kötelező szunyókája, XVI. Lajos utolsó éjszakája, Kosztolányi
szerzett műveltsége… sok minden szóba került még meg az is, hogy Varnus
Xavér színrelépése óta azért mégis sokat változott a világ. Lassan ugyan,
de remélhetőleg jó irányba. Persze – kérdezhetné bárki, de mihez képest?
Mondjuk az orgonamuzsikához, Bachhoz és Mozarthoz.
T.É.
2002. október 04., péntek 01:29