CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 28., vasárnap, Valéria napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Barátom, hogy kerültél ide...?

Mt 22.1-14 Jézus ismét példabeszédben szólt hozzájuk: „A mennyek országa hasonlít a királyhoz, aki menyegzőt rendezett a fiának.Elküldte szolgáit, hogy szóljanak a meghívottaknak, jöjjenek a menyegzőre! Azok nem akartak jönni. Erre más szolgákat küldött: Mondjátok meg a meghívottaknak, hogy a lakomát előkészítettem, ökreimet és hizlalt állataimat leölettem, minden készen van, gyertek a menyegzőre! Azok nem törődtek vele, az egyik a földjére ment, a másik meg az üzlete után nézett. A többiek a szolgáknak estek, összeverték, sőt meg is ölték őket. A király ennek hallatára haragra lobbant. Elküldte csapatait, a gyilkosokat felkoncoltatta, városaikat pedig fölégette. Aztán így szólt szolgáihoz: A menyegző ugyan kész, de a meghívottak nem voltak rá méltók. Menjetek ezért ki az útkereszteződésekre, s akit csak találtok, hívjátok meg a menyegzőre! A szolgák ki is mentek az utakra és összeszedtek mindenkit, akit csak találtak, jókat, gonoszokat egyaránt. A menyegzős terem megtelt vendégekkel. Amikor a király bejött, hogy lássa a vendégeket, észrevett egy embert, aki nem volt menyegzőre öltözve. Megszólította: Barátom, hogy kerültél ide, amikor nem vagy menyegzőre öltözve? Az elnémult, a király pedig megparancsolta a szolgáknak: Kötözzétek meg kezét-lábát, s dobjátok ki a külső sötétségre. Ott sírás és fogcsikorgatás lesz. Sokan vannak a meghívottak, de kevesen a választottak.”

Ez az evangéliumrész szerves folytatása az előzőnek. Valószínű, hogy felmerült a tanítványokban a gondolat: a választott nép történetében sok szép példája van a Istenre hagyatkozásnak, a kapcsolatnak, mely valamilyen módon mindig fennállt, soha nem szakadt meg. Most pedig Jézus arról beszél, hogy mások jutnak, nem a hívottak, hanem a választottak a "királyi mennyegzőre".
Nos, Jézus ebben a példabeszédben válaszol a kérdésre.
A mi életünkben is valamikor az ünnepi alkalmakat azzal is megbecsültük, mégpedig kölcsönösen, hogy ünnepi külsőt öltöttünk magunkra. Vonatkozott ez koncertekre, színházra, előadásra, sőt a misére is. Mindkét fél a másik iránti megbecsülését fejezte ki az által, hogy ünnepi gúnyát vett fel.
Hogy ez ma is így lenne, azt nem merném állítani. Megjelentek a farmerek mindenütt, a sportos öltözet, az elhanyagolt tartás (zsebre tett kéz), melyben nem fejeződik ki az a kölcsönös szándék, hogy ünneppé váljon a találkozás. Sokan formalizmusnak nevezik ezt, de nincs ember, aki ne tenne akár saját magán erőszakot, s ne "csiszolná magát hatszögletűre", ha közvetlen érdeke úgy kivánná.
Ez nyilván Jézus idejében még sokkal szigorúbb volt, mint akár a mi gyermekkorunkban, a máról nem is beszélve. Elfogadva az ünnepi öltözködésről írt gondolatokat, de legalábbis a korba téve a történteket, válik igazán érthetővé a történet. Az alkalom, a hely, de már a meghívás minősége is "kötelezi" a résztvevőt az ünneplő felvételére.
Jézus ezzel egyrészről kifejezi azt a tényt, hogy minden választottól Isten Jézus követését várja el, a krisztusi arc kiformálódását, mint ünneplőt, rajtunk. Ez az az "ünnepi ruha", amivel be lehet menni az üdvösségre. Másrészről figyelmeztetés a dolog annyiban, hogy az egyszerű ruhának is ünnepi benyomást kell keltenie. Nem frakkot vár el tőlünk Isten, nem szmokingot, de nagyon félő, hogy a külső gondozatlanságával a belső is hasonlóvá válik.
A remete-szerzetesek sem voltak soha gondozatlanok, csak egyszerűek, a világi sallangoktól megfosztottak. A szerzeteknek külön mosodájuk és szárító-helyiségük volt, a legkorábbi időktől, előírás szerint. Monostor-alapításkor, mint ma egy KÖJÁL (ÁNTSZ) előírást, vették számba ezen helységek meglétét már a tervrajzon.
Jézus tehát választ ad a hallgatóság kérdésére: "mi lesz akkor itt, Uram, ha mindenki csak úgy bejöhet?" A válasz két részből áll. Az első - legalábbis számunkra az emberileg izgalmasabb az, hogy sokan és kevesen. "De hányan? És én köztük vagyok-e?" kiált fel az ember.
A második a mindenkinek esélyt nyújtani akaró Emberfia, aki előre figyelmeztet a találkozásra, nehogy megkérdezze a Király: "Barátom, hogy kerültél ide, amikor nem vagy menyegzőre öltözve?"
- DI -



2002. október 11., péntek 17:54


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület