CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2023. február 7., kedd, Tódor, Rómeó napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Az egyházi oktatásról orsolyita szemmel

    "Egyre nehezebb a türelmetlen, csak a mának élő világunkba bevinni a jövőt, mint értékrend-meghatározó nézőpontot. Egyáltalán nem mindegy, milyen elkötelezettséggel végezzük munkánkat. Tanítványainkkal közös célunk és feladatunk: felismerni a világ Isten-teremtette rendjét és ebben megtalálni a helyünket" - írja a Szent Orsolya Római Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium évkönyve előszavában Dr. Horváth József igazgató, akivel az újrakezdés utáni 11 évben az iskola egyik legjelentősebb ünnepén, az Orsolya napon Rómából érkezett vendégek társaságában találkoztam.
    Dr. Horváth József iskolaigazgató 12 éve áll a jelenleg 770 tanulónak helyet adó iskola élén.

Brigitte Brunet, Szafko Helena Ignatia, Elisa Ryan nővérek Horváth József iskolaigazgató társaságában

    A harmadik évezred elején az egyházi iskolák a magyar iskolarendszerben betöltött szerepéről véli:
- A társadalom egy része igényli az egyházi iskolák által nyújtott nevelést. Vannak, akik belső indíttatásból, lelki többletet várnak az egyházi iskoláktól és jelentkeznek olyanok is iskolánkba, akik számára a család nem igazán jó háttér ahhoz, hogy az egyházi iskola vallási hitbéli követelményeinek megfeleljenek; ők azok, akik többnyire az egyházi iskolák "jó hírének" alapján íratják hozzánk gyerekeiket. Számos példája van annak, hogy az iskolai vallásgyakorlás révén a gyerekek által még a szülők is hitre jutnak. Úgy gondolom, ha túlleszünk a még mindig tartó kezdeti nehézségeken – amelyhez hozzátartozik egy vallás nélkül felnőtt korosztály jelenléte – akkor az egyházi iskolákból kikerülő gyerekek, akiket komolyan megérintett a hit, már tudatosabban élik majd meg hitüket és remélhetőleg hitüknek megfelelően formálják környezetüket.

    Köztudott, hogy az egyházi iskolák jelentős részét nagyon rossz állapotban kapta vissza az egyház
- Ez érvényes az épületek állapotára és a fölszereltség hiányára egyaránt. Az elmúlt 12 évben, voltak esztendők, amikor az állami támogatás is nagyon kevés volt. A közelmúltban úgy tűnt, hogy valamelyest rendeződik az egyházi iskolák támogatásának kérdése, de azért még mindig izgalmas kérdés, hogy az egymást váltó kormányok szektor-semlegesen fogják-e támogatni a közfeladatokat ellátó egyházi iskolákat? Manapság, amikor a szülők otthon is a komfortot keresik biztos, hogy a mérlegeléseik között szerepel az is, hogy milyen az iskola épületének állaga, esztétikuma, milyen mozgási lehetőségeket kínál a tanulóknak.

- Az orsolyita hagyományok, lelkiség hogyan örökíthetők át a jelenbe?
- Az orsolyita hagyományok inkább a külsőségekben vannak jelen: ilyenek az évkönyv megjelentetése, amelyben az alapító Szent Angéla egy-egy tanácsa, intelme is olvasható, az iskolazászló, amelynek felirata szintén a rendalapítótól származik. A régi iskolai varróműhelyben a tanulók vizsgamunkájaként elkészült kosztüm egy megmaradt mintapéldánya a lánytanulók egyenruhájává vált. A hagyományokat követi az iskolajelvény, a templombeli szertartási rend, illetve az is, ahogyan a nővérek napi kapcsolatban résztvesznek a gyerekek nevelésében.

Arra a kérdésre, hogy mire lenne a leginkább szüksége ljelenleg az iskolának, az igazgató konkrét és egyértelmű választ adott.
- Egy ötszázmillió forint körüli összeg lenne az, amellyel iskolánkban a szükséges beruházások, fejlesztések megvalósulhatnának.

Jelenleg Rómában dolgozik a Franciaország északi részéről származó Brigitte Brunet nővér és az egyesült államok-beli, Missourriban született Elisa Ryan nővér, akik a soproni, majd a nagyváradi Orsolya rendi nővérek mindennapi életükkel, munkájukkal szeretnének megismerkedni.

- Nagyon nyitottak és kedvesek az emberek és ugyanakkor nagy bátorsággal élik meg mindennapjaikat - vélte Brigitte Brunet nővér, aki először járt Magyarországon és aki örült annak, hogy alkalma volt Sopront a Tűztoronyból is megnézni. Nagy hatással volt rá a város és a Schneeberg együttes látványa, és az, ahogyan a soproniak ápolják és tisztelik történelmi hagyományaikat.

    Elisa Ryan nővér hét éve él Romában. Harminchat ország orsolya-rendi nővéreivel tartanak fel kapcsolatot, segítik, követik figyelemmel munkájukat, igyekeznek megosztani tapasztalataikat és tudásukat. A tavaly egy igen nagyszabású nemzetközi találkozón fogalmazódott meg a rend tagjai számára a békéért való munkálkodásuk szükségessége. Elisa nővér, aki harmadszor ját Magyarországon úgy látja, hogy a magyarországi egyházi iskolák szép munkát végeztek. Nemzetközi összehasonlításban különböző és gyakran nehéz körülmények között dolgoznak, de az alap, azonos, ezért is érezhetően azonos szellemiség uralkodik akár a különböző földrészek Orsolya-rendi egyházi iskoláiban. Szükség van a folyamatos és közvetlen kapcsolattartásra - vélte a nővér, amelyet ma már technikai eszközök is segítenek, de amelynek alapjául mindenképpen a Szentlélek munkája szolgál.



2002. november 04., hétfő 00:36


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület