Az egyházi oktatásról orsolyita szemmel
"Egyre nehezebb a türelmetlen, csak a mának élő
világunkba bevinni a jövőt, mint értékrend-meghatározó nézőpontot. Egyáltalán
nem mindegy, milyen elkötelezettséggel végezzük munkánkat. Tanítványainkkal
közös célunk és feladatunk: felismerni a világ Isten-teremtette rendjét
és ebben megtalálni a helyünket" - írja a Szent Orsolya Római Katolikus
Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium évkönyve előszavában Dr. Horváth
József igazgató, akivel az újrakezdés utáni 11 évben az iskola egyik
legjelentősebb ünnepén, az Orsolya napon Rómából érkezett vendégek társaságában
találkoztam.
Dr. Horváth József iskolaigazgató 12 éve áll a jelenleg
770 tanulónak helyet adó iskola élén.
Brigitte Brunet, Szafko Helena Ignatia, Elisa Ryan
nővérek Horváth József iskolaigazgató társaságában
A harmadik évezred elején az egyházi iskolák a magyar
iskolarendszerben betöltött szerepéről véli:
- A társadalom egy része igényli az egyházi iskolák által nyújtott
nevelést. Vannak, akik belső indíttatásból, lelki többletet várnak az egyházi
iskoláktól és jelentkeznek olyanok is iskolánkba, akik számára a család
nem igazán jó háttér ahhoz, hogy az egyházi iskola vallási hitbéli követelményeinek
megfeleljenek; ők azok, akik többnyire az egyházi iskolák "jó hírének"
alapján íratják hozzánk gyerekeiket. Számos példája van annak, hogy az
iskolai vallásgyakorlás révén a gyerekek által még a szülők is hitre jutnak.
Úgy gondolom, ha túlleszünk a még mindig tartó kezdeti nehézségeken – amelyhez
hozzátartozik egy vallás nélkül felnőtt korosztály jelenléte – akkor az
egyházi iskolákból kikerülő gyerekek, akiket komolyan megérintett a hit,
már tudatosabban élik majd meg hitüket és remélhetőleg hitüknek megfelelően
formálják környezetüket.
Köztudott, hogy az egyházi iskolák jelentős részét
nagyon rossz állapotban kapta vissza az egyház
- Ez érvényes az épületek állapotára és a fölszereltség hiányára egyaránt.
Az elmúlt 12 évben, voltak esztendők, amikor az állami támogatás is nagyon
kevés volt. A közelmúltban úgy tűnt, hogy valamelyest rendeződik az egyházi
iskolák támogatásának kérdése, de azért még mindig izgalmas kérdés, hogy
az egymást váltó kormányok szektor-semlegesen fogják-e támogatni a közfeladatokat
ellátó egyházi iskolákat? Manapság, amikor a szülők otthon is a komfortot
keresik biztos, hogy a mérlegeléseik között szerepel az is, hogy milyen
az iskola épületének állaga, esztétikuma, milyen mozgási lehetőségeket
kínál a tanulóknak.
- Az orsolyita hagyományok, lelkiség hogyan örökíthetők át a jelenbe?
- Az orsolyita hagyományok inkább a külsőségekben vannak jelen: ilyenek
az évkönyv megjelentetése, amelyben az alapító Szent Angéla egy-egy tanácsa,
intelme is olvasható, az iskolazászló, amelynek felirata szintén a rendalapítótól
származik. A régi iskolai varróműhelyben a tanulók vizsgamunkájaként elkészült
kosztüm egy megmaradt mintapéldánya a lánytanulók egyenruhájává vált. A
hagyományokat követi az iskolajelvény, a templombeli szertartási rend,
illetve az is, ahogyan a nővérek napi kapcsolatban résztvesznek a gyerekek
nevelésében.
Arra a kérdésre, hogy mire lenne a leginkább szüksége ljelenleg az iskolának,
az igazgató konkrét és egyértelmű választ adott.
- Egy ötszázmillió forint körüli összeg lenne az, amellyel iskolánkban
a szükséges beruházások, fejlesztések megvalósulhatnának.
Jelenleg Rómában dolgozik a Franciaország északi részéről származó Brigitte
Brunet nővér és az egyesült államok-beli, Missourriban született Elisa
Ryan nővér, akik a soproni, majd a nagyváradi Orsolya rendi nővérek mindennapi
életükkel, munkájukkal szeretnének megismerkedni.
- Nagyon nyitottak és kedvesek az emberek és ugyanakkor nagy bátorsággal
élik meg mindennapjaikat - vélte Brigitte Brunet nővér, aki először járt
Magyarországon és aki örült annak, hogy alkalma volt Sopront a Tűztoronyból
is megnézni. Nagy hatással volt rá a város és a Schneeberg együttes látványa,
és az, ahogyan a soproniak ápolják és tisztelik történelmi hagyományaikat.
Elisa Ryan nővér hét éve él Romában. Harminchat ország
orsolya-rendi nővéreivel tartanak fel kapcsolatot, segítik, követik figyelemmel
munkájukat, igyekeznek megosztani tapasztalataikat és tudásukat. A tavaly
egy igen nagyszabású nemzetközi találkozón fogalmazódott meg a rend tagjai
számára a békéért való munkálkodásuk szükségessége. Elisa nővér, aki harmadszor
ját Magyarországon úgy látja, hogy a magyarországi egyházi iskolák szép
munkát végeztek. Nemzetközi összehasonlításban különböző és gyakran nehéz
körülmények között dolgoznak, de az alap, azonos, ezért is érezhetően azonos
szellemiség uralkodik akár a különböző földrészek Orsolya-rendi egyházi
iskoláiban. Szükség van a folyamatos és közvetlen kapcsolattartásra - vélte
a nővér, amelyet ma már technikai eszközök is segítenek, de amelynek alapjául
mindenképpen a Szentlélek munkája szolgál.
té
2002. november 04., hétfő 00:36
|