,Négyszemközt a természettel"
kiállítás az Erdészeti Múzeumban
A Muray Műhely (Budapest) Négyszemközt a természettel című képzőművészeti
időszakos kiállítását Dr. Faragó Sándor, a Nyugat-Magyarországi
Egyetem megbízott. rektora nyitotta meg az Erdészeti Múzeumban (Templom
u. 4.) A kiállítás megtekinthető december 3-ig, szerda kivételével naponta
10-13 óráig
Prof. Dr. Faragó Sándor megnyitó beszéde:
Tisztelt művészet- és természetkedvelő Közönség,
Kedves Alkotók, Hölgyeim és Uraim!
Nemzeti történetünk értékeit
általában történelmi épületekben létesített
múzeumokban mutatjuk be, hogy ott a látogatókat, a kiállított
tárgyak mellett a hely szelleme is megfogja. Napjainkra - éppen az ember
környezetpusztító tevékenységének hatására - természeti környezetünk elemei
is lassan muzeális értékekké
válnak.
Ahogy ösztönösen vonzódunk a hajdan használt eszközökhöz, ruhadarabokhoz,
múltat idéző dokumentumokhoz, ugyanúgy megmaradt
a természethez való ragaszkodásunk - különösen a városiasodó népesség növekedése
után. Miként szellemi feltöltődésünkhöz szükségünk van históriánkban
való elmerülésre, ugyanúgy - sőt talán fokozottabban
- igényeljük a természet léleképítő közelségét. Erre kínálnak lehetőséget
az élő múzeumok, megmaradt természeti emlékeink őrzői, vagy éppenséggel
a műalkotások, amelyek behozzák, behozhatják mindezt otthonainkba.
Tisztelt Vendégeink!
A művek közkinccsé válásának igénye feltételezi a természetábrázoló
művészet szeretetét és pártolását. Ennek a
gondolatnak most - 2002-ben - különös jelentősége van. 2002 ugyanis a vadászati-természeti
képzőművészet éve. Ebből az alkalomból jelent meg tavasszal a “Négyszemközt
a természettel
c. művészeti album, amelyben 81 alkotó és
28 - a magyar természetvédelmet, erdő- valamint
vadgazdálkodást ismertető - múzeum, kiállítóhely
kerül bemutatásra.
Itt kell kiemelni dr.
Ignácz Magdolna
és dr. Berdár Béla nevét, akikjó
mecénásként felkarolták a természetábrázolás ügyét, s az idézett
könyv kiadásán kívül, galériát nyitottak és
alkotótábort tartanak
fenn. Az Ő tevékenységük köti össze említett kötet és mai kiállításunk
címét. Ma nyíló kiállításunk 25 művésze közül
13-an szerepelnek a “Négyszemközt
a természettel" albumban, 12-en azonban új'ak
ebben az értelemben. Újak, mert
az Ignácz-Berdár házaspár Somogy megyei pamuki kúriájában,
2001-ben 15 taggal megalakult Muray Műhely
újabb és újabb tehetségek szárnybontogatását, vagy kiteljesedését segíti.
A művészetpártoló házaspár alapította és működteti
azokat az alkotótáborokat, ahol a művészek az együttgondolkodás és együttalkotás
örömeit élvezhetik. A Muray Műhelynek - az
alapítókkal együtt - jelenleg 41 tagja van,
akik évente egy vagy két alkalommal megrendezésre kerülő alkotótáborban
vesznek részt, amelynek művészeti vezetője
Muray Róbert,
természetfestészetünk élő klasszikusa. A tábor résztvevőiben egy közös
mindenképpen van, nevezetesen az igény a természet szépségeinek, az élővilág
hihetetlen formagazdagságának ábrázolása. A 2002. évi alkotótábort
a fák és madarak jegyében hirdették meg.
Mi sem jellemzi jobban az alkotótábor tagjainak és művészeti
vezetőjének Muray Róbertnek a viszonyát, mint
az, hogy e kiállításon is együtt jelennek
meg a Mester és követőinek alkotásai. A művészetszerető közönség nevében
őszinte köszönet illeti a Mestert és kívánunk
neki még sok alkotó évet és számtalan kiváló
tanítványt.
Tisztelt Hölgyem és Uraim!
Tárlatunkon a Muray Műhely 25 művésze mutatja be alkotásait,
mutatja meg magát. 25 alkotó, 25 indíttatás, 25 világ, 25 lélek, 25 látásmód
- egyazon témáról, a természetről. A kiállítás
megnyitóját magára vállaló természet és művészetszerető ennyi
alkotó esetében a szó valós értelmében is
a bőség zavarában szenved.
Lehetne szubjektív, s akkor utalhatna arra, hogy e helyütt már megnyitotta
Péchy Tamás önálló tárlatát,
hogy tavasszal Sarródon bemutathatta azt a
kiállítást, ahol - másokéval együtt - az itt is kiállító Dedinszky
Mária és Seres Erzsébet
alkotásaiban gyönyörködhetett a nagyérdemű, vagy hivatkozhatna a több
évtizedes barátságra a Műhely művészeti vezetőjével. Mégsem ezt teszi.
Biztosan egyetért velem Muray
Mester akkor, ha most kiemelek 4 művészt a sorból. A választás természetesen
nem az én minősítésem, azt nálam avatottabbak tették meg azzal, hogy számukra
2002-ben odaítélték a Muray Emlékplakettet.
Simon Ferencről,
Recskó Béláról, Marics
Attiláról és Péchy Tamásról van szó.
Simon Ferencet – mint oly sok művészt a magyar festészetben -
a Dél-Alföld - közelebbről
a szélmalmos Dorozsma - semmivel össze nem téveszthető világa igézte meg
már kora gyermekkorában, ahogy vallja: “a
kitáruló kék látóhatárral szegett alföldi táj, s a föld,
örök körforgásban
változó színeivel, ahol a levegőben a szabadság
részegítő illatát szimatolja ember és vad."
A rajzolás-festés az életeleme, amely nála szinte életfunkcióként működik,
a határtalan örömszerzés
forrása, amely a mind biztosabb ecsetkezelés, a technikai tudás tökéletesítésének
igényét váltja ki belőle. Arra vágyik, hogy képei méltóak legyenek témáikhoz,
és valamit visszasugározzanak a szeretetből, amelyben fogantak.
Recskó Béla a délvidéki Zentán alkotó művész, már eddig is több
önálló és csoportos kiállításon vett
részt a Vajdaságban és Magyarországon. Rendszeres résztvevője, meghívottja
festőtáboroknak. Kedvenc technikái a grafika, az akvarell és az olaj. Elhivatottságot
érez a természet semmivel össze nem hasonlítható értékeinek,
hangulati világának ábrázolására. Mindez nála
nem öncél, figyelemfelhívás, olykor művészi kiáltás
az annyira sérülékeny, gyönyörű tájak megőrzésére.
Ezt a figyelemfelhívást erősíti meg az alapos,
a legkisebb részletekre is ügyelő hiper-realista ábrázolásmód, amely megállítja
és marasztalja-elgondolkoztatja a nézőt, képeinek szemlélése közben.
Marics Attila
18 éves. Mások ekkor kezdik szárnyukat bontogatni, mögötte
pedig már 10 csoportos
kiállítási részvétel, díjak állnak. Kivételes
tehetségén az a szemlélődő is elcsodálkozik, aki minderről
semmit sem tud, csak a műveket látja. Valami
atavisztikus vonzódása van a vizek-vízpartokhoz,
azok ábrázolásához. Állatképeivel, az évszakok színeváltozásainak vászonra-álmodásával,
azokat az egyébként múló pillanatokat akarja fellelni
és megörökíteni, amelyek emlékeinkből is hamar
elillannak, vagy lehet, hogy csak éber-álmainkban villantak föl
röpke másodpercekre.
Még sokat fogunk Róla hallani.
Péchy Tamás - mint említettem - e helyütt
már jelentkezett önálló kiállítással.
Érdeklődésünk a madaraknál találkozott
és ugyancsak régi kapcsolattá korosodott az
idők folyamán. Alkotásai - madaras képei, azonban nem, nem csak madárábrázolások,
annál többek, madarak, tájak, hangulatok, mindaz, ami úgy együtt
fontos nekünk, madarászok-vadászok, emberek számára. A madár csodálata
egyfajta vágyat fed el bennünk. Azt a vágyat,
amit először Ikarosz próbált
kiteljesíteni az emberiség ideái közül. Az Ikaroszi vágy manifesztálódik
Pécsy Tamás azon alkotásaiban - nem kevés van ilyen - amelyek a repülést
mutatják be, a szárnyalást.
Kedves Művészek, Kedves Művészetszeretők, Kedves Vendégeink
Először is elnézést kérek azoktól az alkotóktól, akiket most kiemelten
nem mutattam be, ez a közös kiállítások hátránya. Nevük azonban hangozzék
el - úgy érzem így méltányos: Boros Zoltán, Filippinyi Ágnes, Fintha
Mária, Ignácz Magdolna, Kalas András, Kálvin
József, Koltai Anikó, Kovács Tibor, Kunos
Mariann, Mészáros Valéria,
Mráz János, Piti Katalin, Seres József, Sipos Botond, Soósné Szeiler Irán,
Tarr József, Varga Júlia, Dr. Végh Endre.
Ennyi ismertető gondolat után, és megköszönve
az Erdészeti Múzeum művészetszerető vezetőjének segítségét, legbölcsebb
akkor lehet a kiállítás megnyitója, ha átadja a szerepet a műveknek, helyette
- sokkal jobban és hatásosabban - beszéljenek azok maguk, alkotóik szándékai
szerint, dicsérve
a minket éltető természetet.
A “Négyszemközt a természettel"
kiállítást ezennel megnyitom.
Fotó: Peresztegi-Nagy István
2002. november 13., szerda 16:12
|