Sopron:
A Hűség Városa – Ünnepélyes filmbemutató
Elgondolkoztak már, hogy milyen
gyönyörű, egyedülálló városban is lakunk, mi soproniak? Egy olyan nagy
múltú településen, amely bárhol és bármikor megállta helyét a történelem
porondján. Az idén 725. életévét betöltő Civitas Fidelissima nem mindennapi
ajándékot kapott városi televíziójától. A soproni Hajnal&Hegyi Városi
TV és a Hálózat tévécsatorna közös produkciójában egy a Sopron Fő terének
történelmi múltját feltérképező dokumentumfilm készült.
A Sopron: A hűség városa címet
viselő alkotásban megismerhetjük a Fő tér jellegzetes épületeinek, szobrainak
történetét, és azon személyek életéből kaphatunk figyelemfelkeltő csemegét,
kiknek részük volt a város felvirágozásában.
A November 24-én a Sörházban
megrendezett ünnepélyes díszbemutatón Németh Árpád, a sörgyár igazgatója
köszöntötte az egybegyűlteket.
Gáti Zoltán, a Hálózat
TV vezérigazgatója beszédében méltatta Sopron szépségét, egyedülállóságát
Magyarországon - és közös munkájukat a helyi televízióval. A bemutató ünnepélyes
megnyitójaként R. Szabó Lajos megemlékezett a film forgatókönyvének
szülőatyjáról, Hegedüs Gézáról (1912. május 14. – 1999. április
10.), aki élete során több érdemleges alkotást mondhatott magáénak.
Film előtt ritkán mondanak
bevezetőt. Műfaja sajátosságaiból eredően önmaga mondja el, amit üzenni
kíván a nézőnek. De: most hogy rendhagyó módon néhány szó esik, annak két
oka van.
Az első: A "Hűség
városa” című alkotás bemutatójára kerül sor annak ürügyén, hogy 1277-ben
" László, a néven negyedik, lsten kegyelméből Magyarország királya
Sopront, amely példamutató bizonyosságot tett hűségéről, szabad királyi
város " rangjára emelte, ennek immáron 725 esztendeje. Megbecsülendő évforduló,
amelyre a város mai, honos lakói jó szívvel, a múló századok alapozta büszkeséggel
emlékeznek, s mutatják meg, mi történt itt az Előkapu és a Hátsókapu által
határolt utcákon, tereken, házakban, miként lett László király hűséges
városa a leghűségesebb város: a Civitas Fidelissima.
A második, talán fontosabbnak
tűnő ok, az emlékezésé. E film forgatókönyvírója, Hegedüs Géza, aki 1986-ban
álmodta meg és vetette papírra a város hang- és fényjátékát Sopron főterére.
A hűség krónikása, az utolsó
reneszánsz ember éppen 90 esztendeje, 1912. május 14-én látta meg a napvilágot
Budapesten. Reneszánsz ember volt, enciklopédikus tudású, aki egyformán
otthon járt az antik költők között éppúgy, mint félezer esztendő
magyar irodalmi és szellemi világában. Több, mint hatvan regény, novella,
dráma, verseskötet, s ki tudná elszámlálni, mennyi tanulmány, cikk és több
ezer előadás példázza csodálatos egyéniségét.
Első regénye,
A mámor zendülői /1937/, a görög mitológiából meríti témáját, de Babits
Mihály Jónás könyvével egy időben tiltakozik a barna veszedelem ellen.
Az ötvenes években írt történelmi regényei - Az erdőn-túli veszedelem,
1950; Az óceán vándora, 1947; A fekete ember históriája, 1953; Az írástudó
1956 azért arattak nagy sikert, mert szomjoltó kutak voltak a sivár évek
szellemi sivatagjában. Legnagyobb regényvállalkozása ekkortájt indult.
Az Európa közepén hatalmas regényfolyamában a hazai értelmiség szerepét
és történelmi útját mutatja. Útvesztő, 1954; A sötétség órái, 1955; Bojár
Bálint, 1957; A Kálmánszeghyek, 1958; A pengő boszorkánytánca, 1959; Aszály,
1961; Párhuzamos életrajzok, 1962; Két év nagy idő, 1962; Az életművész hagyatéka,
1964; Az állam én vagyok, 1965; Katonadolog, 1968; Kettesben a tragédiával,
1965; Palota a hegytetőn, 1970; Idegenben, 1970.
Egy XX. századi reneszánsz
ember sokirányú érdeklődése, nyitott szellemisége, európai távlatú gondolkodása,
fordulatos, finom stílusa, mindannyiunk számára követendő magatartása jelenik
meg a sok ezer oldalas, egyedülálló regényciklusban. A nagy múltú Színiakadémia
újraindulásától fogva egyéb tárgyak mellett a verstan tanára, hiszen van
egy szakma és hivatás, amelynek gyakorlata nem nélkülözheti a kimondott
szövegek hangúly- és szótagviszonyainak ismerétét. Megírja ifjúkora dédelgetett
témáját A költői mesterség - Bevezetés a magyar verstanba - /1959/ című
könyvét, amely előadóművész és színész, tanár és diák nélkülözhetetlen
kézikönyve s felöleli mindazt a tudást, amit a versről tudni kell
és érdemes. A magyar irodalom arcképcsarnoka (majd folytatásban az Arcképvázlatokban
a XVI. századbeliektől) a nemrég elment kortársakig tekinti át irodalmunkat.
A Vázlatokban száz íróról, költőről szemléletes képet vázol fel. A százas
szám varázsa megfogta őt is, miként Dantét is megigézte, hogy Isteni színjátéka
éppen száz énekre terjedjen, Boccacciót is arra csábította, hogy száz novellából
állítsa össze Dekameronját, és a mi Szerb Antalunkat is ösztönözte, hogy
száz versből építse fel a mindmáig legszebb magyar nyelvű költői antológiát.
Így fog kezet egy mai reneszánsz
ember halhatatlan őseivel, és e kézmeleg mozdulattal átnyújtja nekünk szellemi
termését, A hűség embere volt az egykori ügyvédjelölt, dramaturg, lektor,
újságíró, tisztviselő, aki a koncentrációs tábori kitérő után 1945-től haláláig
a Színház- és Filmművészeti Főiskola - ma Egyetem - tanára. “ő volt a derű
és a mester, mákony, varázs, Vegyszer, edzőterme minden agynak, Kicsikének
és a nagynak. Egy darabka történelem, Bűvös ihlet és szerelem " - köszöntötte
nyolcvanadik születésnapján a Fészek Klubban a színész-író, Székhelyi József.
Halálakor, három esztendeje,
imigyen búcsúzott tőle: “Növendéke volt mindenki a mai színházi szakma
jelesei és katonái közül - színészek, rendezők, dramaturgok, dékán, rektor,
beszédtanár... Nem csupán professzor volt, de egyben intézmény is. Kutató,
laboráns, fő boncmester, elemző és levéltáros, művészettörténész és egyszemélyes
könyvtár”.
Egy intézményhez és számolatlan
növendékeihez hűséges ember szerette a Hűség városát. Nemcsak e film bizonyítja,
hanem Lackner Kristófról írt drámája is, amelyet a 700. évfordulón színpadra
is állítottak. Amikor utoljára, valamikor a 90-es évek elején itt járt,
szítta az elmaradhatatlan szipkájából. A Harmóniát és Vergilius, Catullus,
Horatius versei szóltak órákon át. Megbűvölte hallgatóit. Sokak által raccsolásnak
vélt, de valójában az r hangokat elhagyó rekedtes, fáradékony hangja beleveszik
a század zajába. Vékony, hajlott termete távolodik a múló időben, most
valahol egy égi kávéházban kvaterkázik a szellemi élet soha el nem múló
alakjaival. “Áll ércnél maradandóbb művem, emelkedett emlékem, s magasabb,
mint a királyi sír, és nem kapzsi vihar, Sem dühös északi szél nem dönthet
már földre, se számtalan évek hosszú sora, sem rohanó idő. Még nem halhatok
én teljesen ..." elmondhatja joggal önmagáról szeretett költőjével,
Horatiussal. Hűsége, reneszánsz embersége megmarad műveiben, és bízzunk
abban, hogy a "jövendők felé tartó életek” hittel mondják egymásnak Hegedűs
Géza köszöntését, filmbéli zárómondatát:
" Béke velünk és béke veletek."
b.boti
2002. november 26., kedd 18:41