Ünnepi istentiszteletek országszerte
www.mti.hu
Esztergom, 2002. december 25. (MTI) - Ünnepi istentiszteletet tartottak
szerdán a debreceni Református Nagytemplomban, ahol Bölcskei Gusztáv, a
Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke, a Magyarországi Református
Egyház zsinatának lelkészi elnöke hirdetett igét.
- Azért jöttünk a templomba karácsony első napján,
hogy boldog születésnapot kívánjunk - kezdte a püspök, aki hozzátette:
Boldog születésnapot Jézus! - ez a karácsonyi gyülekezeti istentisztelet
egyetlen valamirevaló mondandója.
- Ki az, akit köszöntünk? - tette fel a kérdést a
továbbiakban, majd Máté evangélistára utalva szólt arról a családfáról,
amelyet Ábrahámtól nemzedékek láncolatain át ábrázoltak Jézus megszületéséig.
Bölcskei Gusztáv fontosnak nevezte, a történés, a
történelem ismeretét. Példaként említette, hogy Svédországban néhány évtizeddel
ezelőtt beszüntették a történelem oktatását, majd rájöttek, hogy "ez így
nem megy", s visszaállították.
- Ilyen szirénhangok itt is vannak - közölte, s utalt
egy közelmúltbeli hazai oktatási tanácskozásra, ahol - mint mondta - ugyancsak
elhangzott: "felesleges a történelem tanítása, el kell hagyni az egészet
az ősembertől Orbán Viktorig".
A református püspök ennek kapcsán kijelentette: ha
nem vállaljuk saját történelmünket, saját nyomorúságunk történetét, akkor
nem tudunk elérkezni ahhoz, aki azért jött, hogy a bűnöktől, a konfliktusoktól
megváltó legyen.
- Ezért fontos Máté evangélista családfája - tette
hozzá.
Bölcskei Gusztáv a továbbiakban Jézus születésére,
az első karácsony történetére utalt, amely maga is konfliktusból indult.
- Az ember indulatai, kétségei és isten megtartó
szándéka együtt adja a karácsony szépségét - mondta a püspök.
A zsinat lelkészi elnöke ezután felidézte a kisded
születését, akihez "oda kell hajolni".
- Ez az odahajló mozdulat a legszebb karácsonyi kívánság,
amikor leülünk együtt a családban, odahajlunk egymáshoz, s ebben benne
van: velünk az Isten.
Ugyanakkor - fejtegette a továbbiakban - a "gyermek
néz, s látja karácsonykor is a világot, s látja Betlehemet, ahol csak visszafogottan
mernek ünnepelni, lát kétségbeesett embereket, akiknek minden reményük
odaveszett, mert beszennyeződött a tenger, és veszélyben a megélhetésük
vagy mert elveszítették munkájukat".
- A gyermek néz, és lát, és ez a mi karácsonyi reménységünk
most is - mondta végezetül Bölcskei Gusztáv református püspök.
EVANGÉLIKUS ISTENTISZTELET BUDAPESTEN
A szellemi, lelki sötétség mintha növekedne a világban,
legyünk hát követekké a XXI. század értékeket kereső világában - e gondolat
jegyében hirdetett igét D. Szebik Imre evangélikus elnök-püspök szerdán
Budapesten, a Bécsi kapu téri templomban tartott karácsonyi istentiszteleten.
A püspök kiemelte, hogy az igazi világosság az első
betlehemi ragyogás óta itt maradt köztünk, s beragyogja a világot: átível
évszázadokat, egybefogja a történelmet.
Véleménye szerint, ha a fényt befogadnánk életünkbe,
otthonunkba, gyülekezetünkbe, egyházunkba, társadalmunkba, gondolatainkba
és szívünkbe, "eltűnne a gonoszság sötétsége, véget érne a gyilkos indulatok
háborút latolgató rémisztő éjjele" és felragyogna a szeretet hajnala.
- E világosság bevilágít magyar nemzetünk életébe
is, hogy ne feledkezzünk meg a határainkon kívül élő testvéreinkről - fogalmazott.
Mint folytatta, a fény bevilágít Európa népeinek,
vezetőinek gondolkodásába, hogy egyértelművé tegye: "az együttélés, az
unióban való közös célkitűzések megvalósítása csak egyenlő bánásmód elve
alapján lehetséges".
- Hol vannak Európa keresztyén vezetői? - tette fel
a kérdést.
Magyarország közelgő európai uniós csatlakozása kapcsán
felhívta a figyelmet arra, hogy az anyagi tőke mellett létezik közösségi
tőke és kegyelmi tőke is.
D. Szebik Imre hozzátette, hogy a világossághoz való viszonyunk lehet
védekező és mégis befogadni kívánó, elhárító, mérlegelő és befogadó is.
- Az érzések kettőssége, sajátos ambivalenciája sokak
lelkivilágának jellemzője a XXI. század küszöbén - mondta.
Rámutatott arra, hogy sokan a többséghez igazodnak,
s a többség bizony elutasítja a hitet, az isteni fényt.
- Az ember ösztönösen ráérez arra, hogy ha befogadja
a fényt, akkor nem élhet többé a sötétség leple alatt, nem lehetnek eltitkolt
útjai, rejtett kapcsolatai, nem lehetnek hamis úton szerzett anyagi javai,
nem vállalhat tisztességtelen előnyöket, s nem beszélhet kétszínűen még
a politikában sem - fogalmazott.
A püspök a továbbiakban utalt egy nemrégiben végzett
felmérésre, amely szerint Németországban a gyerekek egyharmada semmit sem
tud a karácsonyi történet hátteréről.
- Vajon hazánkban milyen eredmény születne hasonló
felmérés esetén? - tette fel a kérdést a karácsonyi istentiszteleten D.
Szebik Imre.
PASKAI LÁSZLÓ BÍBOROS SZERINT BELSŐLEG KAPCSOLJA
ÖSSZE AZ EMBEREKET
A szeretet, az emberek, a népek és nemzetek közötti
megértés fontosságáról, valamint a szebb és boldogabb jövő reményéről beszélt
Paskai László bíboros a kedden éjfélkor kezdődött karácsonyi szentmisén
az esztergomi bazilikában.
A Esztergom-Budapesti Főegyházmegye jelenlegi főpásztora
- akinek 75. életéve betöltése miatti lemondását a közelmúltban fogadta
el II. János Pál pápa - hívők százai előtt elmondta: Jézus Krisztus megszületése
valamennyi földi ember életére kihatott, illetve kihat.
- A karácsony ugyanis - vélekedett Paskai László
- belsőleg kapcsolja össze a jóakaratú embereket, és lehetőséget ad életük
megújítására.
Hozzátette: kívánatos lenne, hogy karácsony estéje
a szeretetre, a békére és a jótettekre ösztönözzön, és elősegítse a háborúskodás
és a félelem nélküli mindennapokat.
Laptop és történelem
NSZ • 2002. december 24. • Szerző: Szigethy András
www.nol.hu
Cirill atya kinyitja a laptopot. Ez az – mondja.
/Fotó: Bencés diákok. Százszázalékos a továbbtanulók aránya (kép: Népszabadság
– Domaniczky Tivadar) /
A színes monitoron kirajzolódik a nyilakból, a négyzetekbe írt rövid
mondatokból álló képlet. A pannonhalmi főapátság stratégiája operatív célokra
bontva a Balanced Scorecard rendszerében – tájékoztat a számítógépen látottakról
Hortobágyi T. Cirill, a főapát gazdasági helyettese.
– Régen főjószágkormányzónak hívták a posztot, mivel a rendi földbirtok
jószágkormányzósági alrendszerekre volt osztva, de ma már ennek nem lenne
értelme, lévén, hogy sem birtokaink, sem jószágaink nincsenek.
A 996-ban Géza fejdelem által emelt monostor alapjain épült Pannonhalmi
Főapátságának mai működési költsége évente 500 millió forint. Ebből kell
fenntartani a bencés gimnáziumot és kollégiumot, a levéltárat, a könyvtárat,
a gyűjteményeket, az arborétumot, a szociális otthont és a lapkiadót. Ebből
nagyjából kétharmad-egyharmados a megoszlás az állami források és a saját
erő között.
/Fotó: Várszegi Asztrik: Közvetítő vagyok, elsősorban Isten
és ember között (kép: Népszabadság – Domaniczky Tivadar) /
A saját erő hátterét 1945 előtt mindenekelőtt az a hatvanezer holdnyi
terület adta, amelyen az apátság gazdálkodott. Erdők, szántók, jószágok
tartoztak a birtokba, s a tihanyi apátság jóvoltából még kicsinyke Balatont
is magáénak mondhatott a Magyar Bencés Kongregáció.
Ma javarészt az évente száz-százötvenezer Pannonhalmára látogató turista
jelenti a saját gazdasági hátországot. Erre épült az étterem, ezen alapszik
a kegytárgyak árusítása. A Pax Tourist tárlatvezetéssel, az átmenő idegenforgalommal
foglalkozik, de nem utaztat. A főapátságnak tíz hektár gyógynövényese van,
levendulával, kakukkfűvel, citromfűvel. A házi lepárlóban illóolaj készül.
Most 20 hektáron telepítettek szőlőt. Traminit, Sauvignon Blancot, Rajnai
rizlingnek valót a Szent Márton-hegy körül, és meghívták a korábban az
év borászának is választott egri Gál Tibort, hogy irányítsa a munkákat.
– A Magyar Külkereskedelmi Bankkal közösen vágtunk bele az üzletbe.
Ötven- hektárnyi szőlővel, a jövőre elkészülő pinceborházzal szeretnénk
a főapátság fenntartásához szükséges hozzájárulásunk arányát javítani.
És persze Pannonhalma nevéhez méltó borokkal megjelenni, hiszen minden
bizonnyal e helyen alakult ki az első magyar szőlősgazdaság ezer esztendővel
ezelőtt, mert ahol latin liturgiájú istentisztelet volt, ott szőlőnek és
bornak is lennie kellett – mondja Cirill atya, miközben a monitoron mutatja,
hogy a főapátság Ballanced Score rendszerének központjában álló négyzetben
az ember üdvössége felirat olvasható.
A vezérlő gondolat
És még egy fontos, ugyan zárójelbe tett, de Hortobágyi Cirill által
is külön figyelemmel említett megállapítás: az üdvösség a Földön kezdődik.
– Mit jelent ez az ön értelmezésében?
– Azt, hogy figyelembe kell venni a kor földi követelményeit, ugyanakkor
semmi, így a gazdaság növekedése sem lehet önmagáért való. A pannonhalmi
főapátság működéséhez szükséges anyagiak biztosítása azt szolgálja, hogy
el tudjuk látni az oktatásban-nevelésben, a lelkipásztori szolgálatban,
a szeretetotthoni ellátásban, a kulturális életben vállalt kötelezettségeinket.
Megújulás a lelkiségben, a szerzetesélet gyakorlatában, ez vezérelhet bennünket.
Messziről, a Szent Márton-hegyen épült apátság alatt elterülő sík földről
nézvést ormon masszívan álló, égnek emelkedő erős vár, egymásba kapaszkodó
épületkaréjok alakzata a monostor, a bazilika, a bencés gimnázium és kollégium
épületegyüttese. Minden ízében súlyosan a földhöz növő, mégis lebegően
légies. Mons Pannoniae, Mons Sacer, Mons Supra Pannoniam, Mons Sancti Martini,
illették a történelem folyamán különböző nevein a szent helyet.
Odabent félhomályba boruló folyosók, a hatalmas képekről bibliai alakok
néma tekintete, klastromos csend. Az 1137-ben felszentelt templom naponta
szent liturgai helye, ahol esténként szerzetesek zsoltároznak. Alattunk
az altemplom fala mögött valahol a legendák szerint István fából készült
trónusa. Háromszázezres könyvtár. István 1001-ben kiadott kiváltságlevele,
melyhez valaki hozzáírt egy bekezdést 1100 körül. Szent László kincseket
összeíró fóliánsa 1090-ből. Asztrik, Pannonhalma első főapátja hozta Rómából
a koronát Istvánnak. Szent László itt tárgyalt IV. Henrik császárral. Kálmán
Boullion Gottfrieddel. Tatár által ostromlott bencések. Törökvész. Szétszóródott
bencések. 1568-ban császári katonák költöznek a szent falak közé. Politika.
II. József 1786-ban feloszlatja a rendet. Visszaállítja 1802. március 12-én
I. Ferenc király, aki azt mondja a bencéseknek: tanítsatok. És tíz gimnáziumot
rendel a főapátsághoz.
Aztán megint politika.
Jándi Bernardin kormányzó perjel 1918. november 9-i levélrészlete. „Az
ideiglenes rendi kormány méltányolja ft. Rendtárs Urak aggodalmait, szükségesnek
látja, hogy a menekülés napjaira mindenkinél legyen egy kis összeg, melylyel
életét fenn tudja tartani.”
Újra politika: Magyar Nemzet 1939. szeptember 13. Hóman Bálint kultuszminiszter
beszéde a Ciano olasz külügyminiszterrről elnevezett pannonhalmi olasz
gimnázium felavatásán: „Kifejezése ez az intézet a magyar kormány és a
Felvidéken is birtokos Szent-Benedek-rend részéről a hálának azok iránt
az olasz barátaink iránt, akik mindig mellettünk állottak. Abban a nagy
történelmi pillanatban, amikor Komárom, s vele a Felvidék magyarlakta területének
nagy része viszszakerült az anyaországhoz, szintén oldalunk mellett állottak.
Kifejezése ez az intézet a mi hálánknak a Duce iránt (felállva percekig
tapsolják a Ducet)...”
És megint politika: A második világháború után hatalomra került kommunisták
hadat üzennek az egyháznak. Rendfeloszlatások. 1950-ben Pannonhalmát megfosztják
minden gazdasági hátterétől. Az egykori hatvanezer holdas birtokból semmi
nem marad. A főapátság léte is kétséges, takarékmécsesen pislákol tovább.
2002. december 11-én az Országgyűlés elnöke, Szili Katalin látogatást
tesz a bencéseknél. Sajtóértekezletén a következőket mondja: „Pannonhalma
nem függhet a demokratikusan választott kormányok szemléletmódjától. Pannonhalma
a magyar történelem szerves része, nemzeti kincs.”
Tanítsatok!
Horváth Dori Tamás, a pannonhalmi bencés gimnázium igazgatója egyike
a 49 főapátsági szerzetesnek.
– A szerzetesek szegénységi fogadalma mit jelent a pannonhalmi bencés
gimnázium és kollégium igazgatója számára?
– A rendtől ellátást kapunk, fizetést nem, csak némi zsebpénzt negyedévenként.
Itt semmi nem az enyém, néhány könyv kivételével – mutat körbe az igencsak
szerény igazgatói irodában Horváth Dori Tamás, és a hármas szerzetesi fogadalomból
– a tisztaságból, a szegénységből és az engedelmességből – a közbülső értelmezéséhez
még hozzáteszi, hogy az ő felfogásában ez annyit is jelent, hogy minden
idejét másoknak adja, jelen esetben a gimnázium diákjainak.
A pannonhalmi tanári kart egyébként 18 szerzetes és 22 világi tanár
mellett a győri zeneiskolából és a színházból kijáró zenetanárok, valamint
egy keramikusmester adja.
A hat és négy évfolyamos oktatásban tanuló háromszáz harmincegy bencés
diáknak két idegen nyelvet kötelezően tanulnia kell. A hat évfolyamosok
latin mellett angol és német között választhatnak, a négy évfolyamosok
az olasz és a latin, valamint az angol és a német között dönthetnek. A
délutáni nyelvi tanfolyamokon pedig francia, orosz, ógörög és az újszövetség
korában beszélt arámi vehető fel. A latinhoz kapcsolódik az oklevélolvasó
szakkör, melyet levéltáros tanár vezet.
Az informatika oktatása hároméves a bencéseknél.
– Az áldás és az átok, mint mindenhol a világban, az interneten is nagyon
közeli szomszédságban van egymással – mondja Horváth Dori Tamás –, ezért
nagyon nagy a felelősségük az esténként és hétvégenként a számítógépek
előtt ülő diákokat felügyelő tanároknak. És itt nem is elsősorban arra
gondolok, hogy pornóképek is hozzáférhetők az interneten. Elég csupán azt
említeni, hogy fasiszta, náci szövegektől kezdve bármi letölthető a világhálóról.
A legnagyobb veszély azonban a kóros függőség kialakulása. Ennek elkerüléséhez
és az internet saját érvényességi körének megfelelő használásához nagy
türelem, pedagógiai és szakmai érzék szükségeltetik a tanárok részéről.
A háromszázharmincegy bencés gimnazista közül minden évben akad egy-két
diák, akit nem vesznek fel első nekifutásra egyetemre vagy főiskolára.
A továbbtanulási arány csaknem százszázalékos, mivel a hivatalos statisztika
szerint ma sem számít továbbtanulónak az, aki a gimnáziumból hittudományi
főiskolai, teológiai tanulmányokra adja a fejét.
– Mik a felvételi követelmények egy bencés diák számára? – kérdem az
igazgatót.
– Általában kétszeres-háromszoros a túljelentkezés. A felvételin elsősorban
logikai képességekre, érdeklődési körre vagyunk kíváncsiak.
– A jelentkező esélyeit mennyire befolyásolja, hogy hívő tagja-e a római
katolikus anyaszentegyháznak?
– Alapfeltétel, hogy a leendő bencés diák tartozzék keresztény közösséghez.
Szándékosan mondok keresztény közösséget, mert ugyanolyan esélye van például
az evangélikus vagy a református közösséghez tartózónak a felvételin. De
azt is megemlíthetem, hogy a győri bencés gimnazisták évkönyveiben minden
esztendőben található négy-öt izraelita vallású diák is.
A főapát
„Úgy gondolom, hogy magyarnak lenni, szlováknak lenni, románnak lenni
ebben a térségben azt is jelenti, hogy meg kell tanulnunk a helyes és igaz
önértékelést, önismeretet és ennek az igaz, a másikra is tekintettel lévő
kifejezésmódját és megélésmódját. Ez számomra, magyar bencés számára azt
is jelenti, hogy igent kell mondani Európára, de igent kell mondani a Keletre
is, annak minden értékére. Közvetíteni és párbeszédet kell folytatni. Igent
kell mondani az ortodoxiára, Keleten pedig igent kell mondani a nyugati
katolicizmusra.
A kereszténység küldetése az, hogy az evangélium frissességével beépüljön
a mindenkori újba, és képviselje azokat az értékeket, amelyek nélkül az
emberi élet nagyon színtelen, jelentéktelen.”
Úgy tűnik, hogy akinek a Szent Márton-hegyen 996-ban alapított monostor
az otthona, az belső, bizalmas viszonyba kerül az idővel és a történelemmel.
Talán ezért tud politikai időjátékokon túli, történelmi érvényességű mondatokat
mondani Várszegi Asztrik, Pannonhalma főapátja, akivel igen sűrű programja
közepette találkozunk. Éppen Budapestre készül, ahol a Magyar Újságírók
Szövetségének székházában a külpolitikai szakosztály tagjaival találkozik,
este a Műcsarnokban, a tízéves Pannonhalmi Szemle estjén mond bevezetőt,
a következő napon Bécsbe, majd utána Prágába utazik, azokhoz a bencésekhez,
akik közül ezer évvel ezelőtt Adalbert püspök papjai Magyarországra indultak
szerzetesrendet alapítani.
– Mi a pannonhalmi főapát küldetése a XXI. században?
– Közvetítő vagyok. Az a feladatom, mint ami volt bármikor is Krisztus
követőinek. Jézus Krisztus követésében magam is közvetítő vagyok elsősorban
Isten és ember között, ember és ember között, múlt és jövő között. Néha
saját egyházamon belül, néha a nyugati katolicizmus és a keleti ortodoxia
között. Néha magamra maradok, de soha nem vagyok magányos. Egy bonyolult
városállam élén állok, amit pannonhalmi főapátságnak hívnak, én meg szerzetesi
köztársaságnak.
–Hogy fér meg a mindennapokban az egyházpolitikus és közvetítő diplomata,
a rendet irányító főapát és a fogadalmat tett szerzetes?
–Olyan egyszerűen, hogy nem azonosultam szerepekkel. Aszkézisem: ember,
keresztény ember szeretnék maradni. Szeretem társaimat, érdekel a másik
ember. Mindenben ez vezérel. Észre is vettem, hogy ahol hivatali kiszolgáló
gépezetekkel tárgyalok, ott rendszerint csődöt mondok, ahol nyílt lelkű
emberekkel, ott eredményes tudok lenni. Abban a vétkes tévedésben élnek
legtöbben, hogy önmagukat azzal a szereppel azonosítják, ami sorsukul jutott.
Pedig az ember nem elsősorban vezető, elöljáró vagy éppen főpap, hanem
ember.
–Ennyire egyszerű lenne?
–Nem merjük elhinni, hogy ennyire egyszerű.
Amerikai sugárzás - Mádl, éjféli mise
2002. december 25., szerda - 18:00
www.dunatv.hu
Tíz évvel ezelőtt II. János Pál a mi televíziónkat is megáldotta.
Akkor indult el a Duna Televízió műholdas sugárzása, amelyre ma - egy évtized
után - nyugodtan mondhatjuk, hogy a világ magyarságának a televíziójává
nőtte ki magát. F Ma hajnalban ugyanis a Duna Televízió megkezdte adásainak
napi 8 órás tengeren-túli sugárzását, amely egyelőre az Észak-Amerikai
kontinensre terjed ki. Reményeink szerint műsorainkat hamarosan a déli
féltekén élő magyarok is figyelemmel kísérhetik majd. Az óhazából sugárzott
műsorok jelentőségéről és arról, hogy mit jelenthet élő, magyar szó távol
a szülőhazától, Mádl Ferenc köztársasági elnök mondott pár gondolatot.
- Nagyon sok szeretettel köszöntöm az Amerikában élő magyarságot. Én
azt gondolom, hogy nagy öröm lesz számukra a magyar nyelvű adást, a Duna
TV adását látni és élvezhetni. Elég sokat forgolódtam én is külföldön,
akkor, amikor még, távol Magyarországtól, egyebek között épp Amerikában,
ahol két éven át is vendégtanárkodtam, és el voltam zárva magyar nyelvi
tévéképtől, tévéadásoktól, a magyar nyelvű kultúrának ettől a forrásától.
Nagyon hiányzott nekem, nagyon, nagyon hiányzott akkor nekem. De nagyon
hiányzott elsősorban annak a sok magyarnak, akikkel ott kint találkoztam.
Szóval volt egyfajta éhség a magyar betű, a magyar kép, a magyar kultúra,
a magyar filmek, a magyar múlt, szóval az iránt, ami az ember saját maga,
amit visz otthonról, és ott kinn, egy másik közegben ezt az életet kell
élnie, és hát ez iránt nagy éhség volt, és én nagyon örülök, hogy, és én
ezt magam is átéltem, ha nem olyan fokban, mint azok, akik nem egy féléves
vendégtanári, hát, kirándulásra mentek Amerikába, hanem hosszabb időre.
Nem egy rokonom van, akik ott azóta is meg hosszú évek óta ott élnek. Egy
szóval, hogy ennek milyen jelentősége van az szinte felmérhetetlen. Az
államfő köszöntője után éjfélkor Blanckenstein Miklós püspöki helynök,
a budavári Nagyboldogasszony templom plébánosa celebrált szentmisét, amelynek
végén szeretettel üdvözölte a 10 éves Duna Televíziót és a tengeren túli
sugárzás beindítását. - 2002 nyara, Zánka. A Háló, kárpát-medencei katolikus
közösségek találkozója, én is meghívott előadóként vagyok ott, s Pekár
elnök úrral ott fogalmazódott meg a gondolat, hogyha a Duna Televízió 10.
születésnapját ünnepli és egyben a nagy vizeken túli közvetítésnek első
alkalma, éjféli mise a Mátyásból. Elnök úr, engedje meg, hogy Önnek, elődjének
és a Duna Televízió minden munkatársának Budapest legkisebb plébániaközössége
nevében a köszönetemet tolmácsoljam, hiszen egy olyan televíziót csinálnak
a telített hírvilágban, amely nemcsak, hogy nézhető, hanem olyan értékeket
közvetít, amit az ember büszkén vall magáénak. Tudom, hogy sok a nehézségük,
de a kis közösségünk imája, barátsága mindig Önökkel van. És, ha már születésnap,
akkor torta is illik hozzá. Kérem, fogadják szeretettel. Isten éltesse
Önöket, mindnyájukat, s Isten áldását kívánom munkájukra.
Az Úr Jézus csillaga
http://www.hhrf.org/erdelyinaplo/
A karácsonyi díszítés elmaradhatatlan kellékei a különféle csillagocskák.
A napkeleti bölcseket csillag vezette a jászolban fekvő Jézushoz. Erre
utal a Vénusznak az az elnevezése is, amelyre Zsigmond Győző Égitest és
néphagyomány című kötetében bukkantam rá: Úr Jézus csillagja.
A magyar népköltészetben a Vénusz szerepel a leggyakrabban a csillagnak
tartott égitestek közül. Eredetmondája is van: a csángók szerint két királyfiból
lett a Hajnalcsillag és a Vacsoracsillag. Szinte általános ugyanis a szemlélet,
hogy az este legkorábban feltűnő és reggel legtovább látható csillag nem
egy, hanem két égitest. A magyarság körében mindenhol feljegyzett Hajnalcsillag,
Hajnali csillag, Reggeli csillag és Estcsillag, Estei csillag, Vacsoracsillag,
Vacsorakori csillag nevek is ezt bizonyítják. Igaz, létezik az Esthajnalcsillag
megnevezés is, de régebben ezt sokkal kevesebben használták.
A kevésbé ismert nevek közé tartozik a Holdkísérő csillag, az írás elején
említett Úr Jézus csillag(j)a, valamint a Felcsíkban meg a csángók körében
feljegyzett Mária csillaga.
Ez utóbbi névvel kapcsolatosan érdemes megemlíteni, hogy a Bánságban
úgy tartják: "az Esthajnalcsillag Szűz Mária fogantatásától kezdve jelent
meg".
Végül idézném a kötetből az egyik kalotaszegi adatközlő szavait:
"Egyik kántaénekben emlegettük is a Hajnalcsillagot: Tündöklő szép Hajnali
csillag,/ Kegyelemmel fénylő virág,/ Feljött a szép hajnalcsillag,/ Mely
Betlehen felett villog./ Mely az Isten báránya,/ Tündöklik ragyománya.
Ennyire emlékszem belőle. Régebb a fonóházba’ gyakoroltuk ezeket, hogy
karácsonyra jól tudjuk őket."
(willa)
Feledésbe merülő szólások
http://www.hhrf.org/erdelyinaplo/
O. Nagy Gábor közmondás- és szólásgyűjteményéből válogattuk össze azokat
a mondásokat, amelyek a karácsonyhoz kötődnek. Egyiket-másikat ma is gyakran
hallhatjuk, de többségüket sokan valószínűleg nem is ismerik. Kár lenne
veszni hagyni őket!
* Olyan, mint egy karácsonyfa = ékszerekkel, csecsebecsékkel ízléstelenül
felékesített ember, elsősorban nő.
* Az lesz soká, meg karácsony; messze van, mint karácsony = nagyon soká
lesz az.
* (Hadd) legyen (egyszer) neki karácsonya = hadd legyen (egyszer ő is)
boldog, hadd örüljön.
* Kapós, mint karácsonykor a szalmakalap; szükség van rá, mint a szalmakalapra
karácsonykor = senkinek sem kell, egyáltalán nem kapnak rajta; semmi szükség
sincs rá.
* Kapós, mint karácsonykor a famozsár = nagyon kapós, sok embernek van
rá szüksége.
* Különös, mint karácsonykor a tökkáposzta = nagyon szokatlan, egészen
különös.
* Karácsonyig való esze sincs = nem sok esze van.
* Majd alhatsz karácsonykor! = Kelj fel, mert dologidő van!
* Karácsonykor kalácsot, húshagyókedden fánkot, húsvétkor is, ha lehet
– pünkösdkor bár kenyeret = a pazarló, majd szűkölködő háztartást gúnyolják
így.
* Fekete karácsony – fehér húsvét = ha karácsonykor nincs hó, húsvétkor
lesz hideg, akkor fog havazni.
* Karácsony után egy kakaslépéssel nyúlik a nap = karácsony után már
kezdenek hosszabbodni a nappalok.
* Késő karácsony után kántálni = akkor kell a segítség, amikor rászorul
valaki, nem utána.
Wass Albert karácsonyai
Népújság, Marosvásárhely
Klasszikus és kortárs magyar írók karácsonyi verseibôl, novelláiból,
emlékezéseibôl nem egy terjedelmes antológiát lehet összeállítani - s örvendetes
módon vannak is ilyen kiadványaink szép számmal: a budapesti Palatinus
(például) Az ünnep angyala és a Karácsonyi történet cím? köteteket jelentette
meg a közelmúltban - Háy János igényes összeállításában. Ezekben a rangos
novellagy?jteményekben többek között Babits Mihály, Bródy Sándor, Cs. Szabó
László, Déry Tibor, Illyés Gyula, Jókai Mór, Kosztolányi Dezsô, Krúdy Gyula,
Móricz Zsigmond, Pilinszky János, Sinka István, Szabó Dezsô, Tamási Áron
kit?nô írásait olvashatjuk. De ugyanilyen gazdag ágazata van irodalmunkban
a karácsonyi lírának is; elegendô talán csak a kiemelkedô csúcsokat említeni:
Adyt, József Attilát. Magyar karácsonyok címmel látott napvilágot tavaly
minálunk egy szerényebb válogatás; ebben helyet kaptak - a már említettekkel
egy sorban - olyan jeles erdélyi szerzôk is, mint Dsida Jenô, Kányádi Sándor,
Kiss Jenô, Sütô András, Wass Albert.
Mély gyöker?, változatos fogantatású karácsony-élményeit Wass Albert
vallomásos versekben, novellákban örökítette neg forgatagos életpályájának
különbözö szakaszaiban. Gyermekkori emlékek elevenednek meg Az én titok-karácsonyom
cím?, 1941-ben írt novellájában: az "er-délyi nagy gyász" éve utáni karácsony
esték nyomasztó hangulatát idézi fel itt megindítóan. Ugyanide tér vissza
egyik öregkori írásában (Emlékezés egy régi karácsonyra, 1978); Kolozsvár
1918-as szomorú, "ünneptelen" karácsonyára, a román hadsereg bevonulására
emlékezik, mikor is a szülôk így vigasztalták az angyaljárást hiába váró
kisgyermeküket: "Az angyalnak ma más dolga van, lelkecském, nem ér rá velünk
törôdni." Ezen a napon, december 24- én a város utcáin végigvonuló gyertyás
betlehemi menetet vadul lövöldözô katonák oszlatták szét...
Fegyverek ropogása idején, 1942 karácsonyakor küldte üzenetét Wass Albert
a Don menti lövészárokban, hóban és fagyban ôrt álló magyar honvédnek;
Karácsonyi levél cím? írása a kolozsvári Ellenzék hasábjain látott napvilágot.
Szavaiban a lelkiismeretet nyugtalanító aggodalom és együttérzés kapott
hangot: "Ezen a karácsonyestén egy kicsit úgy érezzük magunkat meleg otthonunkban,
mintha elárultunk volna Téged" - szólt a frontra vezényelt bajtárshoz.
Akinek percenként szembe kellett néznie a halállal.
Nem sok idô múltán maga is megélte, övéivel együtt, a hazától távoli
földeken bolyongó menekültek szívszorító karácsonyait; bujdosó magyarok
zsoltáros ünnepét írta meg, már amerikai emigrációban, Magyar karácsony
Bajorföldön címmel. S ekkoriban keletkezett - minden jel szerint 1956 októberének
történelmi jelentôség? napjai után - a Magyar karácsony az égben cím? karcolata
is. A Karácsonyi mese kiadatlan novelláinak A költô és a macska cím? kötetében
jelent Amerikában, 1989-ben.
A költô Wass Albert - a hontalanság országútjain barangoló vándor -
1945 karácsonyán Plarnhofban így fogalmazta versbe "mégis" töretlen bizakodását:
"Angyalok húznak a világ fölött./ Hírét hozzák, hogy földre szállt a béke!/
Megszületett az Igazság, a Jóság,/ Akit úgy vártunk: megszületett végre!"
Üldözött magyar íróként, Bajorerdô zimankós fenyveseinek téli világában
is hitte, hirdette: "Karácsony készül, emberek!/ Szépek és tiszták legyetek
(...)" Megpróbáltatásainak legsúlyosabb pillanataiban is vallotta: "Az
igazság elôtt/ hajoljon meg a fegyver/ s élhessen szabadon/ e földön minden
ember."
Mindenkori karácsonyok mindenkori igéit olvashatjuk ki Wass Albert írásaiból.
Nagy Pál
Karácsonyi incidens Belgrádban
Meggátolták az anglikán istentiszteletet
http://www.magyar-szo.co.yu/
Hozzávetőleg ötven fős csoport kedd este meggátolta, hogy az anglikán egyház
a belgrádi érsekség épületében megtartsa a karácsonyi istentiszteletet.
Jovan Jovic, a Teológiai Kar hallgatója azt nyilatkozta a Beta hírügynökségnek,
hogy főleg fiatalokból álló csoport, ikonokkal a kezükben, gyülekezett
az érseki palota bejárata előtt, s meggátolta, hogy az épületbe bejussanak
az anglikán lelkészek, diplomaták, közöttük Charles Crawford, Nagy-Britannia
belgrádi nagykövete.(A cikk folytatása a http://www.magyar-szo.co.yu/ oldalon).
2002. december 25., szerda 21:53