Bástyasétány 77. - ha arra járnak nézzenek be...
Eisemann-Baróti-Dalos: Bástyasétány 77. Szereplők: Karalyos Gábor, Csankó
Zoltán, Lengyel Tamás, Schell Judit (Sztankay Orsolya), Létay Dóra, Nyírő
Bea (Szávai Viktória), Kulka János, Szervét Tibor, Szombathy Gyula, Borbás
Gabi.
Amennyiben a témaválasztás időszerűsége döntené
el egy musical sikerét, úgy a Bástyasétány 77. minden bizonnyal manapság
a legsikeresebb darabok egyike lenne.
A Radnóti Színház és a Soproni Petőfi Színház közös
produkciója esetében ezt annál inkább említésre méltó, mert a szürrealista
elemekkel színesített szatírát (a szókimondást nem nagyon tűrő) ötvenes
évek (!) végén írta Eisemann, az a könnyű és kecses dalok míves mestere,
aki az első magyar dzsessz- operettet, a "Miss Ameriká"-t és a "Hyppolit,
a lakáj"-t, valamint az első kirobbanó sikerű magyar filmvígjáték máig
is népszerű slágereit szerezte.
Így adódik 2003-ban, hogy a történelem is hozzáadja
ezúttal a maga "szatirikus elemeit" az előadáshoz: egyrészt az ötvenes
évek (mindenek ellenére?) létező korrupciós ügyei és a maiak egymáshoz
való viszonyulását, másrészt pedig az a tényt, hogy a musicalből 1974-ben
Gazdag Gyula által készített filmet közel egy évtizedig még vetíteni sem
lehetett, harmadsorban pedig főleg azt, hogy manapság vannak olyanok is,
akik azt sem értik pontosan, hogy miért nem?
Mellesleg, a korrupciós ügyletek és korrumpálhatóság
teljes tárházát felvonultató darab indulása előtt nem csak a mobiltelefonok
kikapcsolására kellene felszólítani a nagyérdeműt, de talán, azt sem ártana,
közölni, hogy bármilyen élő személlyel való hasonlóság csupán a véletlen
műve. Ennyit a téma időszerűségéről, meg napjaink morális "állapotáról".
Amúgy meg a musical (első sorban) nem az erkölcsi
és etikai tanulságok levonásának és közvetítésének legalkalmasabb műfaja,
ezért a "darab aktualitása" is csupán adalék, de semmiképp sem záloga a
sikernek, mint ahogyan a különböző fény- és "összes többi" -"effekt", és
azok melletti – egyébként találóan és frappánsan – beépített és használt
"ezredfordulós" kellék és elem sem az.
A darab adott, ismert, a siker záloga, mint minden
esetben ezúttal is a jó játék.
Megtörtént már más esetekben is, hogy a bemutatót
követően a szuperlatívuszoktól hemzsegő kritikákat olvasva a nézőnek az
az érzése támadt, hogy ő a lelkes kritikushoz képest egy másik előadást
látott. Egyrészt, bizonyos mértékig ez akár természetes is lehet, hiszen
a művészeti alkotások megértése és értékelése szubjektív viszonyulások
sorozatának eredménye, másrészt viszont, ezúttal és ezideig bárki, bármit
is írt a soproni produkcióról, az elsőt követően énnekem az volt az érzésem,
hogy jó kis előadás…lesz ez még. Néhány próba és újabb előadások elteltével
és természetesen túl a már közhelynek számító premieren nyújtott teljesítmény
további javulásáról szóló elméleteken.
Előérzetem beigazolódott, amikor a január 5-i előadáson
a nem túl bonyolult koreográfia szerint már minden, a maga helyén rendben
is volt, annak ellenére, hogy a librettó "már csak" egy-két szóbotlása,
(tekintettel arra, hogy a bemutató óta egy hónap telt el), viszont
még mindig túlságosan soknak számított.
Mindezekkel együtt a figyelemre méltó egyéni produkciók
mellett a jó csapatmunka eredményeként szórakoztató és pergő előadásnak
lehetünk tanúi, amelyen a "fiatalok" -on azért remek
alakításával (és nem utolsó sorban tánctudásával) túltesz Borbás Gabi és Szombathy
Gyula (együtt és külön-külön) egyaránt. Csankó Zoltán és Nyírő Bea energikus előadásükkal, azért még szereznek néhány igen szórakoztató
pillanatot a nagyérdeműnek, mint ahogyan jól megérdemelten kap tapsot a Kulka-Szervét-Szombathy trió Zsongás-bongás-a;
néhány jól előkészített poén, kellőképpen alkalmazott színpadi trükk szintén
frappáns humorral tölt meg több jelenetet.
Az, hogy a rendelkezésre álló technika ellenére
miért okoz gondot a színészek által közösen előadott énekszámok alatt a
személyenkénti, külön-külön megfelelő hangbeállítás, számomra érthetetlen
rejtély marad.
A jelmezek szellemesek és elegánsak (a díszlet: mondhatni,
az előadás végefelé "katarktikus" élményben is részesíti a nézőket). A darab
mai operetté való "átigazítása" – Kállai István és Valló Péter – munkája
remekül sikerült. Valló Péter ugyanakkor a darab rendezőjeként is dicséretet
érdemel, a díszlet Szlávik István, a koreográfia Király Attila, Kovács
Anita munkája. Jelmez: Szakács Gyöngyi; zenei vezető Fekete Mari, Dárdai
Árpád, Melis László; dramaturg: Dobák Lívia; zene: a Petőfi Színház Zenekara.
Ha, arra járnak, feltétlenül nézzenek be a Bástyasétány
77-be. Részük lesz (több) szerelmi történetben, készülődő (és majdnem sikerült?)
csalásnak, jövőbelátásnak, virágzó vállalkozásnak, néhány cégalapításnak,
izgalmas fordulatnak.
Vagyis: garantáltan jól fognak szórakozni.
T.É.
Fotó: Griechisch Tamás
2003. január 07., kedd 00:21