Repedések a Tűztornyon
www.kisalfold.hu
Szakemberekből álló csoport vizsgálja a soproni
Tűztorony repedéseit, miután egy eltörött szemöldökkő ráirányította a figyelmet
a város legfőbb jelképének állapotára. Oldalán közel ötméteres repedés
is látható...
Felmérés: Szaktekintélyek bizottsága fogja elvégezni.
A Tűztorony statikai vizsgálatát rendelte meg a
soproni önkormányzat egy erre szakosodott cégtől. A város legfőbb jelképének
számító épület történetében nem először irányul a figyelem a torony állapotára.
Százkilenc évvel ezelőtt például, amikor a közvetlen szomszédságában álló
régi városházát lebontották, veszélybe is került. Akkor alapjait és kapunyílását
is megerősítették.
– Nem új keletűek a repedések, aggodalomra egyelőre nincs ok – mondja
elöljáróban Kuslits Tibor főépítész, akitől megtudtuk: a Tűztorony helyzete
egy eltörött szemöldökkő miatt vált újra napi kérdéssé.
Az idegenforgalmi látványosságot üzemeltető múzeum
jelezte az eltörött szemöldökkőt. Köztudomású, hogy kő mozgás esetén reped
meg, ezért a város főépítésze szaktekintélyeket kért fel a várostorony
állapotának kivizsgálására. „A Tűztorony megérdemli, hogy alaposan felmérjük
az állapotát, s ha kell, intézkedjünk" – mondja Kuslits Tibor, aki a bizottságba
m?vészettörténészt, építészt, m?emléki statikust, geológust, geotechnikust
hívott meg. Megtekintették az ismert repedéseket, többek között a toronynak
a Stornó-ház melletti terasz felé eső oldalán húzódó, mintegy ötméteres
repedését.
– Ellenőrizni kell a várostorony alapjait – nyomatékosítja Kuslits
Tibor soproni főépítész –, hogy azok miként támaszkodnak a római kori falakra,
meg kell nézni, hogy a korábbi megerősítések megfelelőek-e. Egyes statikusi
vélemények szerint ugyanis elképzelhető, hogy azok többet ártottak, mint
használtak. A technika mai állása most már olyan lehetőségeket is ismer,
melyekkel a korábbi évtizedekben még nem tudtak volna a Tűztornyon segíteni
– fűzte hozzá a főépítész.
A nagyszabású felmérő munka közben a szakemberek a szükséges beavatkozásokhoz
pénzügyi forrásokat is keresnek.
Évszázadok emléke
A Tűztorony őse már a XIII. század végén állt, alapozásához felhasználták
az egyik római kaputornyot is. Írásban először 1409-ben említik, első ábrázolása
pedig 1562-ből származik. A toronyőr az erkélyről zenélt a városlakóknak,
később az ellenség közeledtét is Ő jelezte. Az 1676-os nagy tűzvésznek
a várostorony is áldozatul esett, újjáépítésekor kapta mai alakját. Az
ötvennyolc méteres torony egykori nagy kapuja helyén most keskeny átjáró
van, mely egyben a díszes Hűségkapu.
Budapest és Bécs a historizmustól az avantgárdig
www.mno.hu
Budapest és Bécs a historizmustól az avantgárdig a címe annak az átfogó
kiállításnak, amelyet vasárnap Görgey Gábor, a magyar kulturális örökség
minisztere és Elisabeth Gehrer osztrák kulturális és oktatási miniszter
nyitott meg Bécsben.
Bécs...
A kiállítás a bécsi Collegium Hungaricum és a Kunsthistorisches
Museum együttműködésében új művészettörténeti szempontok alapján mutatja
be a múlt századfordulótól kezdve az osztrák–magyar m?vészeti és kulturális
kapcsolatokat, s ezen belül elsősorban a mindkét országban egyidejűleg
érvényesülő historizmust és szecessziót a huszadik századi modern és avantgárd
előfutáraként, majd a húszas évek magyar avantgárdját, ezen belül is vázolva
az osztrák–magyar kötődéseket.
A Ferstel-palotában tartott megnyitón Görgey Gábor
miniszter német nyelven mondott megnyitójában Bécs és Budapest sorsáról
beszélt, rámutatva, hogy míg Bécs nagyjából egyenletesen fejlődött, addig
Pest és Buda történelme hol felívelt, hol hanyatlott, s amikor Bécs már
a barokk Európa egyik hatalmi és kulturális központja volt, Pest-Buda még
álmos, provinciális városként létezett: a jelentéktelenségből csak a XIX.
században emelkedett ki, egyéb tényezők mellett Habsburg József nádor,
valamint gróf Széchenyi István fáradozásai nyomán.
A XX. század elejére számtalan párhuzam alakult
ki a két város szerkezetében, városképében, lakáskultúrájában és a tömegkultúrában,
s ekkor már kölcsönös volt a kulturális csere. „Ez a kiállítás azt vállalta,
hogy egy magasabb európai integráció küszöbén felidézi azt a kort, amelyet
az utódok a boldog békeid?knek látnak, s bemutatja, milyen kölcsönösen
megtermékenyít? hatást gyakorolt a Duna két gyöngyszeme egymásra" – mondta
Görgey Gábor.
...és Budapest az elmúlt századfordulón
Elisabeth Gehrer osztrák miniszter arról szólt,
hogy a politika fejleményeit a kultúrának kísérnie kell, s a bemutató egyfajta
hozzájárulás az újraalakuló Közép-Európa értelmezéséhez és egyben az átalakulás
elősegítését szolgálja, valamint azt, hogy a régi gyökereket feltárja,
a közös vonásokat felmutassa az új generációknak.
A belvárosi Freyungon lévő Harrach-palotában mintegy
2000 négyzetméteren tucatnyi múzeum gyűjteményeiből 610 műtárgyat bemutató
kiállítás gazdag kísérő programmal jár, amelyen többek között hangversenyek,
művészettörténeti előadások, irodalmi estek, valamint a Collegium Hungaricumban
üveg- és kerámia-kiállítás, valamint „Kulturális transzfer - Kulturális
identitás" címmel rendezett szimpózium szerepel.
A kiállítás – amely Wilfried Seipel, a Kunsthistorisches
Museum igazgatója szerint „csekélyke kárpótlás az elmaradt közös Bécs–Budapest
expóért" – hatalmas érdeklődést váltott ki: a megnyitón megjelent mintegy
600 vendég között volt Andreas Khol, az osztrák parlament elnöke, Maria
Rauch-Kallat, a kormányzó Osztrák Néppárt (ÖVP) főtitkára, valamint számos
osztrák és magyar múzeumigazgató mellett nagyon sok állam – köztük Románia
és Oroszország – bécsi nagykövete.
Te mit csinálsz, ha kitör a háború?
Helyszíni jelentés Észak-Irakból, az autonóm Kurdisztánból
www.nol.hu
Duhok, az iraki-török-szíriai határháromszög közelében
Duhok, az autonóm Kurdisztán harmadik legnagyobb
városa napról napra közelebb kerül a háborúhoz. Jogos kérdés, hogyan is
látja a török–szír–iraki (kurd) hármashatártól ötven kilométerre fekvő
békés kereskedőváros lakossága a közeljövőt. Itt is ahány ember, annyi
vélemény, de azért még egy vázlatos kép is érdekes lehet a helyi viszonyokról.
A mindennapokban nem lehet háborús készülődés
nyomát érezni: minden zajlik mint eddig, hullámzik a tömeg a piacon, életveszélyesen
száguldanak át a kocsik a városon, miközben a sarki rendőr bambán bámulja
a semmit, és változatlanul teszik pimasz megjegyzéseiket a fiatal (és olykor
idősebb) férfiak az elhaladó nőkre. Mások áprilisi esküvőjüket tervezgetik,
vagy új kocsit vesznek – jó nagyot, hiszen a hét gyereknek is bele kell
férnie. Persze mindez nem meglepő – lehetetlen örökké háborús félelemben
élni, győznek a hétköznapok, és Duhok már több mint hat hónapja várja,
hogy „bármely nap” kitörjön a háború. Pontosabban a nemzetközi média aktív
tevékenységének köszönhetően tavaly tavasz óta várja látványosan, de sokak
szerint valójában ez a háború már vagy két éve esedékes. Csak aztán közbejött
szeptember 11., és így Afganisztán „elsőbbséget” kapott az USA teend?inek
listáján. De lassú víz partot mos, a békés felszín alatt a háború gondolata
egyre inkább előtérbe kerül, bár még most is sokan vannak, akik az „Inkább
ne beszéljünk róla, legyen meg Allah akarata!” taktikáját követik. (Hozzá
kell tennem, a kurd nem egy politizálós népség, legalábbis Magyarországhoz
viszonyítva. Itt nem áll fenn a veszély, hogy a választások után az ember
inkább új zöldségest keres magának.)
Ha mégis szó esik a háborúról, két kérdés merül
fel: lesz-e háború, és kell-e háború? Pontosabban most tavasszal lesz-e
háború, mert az, hogy az USA és hajdani pártfogoltja, Szaddám között előbb
vagy utóbb elkerülhetetlen a leszámolás, a többség számára nem kérdéses.
Kétkedők persze azért akadnak, bár lassan egyre kevesebben, akik szerint
show az egész.
Az első kérdésre nehéz válaszolni, hiszen egyik
percben szinte biztosnak tűnik, holnap kitör a háború, a másikban azt hallani,
mégsem lesz semmi. Itt már csak a próféták igazodhatnak el! A kérdésre,
hogy kell-e háború, a többség, ha félve, kelletlenül vagy fanyalogva is,
igennel felel: az autonóm Kurdisztán tíz éve él Szaddámnak kiszolgáltatva,
politikailag, fizikailag és gazdaságilag egyaránt. Kurdisztán, mint olyan,
hivatalosan nem létezik. Az itt élő külföldiek, az ENSZ-alkalmazottakat
leszámítva, egytől egyig az illegális bevándorló kétes státusát élvezik,
hiszen kurd vízum nincs, irakit meg nem kapnak. Megfordítva: Kurdisztán
lakosai számára szinte lehetetlen hivatalos úton útlevélhez jutni. (Kéz
alatt kétezer dollár a hamis útlevél.) Ugyanakkor Kurdisztán peshmerge
hadserege hegyi gerillaharcra kitűnően alkalmas ugyan, de hogy nehézfegyverzet
híján, régi kézifegyverekkel képesek lennének megállítani egy komoly inváziót,
ha Szaddámnak mégiscsak eszébe jutna igényt tartani rebellis kurdjaira,
azt elég sokan kétlik.
Gazdaságilag Kurdisztánt nemcsak a külső nemzetközi,
hanem egy belső, Szaddám által hozott embargó is sújtja, arról nem is beszélve,
hogy Szaddám bármely nap elzárhatja Kurdisztán elől az olajcsapot, hiszen
a kurd olajmezők iraki fennhatóság alatt maradtak.
Kurdisztán, ha fél is, nagyon várja már, hogy Szaddám
végre letűnjön a politika színpadáról. A pillanatnyi politikai és gazdasági
megfontolásokhoz járulnak még a több évtizedes elnyomás, a százezrek életét
követelő ismételt katonai akciók, na meg az országot értelmetlenül kivéreztető
Irak–Irán háború keserű emlékei.
Így tán nem meglepő, hogy az úgynevezett vezető,
vagy értelmiségi réteg többségében várja a háborút. Ha Szaddám marad, az
nekik tragédia. Ahogy az egyik helyi civil szervezet elnöke mondta, ők
már sokat megértek, nem félnek a haláltól sem, de ez a helyzet így nem
maradhat. Az emigrációban élő kurdok persze lelkesek – mondhatni messze
ők a legoptimistábbak – az egyik autóösszeszerelő üzemet tervez létrehozni
Kurdisztánban (ahol ma egyetlen komoly gyár sincs!), a másik a duhoki egyetem
francia tanszékét készíti elő.
Ami igazából kínpadra vonja az idegeket, az a várakozás.
Az egész régió több mint hat hónapja él a közvetlen háborús fenyegetés
árnyékában. Hónapok óta hallani – hol félve, hol reménykedve – egy hónap,
és minden más lesz. De a várakozás feszíti az idegeket, felőrli a reményt
és a (gyakran amúgy is ingatag) bizalmat Amerika irányába. A többség úgy
gondolja, a háború meglesz, ha nem most, akkor jövőre vagy utána – de hogyan
lehet évekig ebben a várakozásban élni, hogyan lehet előre tervezni? Egy
fiatal agrármérnök ismerősöm most februárban kezdené a doktori kurzust
az abrili Szalahaddin Egyetemen – mármint ha nem lesz háború, mert ha lesz,
akkor az idén nem indul be a doktori kurzus. A szemeszter megkezdéséig
két hét van hátra: ki tudja, addig eldől-e ez a kérdés.
Hasonlóképpen vélekedik egy nemzetközi szervezet
helyi vezetője is, ők sem képesek dolgozni, hiszen nem tudnak semmi újba
sem belefogni, azzal a tudattal élnek, hogy ki tudja, mikor kell félbehagyni.
Az iparral, nyersanyaggal nem, és szellemi tőkével is csak korlátozottan
rendelkező Kurdisztán szempontjából pedig az az egyetlen esély a túlélésre,
ha letűnik Szaddám és egyesülnek Irakkal. Arról nem is beszélve, hogy ha
Amerika most nem támad, akkor az emigrációban élő iraki ellenzéki körökben
olyan mértékű lesz a csalódottság Amerikával szemben, hogy ezzel minden
esélyét elveszítheti bármilyen későbbi támogatásra.
Már csak egy kérdés maradt: mire kell számítani,
és mi a követendő taktika háború esetén? Abban a többség egyetért, nem
valószínű, hogy az iraki hadsereg ez alkalommal eljusson Duhokig. Na de
mi van az égből érkező vegyi fegyverekkel? Kurdisztán lakossága vegyifegyver-ügyben
már igen járatos: Ők voltak a „kísérleti egerek” az 1988-as Anfal-kampány
idején, amikor Szaddám megpróbálta – egyszer és mindenkorra – lerendezni
a kurd kérdést. A leghírhedtebb a Halabját ért vegyi támadás, amelynek
során csaknem ötezer ember pusztult el, a világsajtót akkor bejárták az
utcán heverő temetetlen halottak képei. Kevésbé ismert, hogy Halabja csak
egy volt a hasonló sorsra jutott falvak sorában. ENSZ-ellenőrök ide vagy
oda, itt nem nagyon akad, aki elhinné, hogy Szaddámnak tényleg nincsenek
betiltott vegyi vagy biológiai fegyverei. Egy egyetemi tanszékvezető, aki
az öböl-háborút Moszulban élte meg, mesélte, hogy tizenegy éve Moszulban
a szomszédos iskolaépület valójában hadianyag- és fegyverraktár volt. Ő
nem kétli, most is számos polgári épület, kórház, iskola és mecset rejti
az ENSZ kutakodó szeme elől Szaddám kincseit. A kérdés csak az, lesz-e
alkalma használni őket.
A Duhok biztonságáért felelős köztisztviselő szerint
valószínűtlen, hogy bármi is történjen, de azért az evakuációs terv már
elkészült.
A háborús ellátás persze más kérdés. Hisz minap,
amikor az iraki ellenzék itt amúgy visszhang nélkül maradt arbili konferenciájának
szánt gesztusként Szaddám pár napra lezárta a kurd–iraki határt, véget
nem érő sorok álltak a benzinkutak előtt, és három nap után érezhet?en
csökkent a forgalom a duhoki utakon. Vagyis felhalmozott olajkészlet a
jelek szerint nincs, az meg mégsem valószínű, hogy háború esetén az olajszállító
kamionok békésen furikázzanak fel és alá. Persze, ha olaj nincs, akkor
áram sincs, feltehetően víz sincs, és elakad az élelmiszer-ellátás. Ez
utóbbira a duhokiak állítólag már felkészültek, pontosabban a családok
többsége békeidőben is komoly ételkészletet (rizs, liszt, cukor, bab) tartalékol.
A háború esetén követendő taktikát illetően megoszlanak
a vélemények. Lassan kezd unalmas téli délutánokon, estéken kedvelt társasjátékká
válni a „te mit csinálsz, ha kitör a háború?” találós kérdés. A lakosság
egy része elszántan hangoztatja, ha kitör a háború, ő indul a hegyekbe.
(E sorok írója már több meghívást is kapott ilyen „kirándulásra”.) Feltételezhetőlen
ezen nem holmi kora tavaszi vadkempingezést kell érteni a vad kurd csúcsok
között, hanem az elmúlt egy-két évtizedben odahagyott hegyi falvakat, amikhez
még szoros kötelék fűzi a nemrég városivá lett lakosságot. Külön csoportot
képviselnek a yezidik, Kurdisztán sokat megélt, mindenki által üldözött
vallási kisebbsége, akik híven ?rzik a hajdani indo-európai bevándorlók
hitvilágát, igaz, egyet és mást a környező vallásokból azért belekeverve.
A Szaddám féle „átköltöztetési” akciók következtében az autonóm Kurdisztánban
élő yezidik többsége a két yezidi „közös település”-en, közvetlenül az
iraki határ mellett él. A kiégett, csupasz és sík vidék nem sok menekülési
lehetőséget kínál baj esetén. A hajdani falvakat, fenn a hegyekben, még
két évtizede lerombolta a szaddámi rezsim, mivel lakosai a peshmergéket
(kurd gerillákat) segítették. De a yezidiknek ott van Lalish, a yezidik
legszentebb helye és vallásuk központja: egy apró falucska számos kegyhellyel
egy idilli völgyben, amit három magas csúcs vesz körbe. Igaz, az iraki
határtól csak tizenöt percnyire, de mégis elszigetelve – az előző háborút
legalábbis megúszta, így most sokak számára tűnik csábító menedéknek. Más
kérdés, ha a független Kurdisztán yezidi lakosságának többsége, vagyis
pár tízezer ember Lalishba menekül, a higiénés viszonyok meglehetősen kaotikussá
válhatnak. Lalish összesen két vagy három WC-vel büszkélkedik, és két apró,
szent patak biztosítja csak a vízellátást.
A másik nagy csoport viszont ugyanilyen elszántan
mondja, „maradunk”, és az 1991-es eseményekre emlékeztet, amikor is százával
hullottak el az úton a menekülők, és egyes menekülttáborokban állítólag
naponta ezer ember pusztult el a márciusi hideg, az éhség, a koszos víz
és a fertőzések következtében. Szerintük bölcsebb otthon kivárni.
Vannak még fegyveres ellenállást emlegető kósza
hangok, de mivel a támadást – ha bekövetkezik – leginkább az égből várják,
ez nem tekinthető megalapozott elképzelésnek.
A legnagyobb dilemmában talán az egyetemi kollégium
leányai vannak. Az egyetemi szünet február 15-ig tart, a háborút pedig
a hónap második felére jósolják. Míg egyesek állítólag nem is igen készülnek
visszajönni Duhokba a szünet után (úgysem lesz tanítás alapon), mások azt
mondják, ha kitör a háború, ők nem mennek haza, hogy is tehetnék tanítási
időben. A duhoki egyetem rektora szerint pedig nem lesz itt semmi, a nagy
aggódás csak arra szolgál, hogy ezeknek a lusta diákoknak legyen valami
jó kifogásuk, ezúttal miért nem tanulnak. Neki legyen igaza!
Duhok, 2003. február
Hihetjük-e, hogy a háború valami jobbnak a kezdete? - gondola tudósítás
az ökumenikus béke imádságról
www.gondola.hu
Este öt órára zsúfolásig megtelt a Szent István bazilika, így aki 10
perccel az ökumenikus istentisztelet előtt érkezett, annak már csak a téren
jutott hely.
Ego sum via veritas et vita - Én vagyok az út, az igazság és az élet.
Krisztusnak e szavai állanak a székesegyház homlokzatán. Az őt követők
számára ez az út, ez az igazság, és ez az élet 2000 éve a békesség egyedüli
forrása. "Kegyelem nektek és békesség, Atyánktól az Istentől" -hangzott
a köszöntés a szertartás kezdetén. E szavakra a kezdődő esti szürkületben
lángra lobbantak az első gyertyák, amelyeknek fénye az este érkezésével
lassan betöltötte a székesegyház lépcsőjét és a tér nagy részét.
Dr. Harmathy Béla evangélikus püspök az ősi köszöntéssel köszöntötte
az összesereglett gyülekezetet: "Segítségünk az Úr nevében, aki az eget
és a földet teremtette." Elmélkedésének vezérfonalául az Apostolok cselekedeteinek
gondolatát választotta: "Atyánkfiai, ha van valami buzdító beszédetek a
néphez, szóljatok." (Ap.Csel. 13.15) Elmondta: a keresztényeknek van mondanivalója
háború és béke kérdésében.
Irak messze van, de mi tudjuk - mert meg kellett tanulnunk -, hogy ebben
a globális világban mindannyian egymás szomszédai vagyunk. Minden háború
előtt azt mondják, hogy rövid lesz és kevés áldozattal és szenvedéssel
fog járni. Ez azonban sohasem válik valóra. Nekünk keresztényeknek is tennünk
kell a békéért. Nem fegyveres erőt gyűjtünk: a Legnagyobbhoz fordulunk.
Béke vagy háború? Ebben a kérdésben az Egyháznak van szava. Szólnunk
kell! Még akkor is meg kell tennünk ezt, ha az egyházak és a vallások nevét
komponensként használják a háborúban. A vallás nevében ültek be a kámikáze
pilóták a repülőgépbe Japánban. A vallás nevében robbantottak szeptember
11-én, s a vallás nevében küzdöttek a magyar történelemben is számtalanszor.
Csak egyetlen szavunk lehet, ha erre gondolunk: Kyrie eleison - Uram irgalmazz!
Ám a kereszténységnek van üzenete a békéről. Nekünk is tennünk kell
a békéért. Imádkoznunk kell, mint szerte a világban. Tennünk kell, mint
azoknak a keresztényeknek, hivőknek és egyházi vezetőknek, püspököknek,
akik február 3-án Berlinben gyűltek össze minden égtáj irányából, hogy
a békéért imádkozzanak. El akarjuk kerülni, hogy ártatlanok szenvedjenek
világhatalmi célok érdekében.
De itt az országban is békét kell teremtenünk. A magyar ökumenében három
igen szép példa is van arra, hogy lehetséges a megbékélés. 1991. augusztus
18-án II János Pál pápa imádkozott a debreceni Nagytemplomban és megkoszorúzta
a gályarabok emlékművét. 1993. januárjában a protestánsok álltak meg az
esztergomi bazilikában a kassai vértanúk sírja előtt. 1996. január 6-án
pedig Csepregen imádkoztak közösen az egyházak, a vallásüldözésekben elpusztult
1223 hívő emléke előtt tisztelegve.
Gondolkodjunk el: van-e valami mondanivalónk az embereknek? Mi kicsik
vagyunk, de nagy az Isten. Imádkozzunk mindazokkal, akik az egész világon
békéért imádkoznak. És béküljünk meg mindnyájan egymással "hiszen, ha mindenki
felsöpri a maga portáját az egész város tiszta lesz"- zárta elmélkedését
az evangélikus püspök.
Szavai után a gyülekezett a Salve mundi salutare című középkori éneket
énekelte magyarul, egy a barokk korban lejegyzett dallammal:
Jézus világ megváltója
Üdvözlégy élet adója
Megfeszített Isten fia
Szent Kereszted szívem hívja
Jézus add, hogy Hozzád térjek
Veled haljak, Veled éljek
Ezután Dr. Spányi Antal katolikus püspök, érseki helynök lépett a szószékre.
Felidézte XXIII. János békeüzenetét, a "Pacem in terris" c. enciklikát,
amelyet minden hívő és (nem hívő) jóakaratú ember számára írt. Akkoriban
már két éve állt a berlini fal, a hidegháború és az atomháború fenyegette
a világot, és nem volt remény a megosztottotság feloldására. XXIII. János
azonban nem bátortalanodott el: Istenbe vetette a hitét. A megosztottságnak
azóta vége van és nem szabad, hogy újra megosztott legyen a világ, mert
a megosztottság mindig az emberi jogok megvetéséhez vezet.
A béke a legértékesebb jó, amit kérhetünk az Istentől. Minden Istenfélő
és jószándékú emberrel együtt akarunk működni. A békét csak az egyetemes
erkölcsi értékek tiszteletben tartásával lehet elnyerni. A globalizáció
révén mindannyian függünk egymástól. Ezért jogoknak és kötelességeknek
összhangban kell lenniük egymással. Az emberiség nagy családját nem irányíthatja
egyetlen szuperállam sem.
Erőszakkal semmit sem lehet megoldani. A béke nem gyengeség, hanem az
igazi erő. Az ENSZ alapokmánya nem ismeri a megelőző háború fogalmát. Éreznünk
kell az ártatlanok fájdalmát és fel kell hívnunk a figyelmet az élet szentségére.
A béke megszerzéséhez azonban fel kell ismernünk a háborút kiváltó konfliktusokat:
a szegénységet, a megoldatlan konfliktusokat, a társadalmi feszültségeket.
A világ kisebbik fele Káinként nem kérdezheti a világ javaival körülbástyázva:
Tán őrizője vagyok én testvéremnek? Isten válasza: Mit tettél testvéredddel?
Vére hozzám kiállt a földről! Ha nem építjük a béke kultúráját a halál
kultúrája felé sodródunk.
Igazi békénk Jézus Krisztus, aki a békét és a szeretetet az Egyházra
bízta. Imáinkat tegye hitelessé a megbékélés a közjóért való bátor kiállás,
a morális értékek vállalása. Elmélkedését könyörgésssel zárja: a Béke Fejedelme
adja meg nekünk a béke oly annyira vágyott ajándékát!
Szavait orgonazene követte.
Dr. Szabó István református püspök Szent Pál apostol Timóteushoz írott
leveléből idézett: "Intelek azért mindenek előtt, hogy tartassanak könyörgések,
imádságok, esedezések, hálaadások minden emberekért. Királyokért, és minden
méltóságban levőkért, hogy csendes és nyugodalmas életet éljünk, teljes
istenfélelemmel és tisztességgel. Mert ez jó és kedves dolog a mi megtartó
Istenünk előtt."(1 Tim 2. rész 1-3)
Elmélkedését egy sor kérdéssel kezdte: Hálát adtunk-e azért, hogy mi
békében élhetünk? Vagy ezt természetesnek tartjuk, s úgy gondoljuk ez nekünk
"jár".
Naponta azt halljuk háború lesz, a háborúnak meg kell lennie, a háborúnak
nincs alternatívája. Ady tapasztalata ezzel szemben ez:
"Uram, háborúból jövök én,
Mindennek vége, vége:
Békíts ki Magaddal, s magammal,
Hiszen Te vagy a Béke.
Hihetjük-e, hogy a háború valami jobbnak a kezdete lesz? A mi tapasztalatunk
ezzel szemben - Ady szavaival - az, hogy "mindennek vége, vége."
Vajon meddig leszünk a béke szigete? És vajon a jó oldalon állunk?
A vérből olcsóbb lesz a benzin?
És vajon az az új Európa, amely rohan a háborúba? Nem az öregebbet a
bölcsebbet kelllene választanunk, amely saját tapasztalatából tudja mi
is a háború? Hosszan idézte Szent Ágostonra "Isten városáról" szóló könyvét.
Vajon a győztes oldalon álló katona emberileg jobb-e, tisztább-e, mint
a vesztes oldalon álló? A háború fő oka mindig a hatalom és a dicsvágy.
"Tégy félre minden kérdést: ki más az ember, mint ember?" Van igazságos
háború, amelyet a szabadságért, a haza és az emberi méltóság védelméért
folyik. Ám tudjuk, hogy a háborúban a jó ügy mindig keveredik a rosszal.
Ne adja Isten, hogy harcba kelljen bocsátkoznunk. De csak úgy szállhatunk
be ebbe a háborúba, ha imádkozunk minden háború ellen. Ha imádkozunk minden
háború ellen.Ha imádkozunk azért, hogy ne kelljen felvennünk a fegyvert,
s ha felvettük, minél hamarabb le is tehessük.
"Ultima ratio regum - a királyok utolsó érve" - írták régen az ágyúkra.
A legvégső érv, a legvégső fórum Istennél van.
Tartassanak tehát könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden
emberekért. Királyokért, és minden méltóságban levőkért, hogy csendes és
nyugodalmas életet éljünk, teljes istenfélelemmel és tisztességgel. Mert
ez jó és kedves dolog a mi megtartó Istenünk előtt. - fejezte be elmélkedését
a református püspök.
Ezután könyörgések következtek, amelyben a gyülekezet a békéért és a
béke fontosságának felismeréséért imádkozott. A közösen elmondott Miatyánk
szavaiból különösen aktuálisnak érezhettük ezt a sort: "Bocsásd meg a vétkeinket,
amint mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek." Az imádságot vezető
püspökök áldása után nemzeti imádságunk, a Himnusz következett.
Égő gyertyáikat a hóba szúrva lassan mindenki hazaindul. A tér kiürül,
csak a kicsi fények világítanak. A szélben bukdácsoló sárga fénykörük megvilágítja
a neonizzásos budapesti éjszakát. Amint a szép este csendességével és békességével
a szivünkben újra belépünk a város hirtelen ránk zuhanó pörgésébe újra
érezzük igenis van remény a békére, amelyet azonban csak az örök értékekre
figyelő, jóakaratú ember teremthet meg.
A kormány csütörtöki ülésén csupán a Nagylak – Arad–Temesvár–Lugos–
Déva–Pitesti közötti, IV. páneurópai közlekedési folyosón kiépített autópálya-beruházást
kezelte prioritásként, négymilliárd euróra becsülve a beruházást. A képviselőház
plénuma ezzel szemben visszaküldte a szakbizottsághoz a szállítási infrastruktúra
fejlesztését szolgáló törvénytervezetet, mivel az RMDSZ kérte, helyezzék
prioritási listára a Bors–Nagylak–Kolozsvár sztráda építését is.
Romániának a 2007-ben remélt EU-csatlakozás előtt
korszerű közlekedési hálózatot kell megteremtenie.
Románia nemzeti prioritásnak tekinti a IV. európai
közlekedési folyosó romániai, Nagylakot Konstancával összekötő szakaszának
megépítését – jelentette be Miron Mitrea szállításügyi miniszter. A tárcavezető
nyilatkozata egy héttel azt követően hangzott el, hogy a magyar és a román
kormányfő Szatmárnémetiben megállapodott arról: közösen lépnek fel az Európai
Unió illetékeseinél az EU anyagi támogatását kérve annak érdekében, hogy
a Budapest–Bukarest közötti autópálya a IV. európai közlekedési folyosó
eredetileg tervezett nyomvonalán mihamarabb megépülhessen. Mitrea elmondta,
a IV. európai közlekedési folyosó tervét a közelmúltban külön megvitatta
Adrian Nastase kormányfővel és Mihai Tanasescu pénzügyminiszterrel, majd
a kormány csütörtöki ülésén foglalkoztak a kérdéssel.
A közlekedési miniszter szavai szerint Romániának
a 2007-ben remélt EU-csatlakozás előtt meg kell teremtenie azt, hogy korszerű
közlekedési hálózat kösse össze Nyugat-Európával. Ezért a IV. közlekedési
folyosó romániai szakaszának megépítését nemzeti prioritásnak tekinti.
A program megvalósítása közel 4 milliárd dollárba kerül majd. A tervek
szerint 2006-ig összesen mintegy
3 milliárd dollár beruházással elkészülnének az autópálya legfontosabb
szakaszai. A romániai szakasz a magyar határon lévő Nagylakot köti majd
össze.
Konstancával az Arad–Temesvár–Lugos–Déva–Nagyszeben–
Pitesti–Bukarest útvonalon. A miniszter közölte, hogy jelenleg Bukarest
és Konstanca között mintegy 100 kilométeres szakaszt építenek. A tervek
szerint a Bukarest–Konstanca közötti autópálya két szakaszának megépítésével
az év végéig készülnek el. A Déva–Nagyszeben közötti szakasz megvalósíthatósági
tervének elkészítése 2003 közepére várható. Bukarest ugyanakkor reméli,
hogy az Arad–Temesvár–Lugos szakasz építését az Európai Beruházási Bank
finanszírozza majd. Miután a IV. európai közlekedési folyosó nyomvonala
elkerüli Észak-Erdélyt, ahol az erdélyi magyarság zöme él, az RMDSZ azt
szorgalmazza, hogy az ország infrastruktúrájának fejlesztéséről szóló törvénycsomagban
prioritásként szerepeljen a Bors–Kolozsvár útszakaszon haladó autópálya
megépítése is. Ennek érdekében már több mint egy éve közösen lobbiznak
az érintett román és magyar térségek parlamenti képviselői is a két kormánynál.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Romániában a rendszerváltás óta egyetlen kilométer
autópálya sem épült. Az úthálózat minőségét illetően Románia a legutolsó
helyek egyikét foglalja el Európában: csak Albániát és Macedóniát előzi
meg. Becslések szerint több mint 20 milliárd dollárt kellene a román utak,
vasutak és repülőterek korszerűsítésére fordítani, hogy az ország megfelelően
csatlakozhasson az európai közlekedési hálózathoz.
Incze Ferenc