Etológia és az ember - hogy
ne kopjon ki az emberi kapcsolatokból a természetes szépség
A Keresztény Éertelmiségiek Szövetsége februári előadásának
témája volt az Etológia és ember viszonya.
Előljáróban: már rég visszájára fordult a hatvanas
években még büszkén hirdetett szlogen, amely szerint az ember teljesen
uralma alá rendelte a természet erőit (lecsapolta a tavakat, folyókat térített
ki medréből, a víz, a szél, az atom erejét a maga hasznára fordította,
ésatöbbi). Aki emlékszik még ezekre, gyakran a tankönyvekben is olvasott
– és már akkor is rosszul hangzó – mondatokra, ma is kényelmetlen érzéssel
gondol a "modern kor emberére", hiszen ott, ahol a mérsékelt éghajlati
körülmények között a január közepén leeső hó, váratlanul (?) érkezik, ahol
a belvizeket és árvizeket "érthetetlenkedve fogadják", ahol fajok pusztulnak
ki, ott valami az ember és természet viszonyában nincs teljesen rendjén.
Erők megbomlott egyensúlya és ellenőrizhetetlen folyamatai ellenében (?),
mindenben és mindenhol a maga által elképzelt egyensúlyt megteremteni akaró,
a maga által megvalósított ellenőrzést, és minden folyamatot előre kiszámítani
akaró ember mintha kissé túlértékelte volna képességeit, vagy inkább másnak,
és másképp értelmezi dolgát, mint kellene. A természeti világtól egyébként
meg majdnem teljes egészében elszakadt, urbánus ember, az etológiát pedig
ha még fontos tudományágnak annyiban tartja, amennyiben érdekében állhat
azoknak az összefüggéseknek az ismerete, amelyekhez az etológia területén
szerzett információk (vigyázat: véletlenül sem ismeretek!) révén a maga
hasznára fordíthat.
Egyrészt ezért, no meg az előadó személyének ismeretéből,
valamint a nem éppen közbeszéd tárgyát képező téma miatt sem fért kétség
ahhoz, hogy Andrássy Péter tanár, ny. szaktanácsadó
Etológia és ember címmel meghirdetett előadása egyes kérdésekben figyelemreméltó
tanulságokat közölt hallgatóságával, másokat pedig továbbgondolásra késztetett.
|
Horváth János a KÉSZ Soproni Szervezetének
elnöke
és Andrássy Péter, az előadó
|
A továbbiakban Andrássy Péter tanár úr előadásából idézünk:
"Az etológia tudományának eredményei minden felelős gondolkodót meggyőzhetnének
arról, hogy ismereteink nem elegendőek az emberről, ezért aztán a papoknál,
a tanítóknál, a még lelkiismerettel bíró szülőknél felkészültebb - mindent
eladni képes nyugati reklámszakemberek és keleti funkcionáriusok manipulálják
az emberek, különösen a fiatalok többségét." - írja az 1973-ban Nobel-díjjal
kitüntetett etológus, Konrad Lorenz. Az idézett mondat A civilizált emberiség
nyolc halálos bűne című könyvben jelent meg, amely hazánkban, 1988-ban
látott napvilágot, mégpedig, a soproni Ikva kiadónál.
Az etológiáról mint tudományról a következőket mondta egy alkalommal
a falusi udvarára bekéredzkedő gyerekeknek, akik ámulva nézték őt, ahogy
a vadlibák követik őt a kis tóhoz, mint anyjukat: "Valamennyien lehettek
felfedező etológusok, csak azt kell tennetek, hogy megfigyeljétek mikor,
mit csinálnak az állatok, az ember beavatkozása, zavarása nélkül. A tojásból
kibúvó liba azt a feladatot kapta, hogy kövesse azt, amit először lát meg!
Ez számára az életbenmaradást jelentheti. E csapatnak én voltam az elsőként
látható. Csak az ember lehet olyan gőgös és buta, hogy ezért a libát butának
tartja. Csak az ember mondhat olyat hogy utánozó majom. A tudatlan, a természettől
idegen utánzás bajnoka éppen az ember. A keresztény ember nem becsülheti
teremtőjét, ha nem ismeri az élőket, ha a saját elgondolásai alapján mond
értékítéleteket állatokról, ha emberképűvé formálja, eltorzítja azokat.
Jogos a kérdés: ember voltunkról hogyan adhatnak az állatok maga-tartására
vonatkozó legcsodálatosabb, leggazdagabb ismeretek is tájékoztatást, hiszen
mi Isten képére formáltan vagyunk jók-gonoszok, hűségesek-hűtlenek, türelmesek-agresszívek,
békések-békétlenek, keresztre feszítettek-keresztre feszítők.
Az előadó példákat választott ki és mutatott be, azért, hogy azokkal
eloszlassa az emberi kétkedést.
Egyet azonban el kell fogadnunk - amit II. János Pál a Pápai Tudományos
Akadémiához 1996. októberében irt levelében is megerősített. A teremtés
nem zárja ki az evolúció tanát. "...A tudomány által megállapított bizonyosságok
esetében a tudományt kell követnünk, nem pedig a Bibliának a külső világra
vonatkozó, mennyiségi jellegű kijelentéseit. ... Ne gondoljuk azt, hogy
az Isten minden egyes fajt külön-külön teremtett. Mielőtt valaki megtámadna
e két mondatért, gyorsan elmondom, hogy ezt Jáki Szaniszló professzor,
bencés szerzetes írta és az, az Új Ember 1996. november 24-i számában jelent
meg.
Az evolúció milliárdnyi titkából sokat nem tudunk, legfeljebb csodálattal
szemléljük, az viszont egyértelmű, hogy az ember által magasabb rendűnek
nevezett fajok ugyancsak közeli rokonaink, viselkedésük jellemzőiből igenis
van mit tanulnunk!
Az, hogy az egyes állatfajok, valamint az ember magatartását öröklött
és tanulás során megszerezhető tényezők határozzák meg, már a 19. század
végén egyértelműen ismert volt.
Olyanok is voltak, akik azt állították, hogy az embert az eszközök készítése,
használata tette emberré, amelyre egyetlen állat sem képes. Sajnos ezt
a tévedést hazánkban is egészen az 1960-as évek végéig tanították. Etológiai
megfigyelések tömege nemcsak ezt cáfolta meg, hanem azt is igazolta, hogy
ha a környezet ingerei nem az öröklött program szerinti megfelelő időkben
és módon érkeznek akkor azok nem érvényesülnek és tanítással alig módosíthatók.
A megértéshez két egyszerű példa:
1. Azt még talán lehetne ösztönösnek tekinteni, hogy egyes pintyfélék
kaktuszok tüskeleveleivel szedik ki a növényi szárban lévő lárvákat, azt
azonban aligha, hogy az erdei csimpánzok egyes csoportjai összegyűjtik,
tárolják a fákról letört, leszedett erős ágakat és azokat a más csoportok
elleni "harchoz" használják fel.
2. Azok a majomkölykök, amelyeket anyjuktól, illetve társaiktól a születéskor
elválasztanak és tudományos a-lapokra építve táplálnak, gondoznak, majd
a nemi érést követő időben mesterségesen megtermékenyítenek, képtelenek
utódaik szoptatására, felnevelésére, sőt elpusztítják azokat. Azt is megfigyelték,
hogy a laboratóriumi körülmények között tartott egyedek, textilanyagú puha
tárgyakat (pl. fogasra akasztott sál) lopnak el és szorítják magukhoz.
Ha ezt elveszik tőlük, akkor agresszívak, kedélybetegek lesznek. Az állatcsoportok,
fajok többségénél nemcsak az ivadékgondozás tanulására jellemző, hogy csak
meghatározott életkorban valósulhat meg az adott egyed számára, hanem a
társas kapcsolatokat meghatározó kommunikációra is, amelyről az önmagára
oly büszke ember úgy képzeli, hogy az övé a legegyedibb, a legváltozatosabb,
hiszen például még a nagyon okos gorillák sem képesek az angol társalgási
nyelvet megtanulni.
Nézzünk néhány érdekes kommunikációs példát a rendkívül gazdag választékból.
* Biztosan hallották, hogy a méhek képesek tájékoztatni a kaptárból
munkába induló "dolgozókat": milyen irányban és milyen távolságban található,
jelentősebb mennyiségű, begyűjthető virágpor. Ennek felismeréséért Nobel-díj
járt, nem e rovaroknak hanem a felfedezőnek.
* Évszázadok óta ismert volt az, hogy sok állat, köztük egyes madarak
is őrzőt állítanak, amelyik jelzi a veszély közeledtét. A magnetofonra
felvett ilyen jelzések felhasználása során figyeltek fel arra, hogy a csapat
tagjai nem azonos sebességgel reagálnak a jelzésre. A madárfütty elemzéséből
derült ki, hogy az két részből áll: az első rész arról tájékoztat, hogy
ki fütyül (tehát Kovács 12.); ezután következik a riasztó jel. A csoport
azért reagál eltérő időben, mert ismerik Kovács 12-tőt és Nagy Julikát.
Tudják, hogy az egyik idegesebb, tehát még kicsit lehet szedegetni a magokat,
a másik lustább, jó lesz igyekezni.
* Az emberelődökről, az emberi rasszokról előadásokat tartó antropológus
professzorunk említette meg 1954 őszén, hogy a nyáron nála járt egy kínai
antropológus, aki megdöbbentő dolgot mondott neki. Számára rendkívül furcsa
az, hogy minden európai arc mennyire egyforma és az érzelmekről alig árulkodik.
Amikor ő mondta ugyanezt a kínaiakról, akkor Liau prof. csodálkozott.
* 1993-ban Bécsben vettem részt Ökopedagógusok nemzetközi tanácskozásán,
amelyen néhány nagyhatalmú német és osztrák televiziótársaság média szakembere
is jelen volt. A pedagógusok persze panaszkodtak. Például arra, hogy miközben
a fiatalok nem ismerik a környezetükben élő madarakat, cserjéket, fákat,
műemlékeket, templomokat, ugyanakkor sok kihalt őshüllőről vannak jó ismereteik.
A tévések reagálása sokakat meglepett, ami Konrad Lorenz már idézett véleményét
igazolta. Először azt mondták el mennyire örülnek az ifjúság őshüllő szeretetének,
merthogy az nekik köszönhető, tőlük azt rendelte meg a Dogro (emlékeznek
még erre a bécsújhelyi üzletre?) üzletlánc és néhány játékárú gyár. Ha
a jelenlévőket "jobban érdeklik a parkok madarai, fái, vagy bármi más,
akár a kereszt is akkor... rendeljék meg és fizessenek, mi elérjük, megcsináljuk!"
Álljunk csak meg egy részösszefoglalásra. Ha a csimpánzot elszakítjuk az
anyjától, ha a gyermek ingerszegény világot tapasztal maga körül életének
első néhány évében, akkor állat és ember egyaránt egészség- és jellemkárosodott
lesz, akinek magatartásán gondozó, pedagógus vagy hitoktató sem tud segíteni,
legfeljebb módosítgatni, ideig-óráig féken tartani? Igen!
Minél fejlettebbnek tartunk egy teremtményt, annál sebezhetőbb, annál
könnyebben manipulálható üzleti, politikai vagy még egyszerűbben üzletpolitikai
célok megvalósítására? Igen! Akkor nincs remény? Annak az Istenáldotta
tehetségű és Istenverte lustaságú tanítványomnak van igaza, aki azt mondta
Konrad Lorenz libájáról, hogy neki jobb, mint az embernek, mert nem kell
folyton tanulnia, amit tudnia kell azt készen kapta!! Igenis van remény!
Isten teremtményei - legalábbis egyelőre - nem klónok. Egy-egy faj egyedein
belül sem a majmok, sem az európaiak, sem a kínaiak, nem egyformák, hanem
sokezerfélék. Az iskolában megtanítják, számonkérik különféle állatok és
az ember szervezeti felépítésének, életműködésének jellemzőit és hallanak
arról is a diákok, hogy egyes madarak szeme, egyes emlősök szagló-, és
hallószerve többre képes az emberénél. Azt is tanítjuk, hogy mely fajok
testsúlyhoz viszonyított agysúlya kisebb, vagy nagyobb. Akik megtanulták,
azok fel tudják sorolni a belső fül részeit, arról azonban a legritkábban
hallanak, hogy egyes - egyébként egészséges emberek hallásában, látásában
felfogó képességében, általában szellemi teljesítményeiben, milyen nagy
különbségek léteznek. A hittanórán, a bibliát felidéző olvasmányban szó
esik ugyan a talentumokról, sőt még azok befektetéséről is. Otthon ez többnyire
a gyengébb iskolai minősítésekkel kapcsolatban kerül elő, "bezzeg" kitételekkel:
"Bezzeg a mi időnkben, bezzeg a nővéred, vagy esetleg a Nagykovácsék fia."
Pintér Ambrus bencés tanár a már idézett remek dolgozatában így láttatja
a problémát: " ... A jó tanuló (akinek jó-tanulósága egyedül Isten titka,
az emberi magyarázatoknak többnyire semmi közük az igazsághoz) duplán kap
jutalmat: élvezi sikeres munkáját, a (néha nagyon könnyen) jól végzett
munka örömét, s ezen felül még környezete megbecsülésében is részesül.
... A gyenge tanuló pedig kétszeresen bűnhődik: naponta el kell viselnie
kudarcait és ezen kívül még a többiek - főként tanárai - leérté-kelő magatartását
is."
|
Andrássy Péter Szokolay Sándor Kossuth-díjas
zeneszerzővel az előadás után
|
Az etológiai összevetések azt mutatják, hogy azon állatfajok, amelyek
relatív agytömege nagyobb, többféle környezeti hatást tudnak befogadni,
egyedi életük hosszabb időszakában képesek újat tanulni, populációik tagjainak
"szellemi képességei" pedig nagyobb szóródást mutatnak - a nagyszámú átlagos
mellett - kevesebb a gyenge és a kitűnő képességű. Az ember számtalan élőlényt
fosztott meg természetes élőhelytől, ami kipusztulást, visszaszorulást
jelentett sok faj számára. Anatómiai bélyegeiben és magatartási sajátságaiban
legközelebbi rokonaink közül ma, nagyobb számú gorilla és orangután (erdei
ember!) van állatkertekbe zárva, mint amennyi az eredeti élőhelyén előfordul.
Szerencsére sok faj, így például a szépséges cinkék nem adták fel. Beköltöztek
a falusi, városi kertek-be, parkokba és ott keresnek táplálékot, fészkelő
helyet. Közülük ilyen környezetben a széncinkék élnek legnagyobb egyedszámban.
Etológusok megfigyelései és kísérletei egyértelműen bizonyították, hogy
ez a faj aktívabb, jobb kommunikációjának és annak köszönhető, hogy populációikban
több feladatmegoldó tehetség akad, mint a kék-, vagy a barátcinkék körében.
Az első azt jelenti, hogy rendszeresebben, gyorsabban reagálnak egymás
és a rokonfajok jelzéseire. A "tehetségességnek" nevezhető viselkedésre
London egyik külső kerületében figyeltek fel. Néhány megrendelő arra panaszkodott,
hogy az ajtajuk elé kirakott tejes üveg vékony fémes zárókupakja a szállító
munkások figyelmetlensége miatt leesett, a tej kifröcskölődött. Az alkalmazottakat
ellenőrző - véletlenül amatőr madarász - alig akart hinni a szemének. A
kupakot egy-egy széncinke vette le és reggeli italként fogyasztott a tejből.
Rövid időn belül e körzetben elterjedt e madárpopuláció körében a tejfogyasztás.
Hogy milyen élőlény az ember arra jellemző, hogy amikor a vállalat írásban
értesítette a jelenségről a panaszolókat, azok közül egyesek korábban keltek,
fényképeztek. Azok, pedig akiknek üvegeit a kis tolvajok elkerülték, irigykedtek,
néhányan lemondták a megrendelést. Egy angol etológus könyvében olyasféle
magyarázat olvasható hogy: n a cinkék vonzódnak a fényes tárgyakhoz -továbbá
úgy férhetnek hozzá egyes táplálékforráshoz, pl. a dióhoz, hogy csőrükkel
kalapálják azt."
Nem tudom hallottak-e Imóról, az újító makákó majomról? Ha nem akkor
bemutatom őt. Japán egy természetvédelem alatt álló szigetén, az ott élő
makákó populáció félpanziós ellátásként édes-burgonyát és szemestakarmányt
kapott, amelyet vadembermódján a tengerparti homokos, sáros talajra borítottak.
Az etetők arra gondolhattak, úgysincs más dolguk a majmoknak, szedegessenek,
keresgéljenek. Azok így is tették órákon keresztül. Egy fiatal nőstény
- ő volt az Imo - a homokos-sáros magkeveréket markaiban a segély tengerparthoz
vitte és a szinte mindig nyugodt vízbe dobta. Ezután fél marokkal könnyedén
halászhatta ki az eleséget. Tíz perc alatt jóllakott, majd a gyepes területen
szárítkozott, figyelte társait, esetleg az újítás szabadalmaztatásán gondolkodott.
Néhány nap múlva, az egészen szeleburdi fiatalok és a legnagyobb tekintélyű
öregek kivételével, mindenki Imó módszerrel táplálkozott, sőt később az
édesburgonya mosását is megtanulta. Ne felejtsem el megemlíteni, hogy más
szigeteken - Imók és televíziós hirdetés hiányában - a régi módi maradt
a gyakorlat. Nem biztos, hogy ebből a példából helytálló következtetésre
jutunk a férfiak, a fiatalok, vagy az öregek feltalálói, alkalmazói képességeire
vonatkozóan. Ismeretesek ugyanis olyan tanítói kapcsolatok más majomfajok
köréből, ahol a legidősebb, legtapasztaltabbak egyedek újítása bizonyult
életmentőnek a csoport számára, az ivóvízhez való jutásban. Nem igazán
örvendetes az a megfigyelés, amely szerint csak az emberhez legközelebb
álló majmok képesek saját érdekükben hazudni. Igaz, a bizonyítékok mesterséges
körülmények között születtek, a hazugságban profi ember irányításával.
Övék a mennyek országa — játszani is engedd! Egy minden bizonnyal a
huszadik században született mese a játszani tudás megszületéséről a következőket
mondja: A teremtő Isten valamennyi élőlénynek közös ajándékként a szülőkhöz
hasonlító utódokat és társakat adott. Mindegyik nagy-nagy csoport kapott
egyedi ajándékot is. A halak a vizeket, a békák azt, hogy nemcsak a vízben
élhetnek. A gyíkok a szárazföldeket, a madarak pedig az égbe repülés képességét.
Ekkor vette észre az Úr, hogy az utódaikat elevenül szülő és szoptató emlősök,
mintha kimaradtak volna. Ezért aztán egyeseknek a vizekbe, másoknak a földbe
kellett bebújniuk vagy megtanulni repülni tollas szárnyak nélkül. Szétszórtan
a szárazföldön is sokaknak jutott hely a homoksivatagoktól, a legmagasabb
hegyekig. Végül megszánta az Úr a mindenfelé szétszórt kedveseit és így
szólt:
Benneteket megtanítalak játszani, egy kicsit meghúzhatjátok a szakállamat
is. Az ajándékot azonban tovább kell adnotok úgy, hogy örömmel játszotok
kölykeitekkel! Mese, nem mese - aligha vitatható, hogy ezzel az örökséggel
nagyon jól jártak az utolsó megajándékozottak. Az etológiának és a gyermeknevelésnek
ezernyi bizonyítéka van arra, hogy azok az egyedek amelyekkel nem, vagy
csak keveset játszottak szüleik, testvéreik: eltorzulnak agresszívek vagy
teljesen visszahúzódóak lesznek, kevésbé érzékelik a határokat, hajlamosabbak
a betegségekre és sikertelenebbek ivadékaik gondozásában.
Néhány tankönyvszerű, mégis tanulságos mondat a játékról. Csak a bölcsek
játékosak igazán. Ez a képesség öröklött ugyan-csak szélsőséges változatossággal
megjelenő etológiai sajátosság, melynek kibontakozásában a szülőnek meghatározó
szerepe van. Minél alacsonyabb rendű egy állatfaj, annál egyszerűbb a játéka,
s annál rövidebb a gyerekkora. A kutyafélék, a delfinek, a majmok és az
ember gyermeke egyedül is eljátszik saját testével tárgyakkal. Gyakori
körükben a kedvenc játéktárgy. A legnagyobb tévedés azonban azt képzelni,
hogy ez a kedvenc tárgy arra szolgál, hogy a szülőnek "nyugalma" legyen,
ne kelljen gyermekével foglalkoznia, hozzá beszélnie. Pszichológusok állandó
figyelmeztetése ellenére, sokan azt képzelik, hogy a televízió nézése játékszer.
Éppen ellenkezőleg, ez ugyanolyan egészség és jellemkárosító, mint a bevezetőben
említett bölcsőde. Egész Európát bejárta egy fotó, amelyet először én is
karikatúrának véltem. Ezen iskolás gyerekek erdei kirándulását lehetett
látni (valahol Kanadában), ahol a gyermekek mereven bámultak a kirándulásvezető
hátára erősített tv készülék képernyőjére, amelyen azt tanulmányozhatták,
amit a tanár felvevő masinája látott!!
Az évtizedeken keresztül tudatosan szétzilált erkölcsi értékrend, család,
és kultúra, mellett a jelenkor a fogyasztói társadalma erői között kell
szigorúsággal és következetességgel harcolni gyermekeinkért, azért, hogy
ne a finomságok iránti érzéketlenség legyen uralkodó és azért, hogy ne
kopjon ki az összes emberi kapcsolatból a természetes szépség.
Az etológia néhány alapvető összefüggésének felmutatása ezt a célt szolgálta.
A bevezetőben Konrad Lorenz figyelmeztető gondolatait idéztem. Befejezésül
az: Ember voltunk hanyatlása című könyvéből idézek: "Egy ember önmagában
véve, egyáltalán nem ember: teljes emberként kizárólag egy szellemi értelemben
vett csoport tagjaként létezhet. A szellemi élet alapjában véve individum
feletti élet. A szellemi közösség egyedi, konkrét megvalósulását nevezzük
kultúrának. ... Az emberiség története mindenfajta együtt-érzés nélkül
azt közli velünk, hogy a kultúrák, miképpen minden élő rendszer, elpusztulnak.
Ma egyetlen «kultúra» a hangadó: a Föld valamennyi magas civilizációjának
népei ugyanazokkal a fegyverekkel harcolnak, ugyanazon technológiákat alkalmazzák
- s ami bizonyosan döntő jelentőségű - ugyanazon a világpiacon kereskednek,
és ugyanazokkal az eszközökkel próbálnak a másik fölé kerülni. Különösen
kritikus helyzetbe került napjaink ifjúsága. Ahhoz, hogy megakadályozzuk
a fenyegető apokalipszist, éppen a fiatal emberekben kell újjáélesztenünk
a tudományközpontú és technomorf gondolkodás által elnyomott fogékonyságot
a Szép és Jó -tegyük hozzá, hogy Istenhitű élet - iránt." - fejezte
be előadását Andrássy Péter tanár.
2003. február 19., szerda 23:00
|