Ötletek, tervek, tenniakarás a soproni Zeneiskolában
Beszélgetés Horváth Rudolf igazgatóval
Szeretnénk, ha az új intézmény a városnak egyik zenei-központja lehetne...
Az 1829-ben alapított Soproni Zeneegyesület akkoriban
nemcsak évi négy hangversenyt adott a maga már 53 működő tagjával, hanem
alapításától fogva ének-, majd rövidesen hegedűiskolát is tartott fenn
- tudósít Csatkai Endre a soproni zenei művelődés történetéről 1962-ben
írt kiadványban.
A Soproni Zeneiskola azóta is zenészek hosszú sorát
nevelte érett muzsikussá, akik közül sokan felsőbb zenei intézményekben,
egyetemeken, pódiumokon, avagy a zenetanítás, -szerzés által öregbítették
indulásuk színhelyének hírnevét. A Zeneegyesület egyik jogutódjaként számontartott,
az ország egyik legrégebbi zenét oktató intézményének kapuját manapság
több mint 903 diák lépi át hetente, természetesen képletesen szólva, hiszen
a 265 táncos, és a zenészek közül sem mindenkinek jut próbára alkalmas
terem a jelenlegi Erzsébet utcai épületben.
|
A Bach-versenyen indulót függöny takarja
el a zsűri elől: Stippinger Anita (4. osztályos) |
A közelmúltban zajlott Bach verseny idején jártunk
a zeneiskolában. A teremből zongorahang szűrődött ki, az bejáratnál fellépésre
várakozó, a hétköznapokhoz képest megilletődöttebb növendékek, az öltözőben
diákok és tanárok, fellépés előtti, közötti, utáni – ki-ki a maga vérmérséklete
szerinti – lázban. Az iskola vezetője Horváth Rudolf igazgató pedig szintén
a vizsgateremtől kerül elő.
S amíg a fotózásra alkalmas szünetre várunk, addig,
Horváth Rudolf igazgatót a versenyről, az iskola jelenéről, jövőjéről,
a zenéről kérdezzük.
A versenyek, a házi koncertek megtartása egyrészt előírás, másrészt
egyik hozadékuk mindenképpen az, hogy miután a zene nem öncélú tevékenység,
a megtanult begyakorolt előadási darabokat a diákok a közönség elé vihetik.
- Nyilvánvaló, hogy a jobb növendék gyakrabban szerepel, a nem annyira
gyakorlós ritkábban. A közönség előtti rendszeres megmutatkozás másik hozadéka
a görcsoldás, hiszen azoknak, akik a későbbekben zenei pályára orientálódnak
nagy előny, hogy egészen kis koruktól hozzászokhatnak ahhoz, hogy milyen
érzés a közönség elé való kiállás – magyarázza.
Horváth Rudolf igazgató szakmája és a hobbija azonos,
bár mint szavaiból kiderül, az 1990 óta tartó igazgatói megbízatásának
kezdete óta az adminisztrációs feladatai egyre csak szaporodnak, "természetesen"
a hangszeres játék rovására.
- Az "igazgatósdi" mindig szolgálat. És minden kinevezett, megválasztott
vezető esetében annak kellene lennie. Akibe egy közösség – mint mondani
szokás – a bizalmát helyezte, annak szolgálatnak kellene tekintenie a vezetést
-jegyzi meg.
Abban megegyezünk, hogy arról most ne beszéljünk,
hogy a felelősségteljes munkát megfizetik-e vagy sem. Talán majd máskor.
Tennivaló pedig, éppen van elég. Egy vezetőre ráadásul
nem csak a saját problémái szakadnak rá.
- Az igazgató otthon álmában is igazgató - mondja, és pontosan értem,
hogy mire gondol.
A jelenlegi költségvetési elvonások miatt a zeneiskola
helyzete nem túl irigylésre méltó. Horváth Rudolf úgy véli, hogy a költségvetés
gondjait a város vezetőinek kell megoldaniuk, az iskolát viszont neki és
munkatársainak kell működtetnie.
Ő maga, mindezekkel együtt, alapjában véve optimista.
- Bér jellegű gondjaink sohasem voltak - és érzem a hangján, hogy tényleg
bizakodó – , bár az is tény, hogy nem tudnak új hangszereket vásárolni,
pedig szeretnének és kellene; milliókba kerülnek a zongorák, százezrekbe
a fafúvós hangszerek.
A növendékeket 45 tanár vezetgeti a soproni zeneiskola
hagyományainak útján. A mostani soproni zeneiskolások, és az iskolából
már kikerültek a soproni zenei eseményeken való fellépések mellett, jelen
vannak országos, regionális válogatókon, versenyeken egyaránt; méltóképpen
képviselik Sopront. Ritkaságszámba megy a zenekari kíséretes növendék-hangverseny
is, amely még Horváth József idejéből fennmaradt hagyomány, akinek az új
iskola – a tervek szerint – a nevét is viseli majd, idézi fel a 35 évig
a zeneiskolát vezető, legendás igazgató emlékét Horváth Rudolf.
|
A nem-soproni tagokból álló zsűri
|
És ezzel a múltidézéssel egyszerre a jövőnél is tartunk:
nyáron költözik az új épületbe a zeneiskola.
- Az új hely óriási előnye, hogy egyetlen helyszínen dolgozhatnak majd
a kollégáim - mondja látható örömmel az igazgató, aki tovább sorolja: huszonnyolc
hangszeres szoba, szolfézs terem, vendégszobák, modern, az akadálymentes
közlekedést biztosító, európai színvonalú építészeti megoldások; remények
és tervek.
- Szeretnénk, ha az új intézmény a városnak egyik zenei-központja lehetne;
megoldhatná például az amatőr, a félprofi, vagy a profi együttesek próbalehetőségének
igényét, akik akár a zeneiskolai rendezvényeken is aktívabban közreműködhetnének.
Alakuló együtteseknek szeretnénk próbalehetőséget adni, színesíteni és
szélesíteni szeretnénk az iskola kínálta képzési lehetőségeket, akár a
könnyűzene irányába is.
Az új hely a zene köré fogja gyűjteni a gyerekeket,
fiatalokat.
- A lényeg, hogy a gyerekekért, a fiatalokért történjen az egész. Remélem,
hogy megint divat lesz zeneiskolába járni, bár hál'Istennek a zeneiskola
nem érezte meg a 90-es évek demográfiai hullámát. Az új épülettel kapcsolatosan
sok ötletünk van, és tenniakarásunk egyaránt.
- Ön személy szerint miként viszonyul a zenéhez, és mit tesz, amikor
nem muzsikál?
- 1972 óta élek Sopronban; gyerekkoromban sokat nyaraltam itt, és szerencsés
egybeesésnek tartom, hogy gyerekkori jó emlékeim helyén nagyon jó muzsikuskollégákkal
muzsikáltam hosszú éveket. A modellezés, a rádióirányítású repülőgépek
a hobbim.
(A 2002-ben országos bajnoki címeket és nemzetközi sikereket is elért
soproni modellezők, egyébként idén világbajnokságra készülnek, a Soproni
Ünnepi hetek alatt pedig bemutatóval a harkai dombokon.)
Az idei további tervek szerint a soproni Zeneiskola
növendékei részt vesznek majd február 27-28-án az Ifjú Muzsikusok Fesztiválján,
négy hangszer – klarinét, fuvola, zongora, hegedű – kategóriájában, márciusban
Győrben a Kamarazenei Fesztivál várja a zeneiskolásokat májusban Kemptenben
4 napos turnén adnak majd koncertet. Ezek után a diákoknak, szülőknek,
és felkészítő tanároknak egyaránt izgalmas vizsgaidőszak következik, és
majd a nem kevésbé "izgalmas" augusztusi költözés.
Közben az éppen zajló Bach-verseny is véget ér.
Az évente megrendezett Bach verseny 28 éve tartó
hagyománya szerint második osztálytól egy-egy kötelező, valamint szabadon
választott darabbal indulnak a versenyzők, akiket a zsűritől játék közben
függöny takar el.
Az idén a betegségek miatt, a szokásos nyolcvan-kilencvennél
is magasabb létszámúnál kevesebben vettek részt a megmérettetésen, de az
elért eredmények magukért beszélnek. A második osztályosok között ötön,
értek el arany fokozatot, a harmadikosok között ketten, a negyedikesek
között haton. Egy ötödikes és egy hatodikos növendék mellett öt továbbképzős
és egy kamara-muzsikusnak készülő előadását értékelték arany fokozattal
a zsűritagok.
|
A díjkiosztás oldottabb pillanatai
|
Két nívódíj került kiosztásra, amelyeket a másodikos
Bábinszky Gergely, és másodikos továbbképzős Dárdai Borbála –
mindkettő felkészítő tanára Ferencz Éva – vett át. A verseny osztályonkénti
első helyezettjei: Bábinszky Gergely (2. osztály), Pete-Pikó Mária (3.
osztály, tanára Rázó Emőke), Kerekes Júlia (4. osztály, tanára
Horváth Jolán), Gáspárdy Márton (5. osztály, tanára Rázó
Emőke), Gecse Imre (6. osztály, tanára Horváth Jolán),
Tóth Anita, Dárdai Borbála, Sarang Judit továbbkézősök,
és Németh Gabriella (kamara), ez utóbbi négy díjazott tanára szintén
Ferencz Éva.
Kapcsolódó cikkek:.
Ismered-e
Klotildot?
|
Klotild
|
Kempteni
zenészpalánták koncertje
Tanévzáró
a Soproni Zeneiskolában
Növendékhangverseny
a Zeneiskolában
Zeneiskolások
adventi koncertje
Zenei
Világnapot ünnepeltek a soproni zeneiskolások
Soproni
zeneiskolások hangversenye
Koncert
a gyermekekért
Soproni
Zeneiskola honlapja
2003. február 24., hétfő 17:15
|