- Festőterem: Mészáros György kiállítása -
“Egyszerre csak Dzsordzsó voltam, a falu festője”
Mészáros György festőművésszel Sass László beszélgetett
A Festőteremben a Soproni Tavaszi Napok rendezvényeként
Bráda Tibor Munkácsy-díjas festőművész, egyetemi docens nyitotta meg Mészáros
György festőművész tárlatát a soproni Festőteremben.
Mészáros György festőművész, Horváth Zoltánné a
Pro Kultúra Kht. művészeti igazgatója, és Bráda Tibor festőművész a tárlatmegnyitón
Időtartamban húsz alkotóévet ölelnek fel Mészáros
György vegyes technikával készült – a Festőterem belső kiállító helyiségét
elfoglaló – fesményei.
Elvont gondolatiságuk ellenére az alkotások érezhetően konkrét élményekből
ihletettek. A visszafogott tónusú színhasználat – esetenként, akár monokromatikus
megoldásaiban – a gondolatiság szolgálatában áll, míg az elmaradhatatlan
rózsaszín – aktok, emberi arcok – az életszerűség, a valóságba való visszautalásként
jelenik meg Mészáros György képein.
A Festőterem másik helyiségében a La Gloria di Maria,
az olaszországi Avasinis település Szent Miklós templomába készült freskó
vázlatai, kartonrészletei láthatók. Mészáros György kiváló rajztechnikája,
kifinomult portré- és jellemábrázolásának tanújelei is egyben a Festőteremben
kiállított kartonok.
Mészáros Györgynek a murális festészet területén
való – olaszországi – megmutatkozása egy három évvel ezelőtti megkeresésnek
köszönhető. Akkor, a háromszáz lelkes olaszországi falu festőt keresett
az 1850-ben épült és az udinei földrengésben megsérült, majd helyreállított
templom seccojának a rekonstrukciójára. A "történet" részleteiről szól,
az alábbi – a VÁRhely 2002. 1-2. számában megjelent – interjú.
“Egyszerre csak Dzsordzsó voltam, a falu festője”
Mészáros György festőművésszel Sass László beszélgetett
– Kezdjük az életpályád, életutad rövid vázlatával.
– 1951-ben születtem egy Balaton melletti kisközségben, Vilonyán. Apám
kántortanító volt, majd járási művelődési osztályvezető, tehát a humán
kultúra ott volt a családban. 1965-től 1969-ig Budapesten, a Képzőművészeti
Gimnáziumban tanultam alkalmazott grafikát. Az általános iskolai rajztanárom,
Györe Géza – Aba-Novák tanítvány, egy szerencsétlen sorsú, de igen nagy
tudású, óriási tapasztalattal rendelkező ember – irányított erre a pályára,
ő készített fel. Azt hiszem, az ő természetelvűsége, emberközpontúsága
volt a legmeghatározóbb a szemléletem alakulására, a mai napig hatóan.
Apám támogatta, hogy a fővárosban tanuljak, ő ugyanígy, egy kis faluból
került tanítóképzőre, Nagykőrösre. Tudta, hogy el kell menni, úgyhogy erre
biztatott engem is. Bár eredetileg a veszprémi Vegyipari Technikumba készültem,
a rajz csak amolyan szabadidős játék volt. Szerettem csinálni, másolgattam
a húszforintosról Dózsát meg Batsányi-fejeket rajzoltam, de arra nem gondoltam,
hogy ebből valami komolyabb is lehet. Györe Géza tanácsára, inspirációjára
aztán mégis ebbe az irányba állt az életem. Apám úgy nézte a dolgot, hogy
ha nem vegyipari, hát művészeti, a lényeg, hogy gimnázium, érettségi, főváros.
Arra, hogy ott a szokványos gimnáziuménál habókosabb társaság van, nem
hiszem, hogy gondolt, s akkoriban az a kérdés sem fogalmazódott meg ilyen
élesen, mint manapság, hogy kenyérkereseti szempontból érdemes megfontolni,
képzőművész legyen-e az ember vagy vegyészmérnök. A gimnáziumi évekből
Gacs Gábor grafikusművész és Balogh István, a később híressé vált plakátművész
voltak a legfontosabbak számomra. Nem volt könnyű a négy év a fővárosban,
nem csak azért, mert kemény követelmények voltak, hanem például olyanok
miatt, mint a rettentő erős tájszólásom, ami közvidámság tárgya volt, főként
a kezdeti időben. A középiskola után a Képzőművészeti Főiskolára jelentkeztem.
Minden okom
megvolt rá, hogy azt higgyem, felvesznek, mert kitűnőre érettségiztem,
de nem sikerült, s a Tanárképző Főiskolára mentem, matematika-rajz szakra.
A Képzőművészeti Gimnázium nagy hagyománnyal rendelkező, komoly szakembergárdája,
komoly szakmai felszereltsége után a tanárképző eszközkészlete, rajzhoz
alkalmatlan, kisméretű termei, szakmai programja kiábrándítóan kisszerűnek
tűnt, de mindegy már. Amikor végeztem, nyolc évig Tapolcán egy középiskolában
tanítottam matematikát, mellette voltam kollégiumi nevelő meg minden fene.
Két évvel az érettségi után jelentkeztem Képzőművészeti Főiskola rendkívüli
tanárképző tagozatára, amelyik a rajz szakos tanároknak középiskolai tanári
képesítést ad. Kemény elméleti tárgyak, erős feladatok, nyáron nagyon komoly
műtermi program. Itt ismertem meg Patai Lászlót, aki freskókat festett,
templomokban, Szegeden, az Országházban, sok más helyen; köztéri munkái
is vannak. Lassan elkezdtem araszolni, átjártam tanítani Szombathelyre,
a Tanárképzőre. 1981-től 1994-ig voltam a rajz tanszéken, kezdve a tanársegédséggel,
befejezve a tanszékvezetőséggel. Szamárlétra. Aztán egyszer bejött a tanszékre
egy ember, aki azt mondta, hogy jó napot kívánok, Tasnádi György vagyok,
mondom, én Mészáros György vagyok; azt mondja, szervezek Sopronban egy
művészeti iskolát, s a környékben kontaktust, tanárokat keresek. Szó szót
követett, én viccesen mondtam, hogy ha kell egy tanár, szóljon, és már
ott is vagyok. Az eredeti elképzelésben Tasnádi Szombathelynek is szerepet
szánt, Sopronban a fa, papír és egyéb, emitt meg – a stúdióra alapozva
– a video, audiovizuális ág lett volna, de az akkori vezetés valami miatt
nem volt a dologra vevő. Ebben az időszakban jött egy magánéleti váltás
is az életemben, úgyhogy amikor 1994 januárjában Tasnádi Gyuri azt mondta,
hogy na, most tényleg kell egy tanár Sopronban, gyere, akkor jöttem.
– Az Alkalmazott Művészeti Intézet létrejöttének történetét ugorjuk
át. Részint azért, mert a VÁRhely lapjain éppen most három éve, hogy bemutattuk,
részint pedig azért, mert ha ebbe belevágunk, sose jutunk el odáig, hogy
miért s hogyan lettél templomfestő. Akkor ez mindjárt legyen is kérdés.
– Három évvel ezelőtt kezdődött a történet. Van egy, tán háromszáz
lelkes falu Olaszországban, Avasinis, amit a nagy udinei földrengés szinte
teljesen romba döntött. Csak egy-két ház maradt meg és a templom, de annak
is beszakadt a mennyezete. Apránként rendbe hozták, de üresen maradt a
mennyezetfelület, melyen korábban egy freskó volt. Mikor a falunak, mely
rendszeresen ad otthont kulturális rendezvényeknek, fesztiváloknak, valamennyire
meggyarapodtak a bevételei, az ott élők úgy döntöttek, hogy megcsináltatják
a mennyezetképet. Festőt kerestek, megkérdeztek két-három embert, s végül
eljutottak hozzám.
– Éppen hozzád, Magyarországra, Sopronba?
– Nem valami csodás jelenés a magyarázat, volt már soproni kapcsolatuk
régebbről; a fakereskedő, aki felkarolta és anyagilag is támogatta a templom
ügyét, maga is járt Sopronban. Akkor hallott arról, hogy működik itt egy
művészeti intézet, hát érdeklődött,nincs-e művésztanárok között nekik alkalmas
valaki. Először ugratásnak gondoltam a kérdést, hogy festenék-e templomi
mennyezetképet. Szóval az egész egy őrült véletlennek köszönhető. Amikor
kiderült, hogy komoly a dolog, sokat töprengtem, hogy vállaljam-e, aztán
vettem egy mély lélegzetet, és igent mondtam. Írtak egy levelet, amiben
meghívtak Avasinisbe, hogy megbeszéljük a teendőket. A falu elöljárósága
a kocsmában szervezett egy összejövetelt, ahol részletesen elmesélték,
hogy mit szeretnének, mit várnak tőlem és mit vállalnak ők, például számtalan
engedély, jóváhagyás beszerzését az egyházi, a műemléki és egyéb hatóságoktól.
– Nyilván volt határozott elképzelésük, hogy mit várnak tőled.
– Részben. Úgy indult a dolog, hogy rekonstruálni kell az 1850-es építésű,
egy terű, klasszicizálónak nevezhető, rém egyszerű falusi templom seccoját.
A kezembe adtak egy kis fotót a régi képről, aminek Mária dicsőítése volt
a címe, illetve témája, és megkérdezték, hogy le tudnám-e másolni. Viszonylag
hamar sikerült lebeszélnem őket a másolásról, s azt javasoltam, hogy jobb
lenne ugyanezt a történést, nagyjából ugyanazokkal a szereplőkkel és ugyanolyan
térbeli elrendezéssel újraalkotni.
– Mit éreztél, amikor véglegesen igent mondtál a feladatra?
– Valami különös indulatot és becsvágyat. És ijedtséget, amin igyekeztem
minél hamarabb úrrá lenni. Ők elkezdtek utánajárni a hivatalos teendőknek,
én meg közben itthon készítettem a rajzokat, a vázlatokat. Többször lementem,
egyeztettünk, de csak 2000 januárjában mutattam meg nekik először az elképzeléseimet.
Vittem egy 1:10-es vázlatot és egy 1:1 méretű angyalt, hogy lássák, mégis
hogy fog a dolog kinézni. Este összegyűlt egy társaság a falu közösségi
házában. Ott volt a polgármester, a pap és a környékből egy-két festőember.
Kiragasztottam a rajzokat, s a falu, mint egy zsűri, “megbírálta” a látottakat.
Sokat beszéltek, vitatkoztak, de tetszett nekik, bár egyfolytában a régi
mennyezetképpel hasonlították össze. Nagyon hangulatos összejövetel volt,
s azért ragadott meg nagyon, mert olyannak éreztem az egészet, ahogy az
ilyesmit régen is csinálhatták.
– Előfordul, hogy a “civil” megrendelő olyan igényekkel, kívánalmakkal
lép fel, amiktől a szőr is feláll az alkotó hátán.
– Nem álltak elő ilyesmivel. Nem beszéltek bele. Csak kíváncsiak voltak.
Nekem arról kellett meggyőznöm őket, hogy képes vagyok erre a feladatra.
– A tervek, vázlatok, amiket vittél, találkoztak az ő várakozásukkal?
– Lényegében igen. Inkább csak kisebb nemzedéki konfliktusfélét szültek.
A fiatalok nagyon mellette voltak, hogy igen, ilyen legyen, az idősebbek,
akik emlékeztek a régi képre, annak az ódon hangulatát szerették volna
jobban érezni.
– Miben különbözött az új kép a régitől?
– Leginkább abban, hogy derűsebbre, levegősebbre akartam csinálni.
De ez nem érte őket váratlanul, mert előre elmondtam, mi a szándékom. Verbálisan
megelőztem a képeket. Látták, hogy van koncepcióm, s megértették, hogy
akkoriban az volt nyilvánvaló, ahogy festettek, a huszadik században pedig
megint más a nyilvánvaló. És hogy a templom az a hely, ahol minden nemzedék
jogosult ott hagyni a nyomát, tehát emiatt a templombelsők szinte szükségképpen
eklektikusak, sőt, az esztétikai szintek változatosságát és eltérését is
természetesnek kell tekinteni. A templomi művészetben a spirituális tartalom
és erő független az esztétikai értéktől. Sokszor előfordul, hogy egy teljesen
ügyetlen falusi mester képe, amihez például egy bénának a gyógyuláslegendája
kötődik, ereklyévé válik, ilyenkor nevetségesen érdektelen és értelmetlen
minden művészi nívó, amihez bárki mérni próbálná. Ebből indultam ki én
is, hogy az ijedségemet elhessentsem, vagyis hogy az lesz a legjobb, ha
azt csinálom, amit én tudok. Ott lesz az én képem, olyan, amilyen, aztán
majd egy idő után beérik, beigazodik. Vagyis a majmolás a legrosszabb út.
Persze tudomásul kellett vennem, hogy vannak bizonyos tradicionális elemek,
amik kötelezőek. Mindenesetre adva volt a régi kép, ami sok mindent meghatározott.
Például az új kép figuráinak csoportosítását, tehát hogy nagyjából milyen
lesz az alapvető figurális elosztás; nyilván fönt a Szentháromság, alatta
Mária, angyalokkal körülvéve, a köpönyege alá sorolnak a szüzek. Ahogyan
az eredeti képről is leolvasható – Szent Domonkos az egyik oldalon az összes
attribútumával, a bibliás angyal,a fáklyás angyal, a másik oldalon Katalin
a rózsafüzérrel. Nagyjából tehát megvolt egy teológiai séma. Az volt a
szándékom, hogy az egészet egy merészebb perspektívába tegyem, de utalva
valami fajta barokkos előképekre, meg általában is azt gondoltam, hogy
mindenféle képi idézeteket kell használnom, mint például a kicsit kiforduló
szemek, az enyhén affektáló, ég felé nyúló tenye- rek, lobogó drapériák,
átszellemített karakterek és hasonlók. Fontos szempont volt, hogy az egész
“gyorsan olvasható” legyen. Tehát ha valaki belép és fölnéz, akkor azt
gondolja, hogy igen, tényleg, a templomban így szokott kinézni a dolog.
Másrészt a színekkel az volt a szándékom, hogy a kép kicsit élénkebb legyen,
mint volt, és derűsebb is, hogy mindenhol menjen át a fény. Ez, a Szentháromsággal
összefüggésben, esztétikailag, etikailag is indokolható volt. És végül,
amit persze mondani könnyű, a színeket és a figurákat úgy válogatni és
megcsinálni, hogy megfeleljek minden műfaji követelménynek, de közben mégse
tegyek erőszakot a saját magam kicsit rajzos, kicsit festői karakterű közlésmódján.
– Kellett elméleti tanulmányokat folytatnod az előkészületek során?
– Igen, hogy fölismerjem, megértsem a szereplőket, a helyzeteket. Átlapoztam
sok mindent, keresztény lexikonokat, albumokat. Voltak persze az eredeti
képen teológiailag nem azonosítható figurák, vélhetően világi személyek
is. Donátorok vagy elöljárók, vagy Isten tudja, kicsodák. Ilyenekből én
is megpróbáltam egypárat a magam szája íze szerint föltenni.
– A festő általában nem szokta megállni, hogy saját magát is is oda
ne fesse.
– Még a vázlaton rajta vagyok. Lesek ki a zászló alól.
– Nem érezted úgy, hogy gúzsba kötve kell táncolnod, valami rég elmúlt,
akár avíttnak is nevezhető műfaj reguláinak engedelmeskedve?
– Hát, kétségtelen, a képzőművészet a barokk óta nem egyházi keretek
között újult meg. Utána már a világi műfajok vették át a prímet, vagyis
az egyházi művészet ilyen értelemben tényleg akár ásatagnak is nevezhető.
Mégis különös és különleges munka volt. Az a falugyűlés furcsa élményt
adott, azt, hogy múzeumokban és rangos helyeken kiállítani, díjakat nyerni
bármilyen fontos, csak egy kvázi dolog, mert a kép sokszor egy múzeum raktárában
köt ki, vagy nem tudom hol. Ez meg “használatba” kerül. Valóságos. Ez tetszett.
Lehet, hogy a gyűlésen tapasztalt lelkesedés bizonyos értelemben anakronisztikusnak
nevezhető, de ott, annak a közösségnek ez egy lényeges ügy volt. Jöttek
érdeklődtek, civakodtak egymással. Közük volt hozzá. Tanácsokat adtak.
Amikor például megpróbáltam az alakokat egy merészebb perspektívában elhelyezni,
és emiatt Mária, mivel fönt van valahol a felhők között, kisebb lett volna,
azt mondták, hogy szó sem lehet róla. Függetlenül attól, hogy milyen mesz-sze
van, őneki nagynak kell lennie, és kész. Bevallom, még tetszett is nekem,
hogy ilyen következetlenségek legyenek a képen.
– Az egyházi személyek vagy szervezetek mennyiben szóltak bele a
munkádba?
– Nem csak a falunak mutattam meg a tervet. Legalább két vázlatot elvittek
Triesztbe, Velencébe, sok felé kellett vele “házalni”; egy csomó levelet
őrzök, hogy mit írtak vissza, mire kell figyelni, tehát szemmel tartották
a dolgot.
– Gondolom, ők főként teológiai szempontok szerint véleményezték
a képet.
– Igen. Így van. Ők is kiemelték Mária jelentőségét, csak nem fizikai
méreteket fogalmaztak meg, s nem gondolták, hogy a központi szerep feltétlenül
csak úgy jeleníthető meg, hogy a kép középpontjába kell festeni. De helyben,
már a munka közben is voltak teológiai viták. A képen van egy panoráma,
melynek a közepén, lent a völgyben látszik a falu és a templom. A helybéli
meg a szomszéd plébános följött az állványzatra, és arról folytattak diskurzust,
hogy az égi szféra és a valóság szférája éles vagy lágy kontúrral választandó-e
el. Egyikük úgy gondolta, hogy a néző számára legyen világos, hogy ez két
külön világ, s ne mosódjon össze a valóságossággal a vallásos fikció, a
másik ezzel szemben úgy vélte, hogy nem baj, ha az emberek azt hiszik,
hogy az a világ ennek a folytatása.
– Mikor kezdted a festést?
– 2000 januárjában kezdődött a szervezés, aztán megfestettem a vázlatot.
Nem könnyítette az előrehaladást, hogy augusztusban már úgy dolgoztam,
hogy gerincműtét előtt álltam. Öt percet festettem, fél órát feküdtem,
majd megőrültem, de csinálni kellett. Aztán ősszel átestem a műtéten, s
januárban már Avasinisben voltam.
– Mekkora a kép mérete?
– Nagy, tizenkétszer öt méter. Hatvan négyzetméter. De ez okozta a
legkevesebb feszültséget. A nagy felületen általában jól érzem magam, köszönhetően
például a szombathelyi képtárnak, melynek szép nagy terei voltak, s ahol
kiállításokon kipróbálhattam, hogy “hogy szólalnak meg” a nagy méretek.
Én kis képet nem tudok csinálni. Az viszont már okozott problémát, hogy
fönt lesz, és nagyon messziről fogják nézni. A nagy méretű képeknél az
a fontos, hogy az ember jól tudjon koncentrálni, hogy össze tudja fogni
az egészet. Szuggerálom magamat, nézem a képet, sokszor nem festek fél
óráig vagy órákig, és akkor egyszer csak odahúzok egy háromszor hetvenes
flekket. Ilyenkor úgy érzem, hogy na, most ez jó, ez megtámasztotta vagy
megtartja az egészet. Az is segített, hogy szoktam embereket festeni, rajzolni.
– Hány figurát festettél?
– Harminc körülit. Másfél- két méteres alakok, apróbb angyalok, mindenféle.
Vannak jól sikerült részek, alakok, amiket most se csinálnék másképp, de
olyanok is, amiknek ötször is nekirugaszkodtam, s mégsem vagyok velük most
sem megelégedve.
– A művészi feladaton túl ennek a fajta munkának van egy nagyon kemény
fizikai része is.
– És technikai. Állványzatot kell készíteni.
– Ez is te feladatod volt?
– Csak a tervezés egy része, főként a méretezés. Például az nem mindegy,
hogy az állványzat milyen magas. A képet azon állva is át kellett tudni
látni. Még itthon határoztam meg, hogy a mennyezettől három méterre kell
lennie a padlózatnak, amire egy guruló kocsit terveztem. Ők mindent kiválóan
legyártottak.
– A kocsiról lemászva vagy leugorva mennyit láttál a képből?
– Nem sokat. A tíz méter sokkal messzebb van a háromnál, és a legszörnyűbb
az, hogy soha nem látod egyben az egészet. Ez csak akkor történik meg,
amikor elbontják az állványzatot. Néha kiszedtünk padlóelemeket, lemásztunk,
és a likakon néztünk föl, de akkor is csak részleteket láttunk. Még arra
is gondoltam, hogy viszek videokamerát, és monitoron fogom ellenőrizni,
hogy mit festettem, de ez sem bizonyult jó ötletnek. Végül azt találtam
ki, hogy egy traktortükörben nézegetem a képet. Az domború, tehát kicsinyít,
ezáltal “összehúzza” az egészet, és a főeffektusokra irányítja a figyelmet.
– Volt segítséged?
– Két diák segített fölrajzolni, bemérni. Egy hétig ügyködtünk azon,
hogy minden a helyére kerüljön.
– A fölrajzolt kép mennyi későbbi változtatást engedett meg?
– Szinte semennyit. Az egészet, minden részletében, előre “meg
kellett tanulni”. Rögtönzésre itt már nem volt lehetőség, hogy valamit
odébb tegyek akár fél méterrel is, olyanról szó sem lehetett.
– A határidő szorítása miatt?
– Egyrészt. De nem engedte a technológia, a technika, és főképp nem
engedték a roppant méretek. Ugyanolyan volt a helyzetem, mint a szövőé,
aki úgy csinálja a szőnyeget, hogy csak azt látja, amin éppen ügyködik,
a kész részek pedig már föl vannak tekerve. Neki is van egy vázlata, aszerint
halad, abban a folyamatos, rettenetes kétkedésben, hogy vajon milyen lesz,
jó lesz-e az egész. Ez olyan, mint a vakrepülés.
– Mennyi időt kaptál a munka elvégzésére?
– Két hónap alatt kellett elkészülnöm. Kiszámítottam, hogy naponta
egy négyzetmétert kell készre csinálnom, de hát nyilván nem ilyen egyszerű
a dolog, mert hiába festi föl az aznapi “porciót” az ember, mindig adódik
egy kis igazítani való. Az egyes részletekhez való újra és újra visszatérésről
azonban szó sem lehetett, az idő nem engedte volna, tehát arra törekedtem,
hogy az összes felület nagyjából egyenlő szövetű, egyforma megdolgozottságú
legyen. Mindig arra gondoltam, hogy ezt a képet évekig, évtizedekig nézegetik
majd, s nem kérhetem, hogy erre vagy arra a részletre ne tessék nézni,
mert sajnos még nincs készen.
– A néző és a kép nagy távolsága hogyan befolyásolja a festés technikáját?
– Más a képi beszédmodor ilyen méretben, mint egy táblaképnél.
– Hasonlítható a társalgási és a színpadi beszéd közötti különbséghez?
– Például. “Hangosabban” s bizonyos értelemben egyszerűbben kell fogalmazni,
határozott formákon átívelő vonulatokkal kell építkezni, hogy a formamenet
oda fusson ki, ahol mondjuk, egy angyal szárnya adja a ritmust egy felhőnek,
melyen Domonkos áll, akinek a karja van meghúzva hangsúlyosan, s az viszi
tovább a mozgást meg a tekintetet.
– A kép összes figuráját “egy az egyben” megrajzoltad előre?
– Persze, csak úgy ment. Eredetileg úgy gondoltam, hogy a klasszikus
módszer szerint a megrajzolt, a kontúrok mentén átlyukasztott kartonokat
fölszerelem a mennyezetre, szénporos zacskóval átcsapkodom, de eszembe
jutott, hogy van egyszerűbb technikai megoldás, az írásvetítő.
– E munka miatt számos új dolgot kellett megtanulnod, méghozzá annak
tudatában, hogy ilyen feladattal soha többé vagy csak nagyon ritkán fogsz
ismét találkozni. Megérte?
– Hát, ez egy nagy kaland volt, amit végig élveztem, még ha voltak
is keserves pillanataim. Fizikálisan is, mert azért csak van izomláz, csak
a szemébe potyog az embernek a kosz, s nagyon el lehet fáradni a napi 8-10
órás fej feletti munkában. Ám ennél sokkal rosszabb az az idegi őrlődés,
hogy jó-e, amit éppen csinálok, s vajon hogyan fog menni holnap, hiszen
senkinek nincs egymás után hatvan, egyformán jól sikerült napja. Hol ezzel,
hol azzal kellett megalkudni, s azt mondani, hogy kész, ennyi, haladni
kell tovább.
– Kiktől és milyen visszajelzéseket kaptál a munka közben?
– Tetszett mindenkinek. Többen föl-följártak, különösen vasárnap, amikor
nem dolgoztak, és persze engem sem akartak hagyni. Nagy élmény volt nekik
közelről is nézni a készülő képet, s látszott, hogy nagyon bátor vállalkozásnak
tartják. Mindenféle apró ajándékot, fittyfenét kaptam, s egyszerre csak
Dzsordzsó voltam, a falu festője, ami persze hátba veregetéssel, fröccsök
ivásával is együtt járt. Teljesen családias lett a viszonyunk, ételt, italt
hoztak föl az állásra.
– S persze a kész munkát is a helyi közvélemény zsűrizte és fogadta
el?
– Összegyűlt a falu népe meg a sok hivatalosság a templomban, és
fölszentelték.
– Elégedettek voltak?
– Elégedettek és büszkék. S nem csak rám, hanem önmagukra is. Ez az
övék volt, minden tekintetben. Ők kulizták össze rá a pénzt, ők hordták
el a szemetet, ők segédkeztek minden nap. Főztek rám, lakást kaptam, gondoskodtak
rólam. Szóval kalákában készült dolog; voltaképpen ők csinálták, én csak
az ecset vége voltam. Tehát mindenki azon volt hogy ez a dolog nekem menjen,
és ezt úgy tisztelettel vették.
– Van egy emléktáblád templom falán...
– Igen. Friuli nyelven íródott a szövege.
– Milyen nyelven?
– Friuli. A friuliak afféle osztrák-olaszok, akik egykor évtizedeken
át a Habsburgok, majd az első világháború végéig a Monarchia fennhatósága
alatt éltek. Külön népcsoport, majdhogynem nemzetnek tartják magukat, még
saját himnuszuk is van.
– A falu érdeklődésén túl kaptál publicitást Olaszországban?
– Nagyobbat, mint itthon, az biztos.
– Nem volt a munkádnak itthon szakmai visszhangja?
– Nem nagyon, hacsak azt nem számítom ide, hogy a Magyar Lexikonban
már szerepel az életrajzomnál.
– Biztos vannak irigyeid, akik azt gondolják, hogy na, kifogtál egy
jól fizető külföldi munkát.
– Ne legyenek, nem volt ez nagy üzlet. Ha az lett volna, nem így élnék.
Nekem ez más miatt volt fontos.
– Jártál azóta Avasinisben?
– Két hónappal azután, hogy végeztem a munkával, épp ment egy csoport
Velencébe, s arrafelé vitt az utunk. Hajnali négykor vagy ötkor érkeztünk
oda. Azonnal kinyitották a kocsmát, mindenkinek kávé, pálinka. A tiszteletünkre
ünneplőbe öltöztek. Utána együtt föl a templomba.
– Most eggyel több dolog – műfaj, technika, ábrázolásmód – van, amit
át tudsz adni a tanítványaidnak.
– Hát igen, ez jó. Látták az előkészületeket, a vázlatokat, a tanulmányrajzokat.
Érdekelte őket. Sok mindent lehet használni a tanításban ebből a munkából.
De leginkább az motoszkál bennem, hogy most még egyet szívesen csinálnék.
2003. március 17., hétfő 21:53
|