A szennyvíztisztítás kulcsa a szabályozási
rendszer átalakítása
A nyugat-dunántúli régió 57 kistelepülésén 7,5 milliárd
forintból megvalósulhatna a szennyvíztisztítás, méghozzá a természetet
is megóvó eljárás alkalmazásával. A probléma azonban sokkal több, közel
350 települést érint térségünkben.
Az
Európai Unióban a 2000 fő feletti településeknek kötelező gondoskodniuk
a szennyvízelvezető csatornarendszerek kiépítéséről. Magyarország a csatlakozási
tárgyalásokon ennek meg-felelően ennél nagyobb települések, vagy ekkora
méretre ösz- szeálló térségek együttes szennyvíztisztításának ellátására
vállalt kötelezettséget 2015-ig. A hazai szabályozás és támogatási rendszer
egyaránt ehhez igazodott az utóbbi években, ezért a 2000 fő
alatti települések szennyvíztisztítására 2015-ig gyakorlatilag Magyarország
nem szán jelentős forrást, sőt a szabályozás sem támogatja ezen településeken
az olcsóbb, akár helyi erővel is megteremthető tisztítási lehetőségeket.
A kisebb településeken élőknek is jogos igényük a szennyvíztisztítás megoldása,
a szabályozási és támogatási rendszert ezért indokolt úgy alakítani, ne
érje az itt élőket hátrányos megkülönböztetés.
Ha a hazai támogatási rendszer nem változik, 15
évig gyakorlatilag nem jutnak állami támogatáshoz a szennyvíztisztítás
megoldására a kistelepülések. Bár az EU-ban a 2000 fő feletti településeknek
kötelező megoldaniuk a szennyvíztisztítást, természetesen az aprófalvakban
is üzemelnek tisztítók. (Bajorországban 3069 szennyvíztisztítóból 1598
kisebb kapacitású, és ezek döntő hányada természetközeli. Ausztriában,
Burgenlandban is több száz hasonló tisztító üzemel.)
Hazánkban is lehetséges megoldás a természetközeli
szennyvízkezelési megoldások alkalmazása. A hagyományos, betonmedencében
levegőztetéssel, keveréssel, külső beavatkozásokkal (gyakran klórozással)
működtetett tisztítók ilyen kis méretben nem működőképesek, illetve csak
a reálisnál sokkal nagyobb költségráfordítással. Az erősen szabdalt domborzati
viszonyok (gondoljunk az Őrségre!) és a települések távolságai miatt pedig
ezek a kis települések nem köthetők össze 2000 fő feletti méretű agglomerációba.
Emiatt gyakorlatilag más megoldás nem marad, mint a helyi, természetközeli
tisztítás, vagy a szennyvíz szállítása. (Ez az elképzelhető legdrágább,
és a kisfalvaknak nem kifizethető megoldás.) A legrosszabb a jelenlegi
helyzet fennmaradása, amikor szennyvízaknának álcázott szikkasztók a tisztítatlan
szennyvizet a talajba, rosszabb esetben a kútba engedik.
A természetközeli tisztítók lényege, hogy a szennyvíz
tisztítását nem mesterséges levegőztetés, keverés és különböző, lebomlást
segítő anyagok adagolása révén érik el, hanem a természetben működő táplálékláncokat
alkalmaznak a tisztítási folyamatok ellátására. Eszerint lehetnek nádgyökérzónás,
faültetvényes gyökértéri tisztítók, és tavas tisztítók, illetve ezek kombinációi.
Nyugat-Dunántúlon Tófejen üzemel egy tavas, Kámban és Kacorlakon egy-egy
nádgyökérzónás tisztító. Jelenleg régiónkban 57 településen folyik hasonló
tisztítók tervezése és engedélyeztetése. Ennek teljes költsége (ahol kell
csatornahálózattal együtt) mintegy 7,5 milliárd forintba kerülne.
A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács
a fejlesztési ügynökséggel közösen mintegy 3 éve dolgozik azon, hogy a
nyugat-dunántúli régió legkisebb települései is belátható és elfogadható
időtávon belül megvalósíthassák a települési szennyvizük tisztítását. Ez
kiemelt fontosságú, hiszen régiónk 651 településének közel 80%-ában a lélekszám
nem éri el az 1000 főt, míg több mint 50%-ában még az 500 főt sem. A természetközeli
tisztítók alkalmazásának előnye, hogy beruházási költsége alig harmada
a hasonló adottságok között alkalmazható betonmedencés tisztítóknak. Nem
feltétlenül igényli csatornahálózat kiépítését, akár házcsoportonként is
elkészíthető, de ha kell, helyi szennyvízszállítással is megoldható a rendszer
működése. Elkerülhető ezáltal a településeket összekötő szakasz, és sok
esetben szivattyús (drága) átemelők létesítése. Működése során nem igényel
plusz- energiát, nem alkalmaz bonyolult, így sérülékeny technológiát, ezért
a működtetése sokkal olcsóbb a hagyományos eljárásnál (az 500 fős Kám esetén,
ahol nádgyökértéri tisztító működik, az éves költség olyan alacsony, hogy
a település átvállalta a lakosságtól a szennyvíztisztítás díját. Tájba
illő, az ott természetesnek tekinthető élőhely létrehozásával biztosítja
a tisztítást így létesítése és későbbi elbontása sem okoz környezeti
kárt. Sőt, élőhelyet teremt! Hátránya, hogy a hazai határértékeket kismértékben
meghaladja, de még így is elérik a 70-75%-os hatásfokot. Ennek oka, hogy
a hazai határértékek egyformán szigorúak egy 2 milliós városra és egy 500
fős, összevethetetlenül kisebb terhelést jelentő kistelepülésre. További
gond, hogy télen, a kis telepek nem tudják biztosítani a megfelelő határértékeket,
mert túlzottan lehűlve, a biológiai folyamatok lelassulnak. Nem alkalmazható
olyan helyeken, ahol ipari működés miatt nem természetes szennyeződések
is terhelik a szennyvízhálózatot, mert az a természetes tisztítórendszerek
elpusztulását okozhatja. Ezen üzemek esetében helyi tisztítást kell előtte
alkalmazni. Meg kell jegyezni, hogy a hagyományos tisztítók sem tisztítják
meg a vegyi anyagoktól a szennyvizet. Összességében a kistelepüléseken
lényegesen több érv szól a természetközeli tisztítók alkalmazása mellett,
mint ellene, ez mindenképpen kedvezőbb megoldás, mintha egyáltalán nem
történik meg a szennyvizek tisztítása.
Amennyiben a kisebb települések felzárkóztatása,
az ott élők helyzetének javítása komolyan gondolt és végrehajtani kívánt
cél, a közeljövő feladata a jogszabályi, támogatási háttér átalakítása.
Lényeges, hogy a települések méreteihez igazodó elvárásokat alakítsanak
ki (figyelembe véve a lakosság teherbíró képességét és a terhelés abszolút
értékeinek nagyságát.) Fontos a pénzügyi keretek biztosítása a hátrányos
helyzetű kistelepüléseknek, a tervezés támogatása, valamint a megvalósítás
magas támogatása. Amennyiben a közeljövőben nem történik változtatás, s
az érintett települések a következő évtizedben nem tudják megoldani szennyvíztisztításukat,
tovább nő a szakadék a fejlett városi települések és a szegény aprófalvak
között.
K.E.
A Fertő-tó védelme megoldott
Győr-Moson-Sopron Megyében a szennyvíz-program a
megvalósítás stádiumában van. Győr és Sopron szennyvíztisztítóinak korszerűsítése
révén, a várható 2005. évi üzembehelyzést követően az európai színvonalú
szennyvíztisztítás mindkét térségben biztosított. 38 milliárdos az a beruházás,
amely a Fertő-tó védelmét szolgálja, és amely Fertőrákoson valósul meg
- hangzott el többek között az észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság fertőrákosi
hidrometeorológiai állomásán, egy a Fertő tó védelmében, rendezett fórumon.
2003. március 19., szerda 21:23
|