CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Károlyi Ernő képei a Hajnóczy-házban

Wehner Tibor művészettörténész rendezte és nyitotta meg a Templom utcai Hajnóczy-házban a művész 80. születésnapja alkalmából Károlyi Ernő festőművész jubileumi kiállítását. A tárlat szakközreműködője a Körmendi Galéria. Károlyi olvasható ars poeticájában az örömteli élet kifejezéséről szól, a harmónia megszólaltatásáról a legkülönbözőbb eszközökkel, szemben a redukcionizmussal.


A Kmettytől, Berénytől, Barcsaytól és Szőnyitől tanult Károlyi Ernő "ars longa"-jának igazi haszonélvezői azok a látogatók, akik ezen az egy kiállításon keresztül a magyar képzőművészet elmúlt 50-60 évének csaknem teljes keresztmetszetét kapják - mintegy tanulmányként - ajándékba. Minden szemlélő tanulmányozhatja a tanító, a meghatározó mesterek korai és vissztérő hatásait, a Nagybányai iskolához való vonzódás következményeit, a látvány és az absztrakt küzdelmét festészetében, és a kb. a hetvenes évek végére, a nyolcvanas évekre tehető átmeneti időszak után a csaknem teljes szakítást a figuratív művészettel.


Noha önéletrajzában beszél a látványfestészet-szabta szemléletbeli és színkorlátokról, melyeket megkerülendő is az absztraktot választotta, az idős kori élénk, néha rikító színvilág láttán a többek életműkiállítását is megnéző szemlélőben más művészek hasonló kori alkotásaira asszociál. Ezen utóbbiak közül nem véletlenül került a meghívó címlapjára a Régészeti leletek című - színvilágban még mindig könnyebben elfogadható (témahasználatában talán vitatható)- alkotása.


Kétségtelen, hogy a néző egyaránt találkozhat hagyományos kompozíciókkal, csendéletekkel, belsőkkel, nagybányaias megjelenítéssel, melyeken keresztül talán jobb összehasonlítási alap kínálkozik a művész képességeinek megismerésére az alkotóművészet konvencionálisabb ágában. Ezeket követik a konstruktivizmus határmezsgyéjén létező művek, majd sorrendben a kiállítás nyitódarabjai, a kollázstechnikai gyakorlatok, a háttérben a figuralitás momentumait még megtartó, de oldottabb alkotások, hogy végül a szokatlan kompozíciós renddel járó nagyon élénk színvilág vegye át az uralmat a termek hangulatán. Ezzel együtt jár egyfajta érzelmi labilitás, mely a kompozíciós renden is néha uralkodóvá válik.


Ilyen értelemben, és végsősoron pozitív kicsengéssel használom tehát a kifejezést: egyfajta kalandra vállalkozik az, aki kihasználja a soproni kiállítóhelyiségek mentorainak nagylelkűségét, és egy szép órát engedélyez magának a kiállítás ingyenes megtekintésével.
- DI -



2003. március 26., szerda 12:02


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület