Az életigenlés fényei és színei
Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző nyitotta meg vasárnap a B.W. Pannonia Med Hotel Európa-termében Gerzson Pál festőművész tárlatát.
A kiállítás 2003. március 30-április 30. között naponta 9-17 óráig
tekinthető meg a Várkerület 75. szám alatt.
Szokolay Sándor:
(Vallomások Gerzson Pálról)
Szívbéli szeretettel köszöntöm a hűség-városát példásan-képviselő megjelenteket!
Élményekre-vágyó tekintetek kereszttüzének inspiráló kisugárzása itt mindig is a leplezetlen várakozást őszintén kifejezte.
- Már ez ünnepi-rangra emeli a város művészi eseményeit.-
Vendégünket,- a lehető legelfogultabb baráti szívvel tudom csak köszönteni - GERZSON PÁL festőművészt! - Szavak-keresése itt fölösleges! Legfeljebb az őszinte, de túlzó szavaim áradatától kell óvnom önmagam! Kedves Barátom! -Isten hozott városunkban! -
|
Dr. Szilágyiné dr. Fodor Zsuzsanna, Gerzson
Pál és Szokolay Sándor a megnyitón
|
Bevezetőben először is - GERZSON PÁL festői világát, "tanukénti" három írás-idézetettel szeretném szemléltetően megragadni! S csak azután hagyatkozom saját érzéseimre-gondolataimra!
Fodor András: a “MŰTEREMLÁTOGATÁS" című verse Gerzson Pált jelenti imígyen - “átszellemülten forgott a MAGA-TEREMTETTE TÉRBEN". Vagy így: - “duzzad belőle fakadó rügyként a megígért, a Teljesült Virágzás!"
Tornai József -a költő kimondja: “Gerzson Pál üdvözül a képeiben". De azt is tanúsítja: "tisztességét jelzi, - hogy sosem kötődött a pillanatban tündöklő, a napi konjunktúrát meglovagló mesterekhez..."
De harmadiknak: - magának Gerzson Pálnak a szavait is útjelzőnek tekintem. Halkszavú, különös szelíd szépséggel, szerény, művészi-alázattal, de igen határozott biztonságú szigorával, tud és mer kendőzetlenül szólni. Tömören ír még magáról is.
Utódai iránti féltő szeretet sugárzik szavaiból, TÖREDÉKEK című Szigligeti Naplója vallja: “Magyarországon minden évszázad megtermi a maga botrányait, forradalmát vérveszteségét, gazdasági válságát, botrányait és csődjeit, de feltámadását, – a "Muszáj-Herkules" csodáit" – és a bizonyos ideig tartó szélcsöndet is. - Ezekben a szélcsöndes időkben minden, ami jó, a termő kedv, a tehetségek ökonomikus együttműködése, a helyes szelekció, az anyagi és szellemi tényezők egymásra találása, mint a visszatartott lélegzet, -felszabadul. SAJNOS EZEK a SZÉLCSENDEK RÖVIDEK"!
A Muzsikával gyakran összeveti a festészet terminológiáit is. “Építkezünk, akár csak a zene művelői, mesterségünk szent öncélúságában fölfedezzük az akkordok, a tónus, az ellenpont, a ritmus, a tempó jelentőségét, a disszonancia, az improvizáció, a hang-hordozás kifejező értékét. Akik ismernek, tudják, ki merem én mondani a saját véleményemet magamtól is! Teszem. Mindennél jobban örülök a vélemények őszinte EGYBEHANGZÁSÁNAK!
Véleményem szerint Gerzson Pált már pályakezdőként is a politika által
dédelgetett u.n. "megzabolázó szoc-reáltól" kifogyhatatlan leleményei tartották távol! A "kínált irányok" helyett "megújító kísérlete" a SAJÁT ÚTJA lett! “
Egry József példakép-világához közeledve a "központi-diktátumoktól" egyre távolabb került! Igénye fokozatosan nőtt a FÉNY JELENLÉTÉNEK ábrázolásában.
A forma és a színek gondossága vezérelte életútját! A SZÍNÁRNYALATOK rendje és a HATÁS nemes-értelmű SZÍNGAZDAGSÁGA mesteri fokát érte el.
Lényegében művészete asszociatív, metafórikusan áltételes. De számomra
nem ABSZTRAKT! A távolságot-tartó kísérletezők hidegsége teljességgel hiányzik belőle. Művészi célja erőszakmentes lágy-líraisággal átitatottan üzenethordozó! Szélsőségektől is jól óvja magát. Klasszikus-igényű, de nem fél a szokatlan meghonosításától. Van is ehhez türelme. Nem ismeri a kapkodást, a stílusváltások
folyamatosan érlelődőek, ha egyáltalán észrevehetőek... Habitusa még a
nagy szavakat is gyomlálta önmagából. Nem csoportosuló, a társművészetek karolását sokkal jobban igényli! Ez talán már az “összművészeti-igényét" is sejteti. Tartozom egy sajátosan magam-kialakította vallomással!
- Gerzson képi-légköre színgazdagsága miatt kedvemre való! Hasonló-alkatúak ezt még sohasem közelítették meg. Mert "direktmentessége", a fényképezők
megörökítő igényét messze-kerülve az elvontsága nem "elvon", hanem
"bekapcsol"!
Festménvei, - mint Debussy-művei - olyféleképpen "SZINKOMPOZÍCIÓK".
A színeinek-együttlétét SZÍNAKKORDOK-nak nevezzem? Ahogy hangszeres-zenék u.n. “tartalma" sem mondható el.... mégis a lélek folyamait követni tudjuk általuk... Ahogy a Hangoknak Hangszíne van, úgy a SZÍNEKNEK is létező HANGNEMÜK! Bennem a poétikus-verseknek sem a tartalmuk, - hanem
lélekformáló HATÁSUK él. A dráma leíró-műfai, - az opera jelenítő... De nem csak AZ!
Gerzson művészete “életteli"... A “fényt" ismeri, igenlően a
“színestől nem zárkózik el. De a teljes-embertől modernségében sohasem
menekül el. “A XXI. században: érdekes azt is észrevennünk, hogy a “szürke-szín" érdektelenségét még a “Kukázók" képe sem közelíti meg. Mert “életigenlő"! Meri a SAJÁT ÚTJÁT járni. Nem a “szorongást" keresi. Hitében, kedélyében megerősödve átsétál e világ egy nehéz időszakán!... Azt is meg merem kockáztatni: - nem foglalkozik a ma oly divatos “ördögi-erőkkel" - ha - nem is beszél a lelke-mélyén élő és működő Istenről, mert nem is ideologizáló alkatú... az angyal-erők vigyázzák alkotói lelkét! Ezt a szerénységét épp abban becsülöm...,
hogy bőven “van már mire szerénynek lennie!" És nem beszéli túl magát!
A kiállításról magáról szeretnék még szólni. A ma nyíló kiállításán
24 képpel szerepel Gerzson Pál. Kis és középnagyságú képeivel. Nem hiányzik művészetéből a nagy-méretű képek világa sem. Sőt örömest festi őket. Az itteni kiállítóteremben nem elhelyezhető legtöbbje. Méretük miatt!
A látható képek ajtótól-ajtóig - “hatos-csoportosításban" szerepelnek.
A bejárati ajtón érkezve: balról az ŐSZ. Jobbról a TAVASZ látható. Színek
gazdagon érzékeltetik a két évszak mondandóját. Jelképes finomsággal -
Gerzson Pál mai kínálata: a zenei-emlékezés három nagyjának hódol! Épp
a szemközti ajtó balján: Durkó Zsolt alakját: MESSZl TÁVLATBAN címmel égi-fényesség-honába
emeli az ismert zeneszerző-barátot! Jobbról: Bazay Attila EMLÉKDAL
címet viselő főhajtás! Kirajzolódik a zeneszerző belső-rendjének arány-egysége!
A zeneszerző nemzedékünk közös-Mestere: pedig Farkas Ferenc felidézése
pedig (Durkó-képtől balra a második) SZERENÁD címet viseli. Farkast az
szinte címében is summázza már. És Gerzson Pali baráti-köre a Művészeti
Akadémián sokunk közös öröme!!
Fényeket, Színeket érzek villódzni a teremben... Táj, Pára, Zö1d, Észak,
Ezüst kor, Vörös felhő, Kontrasztok eleven jelképességek bizonyosságával!
Sötét eleme kevesebb... De az indokolt mindig: Miserere, Torzó az élt
asszociációval, s az Éjszaka - fájóbb tónusúak...
A Farsang több képpel rokon szín-villódzásban – a Kukázókkal is, de
van ezekben valami táncos karneváli-bohémság.
Szeretem azt, amire Gerzson Pál figyel. Amit kiérlel magában!
Adjon Neked Isten gyönyörű alkotó-éveket – bő termést és boldogságot
– derűt, egészséget!
ISTEN ÁLDJON MEG!
(Elhangzott a Pannonia Med Hotel Európa-termében,
Gerzson Pál kiállításának megnyitóján, 2003. március 30-án.) |
2003. március 31., hétfő 11:46
|