CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Az életigenlés fényei és színei

Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző nyitotta meg vasárnap a B.W. Pannonia Med Hotel Európa-termében Gerzson Pál festőművész tárlatát.
A kiállítás 2003. március 30-április 30. között naponta 9-17 óráig tekinthető meg a Várkerület 75. szám alatt.


 Szokolay Sándor:
(Vallomások Gerzson Pálról)

Szívbéli szeretettel köszöntöm a hűség-városát példásan-képviselő megjelenteket!
Élményekre-vágyó tekintetek kereszttüzének inspiráló kisugárzása itt mindig is a leplezetlen várakozást őszintén kifejezte.
- Már ez ünnepi-rangra emeli a város művészi eseményeit.-
Vendégünket,- a lehető legelfogultabb baráti szívvel tudom csak köszönteni - GERZSON PÁL festőművészt! - Szavak-keresése itt fölösleges! Legfeljebb az őszinte, de túlzó szavaim áradatától kell óvnom önmagam! Kedves Barátom! -Isten hozott városunkban! -

Dr. Szilágyiné dr. Fodor Zsuzsanna, Gerzson Pál és Szokolay Sándor a megnyitón

Bevezetőben először is - GERZSON PÁL festői világát, "tanukénti" három írás-idézetettel szeretném szemléltetően megragadni! S csak azután hagyatkozom saját érzéseimre-gondolataimra!

Fodor András: a “MŰTEREMLÁTOGATÁS" című verse Gerzson Pált jelenti imígyen - “átszellemülten forgott a MAGA-TEREMTETTE TÉRBEN". Vagy így: - “duzzad belőle fakadó rügyként a megígért, a Teljesült Virágzás!"

Tornai József -a költő kimondja: “Gerzson Pál üdvözül a képeiben". De azt is tanúsítja: "tisztességét jelzi, - hogy sosem kötődött a pillanatban tündöklő, a napi konjunktúrát meglovagló mesterekhez..."

De harmadiknak: - magának Gerzson Pálnak a szavait is útjelzőnek tekintem. Halkszavú, különös szelíd szépséggel, szerény, művészi-alázattal, de igen határozott biztonságú szigorával, tud és mer kendőzetlenül szólni. Tömören ír még magáról is.

Utódai iránti féltő szeretet sugárzik szavaiból, TÖREDÉKEK című Szigligeti Naplója vallja: “Magyarországon minden évszázad megtermi a maga botrányait, forradalmát vérveszteségét, gazdasági válságát, botrányait és csődjeit, de feltámadását, – a "Muszáj-Herkules" csodáit" – és a bizonyos ideig tartó szélcsöndet is. - Ezekben a szélcsöndes időkben minden, ami jó, a termő kedv, a tehetségek ökonomikus együttműködése, a helyes szelekció, az anyagi és szellemi tényezők egymásra találása, mint a visszatartott lélegzet, -felszabadul. SAJNOS EZEK a SZÉLCSENDEK RÖVIDEK"!

A Muzsikával gyakran összeveti a festészet terminológiáit is. “Építkezünk, akár csak a zene művelői, mesterségünk szent öncélúságában fölfedezzük az akkordok, a tónus, az ellenpont, a ritmus, a tempó jelentőségét, a disszonancia, az improvizáció, a hang-hordozás kifejező értékét. Akik ismernek, tudják, ki merem én mondani a saját véleményemet magamtól is! Teszem. Mindennél jobban örülök a vélemények őszinte EGYBEHANGZÁSÁNAK! Véleményem szerint Gerzson Pált már pályakezdőként is a politika által dédelgetett u.n. "megzabolázó szoc-reáltól" kifogyhatatlan leleményei tartották távol! A "kínált irányok" helyett "megújító kísérlete" a SAJÁT ÚTJA lett! “
Egry József példakép-világához közeledve a "központi-diktátumoktól" egyre távolabb került! Igénye fokozatosan nőtt a FÉNY JELENLÉTÉNEK ábrázolásában.
A forma és a színek gondossága vezérelte életútját! A SZÍNÁRNYALATOK rendje és a HATÁS nemes-értelmű SZÍNGAZDAGSÁGA mesteri fokát érte el. Lényegében művészete asszociatív, metafórikusan áltételes. De számomra nem ABSZTRAKT! A távolságot-tartó kísérletezők hidegsége teljességgel hiányzik belőle. Művészi célja erőszakmentes lágy-líraisággal átitatottan üzenethordozó! Szélsőségektől is jól óvja magát. Klasszikus-igényű, de nem fél a szokatlan meghonosításától. Van is ehhez türelme. Nem ismeri a kapkodást, a stílusváltások folyamatosan érlelődőek, ha egyáltalán észrevehetőek... Habitusa még a nagy szavakat is gyomlálta önmagából. Nem csoportosuló, a társművészetek karolását sokkal jobban igényli! Ez talán már az “összművészeti-igényét" is sejteti. Tartozom egy sajátosan magam-kialakította vallomással!
- Gerzson képi-légköre színgazdagsága miatt kedvemre való! Hasonló-alkatúak ezt még sohasem közelítették meg. Mert "direktmentessége", a fényképezők megörökítő  igényét messze-kerülve az elvontsága nem "elvon", hanem "bekapcsol"!
Festménvei, - mint Debussy-művei - olyféleképpen "SZINKOMPOZÍCIÓK". A színeinek-együttlétét SZÍNAKKORDOK-nak nevezzem? Ahogy hangszeres-zenék u.n. “tartalma" sem mondható el.... mégis a lélek folyamait követni tudjuk általuk... Ahogy a Hangoknak Hangszíne van, úgy a SZÍNEKNEK is létező HANGNEMÜK! Bennem a poétikus-verseknek sem a tartalmuk, - hanem lélekformáló HATÁSUK él. A dráma leíró-műfai, - az opera jelenítő... De nem csak AZ!
Gerzson művészete “életteli"... A “fényt" ismeri,  igenlően a “színestől nem zárkózik el. De a teljes-embertől modernségében sohasem menekül el. “A XXI. században: érdekes azt is észrevennünk, hogy a “szürke-szín" érdektelenségét még a “Kukázók" képe sem közelíti meg. Mert “életigenlő"! Meri a SAJÁT ÚTJÁT járni. Nem a “szorongást" keresi. Hitében, kedélyében megerősödve átsétál e világ egy nehéz időszakán!... Azt is meg merem kockáztatni: - nem foglalkozik a ma oly divatos “ördögi-erőkkel" - ha - nem is beszél a lelke-mélyén élő és működő Istenről, mert nem is ideologizáló alkatú... az angyal-erők vigyázzák alkotói lelkét! Ezt a szerénységét épp abban becsülöm..., hogy bőven “van már mire szerénynek lennie!" És nem beszéli túl magát!

A kiállításról magáról szeretnék még szólni. A ma nyíló kiállításán 24 képpel szerepel Gerzson Pál. Kis és középnagyságú képeivel. Nem hiányzik művészetéből a nagy-méretű képek világa sem. Sőt örömest festi őket. Az itteni kiállítóteremben nem elhelyezhető legtöbbje. Méretük miatt!

A látható képek ajtótól-ajtóig - “hatos-csoportosításban" szerepelnek. A bejárati ajtón érkezve: balról az ŐSZ. Jobbról a TAVASZ látható. Színek gazdagon érzékeltetik a két évszak mondandóját. Jelképes finomsággal - Gerzson Pál mai kínálata: a zenei-emlékezés három nagyjának hódol! Épp a szemközti ajtó balján: Durkó Zsolt alakját: MESSZl TÁVLATBAN címmel égi-fényesség-honába emeli az ismert zeneszerző-barátot!  Jobbról: Bazay Attila EMLÉKDAL címet viselő főhajtás! Kirajzolódik a zeneszerző belső-rendjének arány-egysége! A zeneszerző nemzedékünk közös-Mestere: pedig Farkas Ferenc felidézése pedig (Durkó-képtől balra a második) SZERENÁD címet viseli. Farkast az szinte címében is summázza már. És Gerzson Pali baráti-köre a Művészeti Akadémián sokunk közös öröme!!
Fényeket, Színeket érzek villódzni a teremben... Táj, Pára, Zö1d, Észak, Ezüst kor, Vörös felhő, Kontrasztok eleven jelképességek bizonyosságával!
Sötét eleme kevesebb... De az indokolt mindig: Miserere, Torzó az élt asszociációval, s az Éjszaka - fájóbb tónusúak...
A Farsang több képpel rokon szín-villódzásban – a Kukázókkal is, de van ezekben valami táncos karneváli-bohémság.

Szeretem azt, amire Gerzson Pál figyel. Amit kiérlel magában!
Adjon Neked Isten gyönyörű alkotó-éveket – bő termést és boldogságot – derűt, egészséget!

ISTEN ÁLDJON MEG!
 
(Elhangzott a Pannonia Med Hotel Európa-termében, Gerzson Pál kiállításának megnyitóján, 2003. március 30-án.)



2003. március 31., hétfő 11:46


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület