A soproni fizikaversenyek távolabbi jelentősége
és kiterjesztése
Amint arról már beszámoltunk, március 18-án tartotta
elnökségi ülését Sopronban a Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány
Kuratóriuma és az Eötvös Lóránd Fizikai Társulat Sopron Városi Csoportja,
amelyen a Rátz tanár úr-díjjal kitüntetett Nagy Márton fizikatanár beszámolt
a 2001/2002. tanévben végzett fizikusi tehetséggondozó munkáról. Az alapítvány
több mint három évtizede szervezi és bonyolítja hagyományos fizikaversenyeit,
a versenyeket előkészítő konferenciákat, valamint az általa alapított díjakkal
kitünteti az arra érdemesnek talált intézményeket és fizika-tanárokat,
a versenyt segítőket. Az eseményen részt vett dr. Wiedemann László, fizikus,
aki több évtized tapasztalatára hagyatkozva a jövőbeni versenyeket illetően
formabontó újításra tett javaslatot.
Ezúton adjuk közre dr.
Wiedemann László A soproni fizikaversenyek távolabbi jelentősége és kiterjesztése
című írását.
A soproni fizikaversenyek távolabbi jelentősége és kiterjesztése
A Versenyek léte és jelentősége szorosan összefügg,
az országban folyó fizikatanítással, és mégis különvaló. Ezt úgy értjük,
hogy kompenzáló szerepe is van; próbálja pótolni a másik oldal hiányait,
a tudást, és a tudás iránti igényt, a tudás szeretetét. A versenyek a fizikát
kívánták megtartani és eszménnyé avatni.
De nem sikerült, megbuktunk. A központi akarat
évtizedes szívóssága győzött. Mára a fizika, mint az embernevelés és gondolkodásfejlesztés
egyik sarkalatos területe melléktárggyá zsugorodott, érdektelen, semmitmondó
appendix.
Reagálásunk nem lehet a csüggedés, hanem az önvizsgálat
kell hogy legyen. Valahol hibás a konstrukció, itt ütöttek rést. Ennek
fényében e rövid eszmefuttatás mottója világosan megfogalmazható, de az,
amit foganatosítanunk kell, már nehezen, az csak körülírható, azonban -
véleményem szerint –, változtatnunk kell. A mottó az lehet: kulturális
megújulás a természettudományon belül.
Ezek után helyénvaló egy elképzelést előterjeszteni.
Elsőként Heisenberg maximájára gondolhatunk, ahogy a Mai Fizika Világképe
című művében kifejtette. Itt a humán műveltség és a fizika legszorosabb
kapcsolatát jelenti ki, és – családi vonatkozásokra is hivatkozva (édesapja
a Müncheni Egyetem filológia professzora volt) – felhívja a figyelmet,
hogy a humán műveltség az egyén természettudományos kibontakozásában komoly
szerepet játszhat. Hogy a jelzett mottónak életet adjunk, még több oldalról
kell megvilágítani. Iskolákban osztálytermek falán, tanári szobában több
helyen olvasható egy igen mély meglátás Babits Mihálytól. Legutóbb Nagy
Márton tanár úr idézte ezt a jelmondatot. Babits azt mondja, hogy a
középiskolában gondolkodni és beszélni kell megtanítanunk. Így tehát nem
szaktudományról van szó, hanem az általános kultúrát kell ápolni a szaktárgyon
keresztül. Így a fizika is itt, a középiskolában a maga különleges és vonzó
konkrétumain keresztül gondolkodni és beszélni tanít. A szóbeli kifejezés
nélkül nincs élő gondolat.
Misszióról van szó, melyet végeznünk kell a tehetséges
gyermekek között. Az eddiginél szerteágazóbb szellemi műhelyt kellene létrehozni.
A hatékonyság extrém módon függhet a tanár személyétől. Jóllehet csupán
vízió mindaz, ahogy a jelzett mottó kifejezésre kerül, mégis, a változtatás
kulcsát ebben kell keresnünk. A versenyek műhelyszelleme, előkészítése
értékes – de talán nem kellene olyan feszes tempót diktálni. Az érdekelt
tanárok tudása magas szintű - de beszéd kultúrájuk és elokvenciájuk nem
elég színvonalas, fellépésük nem elég tartózkodó, túl közvetlen. Ez nem
modernség, csupán divat. Nem annyira nemzetközi sikerekre van szükség,
hanem a feladatmegoldás kizárólagosságán túl a fizikának, mint kultúrateremtő
szellemiségnek a bemutatására. Konkrétan itt a fizika és a filozófia kapcsolatára
gondolhatnánk. Ezáltal már-már kilépnénk az edzőtáborra hasonlító versenyek
világából és inkább a Szellem megmentése jegyében fognánk össze tehetséges
fiatalokat. Filozófiai és fizikai problémák kifejtése egyaránt fontos lenne,
megtartva a feladatmegoldások rangját.
E vízióban az Igaznak és a szellemi tisztaságnak
egy asylumát hoznánk így létre. Abba már kényszerűen belenyugodtunk, hogy
egy veszélyes polarizáció jött létre; egy szűkebb, érdemes kisebbség és
a saját maguktól szenvedő, nehézségek közepette élő, mintaképnek egyáltalán
nem tekinthető érdektelenek. De abba nem szabad belenyugodnunk, hogy sok
tehetséges a kiúttalanságban kallódjon el. Kultúrindíttatást kellene adni
éppen a tehetséges fiataloknak. Már Pláton mondja, hogy a tehetség és a
szellem ereje sohasem egysíkú, hanem szerteágazó, legfeljebb egy valamire
nagyobb az inklináció. Mára nemcsak a sportos versenyeredmények a tét,
hanem a termékeny gondolat kibontakoztatása. Babits jelmondata értelmében
a fizikán belül és ezen át, mint szilárd alapon a későbbi magatartásban.
A versenyközpontot kultúrcentrummá fejleszteni időszerű törekvés. A retaradáló
erőkkel szemben ez lehet az állítás, a kissé szűken értelmezett szakmai
tisztaság naiv felsőbbségi tudata helyett.
De mi az, ami fenyegethet a társadalmi polarizáció
e világában? Valójában egy redukciós folyamat - mely első pillanatban intellektuális
színeiben csábító lehet - midőn az értékvesztés egy felértékelődésben jelentkezik,
azaz minden értéket egyetlen szálra felfűzni; a differenciáltan jelentkező
anyagi javak abszolutizálása, ez végül az ateizmusnak nem filozófiai, hanem
markáns gazdasági vonulata, mely a társadalmi nihilizmusba torkollik. Ennek
jelei az elszürkülés, a nem a pénzzel és a karrierrel összefüggő törekvések
karrikírozása, közöny, az általános agresszió együtt az unalommal és a
céltalansággal. Eredménye a tompaság és a kiszolgáltatottság. Hogy az esetleges
ilyen jövőkép nem pusztán lamentálás, idézzünk meg néhány gondolat erejéig
a jelentős spanyol filozófus, Ortega Y Gasset alakját, aki, 1929-ben írt
híres könyvében, már felfestette az európai kultúra ilyen tendenciáit.
Érdekes mégsem pesszimista, fiatalos, zabolátlan energiákat lát e tendenciákban,
csak igen kétélűek, és veszélyes kimenetelük is lehet. Többek között így
ír: “A tömegember pszichológiai diagrammjában meghúzzuk az első két
vonalat: feljegyezzük vágyainak, sőt személyiségének korlátlan mohóságát
és a tökéletes hálátlanságot minden iránt, ami léte könnyebbségét lehetővé
tette számára. – A tömeg elkényeztetett gyermekként él. Az elkényeztetettség
a vágyak szabadossága és az az érzés hogy neki mindent szabad, de ő semmire
sem köteles.”
A tudományon belül éppen a kultúra, az általános
műveltség jegyében fel kell emelnünk szavunkat a szakbarbár törekvések
ellen. Így Ortega: “A tudós minden nemzedékben, mivel munkája körének
a szűkítésére kényszerült, mind jobban elveszítette kapcsolatát a tudomány
többi részével, a mindenség egyetemes interpretációjával, pedig egyedül
ez érdemesít az európai tudomány, kultúra, civilizáció nevére – A szaktudósnak
a politikában, a művészetben, a társadalmi tudományban vad egészen tudatlan
nézeti vannak, de önhitten, kétely nélkül hangoztatja ezeket”.
Kulturális megújulásra van szükség; éppen a tehetséges
fiatalok hajthatják ezt végre, vagy velük próbálhatjuk meg. Ehhez hozzátartozik
egy tudományos arisztokratikus attitűd és egy támadhatatlan, legmagasabb
referenciához való tartozás, vagyis gondolkodásunk és tevékenységünk transzcendens
gyökereinek felfedezése. Éppen, mert ellentételezni kell az eltömegesedés
és nivellálás tendenciáját. Isten jelentősége több mint dogmatikai viták
és kigúnyolt dogmatikai okfejtések. Ez létkérdés, magasabb referencia megláttatása.
Az ún. modern ember felvilágosult ateista szillogizmusai vezetnek a széteséshez
az EGY szemlélése helyett. Sajnos, sok tanár filozófiai krédója is ez;
nem is lehet mintaképe az eszményeket kereső egyénnek. Ugyanakkor az is
igaz, hogy az ateizmusnak is van egy fennkölt, pogány, tragikus arculata:
a kétségbeesés és a kétségbeesés katarzisa.
A Babits-jelmondat elevenünkbe vág, de mi a fizikán
és annak tanításán belül már régebbről ismerjük e szándék tartalmát. Röviden
idézzük fel a fizikatanítás és a versenyek szellemének tendenciáit! Nem
elsődlegesen az ismerthalmazt gyarapítjuk, hanem a fizikai szituációt kell
a fiatalnak elképzelnie, felismerni a működő törvényeket, azok alkalmazhatóságát.
Fontosak az invenciózus meglátások és megoldások. A problémát végül diszkussziónak
vetjük alá. Újszerű, ha mindezt fizikai mérések kapcsán tesszük. Sajnos
az eszközpark igen szűkös, így egyoldalúságra vagyunk kárhoztatva. A diszkussziókban,
a matematikai elemzéseken kívül adjunk helyt értelmezéseknek és hozzuk
felszínre – a modern fizika módjára – a filozófiai vetületeket is. Helyes,
ha mindig megadjuk a pozitivista értelmezés kritikáját. A pozitívizmus
végkicsengésében veszélyes irányzat. Eleganciája és empirizmusa mögött
egy kiégett, eszmények nélküli ateizmus fenyeget. Elharapódzott, talán
mint divat, vagy a félreértett kiválasztottság tudata, a félszavakban való
beszéd, gondolatoknak mondatfoszlányokban való kifejtése, amolyan vakkantásokban
való jelzésszerű beszéd. Tanár, diák egyaránt sokszor teszi. Tudomásul
kell vennünk, beszéd nélkül nincs gondolat. A képiséghez – legyen az vizuális,
vagy absztrakt képiség, mint a belső szemléletesség – hozzátartozik a szóbeli
megfogalmazás. Az ötletek és invenciók végül a Szó által válnak a Lét tartozékává.
Számunkra ez Babits üzenete.
A versenyközpontok foglalkozzanak az egész emberrel
a fizikához kapcsolódó rokon területek bevonásával. Többről van szó, hogy
pusztán a versenydobogó legyen a cél. A Szellem megmentéséről van szó.
Játsszanak fontos szerepet a filozófiai előadások, Simonyi Károly nyomán
a fizikatörténeti előadások, nagy fizikusok életútjának megrajzolása. Legyen
egy központi szellemi mag, mi erre fűzzük fel törekvéseinket, és értékrendünket!
Nem más ez, mint a Transzcendens, egy tudománytisztelő theizmus. Mutassuk
fel a nagyok műveit, Pláton, Aquinói Szent Tamás, Kepler, Kant, Heisenberg,
s így a sort végig.
A NAT és a helyi tantervek lényegében módszeresen
kiiktatták a fizikát a maguk heti másfél, vagy két órájával: Magasabb szinten,
magasabb igények szerint tervezve, a tehetséges fiatalok esetében nem számíthatunk
többé a középfokú állami oktatásra.
Dr. Wiedemann László
(a szerző fizikus)
(A fotók a Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló
Alapítvány 2002. évi beszámolójából valók)
Kapcsolódó cikk:
Fáradhatatlan
tehetségápoló fizikusok
2003. április 11., péntek 23:01
|