Folytatódott a békéért tartott csendes tüntetés a Széchenyi
téren
A két héttel ezelőtt meghirdetettek szerint a Bokor
Katolikus Bázisközösség soproni csoportjai újabb békedemonstrációra
hívták a békeszerető soproniakat a Széchenyi téri a Hűség-zászlóhoz, ahol
vasárnap több mint ötvenen gyűltek össze.
Elhangzott Rónay György: A világ legszebb délelőttje, Szigethy Katalin:
Imádság háború után, Babits Mihály: Húsvét előtt. A békéről és a háboruról
ezúttal Jancsó Péter mondta el gondolatait.
Újabb
hét telt el, újabb értelmetlen öldökléssel, újabb ártatlan áldozatokkal.
Nemcsak katonák. Újságírók, civil lakosok, nők, gyerekek. Miért kell ennek
így történnie? Törvényszerű-e ez, hogy így legyen? Sajnos, azt kell válaszolnunk,
hogy igen. A háborúnak sajátos pszichológiája van. Ha nem én bombázok vagy
lövök először, akkor engem lőhetnek le. Mivel nem tudhatom biztosan, hogy
hol az ellenség és ki az ellenség, az a biztos, ha mindent szétlövök, ahol
ellenséget sejtek, és mindenkit lelövök, aki gyanús - mondta beszédében
Jancsó Péter.
- Erre azt mondják a háború kirobbantói, akik bunkerekben bújtak el
vagy több ezer kilométerre biztonságban ülnek íróasztaluk mellett, hogy
ez sajnálatos dolog, de bizonyos veszteséggel is számolni kell a cél érdekében.
Ők úgy számolnak ártatlan emberek életével, mint ahogy egy sakkjátékos
kalkulál, hogy melyik gyalogját, vagy tisztjét áldozza a győzelem érdekében.
Emberek haláláról, testi és lelki nyomorba döntéséről határoznak, mindezt
úgy, hogy ehhez Isten segítségét kérik.
Ki ez az Isten, akinek áldását, védelmezését kérték
a háború indítói?
- Ez az Isten nem az az Isten, akit a Teremtő Istennek, Jahvé-nak,
Allah-nak hívunk. Aki a zsidó népnek az ószövetségben a “Ne ölj !” parancsot
adta. Ez nem az az Isten, akinek fia Jézus, akit a magukat kereszténynek
vallók példaképüknek tekintik, akinek tanítását vallják, megélni próbálják
és hirdetik. Mit hirdetett Jézus a hegyi beszédben, tanításának csúcsponjában:
“Szeressétek ellenségeiteket”. De nem csak hirdette, példát is mutatott.
Akkor sem használta erőszakra hatalmát, mikor elfogták, a golgotát végigjárta,
megalázták, megölték.
Ki ez az Isten, akinek segítségét kérték a háború
kirobbantói? Azoknak a dolgoknak az Istene, melyből nekik soha nem elég,
bármennyi van belőle. Ez a pénz és a földi hatalom.
- Sajnos nem volt elég erős azoknak a szava, akik a lelkükre hatottak
volna. Ezek közül hallottuk az elmúlt alkalmakkor többek között II. János
Pál Pápa imáját, Raffaele Martino érsek, John Michael Botean püspök, valamint
az osztrák, cseh és magyar Iustitia et Pax bizottság nyilatkozatait.
Ugyancsak az iraki válság békés megoldása mellett
foglaltak állást január közepén a Vatikánban a nagy világvallások vezető
képviselői. A tizenöt országból érkező küldöttek közös véleménye szerint
a nemzetközi viszályokat a diplomácia és a békés meggyőzés útján kell megoldani.
A keresztény, muzulmán, zsidó, buddhista, hindu, szikh, dzsainista és zoroaszter
vallások képviselői azzal fordultak a világ minden hívő emberéhez, hogy
tegyenek meg minden tőlük telhetőt a háború elkerüléséért. Miközben a viszályok
megosztják a szomszédokat, a népeket, a háború árnyéka pedig nyomasztóan
vetül rá az emberiségre, a világban sokan a megosztottság és az erőszak
fokozására használják fel a vallás erejét, nem pedig az egység és a béke
megteremtésére - állapítják meg a dokumentum aláírói. A világvallásoknak
ez a közös állásfoglalása összhangban van a Vatikánnak azzal az álláspontjával,
amely szerint mindent el kell követni az Irakkal szembeni háború ellen.
II. János Pál pápa maga is beszélt erről a Vatikánba akkreditált diplomáciai
testület előtt, hangoztatva: a háború mindig kudarcot jelent az emberiség
számára.
- Most az Egyházak Világtanácsának felhívásából Szeretnék felolvasni,
melyet az Iraki háború kitörése előtt adtak közzé az egyházakhoz és azok
vezetőihez:
"Hitünk alapja, a felebaráti szeretet arra késztet bennünket, hogy
ellentmondjunk a háborúnak és a konfliktusok megoldására békés eszközöket
keressünk. Mint egyházak, imádkozunk a békéért és a szabadságért, igazságért
és biztonságért Irak népe, és az egész Közel-Kelet számára. Ez arra is
elkötelez minket, hogy a béke eszközei legyünk.
Mélyen fájlaljuk, hogy a világ leghatalmasabb nemzetei a háborút
külpolitikájuk elfogadható eszközének tekintik. Ez olyan nemzetközi légkört
teremt, amelyben a félelem, fenyegetés, és bizonytalanság uralkodik.
Meggyőződésünk, hogy a katonai erő nem megfelelő? eszköz az iraki
tömegpusztító fegyverek leszerelésének elérése. Továbbra is azt állítjuk,
hogy időt kell hagyni arra, hogy az ENSZ gondosan tervezett fegyverzet
ellenőrzési mechanizmusa elvégezze munkáját.
Az ENSZ valamennyi tagállamának eleget kell tenni az ENSZ kötelező
erejű határozatainak és a konfliktusokat békés eszközökkel kell megoldani.
Figyelmeztetünk egy ilyen háború lehetséges hosszú
lejáratú társadalmi, kulturális és vallási, valamint diplomáciai következményeire.
Az erőszak tüzének tovább szitása, aminek már eddig is pusztító hatása
volt a régióra, csak elmérgesítené a gyűlöletet, erősítené a szélsőséges
ideológiákat és növelné a bizonytalanságot. Egyházi vezetőkként, erkölcsi
felelősségünk és lelkipásztori kötelességünk, hogy csillapítsuk a mohamedán
világban élők félelmét, hogy az úgynevezett nyugati keresztyénség ellensége
az ő kultúrájuknak, vallásuknak és értékeinek. Törekednünk kell az együttműködésre
a béke, az igazság és emberi méltóság érdekében!
Számunkra Istennek az egész emberiség iránti
szeretetében gyökerező lelki kötelezettség, hogy felemeljük szavunkat az
iraki háború ellen. Jelen üzenetünkkel a szolidaritás és támogatás jelét
küldjük Irak, a Közép-Kelet és az Egyesült Államok egyházainak. Kérjük
Istent, vezesse a népek felelős vezetőit, hogy gondos mérlegeléssel, erkölcsi
elvek és magas jogi szinten alapuló döntéseket hozzanak. Felhívunk minden
egyházat, csatlakozzanak hozzánk ebben a tanúságtételében, és imádságukkal
bátorítsanak minden népet arra, hogy vegyen részt a jelen konfliktus békés
döntéssel való megoldásáért folytatott küzdelemhez.
- Eddig az idézet. E nyilatkozat szintén nem tudta megakadályozni a
háború kitörését.
A háború eddigi mérlege: több ezer halott, sebesült, nyomorék, hajléktalan.
Lerombolt lakóházak, kórházak, középületek, évezredes műemlékek. Káosz.
Fosztogatás.
Nem tehetünk mást, mint hallatni hangunkat és imádkozni, hogy döbbenjen
rá mindenki (a diktátorok, a harcoló katonák, a háborút helyeslő vagy némán
hallgató
bűnrészesek) tetteinek következményére. Még mindig nem késő abbahagyni
az öldöklést!
A továbbiakban elhangzott Karl Rahner teológus imája, majd a résztvevők
néhány perces csönddel adóztak a háború áldozatai emlékének.
A rendezvény közös énekkel zárult.
Cs.B.
2003. április 14., hétfő 09:02
|