GYSEV: korszerűsített tervek
GySEV: korszerűsített
mozdonyok
Műszaki haladás és
környezetvédelem
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasútnál 1995-ben
befejezték
be az első korszerűsített diesel villamosmozdony átépítését. A sikeres
próbák utáni korszerűsítési sorozata vége felé tart. Megújult, a
műszaki
és a mai környezetvédelmi követelményeknek megfelelő mozdonypark áll a
vasút rendelkezésére.
A jelentős pénzügyi forrásokat igénylő
beruházásban
kicserélték a maga idejében nemzetközileg is korszerűnek tartott, de
mára
teljességgel elavult dieselmotort. A mozdonyokba Németországból,
MWM (Motorenwerke Mannheim) cégtől vásárolt igen korszerű,
gazdaságosan
üzemeltethető dieselmotor került. A motornak 20 százalékkal kedvezőbb
az
üzemanyagfogyasztása, és ennek következtében azonos
munkateljesítmények
mellett lényegesen kevesebb korom, füst és égésgáz kerül a
levegőbe.
A mozdonyokon korszerű fedélzeti számítógép
van.
Az elektronika nem egyedül csak műszaki igényességet és egyszerűbb
felépítést
jelent, hanem optimális működést is biztosít, így még kedvezőbbé teszi
a gép környezetvédelmi szempontból értékes tulajdonságait.
A mozdonyok vezetőállása korszerű fűtést,
szellőztetést
kapott. Kezelése változatlan, de a hibaelhárítás egyszerűbbé,
érthetőbbé,
kezelhetőbbé vált.
Sajnos a „korszerűsített” kifejezés, mint
azt
maga a szó is kifejezi, nem azonos azzal a jelentéssel, hogy „új”. A
korszerűsítés
ellenére is maradtak a széppé és jobbá vált mozdonynak kedvezőtlen
tulajdonságai
is.
Éppen az egyik legkellemetlenebb, a
környezet
leginkább zavaró hatást, a zajhatást lehetett kisebb mértékben
csökkenteni.
Végleges és megnyugtató megoldást csak az
új,
korszerű építésű mozdonyok hozhatnának – ma még elviselhetetlen
beruházási
költségekkel.
Előhegyi
István
2000. szeptember 22., péntek 00:00
|