Feladatok, prioritások a város idegenforgalmában
Városi csúcs-talákozónak nevezte a Liszt Ferenc Konferencia
és Kulturális Központ, Petőfi termében tartott fórumot Kalmár István
alpolgármester bevezető köszöntőjében azon a találkozón, amelyen a város
idegenforgalmában érintett vállalkozók, szakemberek, a Polgármesteri Hivatal
városüzemeltési irodájának, a Nyugat-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi
Bizottság, a Pro Kultúra Sopron Kht., valamint a Liszt Ferenc Konferencia
és Kulturális Központ és a Tourinform Iroda vezetői egyaránt résztvettek.
A fórum megrendezését a Pro Kultúra Sopron Kht. kezdeményezte,
amelynek nevében Nyerges Ferenc ügyvezető igazgató adott rövid áttekintést
az intézmény múltbeli állapotáról, valamint a jelenlegi fejlesztésekről.
Nyerges Ferenc rámutatott: 1997-ben leromlott állapotban vette át a Pro
Kultúra Kht. a Liszt Ferenc Művelődési Központ épületét; az ügyvezető igazgató
a továbbiakban vázolta a lobbizás, a pályázás, a rendbehozatal, a konferencia-központtá
alakítás máig tartó folyamatát, utalt a közelmúltbeli sajtópolémiákra,
hangsúlyozva, hogy a hasonló jellegű és nagyságrendű beruházások gazdaságossági
megtérülésének ismeretében, mindössze fél évre az átadást követően
nem reális a konferenciaközpont a gazdaságos működésének számonkérése.
A konferencia turizmus szervezésével professzionális szervezetet kellene
megbízni - jelentette ki.
Vránich István, a szállodaiparban tekintélynek
örvendő szakember az idegenforgalmi adónak az ágazatba való visszaforgátást
kérte számon az önkormányzaton, ugyanakkor ismertette azt a tényt, hogy
jelenleg Sopronban éves átlagban száz konferencia megrendezésére kerül
sor.
- Az intézmények vezetőinek és a politikusoknak egyaránt aktivizálniuk
kellene magukat - mondta – azzal a céllal, hogy, akár politikai lobbi révén,
a turistaforgalom és az idegenforgalomból származó bevételi oldal
növekedjék.
Kránitz László országgyűlési képviselő, polgármesteri
tanácsadó utalt arra, hogy a város kasszája üres, mindazonáltal kifejtette:
valamilyen formában, az idegenforgalmi adóforintok visszakerülnek az ágazatba.
Azt is alátámasztotta, hogy a politikai szándék szerint, annak széles kapcsolatrendszere
által igyekeznek az idegenforgalom fellendítésén munkálkodni; például a
különböző minisztériumok protokoll-főnökeit fogják ebből a célból megkeresni.
Pratser Ferenc, a Hotel Sopron igazgatójaként
szintén szaktekintélynek számít az ágazatban. Ő úgy vélte "csomagokat"
kell létrehozni a konferenciaturizmus kapcsán.
Kifejtette: egyelőre nem világos a város idegenforgalmi
stratégiája, annak prioritásai sem. Hangsúlyozta a város értékei megőrzésének,
piacravitelének, valamint új termékek kifejlesztésének szükségességét.
Pratser Ferenc kiemelte: egyrészt szét kell választani
a rendezvény-szervezési és -bonyolítási feladatokat, másrészt pedig szükséges
egy olyan koordinációs testület létrehozása, amely a testvérvárosi, a kistérségi
és a régiós kapcsolatokra építve, a városmarketingre helyezve a hangsúlyt
piacra viszi a konferenciaturizmussal együtt mindazt az értéket, amivel
a város és a térség rendelkezik.
Walter Dezső polgármester válaszában kifejtette:
a konferenciaközpont a városnak egy olyan beruházása, amely jelenleg folyamatos
kiadásokkal jár. Beismerte: jelenleg még hiányzik a városvezetés mellől
az a személy, aki – mintegy karmesterként – a város idegenforgalmának és
turizmusának területét irányítsa.
A polgármester tételesen is felsorolta azokat a
tennivalókat, amelyek az idegenforgalom fellendítését eredményezhetik,
hangsúlyozva, egyrészt, hogy a jelenlegi városvezetésnek egy örökölt állapotot
kell kezelnie, másrészt, hogy ehhez források előteremtése is szükséges.
Az idegenforgalom területén érdekek is egymásnak
feszülnek, amelyek között szükséges konszenzust teremteni, ezért a polgármester
úgy vélte, hogy egy építő jellegű párbeszéd kezdetének lehet tekinteni
az idegenforgalmi és turisztikai fórumot.
"Nem kizárólag konferenciaközpontnak építették át
Magyar Művelődés Házát, ezért több kulturális, szórakoztató rendezvénnyel
kellene megtölteni azt", "ne a politika irányítsa az idegenforgalmi referens
kinevezését", "a regionális arculat megteremtésére vegyen igénybe a város
és a térség EU-s pénzeket"; "adjanak több pénzt és feladatot a Tourinform
Irodának"; "fantasztikus, ám kihasználatlan értékei vannak a városnak",
"nem elég turistabarát a város, konferencia-szervező irodára van szüksége
a városnak". "A tény, hogy minden magyarnak felcsillan a szeme Sopron neve
hallatára egy rosszul értelmezett kényelmi állapotot hozott létre Sopronban,
amelyen sürgősen változtatni kell" - hangzottak el a javaslatok, meglátások,
jobbító szándékú, összefogásra sarkalló kritikák több résztvevő részéről
a fórumon, amelynek tanulságait összegezve, Walter Dezső polgármester kijelentette:
a város idegenforgalma és turizmusa irányítására "karmesterre" van
szükség, "a várost el kell adni"; a 28 ezer lakosra berendezkedett, közben
ötvenötezresre duzzadt várost lakhatóvá kell tenni, átalakítva a közlekedés-szerkezetétől
kezdve, több elemét.
A város mindenképpen fontosnak tartja a vállalkozókkal
és az intézményekkel való együttműködési lehetőségek feltárását és a jövőbeni
munkakapcsolat kialakítását.
***
A rendezvény második részében az Alpokalja Idegenforgalmi
Alapítvány által üzemeltetett Tourinform Iroda bemutatkozása és az ez évi
marketing
elképzelésekről szóló tájékoztatása hangzott el, amelyet már csak a
legkitartóbb szakemberek hallgattak végig.
Horváthné Hoszpodár Katalin a soproni Tourinform
Iroda vezetője ismertette az iroda fő tevékenységi köreit.történő segítségnyújtás,
saját forrásszerzés, saját célfeladat megvalósításához pályázatok összeállítása,
valamint pályázatok megvalósítása, pénzügyi elszámolása mind az iroda vállalt
feladatköreit alkotja.
A fejlesztési programokról szólva, Horváthné Hoszpodár Katalin beszámolt
a turisztikai termékfejlesztés, a térségfejlesztési programokba való bekapcsolódás,
a településfejlesztési programok indukálása területén.
A programszervezések fő területei a rendezvényeket,
konferenciákat, turisztikai kiállításokat, vásárokat, tanulmányutakat,
találkozókat érintik, amelyek mellett a Tourinform iroda marketing tevékenységet
is folytat, amely során a Sopron és vonzáskörzete turisztikai termékmenedzselése,
a térségmarketing, a programkínálatok, kiadványok terjesztése, a
Tourinform szolgáltatások megismertetése, valamint a kiadványok nyomdai
kivitelezése feladatköreit is ellátja.
A tevékenysége során felhasznált eszközök: az Országos
Turisztikai Információs Rendszer / On-TIR /, a kiállításokon- szakmai vásárokon
való részvétel mellett említésre kerültek az országos és helyi kiadványok
terjesztése, valamint az internet lehetőségei.
A Tourinform Iroda folyamatos
frissített információs web-oldala a napokban vált elérhetővé Sopron
város hivatalos honlapjáról.
A továbbiakban bemutatásra került az iroda kapcsolatrendszere
( Magyar Turizmus Rt. és külképviseletei, Regionális Idegenforgalmi
Bizottság, a Tourinform hálózat,140 irodájával, Sopron Megyei Jogú Város
Önkormányzata, idegenforgalomi vállalkozások, szervezetek, hatóságok, kamara,
média).
Tanulmányok és felmérések készítése is az iroda
tevékenységi körét gazdagítja, amelyek között az irodavezető megemlítette:
az idegenforgalomi vállalkozások körében, valamint az idegenforgalmi szolgáltatást
igénybevevők körében végzett turisztikai célú igényfelmérést; az irodai
ügyfélforgalom felmérésének, a turisztikai kínálat kérdőíves felmérése-és
az MT Rt. felé való adatszolgáltatás eredményeit is ismertette az
előadó.
Az előadáson bemutatott statisztikai adatok megtalálhatók
a Tourinform
oldalán.
Az iroda által végzett gyakorlatvezetés és konzulensi
munka mellett a működéssel összefüggő tevékenységéről is részletes beszámoló
hangzott el, valamint bemutatásra kerül a Sopron és térsége marketing képviselete
ellátásának módja, amely során a kiemelt turisztikai termékeknek számítanak:
a konferencia turizmus, a kulturális és örökségturizmus, az aktív turizmus,
a Fertő-táj, mint világörökség, a Wellness ajánlatok, a bor és gasztronómiai
turizmus.
A komplex kínálattá formálás során történő négy
termékelem kiválasztásának indoklása és elemeinek jellemzői után a háromnyelvű,
saját kiadványrendszer is bemutatásra került, az iroda gesztor szerepvállalásával
megvalósult háromnyelvű kiadványaival együtt.
Az iroda célfeladatai között afőszezoni meghosszabbított
nyitva tartás, az On-TIR adatbázis feltöltés, karbantartás, a térség turisztikai
vásárokon való képviselete,, a pPályázatok beadása, megvalósítása, valamint
gyakornoki helyek biztosítása szerepel.
Horváthné Hoszpodár Katalin beszámolt a 2003. évi
vásári megjelenésekről is, amelyek között a Nyugat-Dunántúli Régió standhelyén
Kaposvár, Pécs, Budapest Utazás 2003., Szeged szerepelt; kiadványi megjelenéssel
Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc, Kecskemét. A külföldi vásárok között a
Nyugat-Dunántúli Régió képviseletében kiadványi megjelenéssel: Bécs,
Stuttgart, Pozsony, Drezda, Hamburg, Prága, München, Nürnberg vásártain
volt jelen Sopron a Tourinformnak köszönhetően.
A jövőre vonatkozó tervek között természetesen szerepel
a határmenti együttműködés, amelynek elemei között említésre került a közös
arculattervezés, a fotótár bővítés, a kiadványok összeállítása, kivitelezése,
a négy belföldi vásáron önálló megjelenés, egy mobil installáció elkészítése.
Az előadás végén az irodavezető asszony a soproni
Tourinform Iroda sikeres programjairól és eredményeiről is beszámolt, amelyek
között az 1999-2000-ben megvalósult Phare CBC három határon átnyúló program:
„Három ország-Három
borvidéke” rendezvény-sorozatot, a 2001-2002-ben kiadott
Sopron és térsége kiadványcsalád kivitelezését, és a 2002-ben a Fertőrákosi
kőfejtő területén elkészült „Kövi
benge tanösvény” táblarendszer kivitelezését említette.
T.É.
Kapcsolódó cikkek:
UTAZÁS 2003 Nemzetközi
Idegenforgalmi Kiállítás - Sopron és vonzáskörzete is képviseltette magát
Fertőrákoson
felavatták a Kövi benge Tanösvényt
Országos Tourinform
Találkozó
Lehetséges
megoldás: az összefogás - Szőlőtermesztők és borosgazdák szakmai
fóruma Dunaszerdahelyen
Aktív
pihenésre csábít ez a vidék
Fertőrákos és
Világvándora
Sopron és vonzáskörzetének
turisztikai értékeit bemutató kiadványok
A Tourinform
Sopron a térség képviseletét az elkészült Sopron és vonzáskörzetének
turisztikai ...
Nemzetközi
borverseny Deutschkreutzban
http://www.sopron.hu/borvidek/bor.htm
Több tízezren
keresték fel a régiós stand 31 kiállítóját. Sopron és vonzáskörzetének
részvétele az UTAZÁS 2001 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállításon
Budapest, 2001. március 21-25.
Soproni
Borünnep Szombaton és vasárnap ...
A borfogyasztás
és gasztronómia szakmai megalapozása
2003. április 25., péntek 22:38
|