CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Ha a történet értelmezésre szorul

Grafika: D. Hoffer E.

Jn 20.19-31 Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” E szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.” A tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Didimusz, nem volt velük, amikor megjelent nekik Jézus. A tanítványok elmondták: „Láttuk az Urat!” De kételkedett: „Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem.” Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt középen, és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” Aztán Tamáshoz fordult: „Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!” Tamás fölkiáltott: „Én Uram, és Istenem!” Jézus csak ennyit mondott: „Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek.” Jézus még sok más csodajelet is mutatott tanítványai előtt, amelyeket nem jegyeztek föl ebben a könyvben. Ezeket azonban följegyezték, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, s hogy a hit által életetek legyen az ő nevében.

Ennek a Jézus-megjelenésnek kulcsszava lehetne az "amint". Ha a történet tényszerűségéből próbáljuk is levonni Jánosnak a lélek építésére tett szóbeli extrapolációit, akkor is megmarad visszatérő makacs tényként, zenei kifejezéssel élve "cantus firmusként" a tudatos összehasonlítás kifejezése. Amint korábban hasonlatokban, parabolákban tanított a Mester, úgy most sem vált módszert. Ismert és immár emberi, lezárt földi életét teszi mértékként a tanítványok elé.
A sötétség, ezzel együtt a félelem órájának kell eljönni közéjük, hogy békét hozzon belsőjükbe, eszközt adjon "kezükbe", és az Atya szándéka szerint működjenek tovább. Talán nem túlságosan nagy merészség, ha arra gondolunk, hogy a Lélek működésének nagyfokú leegyszerűsítése lenne egyszerűen az ítélet eszközeként tekinteni. Teljesebb a kép, ha elsősorban a megismerés forrását látjuk Benne. Jézus nem ír elő irányszámokat, nincsenek a mennyországnak ötéves tervei, csalásra szoruló sztahanovistái, feltöltési, előre megrajzolt grafikonja. Nem kell százalékosan tervet javítani, tervszámokat módosítani, vagy azok alapján "gyanússá" vagy éppen ártatlanná tenni a megvizsgáltakat. A bűnbocsánat alapja ugyanis, kivétel nélkül, nem a lélek birtokosának saját ítélete, hanem a bűnös magatartása, jó esetben bűnbánata. A Lélek az, aki a megismerést adja, aki az igazi diagnózist állítja fel, s aki bűnbánatra indít.
Az éppen "hiányzó" Tamásnak társai nem is az újonnan kapott "hatalomról", hanem az örömről és az elnyert belső békéről mesélnek. Az igazi küldetés ugyanis az örömben zajlik, a Jézussal való szeretetegységben, ahogyan Jézus is az Atyával és a Lélekkel való teljes döntési egységben áldozta fel istenemberként magát érettünk. És itt következik a hasonlítás: amint az Atya és a Fiú egységben, úgy Jézus és minden tanítvány minden időben. Amint feltételek nélkül, teljes odaadással, úgy meghátrálás nélkül, de a hit megvívott harcában, bizalomban és meggyőződésben.
Igen, János is azt mondja, hogy a Jézusban élő tanítvány a kapcsolat gazdagságában sok mást is megtapasztalhat, amellyel teljesebbé teszi az evangéliumot (legalábbis a maga számára) személyes meggyőződésével. Hitet és életet nyer mindenki, aki tanítvánnyá szegődik. Mások szolgálatában eltöltendő életet nyer, melyet a hit irányít, a békét, örömet és bizonyosságot hozó Jézussal való személyes kapcsolatban.
- DI -



2003. április 26., szombat 15:42


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület