CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Mi1más  

Majális - több fejezetben

A májusi-pünkösdi ünnepkör ünnepe
A májusi-pünkösdi ünnepkör ünnepe évnegyedkezdő nap május elseje. Ünnepi szokásai keveredtek a pünkösdi szokásokkal, századunkra azonban, a két szinte azonos tartalmú és régi európai hagyományokra visszatekintő tavaszünnep közül a május elseje tartósan magához kötötte a májusfaállítás szokását és a majálist.
A májusfa-állítás szokása Európa-szerte ismert szimbolikus esemény, amely egyaránt tükrözi a természet ciklikus változásaihoz fűződő mágikus-praktikus elképzeléseket és az egyházi év mozzanatait.
Az esztendő körének szokásrendszerét bemutató munkájában Molnár V. József május elsejét Fülöp és Jakab apostolok napjaként említi, akiknek zománcképe fellelhető a Szent Korona felső pántkeresztjén..
A zöld ág és zöld levél napja, a tavaszi virágzás, beporzás, a zsendülés, az ég által megáldott, megtermékenyített Föld örömünnepe. A Mindenség szentséges nászának ősi ünnepe ez.
Úgy tartják, Fülöp hierapolisi szállását a vesztét tervező pogányok, ám Isten angyala minden házra zöld ágat tűzött.
A nap a májusfa, más nevén májfa, hajnalfa, jakabfa, jakabág állításának ünnepe.

Május fa
A csíki székelyek ezt a napot "zöldfarsang"-nak nevezték. Minden jóravaló lány kapujába, vagy háza elé fehér, vagy lucfenyőt állítottak.
Más vidékekent csak a bíró és a pap háza, esetleg a templom elé került egyetlen magas májusfa. Szalagokkal, zsebkendővel, virágokkal, teli üveg borral, kolbásszal, díszítették fel, mielőtt a földbe beásták, vagy a kapufélfára, kútágasra felszögeszték volna. A szappannal jó síkosra kent fa tetejéről az ajándékokat az kaphatta meg, aki elsőnek felmászott érte.
A májusfa-állításának ünnepea a május elsején kívül, bizonyos magyarlakta-területeken pünkösdhöz kötődött. A magyar nyelvterület északi és nyugati vidékein gyakori volt, hogy a május elsején állított fát pünkösdkor bontották le "táncoltatták ki", azaz újabb vidám, táncos forgatag keretében bontották le a májusfát.
Egy helyre általában csak egyetlen fa kerülhetett.
Napjainkig élő szokás Erdély egyes vidékein, hogy május elsején, s még inkább pünkösdkor a marhákat zöld gallyakból, virágokból font koszorúkkal ékesítik fel.
Május elsején a legények zeneszóval, tánccal köszöntötték a tekintélyes gazdákat, az egyházi és világi előljárókat, mulatságot rendeztek.
A szilágysági Tasnádon pédául, ahol éjjelizenét is húzattak a kedvesüknek egyfajta versengés is kialakult  a fiatalok között. Az a legény volt a legkiemelkedőbb, aki a legnagyobb májusfát állította, s akinek leghosszabb ideig húzta a cigány az nótát. A lányok is szívesen dicsekedtek a néha bizony nehezen eltakarítható óriási májusfával. Ha a lányok közül valakit meg akartak büntetni valamilyen rajtuk esett sérelem miatt, kivágott tüskés vadrózsabokrot tűztek a kapujára.
A vidéken, ahol a szokás még a hatvanas végén is élt,  a nős férfiak köreiben is szokás volt éjjelizene adásával kifejezni párjuk iránti ragaszkodásukat ezen az éjszakán, de náluk a májusfa-állítás elmaradt.
Majális
Így vált már régóta közös kirándulások, ünnepi lakomák szokásává a nap, amelyen a vidám népmulatságot rendszerint valamelyik közeli erdőben tartották, a majálisozók, akik a hosszú tél utáni bezártságot követően a magukkal vitt ételt, italt végre kint a szabadban fogyasztották.

"Május elseje, Jakab napja a városi polgárok számára is ünnepnap volt. Ekkor kötötték meg a városi tisztviselők az éves szerződéseket a hentesekkel, kocsmárosokkal, kávésokkal. Ilyenkor azután a mester áldomást fizetett, a céhlegények ihattak. Innen származik a mondás: „Nagy céhcó volt". Vagyis a céh fizetett. Innen a nóta is: „Ma van Jakab-nap / Ma iszik a pap, / de a szegény mesterlegény / Csak amikor kap."
A 19. században a városok polgárai, urai és nagyobb diákjai május első napján kora hajnalban fölkeltek, és elhagyták a várost. Kimentek a zöldbe. Ha ragyogó idô volt, valóságos népvándorlás indult meg. Hosszú ideig a főrangú világ és az előkelő nemesi osztály is megünnepelte ezt a napot.
Nagy divat volt, hogy a mágnás családok pompás fogatokon kikocsikáztak és megnézték a napfelkeltét. A fiatal gavallérok zenét is rendeltek, és a ruganyos, puha pázsiton aprózták a csárdást. A főrangú társaság ilyenkor egész nap a hegyek között maradt, és ott, a hímes füvön költötte el ebédjét. Pezsgőspalackok durrogtak, és kamáslis inasok bontogatták az étkezőkosarak dús tartalmát. Ebéd után elkezdődtek a véget nem érő társasjátékok.
A néhai nyárspolgár famíliák hidegebb, csípősebb időben, vagy ha szitált az eső, beültek valami jóféle kisvendéglőbe, és ott mulattak verkli- vagy gitárszó mellett estig. A férfiak jóformán kizárólag, de legnagyobbrészt az asszonyok is bort ittak az ebédhez, a vacsorához, és azonkívül is a nap minden szakaszában." (Józsa Tímea)
 

Szinyei Merse Pál
Majális

1873
Olaj, vászon, 128 x 163,5 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Szinyei Münchenben barátságot kötött az ugyancsak ott dolgozó Böcklinnel. A fő művének tekinthető Majális megfestésée során figyelembe vette Böcklin tanácsait is. A kép egy napsütötte domboldalon, a képen kívüleső fa árnyékában letelepedett kiránduló társaságot ábrázol. A kép a francia impresszionisták képeivel azonos hatást kelt, az elkészítés módszere azonban eltérő. A természetet emlékezetből. műteremben festette, az alakok helyét kihagyva, majd az alakokat egyenként festette rá a képre, modellek alapján, különböző időpontokban. A pokrócon hasonfekve csirkecombot evő alak a festő sajátmaga.

A képet elkészülte után teljes meg nem értés fogadta, még festőtársai részéről is, beleértve Böcklint is. A festő a képet a Magyar Nemzeti Múzeumnak akarta adományozni, de az nem fogadta el. A milleneumi kiállításon 1896-ban kapta csak meg a festő és a kép a méltó elismerést.
http://www.kfki.hu/keptar

8 órás munkanap?
A napot  1889-ben a második Internacionálé megalakulásával tettek a nemzetközi munkásmozgalom és a munka ünnepévé.
Gondolta-e valaki 1886-ban, amikor  Amerikában  először rendeztek május elsejei munkásfelvonulást, amellyel egyidejűleg 610.000 ember tagadta meg a munkát, hogy a munkásság világméretű ünnepének – mai divatos, és elkoptatott szóval élve – hagyományteremtő folyamatának alapjait rakták le, amely aztán az addigi szokások, rítusok számos elemét – feldíszített zöld ág, májusfa, szabadban való ünneplés –  magába építette. A harcos munkásosztály május elsejéi nem mindig voltak békés majálisok. Már a legelső is kilenc halálos áldozatot követelt, s hasonló véres öszszetűzések még számos esetben megismétlődtek.
Nyugaton és Keleten egyaránt átalakultak, ám szándékban, indíttatásban, tartalomban, szervezőkben, valamint külsőségeiben sem hasonlítottak már egymásra a május elsejék.
A múlt rendszer keleti tömb május elsejéi a vállalatok, üzemek tulajdonképpen a tavaszi általános rendezéshez tartozó munkálatainak elvégzésére szolgáltak,  ideológiailag alátámasztva. Előrendezvények, ünnepi gyűlések, kulturális(nak) mondott műsorok az ideológiai nevelés eszközévé váltak, amelyekhez aztán a sör és virsli-népünnepély "közösségi élményét" adó majális "rítusa" is hozzátartozott.

A rendszerváltás talán legfőbb vesztesei a kétkezi a munkások, akiknek "szerzett jogaik" , a rendszer sajátosságai által addig biztosított társadalmi védelemmel együtt, szertefoszlottak az ügyeskedők, a dologtalanul másokat kihasználó "üzletelők" virágzó világában.

Hányan vannak vajon, akik a majálison szó nélkül és örömmel kifizetett éttermi árakon (!) megvásárolt kolbász és sör árát úgy pengetik le – fapadokon ülve és eldobható papírtányérból (jobb esetben műanyag, szintén eldobható evőeszközzel) fogyasztva a legyek elhessegetése közben az eledelt, (aminek az áráért egy szolid étteremben egy finom vacsorát ehetnének) –  hogy fogalmuk sincs arról, hogy a valamikori alapító kongresszuson egyik megfogalmazott fő követelés a 8 órás munkanap volt.
 
Nyugat 1925. 5-6. szám - Kosztolányi Dezső: Fekete majális
„Ó, undok olvasó!”

Így kezdődik ez a verseskönyv. A megszólítás mindenkire vonatkozik, tehát reám is, ki anélkül, hogy megütköznék vagy megsértődnék rajta, elgondolkozom, vajon mért tartja az író undoknak azt az olvasót, ki épp az ő verseit veszi kezébe. Az olvasóval, a mi olvasónkkal inkább önkénytelen rokonszenvet érzünk, kedvesnek vagy nyájasnak látjuk. Így is titulálták őt valaha régibb írók, kik előttünk jártak. Kétségtelen, hogy invokációjuk már elcsépelt és ósdi. De még inkább elcsépelt és ósdi az ellenhatás, mely az olvasót ilyen módon akarja megdöbbenteni. A „kedves” olvasó lélektanilag érthető, az „undok” olvasó lélektanilag nem érthető. Ennélfogva a „kedves” olvasó még mindig eredetibb.

Ezzel a jelentéktelen példával igyekszem érzékeltetni azt, hogy mi ennek a nyilván húsz éven alig túl levő költőnek, Tamás Istvánnak a fő hibája. Az a modorosság, melyet ismertebb költőinkben sem rótt meg eddig a bírálat, az a „magyaros” virtuskodó-hetvenkedés, az a verses öndicsekvés, mely sehol a földön nem divatozik annyira, mint nálunk, a puskapornak az a szüntelen „harcos” pufogtatása, mely erőt akar mímelni, de nem az, a közelmúlt kopott álromantikája, mely alkotó tartózkodásra nem lévén képes, mindent kikiabál, mindent túlkiabál s tulajdonképp csupa szólam, ahogy egy barátom találóan jellemezte: „plakátköltészet”. Divatos plakátköltészet.

Kötelességem erre figyelmeztetni e kötet íróját, mert – úgy látszik – még nem értesült róla. És érdemes is figyelmeztetni, mert fiatal s több értékről tesz tanúságot, mely fejlődést ígér. Szabadverseket ír rím, mérték nélkül. Mindenki tisztában van azzal, hogy itt a képek víziójának, a szavak hallucinációjának kell lennie, mint a kötött formánál. A szabadvers megtévesztő külső ütem zakatolása híján még szembeötlőbbé teszi az ihlet hiányos vagy hamis voltát s ilyenkor a betűi egyenesen szétesnek. Ebben a könyvben olykor kitűnő sorok – jó víziók, jó hallucinációk – vannak, de akadnak oldalak is, melyeken a költő a lelki koncentrációt nem találva összeszed minden lomot, cifraságot, melyet különösnek vél s azzal akarja leplezni, eredménytelenül meztelenségét. Nekem legjobban tetszettek az utolsó versek, melyekben munkásemlékeit, fájdalmas, háborús gyermekkorát vetíti ki pár szóban. Itt nem bőbeszédű, a fontost emeli ki, fogja össze s a központosítás is tökéletesebb, mint egyebütt. Úgy vélem, ezen az úton kell haladnia. Mégis a legbonyolultabb, legművészibb, legizgatóbb valami az egyszerűség. Ez a legnagyobb bátorság.

Étel-ital éttermi áron fapadon
A 8 órás munkaidő kiköveteléséért folytatott küzdelem napjává nyílvánított  május 1-jén három-négyszeres áron kínált étel-ital, édesség, üdítő, műanyag mütyürök, réz-ékszerek, csodalufik és a földre terített ponyvákon vásárolható nélkülözhetetlen valamik dekorációs környezetében, dobhártyát nem kímélő dübörgő hangorkán közepette, arra sem gondolnak, hogy vajon, hogyan van az, hogy egy soproni majálison nem lehet soproni sört kapni, merthogy annak, hogy naponta hány órát dolgoznak le, és hány helyen, már rég nem számolnak utána.

A szabadban való ünneplésben az evés ivás, a zeneszó elemei megmaradtak, és – finoman fogalmazva – a korral "haladva", a haladás iránya szerint, átalakultak; A piacgazdaság és fogyasztói társadalom szabályai –  jobban-mondva –  követhetetlenül zavaros szabálytalanságai irányítják a szabadidejüket eme furcsa, tulajdonképpen, fogyasztói közösségben eltöltők rítusait. A mára már majális-jellegűnek tartott és gondolt természetes (túl)költekezést, a természetes-kötelezően elfogyasztandó menüsort, a körhinták és azok különböző továbbfejlesztett rázó és pörgő változatai kipróbálásának – természetes-költséges  –  rítusát. Manapság, ugyan már nem hazulról hozott elemózsiát esznek a majálisozók, hanem helyben vásároltat.
Azoknak pedig, akik bérük jelentős hányadáért sétarepülőről tekintenek le a világra, talán azért eszükbe jut rákérdezni arra: hogy hol a tisztességgel végzett munka (és a munka által megszerzett bér) becsülete? – Csakhogy a földre érve, földközelből szemlélve a környezetet – pörög, villog, harsog, megállíthatatlanul "halad" (?) és mintha ünnepelne is valamit a világ – a magválaszolandó és megválaszolható kérdések sorrendje átértékelődik.
 
 
 
Ferenczy Károly (1862, Bécs - 1917, Budapest)
Nyári nap (Majális)

  1906
Olaj, vászon, 100 x 105 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
 

Az esztendő, amelyben a Majális című festmény készült, nagy fordulatot hozott Ferenczy Károly életébe. Kinevezték a Mintarajziskola tanárává, s ettől fogva az év nagyobbik részét Budapesten töltötte. Az életmódbeli változás nyári nagybányai alkotómunkájában is éreztette hatását. A Majálison kívül ez évben nem születet kiemelkedő jelentőségű műve. A Nyári nap címen is szereplő festmény keletkezéséről Ferenczy Valér a következőket írja: "...atyám nagybányai otthonának ablakából festette ezt a jelentet, amint a kis óvodás leánykák fehér ünneplőben, kettős sorokban vonulnak el az otthonunk előtti országúton. Az előtér kertünk, a háttérben a Kereszthegy." A pompás természeti tájba ágyazott jelenet alakjai staffázsszerűek, a festmény egyetlen fontos tárgya a teljes nyári szépségében viruló nagybányai természet. A négyzetes formátumú kép többsávos vízszintes osztása (országút, ösvény, erdő és rét hatása) fölé emelkedik a háttér erdő borított kúp alakú hegye. A szelíd szépségű táj fölé bolyhos fehér felhőivel borul a nyári ég.
http://www.kfki.hu/keptar


 



2003. május 02., péntek 23:56


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület