Majális - több fejezetben
A májusi-pünkösdi ünnepkör ünnepe
A májusi-pünkösdi ünnepkör ünnepe évnegyedkezdő nap május elseje. Ünnepi
szokásai keveredtek a pünkösdi szokásokkal, századunkra azonban, a két
szinte azonos tartalmú és régi európai hagyományokra visszatekintő tavaszünnep
közül a május elseje tartósan magához kötötte a májusfaállítás szokását
és a majálist.
A májusfa-állítás szokása Európa-szerte ismert szimbolikus esemény,
amely egyaránt tükrözi a természet ciklikus változásaihoz fűződő mágikus-praktikus
elképzeléseket és az egyházi év mozzanatait.
Az esztendő körének szokásrendszerét bemutató munkájában Molnár V.
József május elsejét Fülöp és Jakab apostolok napjaként említi, akiknek
zománcképe fellelhető a Szent Korona felső pántkeresztjén..
A zöld ág és zöld levél napja, a tavaszi virágzás, beporzás, a zsendülés,
az ég által megáldott, megtermékenyített Föld örömünnepe. A Mindenség szentséges
nászának ősi ünnepe ez.
Úgy tartják, Fülöp hierapolisi szállását a vesztét tervező pogányok,
ám Isten angyala minden házra zöld ágat tűzött.
A nap a májusfa, más nevén májfa, hajnalfa, jakabfa, jakabág állításának
ünnepe.
Május fa
A csíki székelyek ezt a napot "zöldfarsang"-nak nevezték. Minden jóravaló
lány kapujába, vagy háza elé fehér, vagy lucfenyőt állítottak.
Más vidékekent csak a bíró és a pap háza, esetleg a templom elé került
egyetlen magas májusfa. Szalagokkal, zsebkendővel, virágokkal, teli üveg
borral, kolbásszal, díszítették fel, mielőtt a földbe beásták, vagy a kapufélfára,
kútágasra felszögeszték volna. A szappannal jó síkosra kent fa tetejéről
az ajándékokat az kaphatta meg, aki elsőnek felmászott érte.
A májusfa-állításának ünnepea a május elsején kívül, bizonyos magyarlakta-területeken
pünkösdhöz kötődött. A magyar nyelvterület északi és nyugati vidékein gyakori
volt, hogy a május elsején állított fát pünkösdkor bontották le "táncoltatták
ki", azaz újabb vidám, táncos forgatag keretében bontották le a májusfát.
Egy helyre általában csak egyetlen fa kerülhetett.
Napjainkig élő szokás Erdély egyes vidékein, hogy május elsején, s
még inkább pünkösdkor a marhákat zöld gallyakból, virágokból font koszorúkkal
ékesítik fel.
Május elsején a legények zeneszóval, tánccal köszöntötték a tekintélyes
gazdákat, az egyházi és világi előljárókat, mulatságot rendeztek.
A szilágysági Tasnádon pédául, ahol éjjelizenét is húzattak a kedvesüknek
egyfajta versengés is kialakult a fiatalok között. Az a legény volt
a legkiemelkedőbb, aki a legnagyobb májusfát állította, s akinek leghosszabb
ideig húzta a cigány az nótát. A lányok is szívesen dicsekedtek a néha
bizony nehezen eltakarítható óriási májusfával. Ha a lányok közül valakit
meg akartak büntetni valamilyen rajtuk esett sérelem miatt, kivágott tüskés
vadrózsabokrot tűztek a kapujára.
A vidéken, ahol a szokás még a hatvanas végén is élt, a nős férfiak
köreiben is szokás volt éjjelizene adásával kifejezni párjuk iránti ragaszkodásukat
ezen az éjszakán, de náluk a májusfa-állítás elmaradt.
Majális
Így vált már régóta közös kirándulások, ünnepi lakomák szokásává a
nap, amelyen a vidám népmulatságot rendszerint valamelyik közeli erdőben
tartották, a majálisozók, akik a hosszú tél utáni bezártságot követően
a magukkal vitt ételt, italt végre kint a szabadban fogyasztották.
"Május elseje, Jakab napja a városi polgárok számára is ünnepnap
volt. Ekkor kötötték meg a városi tisztviselők az éves szerződéseket a
hentesekkel, kocsmárosokkal, kávésokkal. Ilyenkor azután a mester áldomást
fizetett, a céhlegények ihattak. Innen származik a mondás: „Nagy céhcó
volt". Vagyis a céh fizetett. Innen a nóta is: „Ma van Jakab-nap / Ma iszik
a pap, / de a szegény mesterlegény / Csak amikor kap."
A 19. században a városok polgárai, urai és nagyobb diákjai május
első napján kora hajnalban fölkeltek, és elhagyták a várost. Kimentek a
zöldbe. Ha ragyogó idô volt, valóságos népvándorlás indult meg. Hosszú
ideig a főrangú világ és az előkelő nemesi osztály is megünnepelte ezt
a napot.
Nagy divat volt, hogy a mágnás családok pompás fogatokon kikocsikáztak
és megnézték a napfelkeltét. A fiatal gavallérok zenét is rendeltek, és
a ruganyos, puha pázsiton aprózták a csárdást. A főrangú társaság ilyenkor
egész nap a hegyek között maradt, és ott, a hímes füvön költötte el ebédjét.
Pezsgőspalackok durrogtak, és kamáslis inasok bontogatták az étkezőkosarak
dús tartalmát. Ebéd után elkezdődtek a véget nem érő társasjátékok.
A néhai nyárspolgár famíliák hidegebb, csípősebb időben, vagy ha
szitált az eső, beültek valami jóféle kisvendéglőbe, és ott mulattak verkli-
vagy gitárszó mellett estig. A férfiak jóformán kizárólag, de legnagyobbrészt
az asszonyok is bort ittak az ebédhez, a vacsorához, és azonkívül is a
nap minden szakaszában." (Józsa Tímea)
Szinyei Merse Pál
Majális
1873
Olaj, vászon, 128 x 163,5 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Szinyei Münchenben barátságot kötött az ugyancsak ott dolgozó Böcklinnel.
A fő művének tekinthető Majális megfestésée során figyelembe vette Böcklin
tanácsait is. A kép egy napsütötte domboldalon, a képen kívüleső fa árnyékában
letelepedett kiránduló társaságot ábrázol. A kép a francia impresszionisták
képeivel azonos hatást kelt, az elkészítés módszere azonban eltérő. A természetet
emlékezetből. műteremben festette, az alakok helyét kihagyva, majd az alakokat
egyenként festette rá a képre, modellek alapján, különböző időpontokban.
A pokrócon hasonfekve csirkecombot evő alak a festő sajátmaga.
A képet elkészülte után teljes meg nem értés fogadta, még festőtársai
részéről is, beleértve Böcklint is. A festő a képet a Magyar Nemzeti Múzeumnak
akarta adományozni, de az nem fogadta el. A milleneumi kiállításon 1896-ban
kapta csak meg a festő és a kép a méltó elismerést.
http://www.kfki.hu/keptar |
8 órás munkanap?
A napot 1889-ben a második Internacionálé megalakulásával tettek
a nemzetközi munkásmozgalom és a munka ünnepévé.
Gondolta-e valaki 1886-ban, amikor Amerikában először rendeztek
május elsejei munkásfelvonulást, amellyel egyidejűleg 610.000 ember tagadta
meg a munkát, hogy a munkásság világméretű ünnepének – mai divatos, és
elkoptatott szóval élve – hagyományteremtő folyamatának alapjait rakták
le, amely aztán az addigi szokások, rítusok számos elemét – feldíszített
zöld ág, májusfa, szabadban való ünneplés – magába építette. A harcos
munkásosztály május elsejéi nem mindig voltak békés majálisok. Már a legelső
is kilenc halálos áldozatot követelt, s hasonló véres öszszetűzések még
számos esetben megismétlődtek.
Nyugaton és Keleten egyaránt átalakultak, ám szándékban, indíttatásban,
tartalomban, szervezőkben, valamint külsőségeiben sem hasonlítottak már
egymásra a május elsejék.
A múlt rendszer keleti tömb május elsejéi a vállalatok, üzemek tulajdonképpen
a tavaszi általános rendezéshez tartozó munkálatainak elvégzésére szolgáltak,
ideológiailag alátámasztva. Előrendezvények, ünnepi gyűlések, kulturális(nak)
mondott műsorok az ideológiai nevelés eszközévé váltak, amelyekhez aztán
a sör és virsli-népünnepély "közösségi élményét" adó majális "rítusa" is
hozzátartozott.
A rendszerváltás talán legfőbb vesztesei a kétkezi a munkások, akiknek "szerzett jogaik" , a rendszer sajátosságai által addig biztosított társadalmi
védelemmel együtt, szertefoszlottak az ügyeskedők, a dologtalanul másokat
kihasználó "üzletelők" virágzó világában.
Hányan vannak vajon, akik a majálison szó nélkül és örömmel kifizetett
éttermi árakon (!) megvásárolt kolbász és sör árát úgy pengetik le – fapadokon
ülve és eldobható papírtányérból (jobb esetben műanyag, szintén eldobható
evőeszközzel) fogyasztva a legyek elhessegetése közben az eledelt, (aminek
az áráért egy szolid étteremben egy finom vacsorát ehetnének) – hogy
fogalmuk sincs arról, hogy a valamikori alapító kongresszuson egyik megfogalmazott
fő követelés a 8 órás munkanap volt.
Nyugat 1925. 5-6. szám - Kosztolányi Dezső: Fekete majális
„Ó, undok olvasó!”
Így kezdődik ez a verseskönyv. A megszólítás mindenkire vonatkozik,
tehát reám is, ki anélkül, hogy megütköznék vagy megsértődnék rajta, elgondolkozom,
vajon mért tartja az író undoknak azt az olvasót, ki épp az ő verseit veszi
kezébe. Az olvasóval, a mi olvasónkkal inkább önkénytelen rokonszenvet
érzünk, kedvesnek vagy nyájasnak látjuk. Így is titulálták őt valaha régibb
írók, kik előttünk jártak. Kétségtelen, hogy invokációjuk már elcsépelt
és ósdi. De még inkább elcsépelt és ósdi az ellenhatás, mely az olvasót
ilyen módon akarja megdöbbenteni. A „kedves” olvasó lélektanilag érthető,
az „undok” olvasó lélektanilag nem érthető. Ennélfogva a „kedves” olvasó
még mindig eredetibb.
Ezzel a jelentéktelen példával igyekszem érzékeltetni azt, hogy mi ennek
a nyilván húsz éven alig túl levő költőnek, Tamás Istvánnak a fő hibája.
Az a modorosság, melyet ismertebb költőinkben sem rótt meg eddig a bírálat,
az a „magyaros” virtuskodó-hetvenkedés, az a verses öndicsekvés, mely sehol
a földön nem divatozik annyira, mint nálunk, a puskapornak az a szüntelen
„harcos” pufogtatása, mely erőt akar mímelni, de nem az, a közelmúlt kopott
álromantikája, mely alkotó tartózkodásra nem lévén képes, mindent kikiabál,
mindent túlkiabál s tulajdonképp csupa szólam, ahogy egy barátom találóan
jellemezte: „plakátköltészet”. Divatos plakátköltészet.
Kötelességem erre figyelmeztetni e kötet íróját, mert – úgy látszik
– még nem értesült róla. És érdemes is figyelmeztetni, mert fiatal s több
értékről tesz tanúságot, mely fejlődést ígér. Szabadverseket ír rím, mérték
nélkül. Mindenki tisztában van azzal, hogy itt a képek víziójának, a szavak
hallucinációjának kell lennie, mint a kötött formánál. A szabadvers megtévesztő
külső ütem zakatolása híján még szembeötlőbbé teszi az ihlet hiányos vagy
hamis voltát s ilyenkor a betűi egyenesen szétesnek. Ebben a könyvben olykor
kitűnő sorok – jó víziók, jó hallucinációk – vannak, de akadnak oldalak
is, melyeken a költő a lelki koncentrációt nem találva összeszed minden
lomot, cifraságot, melyet különösnek vél s azzal akarja leplezni, eredménytelenül
meztelenségét. Nekem legjobban tetszettek az utolsó versek, melyekben munkásemlékeit,
fájdalmas, háborús gyermekkorát vetíti ki pár szóban. Itt nem bőbeszédű,
a fontost emeli ki, fogja össze s a központosítás is tökéletesebb, mint
egyebütt. Úgy vélem, ezen az úton kell haladnia. Mégis a legbonyolultabb,
legművészibb, legizgatóbb valami az egyszerűség. Ez a legnagyobb bátorság. |
Étel-ital éttermi áron fapadon
A 8 órás munkaidő kiköveteléséért folytatott küzdelem napjává nyílvánított
május 1-jén három-négyszeres áron kínált étel-ital, édesség, üdítő, műanyag
mütyürök, réz-ékszerek, csodalufik és a földre terített ponyvákon vásárolható
nélkülözhetetlen valamik dekorációs környezetében, dobhártyát nem kímélő dübörgő
hangorkán közepette, arra sem gondolnak, hogy vajon, hogyan van az, hogy
egy soproni majálison nem lehet soproni sört kapni, merthogy annak, hogy
naponta hány órát dolgoznak le, és hány helyen, már rég nem számolnak utána.
A szabadban való ünneplésben az evés ivás, a zeneszó elemei megmaradtak,
és – finoman fogalmazva – a korral "haladva", a haladás iránya szerint,
átalakultak; A piacgazdaság és fogyasztói társadalom szabályai –
jobban-mondva – követhetetlenül zavaros szabálytalanságai irányítják
a szabadidejüket eme furcsa, tulajdonképpen, fogyasztói közösségben eltöltők
rítusait. A mára már majális-jellegűnek tartott és gondolt természetes (túl)költekezést, a természetes-kötelezően elfogyasztandó menüsort, a körhinták
és azok különböző továbbfejlesztett rázó és pörgő változatai kipróbálásának
– természetes-költséges – rítusát. Manapság, ugyan már nem hazulról hozott
elemózsiát esznek a majálisozók, hanem helyben vásároltat.
Azoknak pedig, akik bérük jelentős hányadáért sétarepülőről tekintenek le
a világra, talán azért eszükbe jut rákérdezni arra: hogy hol a tisztességgel végzett
munka (és a munka által megszerzett bér) becsülete? – Csakhogy a földre érve, földközelből szemlélve a környezetet – pörög, villog, harsog, megállíthatatlanul "halad" (?) és mintha ünnepelne is valamit a világ – a magválaszolandó és megválaszolható kérdések sorrendje átértékelődik.
Ferenczy Károly (1862, Bécs - 1917, Budapest)
Nyári nap (Majális)
1906
Olaj, vászon, 100 x 105 cm
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Az esztendő, amelyben a Majális című festmény készült, nagy fordulatot
hozott Ferenczy Károly életébe. Kinevezték a Mintarajziskola tanárává,
s ettől fogva az év nagyobbik részét Budapesten töltötte. Az életmódbeli
változás nyári nagybányai alkotómunkájában is éreztette hatását. A Majálison
kívül ez évben nem születet kiemelkedő jelentőségű műve. A Nyári nap címen
is szereplő festmény keletkezéséről Ferenczy Valér a következőket írja:
"...atyám nagybányai otthonának ablakából festette ezt a jelentet, amint
a kis óvodás leánykák fehér ünneplőben, kettős sorokban vonulnak el az
otthonunk előtti országúton. Az előtér kertünk, a háttérben a Kereszthegy."
A pompás természeti tájba ágyazott jelenet alakjai staffázsszerűek, a festmény
egyetlen fontos tárgya a teljes nyári szépségében viruló nagybányai természet.
A négyzetes formátumú kép többsávos vízszintes osztása (országút, ösvény,
erdő és rét hatása) fölé emelkedik a háttér erdő borított kúp alakú hegye.
A szelíd szépségű táj fölé bolyhos fehér felhőivel borul a nyári ég.
http://www.kfki.hu/keptar |
2003. május 02., péntek 23:56
|