CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Szerves kapcsolatban

Jn 15.1-8 Én vagyok az igazi szőlőtő, s Atyám a szőlőműves. Minden szőlővesszőt, amely nem hoz gyümölcsöt, lemetsz rólam, azt pedig, amely terem, megtisztítja, hogy még többet teremjen. Ti már tiszták vagytok a tanítás által, amelyet hirdettem nektek. Maradjatok hát bennem, s akkor én is bennetek maradok. Amint a szőlővessző nem teremhet maga, csak ha a szőlőtőn marad, úgy ti sem, ha nem maradtok bennem. Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők. Aki bennem marad, s én benne, az bő termést hoz. Hisz nélkülem semmit sem tehettek. Aki nem marad bennem, azt kivetik, mint a szőlővesszőt, ha elszárad. Összeszedik, tűzre vetik és elég. Ha bennem maradtok, és tanításom is bennetek marad, akkor bármit akartok, kérjetek, és megkapjátok. Azáltal dicsőül meg Atyám, hogy bő termést hoztok, és a tanítványaim lesztek.

Ahogyan a múlt vasárnapi evangéliumi részlet, úgy a mai is - kizárólag emberi szemszögből nézve - azt a kérdést teszi fel a hallgatónak, hogy érdemes-e egyáltalán valamihez-valakihez szervesen "rögzülni", s indokokat hoz fel a döntés egyik irányának javára. Egy héttel korábban a kérdés mindenki számára az volt: kell-e a pásztor és kell-e az akol, a vezetett közösségi lét. Most ugyanígy eldöntendő, hogy szüksége van-e az egyénnek - személyes lebontásban!- egy olyan erős kapcsolatra, mint a növényi létezés megbonthatatlan tő-vessző viszonya.
A kérdésben ugyanaz a szemlélet tükröződik, itt nagyban, nagyvonalúan, általánosan, mint ahogyan kicsiben, összefüggésből kiragadva teszik fel ma sokan a kérdést: mennyire rendelkezhet saját életével az ember? Határozhat-e kezdetről és végről, tehet-e olyan distinctiókat (megkötéseket), amelyben megválaszt(hat)ja az élet alapvető minőségeit, s ha igen, meddig mehet el a választásban, ha abban már elméletileg-jogilag az alapvető lét-nemlét, élet és pusztulás fogalmait ostromolja?
A pusztában kóborló, mindenfajta támadásnak kitett juhok analógiájára az még csak elképzelhető, hogy valaki tudatosan válassza a tiszavirág életet, sőt ennek önpusztító módját. Van ilyen, s ez lehet egy választás. A döntés mindaddig tudomásul vehető, ameddig mást nem von bele ebbe az egyéni választásba. A mai hasonlat azonban, melyben ugyancsak a már az Ószövetségben is ismert szóhasználatra épít Jézus, többet mond ennél. Talán benne van az is, hogy tulajdonképpen egyfajta emberi, emberhez méltó lét van a földön, bármennyire is egyedi mindannyiunké, bármennyire is csodálatosan változatos. S ez a lét az embernél csak akkor élő valójában (akkor nevezhető annak), ha azon a (megnevezett vagy meg nem nevezett) "szőlőtőn" létezik, ha azt az a bizonyos Gazda műveli, ha jó gyümölcsöt hoz. A lemetszett vessző sorsa megpecsételődött. Vagy más, hozzá nem illő tőhöz kapcsolódik, vagy egy az egyben elpusztul.
Abban azonban, a végső szentenciát kimondva - szerencsére - nem mi, nem a többi vessző döntünk, hogy melyik ág élősködő, vadonc, melyik fölösleges, melyik gyümölcstelen. Az emberi kapcsolatok számunkra mérhetetlen sokszínűségében szinte elkerülhetetlen lenne a hamis választás, ha bárki ránk bízta volna azt. A sokszálú élő kapcsolat, melyet minden hívő ember ezernyi módszerrel (bont! és) építget naponta a "szőlőtővel", s azon keresztül a "szőlőművessel", eredményességében a gyümölcsökben igazolódik vissza.
A szőlő metszése - azoknak könnyű ezt belátnunk, akik nem értünk hozzá - külön tudomány. Azt azonban könnyen - és főleg utólag - felismerhetjük, hogy valóban vannak termő ágak a közös tőn, melyek gyümölcseit mi is élvezzük, és vannak a meddő életnek csak a könnyen felejthető, vegetatív jeleit mutató, leválófélben levő vesszői (időnként mi is és mások is!) a száradás, elfajulás kezdeti jeleivel. Talán ezért, az örök leválás és leválasztás mindig fennálló lehetőségének elkerüléséért született a példabeszéd. Emiatt aktuális ma is, most is, itt is.
- DI -



2003. május 16., péntek 09:57


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület