Bánfalva akvarelleken
Több okból sem szokás az, hogy egy festőművész a
saját kiállítását nyissa meg. Ezért általában a művész valaki olyant választ,
aki érti, érzi művészetét, vagy aki jól ismeri őt, és aki őszintén ajánlani
tudja és meri másoknak a – jó esetben – valamilyen okból általa hitelesnek
tartott alkotásokat.
A maga gondolatait a vizuálitás nyelvezetével
megfogalmazó művész amúgy sem szavakkal, hanem éppen a képek által közli
üzeneteit.
|
Giczy János festőművész: "Nevezzük nyugodt
szívvel falunak és kertvárosnak Bánfalvát!
|
A már könyvet is megjelentetett Giczy János
éppen azon kevés festőművészek közé tartozik, aki tanárként és íróként
a szavaknak is mestere, ám ezúttal annak, hogy képeit ő maga ajánlotta
a bánfalvi fiókkönyvtárban összegyűlteknek inkább az az oka, hogy megírt
könyvével együtt is, a művész azon kevesek közé tartozik, akinek művészi
és emberi hitelessége, őszintesége, a gondolatai és tettei közötti összhang,
valamint szerénysége felhatalmazza arra, hogy akár ő maga szóljon műveiről.
A Giczy-féle képi megfogalmazások egyenessége és mesterkéletlensége annak
is biztosítékai, hogy alkotójuk nem téved, – mert "onnan" már nem
tévedhet a magyarázkodás, az ömlengés, vagy akár a nagy és üres szavakkal
való "művészi önmeghatározás" tévútjára, avagy csapdájába.
A világhoz, a dolgokhoz való őszinte, nyílt viszonyulása
az, amely Giczy János műveiben megjelenik, és amelyet ő maga, személyével
is hitelesít; ezért is tűnt természetesnek, és okozott őszinte örömöt a
művészt ismerőknek, hogy a bánfalvi fiókkönyvtárban a hétvégén megnyílt
tárlatát ő maga vezette be.
Nem csoda, hogy a festőművész nyugodt szívvel elvállal(hat)ta
saját képeinek bemutatását, hiszen – jellemző (!) – nem magáról, és többnyire
nem is képeiről, hanem Bánfalváról szólt az egybegyűltekhez; arról a még
ma is különleges bensőséges hangulatot árasztó faluról – merthogy
ne szégyelljük falunak nevezni Bánfalvát, mondta a művész – szóval, arról
faluról szólt, amely neki negyven éven át ihlető erőt és élményt adott.
Giczy János festőművész vallomása Bánfalváról, bánfalvi akvarelljeiről
Kissé szokatlan, hogy magam vezetem be ezt
a kiállítást. Azért teszem, mert ehhez a faluhoz való kötődésem sokkal
bonyolultabb, mondhatni mélyebb annál, hogy azt helyettem más elmondhatná.
Negyvennégy éve annak, hogy a soproni óvónőképzőbe
kerültem tanítani. A feleségem ’61-től ’64-ig itt volt óvónő a bánfalvi
óvodában.
Rengeteg időt töltöttem Bánfalván; Télen,
nyáron, tavasszal, ősszel, mindig ide jöttem festeni, rajzolni.
Hogy mi vonzott ide? Azt hiszem a FALU.
Mert engem ez érdekelt attól kezdve, hogy
rájöttem a ceruza, az ecset, a papír számomra a világot jelenti.
A falu érdekelt: az emberek, az arcok, a köröttük
lévő tér, a házak, az eszközök, a hagyományok; a falu és a természet egymásrautaltsága:
a sok-sok munka, kínlódás a fennmaradásért. Így, ezekkel együtt akartam
róla képben beszélni.
Falun születtem, 13 éves koromig ott éltem.
Szüleim a földet művelték, én – ahogyan azt ma szokás mondani – első generációs
értelmiségi lettem Sopronban, a városban.
Néha idegennek éreztem a városi környezetem,
s gyakran eljöttem vele ebbe a különösen szép, akkor még nagyon megtépázott
faluba festeni, szemlélődni. Itt lassan magamra találtam. Kezdetben sokat
festettem a természetet, a képek csak a látványért készültek.
E szokást még a főiskoláról hoztam magammal.
Később azután a kinti festés helyett inkább a műteremben dolgoztam. Idekint
vázlatokat készítettem, esetleg akvarelleket, aztán otthon tovább folytattam,
képpé alakítottam őket, vagy csak néhány részletüket használtam fel a képeimben.
Lassan-lassan Bánfalva lett, a kísérletező,
tanuló helyem, s mindmáig megmaradt annak. Ezen időszakok tanulságai ma
is meglátszanak munkáimban.
De milyen is volt a régi Bánfalva? Már nem
a régi volt, a nagymérvű lakosság kitelepítés már sok mindent biztosan
eltörölt a régiből. Az új betelepülők, s a régiek lassan újra faluvá, közösséggé
formálták a települést.
De ki-ki a maga szokása szerint meszelte a
falát, festette a kapuját, csináltatta a kerítést. Volt itt valami bájos
összevisszaság, FESTŐI KUSZASÁG, ami nekem igen tetszett.
Az Ady Endre úton nagy, üres beépítetlen részek
voltak, helyenként kertekkel, máshol kukoricaföldekkel tarkítva. A mozi
mögött is nagy üres telkek, vagy rét volt. Mozit mondok, de hol a mozi?
A Bánfalvi út talán még üresebb volt. Egy-két gazdaházon kívül csak szántóföldek
voltak. A patak még nem volt befedve, a főtéren egy vörös téglás hídon
jártak át a szekerek, a szekerek, hiszen autó legföljebb néhány, ha volt
a akkoriban. A Kárpáti-féle malom mögött egy csodálatos rét terült el,
melyet azóta parcelláztak, legnagyobb szomorúságomra. A Kárpáti-malom akkor
még jobb állapotban volt, a többi malom – volt belőlük jónéhány – már kevésbé.
Persze festői látványt nyújtottak ezek is.
Azután itt volt a két műemlék templom. Már
a karmelitákénak is kiborították a szentélyét, a kolostort már használatba
vette a szociális otthon. Nem omlott tovább, mint sajnos ma. Azután a kis
Mária Magdolna templomról, – a szemben levőről – sem szabad elfelejtkezni.
A főiskolán azt tanultuk, hogy itt van az ország (a jelenlegi ország) legrégibb
freskója, a diadalíven lévő püspökábrázolás. Különben a kis templomról
hallottam Dávid Ferenc művészettörténésztől, hogy egyszer itt járt egy
Nicolas Pewsner nevű világjáró műtörténész – építészettörténész, aki azt
mondta, hogy ilyen szép templomot csak Írországban látott. Való igaz, Bánfalva
több mint ezer évet, tán 1500-1600 évet is tud bizonyítani. Hol van hát
még egy ilyen szép falu?
Végül a temetőt is meg kell említeni: a bánfalvit,
s a katonatemetőt. Kicsit megviselt lett az utóbbi azzal, hogy kivágták
az elszáradt fenyőfákat, de még mindig szép. Az ország egyik legszebb temetője.
Nem folytathatom tovább Bánfalva dicséretét.
Még néhány szót ejtenék az itt látható képekről.
Több mint negyven év munkáiból – melyeket
idekinn rajzoltam, festettem - áll ez a kiállítás.
Huszonöt kép, nagyrészt az utolsó huszonöt,
vagy harminc év terméke: a sok közül azok, melyek képpé formálódtak, s
Bánfalva dicséretét kívánják itt elmondani.
Köszönöm a közreműködő énekeseknek a közreműködést,
köszönetet
mondok Igrecz Katalin asszonynak, akinek agilitása, rátermettsége,szervező
készsége nélkül a kiállítás nem jöhetett volna létre, vele együtt ilyen
illesse köszönet a többi segítő társait is.
***
Bánfalván, a Templomos Napok első rendezvényeként nyílt
meg Giczy János festőművész akvarellkiállítása a bánfalvi fiókkönyvtárban.
(Bánfalvi út 180.) A tárlat június 4-ig látogatható, hétfőn, szerdán, és
pénteken 10-12, valamint 15-17.30 között.
A Sopronbánfalvi Templomos Napok május 24-én 19 órakor
a Hegyi templomban tartandó Jótékonysági koncerttel kezdődnek, amelyen
fellépnek Soproni Zeneiskola művésztanárai: Halmos Erika zongora, Fodor
Gábor fuvola, Horváth Rudolf oboa és a Brass Brothers Fúvósegyüttes,
valamint a Bánfalvi Kórusmájus 25-én a hagyományos Hősök Ünnepével folytatódnak,
amely alkalomból a bánfalfi hősi temetőben, valamint a Deák téri 18-as
gyalogezred emlékművénél egyaránt főhajtással és koszorúzással emlékeznek
a háborúban elesettekre.
Részletes programok a Programajánlóban.
Kapcsolódó cikk:
Templomos Napok
Bánfalván
2003. május 18., vasárnap 21:17
|