Lovas Gyula: A bakterház
,,Legjobb tudásommal azt szándékoztam csupán elérni, hogy a jövő vasutasai,
és a vasutas múlt iránt érdeklődők számára a bakterházak valós bemutatásával
emléket állítsak a bakterházaknak és az azokban élt "bakteroknak", baktercsaládoknak."
Harangjelzés, sorompó-hajtó motor kattogása és vonathang
vezette be Lovas Gyula A bakterház című könyvének bemutatóját. A GySEV-palotában tartott eseményre
a könyvben szereplő néhány interjúalanyát is meghívta a szerző.
A személyes, gyakran igen magható visszaemlékezések
után vetítetképes előadáson a Déli Vasút, Magyar királyi Államvasútak,
majd a MÁV téglából falazott takaros őrházainak fotói idézték a pályaőrök
sajátságos hangulatú világát; a könyvben fellelhetők őrházi butorzat, konyhai
berendezés, sütőkemecét tervrajzai, pályaőrők utasításai mellett a személyes
visszaemlékezésekben, sorsokban elevenedik meg a kor, a "sín kimért és
félreérthetetlen törvényén" keresztül.
A 17-es – Ágfalva-Sopron közötti. őrház világát, az
abban nevelkedett Légrádi Imre idézte fel. Az őrház még 1847-ben kapta
a 17-es számot, amikor Bécsújhely és Sopron állomása között végig számmal
jelölték meg azokat. "Magam a tanári pályát választottam, de az őrházból
hozott emlékeim máig bennem élnek" - írja a szolgálati helyre való személyes
visszaemlékezés végén a valamikori Légrádi István pályaőr Imre fia.
|
Légrádi Imre: A "bódé" tetején állt harang
jelzéseivel valamennyire egész életünket szabályozta.
|
Gora Ferenc, az 56. őrházban szolgálatot teljesítő
pályaőr Szlovákiából való kitelepítésüket is felidézte, majd az ötvenes
éveket, amikor a határon ő volt a vonatmegállító.
|
Góra Ferenc: A sötétben mindig lámpával közlekedtem,
nehogy, amint megyek, fúj a szél, és nem hallom, hogy a határőr rám kiált.
Az éles határon hamar lőttek.
|
A rendhagyó könyvbemutatón a Szényiék húsoskolbászai,
füdtölődő szalonnatáblái, és finom lángosai is említésre kerültek..
A Lovas Gyula által szemléletesen bemutatott könyv
(kiadta a MÁV Rt. Vezérigazgatósága) a vasúti őrházak és azok lakóinak
életén keresztül, a korabeli újsághíradások, visszaemlékezések, dokumentumok
közreadásával ír vasúttörténetet, mutat be egy sajátságos, nagyrészt már
csak a hátramaradottak emlékeiben élő világot, a szerző részletekre figyelő,
olvasmányos stílusában, amelyből ízelítőként a könyvhöz írt bevezető sorait
idézzük.
|
A szerző, két interjúalanya között a könyvbemutatón
|
"Az írott sajtóban, a rádióban, a televízióban rendszeresen találkozunk
a vasút korszerűsítéséről beszámoló hírekkel. Személyesen is szembesülünk
mindennapjainkban a korszerűsítés jeleivel, lépéseivel. A vasút-villamosítás
folyamatos kiterjesztése, a kényelmesebb személykocsik forgalomba helyezése,
a hegesztett síneken zökkenők nélkül közlekedő nagysebességű expresszvonatok,
a teherszállítás különleges kocsijai mind-mind ennek látható-érezhető jelei.
A korszerűsítés nyomában azonban elkerülhetetlen
a vasúti közlekedés számos, immár fölöslegessé, vagy a fejlődést éppen
akadályozó létesítményeinek elbontása. Ilyen már évek, sőt évtizedek óta
végzett munka: a vasútüzem átalakulásával fölöslegessé vált őrházak megszüntetése,
legtöbbször a lebontása.
A szintbeli vasúti-közúti keresztezések biztosításának
korszerűsítésével, az önműködő térközbiztosítás kiépítésével a sorompóőrök,
a térközőrök feladata megszűnt. Jó esetben ezek a feladatukat veszített,
valamikor a sorompóőrök, a vonalbejáró- és térközőrök, valamint családtagjaik
számára szolgálati- és lakóhelyül használatos épületek csak feladatot cserélnek,
és a szolgálati lakóépületből magánlakásokká válnak. Az azokban lakó vasutasoknak,
esetleg már nyugdíjasoknak az ilyenek megvásárlására előjoguk volt. Sok
őrházat azért nem bontottak még el, hogy a benne lakó nyugdíjas, vagy özvegy
ne kerül-jön az utcára. Olyan eset is adódott, hogy egy-egy eladásra ítélt
őrházat nem vasutas vásárolt meg és magánlakásként, hétvégi házként használ.
Más esetben lebontották a bontásra ítélt őrházat, s anyagát olcsón megvásárolva,
azt más épülethez használták fel. Itt is fokozatosan a piac törvényei érvényesülnek.
|
A könyvbemutatón lámpafénnyel és egy perces
csenddel minden valamikori bakter emlékének adóztak
|
Mindezzel azonban nem csak a bakterházaknak vész
nyomuk, de egy sajátos szolgálati munkakör és sajátos életforma is hovatovább
kiveszik. A sorompóőrök feladatát előbb-utóbb mindenütt átveszik a fénysorompók,
és ezzel együtt nem lesz szükség az azokat kezelő vonali sorompóőrök lakásaira,
szolgálati helyiségeire. Ezek így, vagy úgy történő selejtezésével azonban
gazdátlanná válik a hozzátartozott gondozott kert, a művelt szán-tófölddarab,
a pálya mellé ültetett gyümölcsfák sora. Nem kaszálja ezentúl senki rend-szeresen
a töltések és bevágások oldalait, s a baktergyerekek már nem legeltetnek
teheneket az anyagárkokban. Már évekkel korábban végleg kihűltek a száz,
százötven éves kenyérsütő kemencék, és a még itt-ott álló őrházak istállóiban
már csak nagyritkán kérődzik a jószág. Változó világunk egyik változó tája
a bakterházak körül terül el.
Legtovább még az állomásokon épített lakóőrházak
dacolnak a korszerűsödő világgal. Ezek ugyan méreteikben megegyeznek a
vonalak mellett álló, vagy csak állt őrházakkal, de mar benn vannak a községekben,
esetleg a varosokban. Közel a bolthoz, az iskolához, a vonatokhoz, és nem
ritkán már vezetékes víz is van bennük. Az új tulajdonosok már ezeket is
sorra átalakítják: természetes igény minden családban a legalább két szoba,
fürdőszoba, és a nagyméretű ablakok a külvilág felé.
|
Lovas Gyula Kapitány József sorompóőr leányának
dedikálja könyvét |
Majdnem minden mai idősebb embernek van valamilyen
őrházi emléke. Nekem is van. Legelső a balatoni vasút Zánka közelében lévő
őrháza, ahova a ságpusztai cserkész-táborból jártam 10 éves fiúként vízért,
mert az őrházak vizét rendszeresen ellenőrizték a vasút orvosai, parancsnokunk
megbeszélte az ott lakott nagybajszú pályaőrrel, és húzhattunk a kerekes
kútból naponta egy-egy lajtra való vizet. 1944-ben valamelyik ácsi őrházból
kaptunk ugyanígy vizet, de akkorra már nem az én feladatom volt a vízhordás.
Még egy őrházra emlékezem gyerekkoromból. Ez Csepregben állt, szemben a
Szentkút kápolnával, a Zsidány felé vezető országút mellett. Ma is látom
a „mákos" nyári ruhába öltözött baktert, aki a Répcevisre tartó, vagy onnan
visszafelé szaladó motorvonat közlekedése idejére kiállt az útátjáró biztosítására.
Sorompó a vicinális vonalon nem volt, hát maga az őr állt ki vörös jelzőzászlóját
kézben tartva az úttest közepére.
Nem tudom eldönteni, mi késztetett arra, hogy megkíséreljem az őrházak
világának, az egykor azokban élt emberek emlékeinek összegyűjtését. Nagy
szándékkal kezdtem hozzá. A sajtóban is intéztem felhívást azokhoz a kollégákhoz,
akik őrzik valamennyire az őrházi világ emlékeit. Ám sehonnan sem érkezett
válasz a felhívásra. Senkit se érdekelt volna, hogy segítsen megőrizni
az eltűnő „baktervilág"-ot? Vagy már megkéstem, mert már nincsenek emlékezők?
Magam kezdtem házalni, s nem is eredménytelenül...
Így azonban csak a hozzám közeli őrházak világába
juthattam el. Amikor most félreteszem az írógépet, azt hiszem, mégis sikerült
valamennyire bemutatnom az őrházakat és az emlékezők segítségével az azokban
élt vasutasok, vasutas családok életét is. Ha ez sikerült, elértem kitűzött
célomat."
2003. május 27., kedd 23:57
|