CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Négy alkalom a nyárra I.

A Körmendi Galériában, Sopronban, a Templom utcában június 14-én délelőtt négy új kiállítás nyílt meg. A bemutatkozó művészek: Drégely László (1932-1990), Márkus Péter szobrász, Droppa Judit textilművész - poliészter-hálós formákkal és Dárday Nikolett iparművész - üvegtárgyakkal szerepel a galériában.
A kiállítás-együttest Ury Ibolya éa Wehner Tibor nyitották meg.

A kapu alatt jobbra, a festészetnek szánt kiállítóterületen, valamint a könyvkereskedés helyiségében láthatók Drégely László művei. Az alkotónál mellőztük a festőművész jelzőt, mert Drégely a képzőművészet szinte valamennyi ágát művelte, sőt költői műve is ismert a szakértők előtt. Itt és most, Sopronban festményeit láthatjuk, és csak megerősíthetjük, hogy nem akármilyen festészetben gyönyörködhet a látogató! Rövid élete alatt komoly életművet teremtett, melynek egy jelentős, több témát és stílust is átfogó válogatását tekinthetjük meg ezen a kiállításon.


Mi jellemzi az itt látható műveket? Először is az egyéniség szuverén jellege még akkor is, ha anyagonként változó technikával birkózik meg a feladattal. Az inkább grafikus eszköztár jellemzi, a színek szándékosan redukált használata, a tudatos, szinte szájbarágósan kiélezett kompozíció, mely nem elégszik meg a perspektíva tagoló szerepével, de a felületet és ezzel együtt a teret is ablakos mélyítéssel és kiemeléssel tagolja. Ha egyrészről az mondjuk, és joggal, hogy Drégely nemesen egyszerűen, bizonyosságban, csak a nagyoknak megadatott puritánságban festette meg műveit, anyagában és kifejezésmódjában is akaratlagosan kerülve el a bonyolultság buktatóit, ez nem mond ellent annak, hogy minden kezeügyébe kerülő tárgynak szerepet szánt képein - ennek is több tanúságát láthatjuk a kiállításon.


Drégely művei monumentálisak. Akkor is azok, ha az alig 10 x 10 cm-es mini képeket vizsgáljuk: bizony, a reprodukción alig mondaná meg valaki, melyik kép milyen méretben készült! Itt utalok az Arcok, a Részletek az Ószövetségből és a Dalok a szerelemről sorozat darabjaira.
A figyelmes szemlélő gyakorinak, csaknem állandónak is mondható "szereplőkre" figyelhet fel képein: a szem, az angyal vagy repülő alak, az óra vagy az idő, a múlandóság tárgyi ábrázolása, tűk (felnagyított rovartűk, a kiszolgáltatottság jelzése?) és az égitestek, nap és a hold is gyakran fordul elő alkotásain


A többségében farost lemezre készült olajban festett alkotások együttese mindenképpen egy megtekintésre, végiggondolásra érdemes képi világ olyan tagjai, melyek egy jelentős művész időkorlátozott életében készültek, s az utókornak érdemes lesz megőrzésükre, gondozásukra, restaurálásukra időt fordítania.

Márkus Péter fából és fémből készült szobrai, térkompozíciói, melyek a pince kiállítóhelyiségében kaptak helyet, érdekes kettős jellegükkel fogják meg a tárlat látogatóját. Mindamellett, hogy Somogyi József mester tanítványának munkái széles asszociációra adnak lehetőséget, durva megmunkálásukkal, a fantáziát megmozgató kinyúlásaikkal, az egész termet valamiképpen behálózó, a nézőt szabadon nem engedő erőszakosságukkal jellemezhetők ezek az alkotások. Talán a belépőt fogadó "Ellen..." címmel kezdődő szobrai nyitnak utat a szemlélőnek, hogy az igazi szándékba beletekintsen.


A hasonlóra formált, sőt színezett formák, melyek távoról annyira egységesnek hatnak, közelről egészen másról tanúskodnak: erőszakosan és látható erőszakkal összepárosított darabok ezek, melyek magukban is "tiltakoznak" az egységesség látszata ellen. És itt a fantázia már szabad szárnyakat kap, és ki-ki a saját kútfejéből vonatkoztathatja más és másra a látottakat, fogalmazhat meg bölcsességeket a szétszakadásra született szobrok láttán, melyeket durva, nem titkolt csavarok tartanak csak össze.


Újabb tág gondolatiságra ad lehetőséget a tisztán farészekhez tagolt vasdarabok látványa, mely együttesen igazán a zenei elemek, a ritmus, a határozott időbeli periódussal rendelkező történések megformálására született, s ezt az alkotó több darabon ki is próbálja.


Külön lehetőség a nézők számára, hogy az aránylag kis térbe tömörített szép anyag különböző nézeteiben a téralkotás egészen különös formáit nyújtja a kompozíciók "összeolvadása", közös hatása révén.
Folytatjuk "Négy alkalom a nyárra II." cím alatt
- DI -



2003. jĂşnius 14., szombat 22:30


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület