Egy tanuló balesetezett, azért nincs itt, őt majd a kórházból hozzák, egy pedig felvételizik
Különleges vizsga tizenkilenc év körülieknek
Június 17-18-án zajlott a szombathelyi Művészeti Szakközépiskola és Gimnázium ötödéves tanulóinak szakvizsgáztatása. A helyszín a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ volt, ahol a tanulók mestermunkáit is kiállították, s a nagyközönség is megtekinthette az alkotásokat június 11-étől. ( http://www.cyberpress.hu/article.php?id=7349 )
A vizsgázók a következő szakokat képviselték: bútorműves, grafikus, szobrász, ötvös, textilműves. Az érettségi elnökök és az érettségiztető tanárok alaposan megvizsgálták a kiállított munkákat (plakátterv, könyvterv, textília gyermekszobába stb.) - nemcsak a nagyközönségnek bemutatottakat, hanem a mappákat is az egész ötödik osztály tanulmányrajzaival -, eldöntötték a gyakorlati érdemjegyeket, s azok jegyzőkönyvbe kerültek, majd bevonultak a tanulók, akikkel a vizsgáztatók ismertették a nap menetét, ezt követően a bizottság ismét visszament a külön terembe, elfoglalta helyét az asztalnál, és beszólíttatott az első három tanuló.
Művészettörténet elméleti A-tételt húztak, valamint egy műelemzés B-t, ami nem volt más, mint egy mű képe. Bediktálták a tételek számát, helyet foglaltak, s a húsz perces felkészülési idő kezdetét vette. Három leány izzadt az ünneplőben, s igyekezett minél jobban összeszedni gondolatait. Az első vizsgázó az impresszionisták A-tételt húzta. Igen jól felkészült diák, folyékonyan, nem motyogva, meggyőző biztonsággal beszélt a legfontosabbakról, Van Gogh-ról, Gauguinről és Cezanne-ról. Kérdezett az iskola művészettörténet tanára, kérdezett a két vendég-vizsgáztató, de megnyugodhattak: a leány tudása biztos, mindenre tudta a választ, pedig a kérdések igazán zavarba ejtőek voltak. A következő két vizsgázó viszont már el-elbizonytalanodott időnként a váratlan "érdeklődéstől". "Életének mely szakaszában festette ezt a művész?" "Minek nevezzük azt a művészi hozzáállást, ha a színeknek konkrét jelentéstartalma van?" "Az egyiptomi szobrászatban hogyan fejeződik ki a hierarchia?" "Viasszal keverik a pigmentet - mi az a technika?" "Milyen nemzetiségű volt a művész?" "Melyik országban van a település, Willendorf, ahol a 'Willendorfi Vénusz'-t megtalálták?" És szóba került a Vatikán, Leonardo, az őskori barlangfestmények, de Szókratész, Arisztotelész és Platón is.... A művészettörténet A, B tétel elmondása után a három grafika-szakvizsgázó tanuló húzott még három-három tételt grafikából, ahol is Gutenberg, az offset-nyomás, a nyomtatók, a monitorok felbontóképessége, a papírok méretezése, fajtái, súlya, a könyv szerkezete és még számos más szakkérdés szóba került, mert a vizsgáztatók meg akartak győződni a vizsgázó tudásáról - és ilyen alapos megmérettetés alapján meg is győződhettek! Ha pedig azt hiszik, Kedves Olvasóim, hogy most már akkor rendben is vagyunk, megtörtént a szakvizsgázás, nagyon tévednek. Gazdasági és jogi ismeretek tétel következett ugyanis ezután. Vállalkozási formák, munkaszerződés, szerzői jog stb. dolgában is jártasaknak kellett lenniük az ötödéveseknek a sikeres szakvizsga érdekében. Megdöbbentően sokoldalú, alapos számonkérés után mondhatta a vizsgázó: letettem a szakvizsgámat!
Az érdemjegyekért mindenki megdolgozott: tanárok-diákok öt éven keresztül, majd itt, a megmérettetés nagy napjain. Öt éves periódus zárult le ezzel a vizsgázók életében - olyan öt év, melynek kitűnő alapozó munkájára magabiztosan támaszkodhatnak: akár máris elhelyezkedve, akár felsőfokú tanulmányokra indulva!
A kép forrása: http://my.tele2.ee/uno/Kunstiajalugu/images/
Sebők Lili
2003. jĂşnius 18., szerda 23:41
|