CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 8., szerda, Mihály napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  


Egy tanuló balesetezett, azért nincs itt, őt majd a kórházból hozzák, egy pedig felvételizik


Különleges vizsga tizenkilenc év körülieknek


Június 17-18-án zajlott a szombathelyi Művészeti Szakközépiskola és Gimnázium ötödéves tanulóinak szakvizsgáztatása. A helyszín a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ volt, ahol a tanulók mestermunkáit is kiállították, s a nagyközönség is megtekinthette az alkotásokat június 11-étől. ( http://www.cyberpress.hu/article.php?id=7349 )

A vizsgázók a következő szakokat képviselték: bútorműves, grafikus, szobrász, ötvös, textilműves. Az érettségi elnökök és az érettségiztető tanárok alaposan megvizsgálták a kiállított munkákat (plakátterv, könyvterv, textília gyermekszobába stb.) - nemcsak a nagyközönségnek bemutatottakat, hanem a mappákat is az egész ötödik osztály tanulmányrajzaival -, eldöntötték a gyakorlati érdemjegyeket, s azok jegyzőkönyvbe kerültek, majd bevonultak a tanulók, akikkel a vizsgáztatók ismertették a nap menetét, ezt követően a bizottság ismét visszament a külön terembe, elfoglalta helyét az asztalnál, és beszólíttatott az első három tanuló.

Művészettörténet elméleti A-tételt húztak, valamint egy műelemzés B-t, ami nem volt más, mint egy mű képe. Bediktálták a tételek számát, helyet foglaltak, s a húsz perces felkészülési idő kezdetét vette. Három leány izzadt az ünneplőben, s igyekezett minél jobban összeszedni gondolatait. Az első vizsgázó az impresszionisták A-tételt húzta. Igen jól felkészült diák, folyékonyan, nem motyogva, meggyőző biztonsággal beszélt a legfontosabbakról, Van Gogh-ról, Gauguinről és Cezanne-ról. Kérdezett az iskola művészettörténet tanára, kérdezett a két vendég-vizsgáztató, de megnyugodhattak: a leány tudása biztos, mindenre tudta a választ, pedig a kérdések igazán zavarba ejtőek voltak. A következő két vizsgázó viszont már el-elbizonytalanodott időnként a váratlan "érdeklődéstől". "Életének mely szakaszában festette ezt a művész?" "Minek nevezzük azt a művészi hozzáállást, ha a színeknek konkrét jelentéstartalma van?" "Az egyiptomi szobrászatban hogyan fejeződik ki a hierarchia?" "Viasszal keverik a pigmentet - mi az a technika?" "Milyen nemzetiségű volt a művész?" "Melyik országban van a település, Willendorf, ahol a 'Willendorfi Vénusz'-t megtalálták?" És szóba került a Vatikán, Leonardo, az őskori barlangfestmények, de Szókratész, Arisztotelész és Platón is.... A művészettörténet A, B tétel elmondása után a három grafika-szakvizsgázó tanuló húzott még három-három tételt grafikából, ahol is Gutenberg, az offset-nyomás, a nyomtatók, a monitorok felbontóképessége, a papírok méretezése, fajtái, súlya, a könyv szerkezete és még számos más szakkérdés szóba került, mert a vizsgáztatók meg akartak győződni a vizsgázó tudásáról - és ilyen alapos megmérettetés alapján meg is győződhettek! Ha pedig azt hiszik, Kedves Olvasóim, hogy most már akkor rendben is vagyunk, megtörtént a szakvizsgázás, nagyon tévednek. Gazdasági és jogi ismeretek tétel következett ugyanis ezután. Vállalkozási formák, munkaszerződés, szerzői jog stb. dolgában is jártasaknak kellett lenniük az ötödéveseknek a sikeres szakvizsga érdekében. Megdöbbentően sokoldalú, alapos számonkérés után mondhatta a vizsgázó: letettem a szakvizsgámat!

Az érdemjegyekért mindenki megdolgozott: tanárok-diákok öt éven keresztül, majd itt, a megmérettetés nagy napjain. Öt éves periódus zárult le ezzel a vizsgázók életében - olyan öt év, melynek kitűnő alapozó munkájára magabiztosan támaszkodhatnak: akár máris elhelyezkedve, akár felsőfokú tanulmányokra indulva!



A kép forrása: http://my.tele2.ee/uno/Kunstiajalugu/images/

Sebők Lili



2003. jĂşnius 18., szerda 23:41


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület