CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 7., kedd, Gizella napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

"Párizs szeme" Bécsben látható

A fotó Lautrec-je az Albertinában

A kiállításon Brassai nevének "i" betűjén két pont található az egy pont helyett. A jel nem változtat a név viselőjének magyarságán, csupán - az Albertina perceken belül megküldött E-mail válaszából tudom - ú.n. trémáról, az idegen nyelvekben a magánhangzók elkülönítésére való felhívásról van szó. Az 1899-ben született (és 1984-ben meghalt) Halász Gyulát csak így, Brassaiként ismeri a világ, és sokszor csak "Párizs szeme"-ként aposztrofálja. Tény, hogy a brassói születésű fotográfus annyira hiteles, vagy legalábbis a franciák által is hitelesnek kikiáltott Párizs interpretáló, hogy a franciák Párizsát is sokan úgy és általa ismerik, ahogyan ő azt lefotografálta.


Pedig Budapesten és Berlinben folytatott tanulmányai szerint festőnek készült, s a fotográfiát mindig személytelennek és merevnek, hidegnek gondolta ahhoz, hogy azzal foglalkozzon. A döntő változást az 1933-as év hozta meg életében, amikor az ugyancsak magyar fotoművész, André Kertész ajánlotta, hogy tegyen egy kirándulást a fényképészet világába. A Párizst éjszaka ábrázoló képek készítése közben döbbent rá maga Halász is, hogy a fényképészet bizony nagyon is személyes, és megfelelően művelve igenis alkalmas érzelmek keltésére és reprodukálására. Ezen fotói jelentek meg első kötetében, a Paris de Nuit-ben (Az éjszakai Párizs). A fotók, melyeket természetesen a már évek óta a művészi baráti társasággal folytatott párizsi séták élményanyaga alapján készített, olyan emberek ismeretségét is magával hozta, mint Picasso, Giacometti, Sartre, Henry Miller és még sokan mások. A róluk készített portrék és a sok párizsi magazinban , immár Brassai művésznéven megjelenő fotó elérte Amerikát, és a harmincas évek közepére ott is ismertséget, elismertséget eredményezett.


A háborús évek nem kedveztek a művészi fotográfiának: az ez idő alatt fotográfusként nem szereplő Brassai a háború után az ez idő alatt keletkezett, sajátosan torzított rajzai jelentek meg először, majd lehetővé vált a fényképezéshez való visszatérése is, miközben szépirodalmi vénáját is megismerhették a művészetbarátok. A következő kötetét már Párizsi Kamera néven publikálta.
Az ötvenes években Brassai fényképezőgépével az utca művészetének megörökítését vette célba: a graffiti-ket, a házfalak firkáit fényképezte, s a megfelelő technikával készült nagy sorozatot "domborművesített" jelleggel közzé is tette. Ahogyan mondta, a gyerekek "rengeteg remeket skicceltek az idő keze alá."S mert az alapanyag a mészkő volt, "aztán az is segített nekik esővel, széllel."


Picasso-val kifejlődött barátsága, sok személyes beszélgetése, személyes közelségben a róla és műveiről készült fotók tették lehetővé az először 1964-ben kiadott könyv megjelentetését "Beszélgetések Picassóval" címen az Éditions Gallimard-nál. Nálunk Illyés Gyula hasonlóan élményszerű beszélgetés-bevezetésével, Réz Ádám fordításában 1968-ban, a Corvina Kiadónál jelent meg a kötet.
Igen, az életrajz szerint ő Brassai, ám hogy valójában ki is, arra igazán csak képei adják meg a választ, melyekből egy nagyszerű kollekció látható június 22-től a bécsi Albertinában.

A képek az életrajzi időpontok és kiadványok szerint csoportosítva láthatók a falon. Az egyetlen időbeli bukfenc csupán a graffitik megjelenése az előcsarnokban. Erre valószínű, hogy a fotók szemcseminőségével együtt javuló és növekvő nagyítások, az összeálló kompozíciók nagysága miatt volt szükség. Spártaian egyszerű bizonyos szempontból ez a tárlat. A megszokott módon követik egymást a falra helyezett életrajzi-képi ismertetők, majd az oda tartozó képek egyenrámában, sorban a falon. S akinek a név nem mond valamit, az csak a sorozat x-edik darabjánál kapja fel a fejét, s veszi észre, hogy itt valami fontosat látott. Az egyszerűség és természetesség azt a hamis, de naturális érzetet kelti a látogatóban: "ó, ezt én is meg tudnám csinálni", s szerencsés esetben talán előlről kezdi a nézegetést, és jobban belemélyed Brassai világába, mely természetesen elsősorban a huszadik század első felének Párizsa, az akkor létező technika szintjén, a fekete-fehér fotó "festészetével" megörökítve.


Brassai Párizsa a bordélyok, kocsmák, mulatók, az utcanők, stricik, munkanélküliek és bandák utcái és negyedei, melyeket nem minden irónia nélkül, de mély empátiával ábrázol. Kegyetlenül tudja kiválasztani a társasági élet pillanatait, amikor "lemegy a függöny és előbukkan a valóság". Együttérzéssel, de a dokumentarizmus látszólag száraz, tényszerű beszámolójaként készít képriportot egy "egyórás szálló" adequat történéseiről, megörökítva az utókor számára, hogy mi történt Párizsban azon az éjszakán, de a pillanatnyi és egyedi, miniportrék mögött mindig egy általános gondolat, a gondolatiság extrapolációja húzódik meg. Ő maga monja az említett könyv bevezetőjében: "A tárgyilagos beszámoló a legmeggyőzőbb bírálat."


A fotók természetesek, legalábbis akként hatnak. Azért, aki alaposabban belegondol, annak számára nyilván nem olyan "természetes" bizonyos világítási effektek, intim helyzetek megléte, s van olyan fotó is, ahol a mellékelt anyagok teszik nyilvánvalóvá - mielőtt még mindenkit elfogna a sárga irigység -, hogy itt nem egy egyszerű "lőttem és ez lett belőle" anyagról, hanem egy nagyon alaposan (sok évnyi gyalogos, személyes sétával) előkészített kollekcióról, sorozat-fotózások kiválasztott egyedi képeiről, adott esetben egy többszörösen szerkesztett, megvágott és természetesnek ható beavatkozásoktól sem mentes képegyüttesről van szó.

Egyszerűbb a látogató dolga, amikor már a filmen történt durvább és tudatos beavatkozások fényérzékeny papíron megjelenített eredményeit láthatja a falon, vagy a kiállított nagyon jó, de tudatosan torzított rajzokat szemléli, esetleg a vitrinekben a természetben fellelt anyagok adta lehetőségeket felismerő és tovább finomító Brassai kisplasztikákat tanulmányozza. Mindegyik remekmű, ha nem is a "Brassai stílusban", de a beismert nagy művész-ismerősök karikatúráiként is.
Gyönyörűek az aktfotók, s olyan értelemben naturálisak, hogy semmiféle smink vagy retus nem "szépíti" a hölgyeket, sőt Brassai arra is vállalkozik, hogy a fotózott aktokat "megcsonkítva", megvágva, vagy éppen kettőt összeillesztve alkossa újra az akt és a szépség, a természetesség fogalmát. Ezen fotók azok a "primőrök", azok az ábrázolási példaképek, melyeket láthatóan a fotóművészet progresszívnek és pozitívnek mondható mai irányzatai is elvként követnek - nem eredménytelenül.

Maradt a fekete-fehérnél, a kétszín festészetnél, mellyel annyi mindent ki tudott fejezni. Sok mindenre futotta, de apja életkorára, a vágyott száz évre nem. Így maradt meg még sok minden benne, talán a színes fotózás, talán sok irodalmi mű, szobrok, rajzok, plasztikák. Ami pedig megszületett, azt érdemes megnézni. Talán - nyelvi hasonlat szerint - "kályhának" mondanám, annak a bizonyos "null-kilométerkőnek", ahonnan érdemes mindig újra elindulni.
- DI -



2003. június 23., hétfő 17:01


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület