CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 24., szerda, György napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

"Az igazság a valóság fölött áll"

    "Az igazság a valóság fölött áll" - ez Eperjes Károly művészi ars poetica-ja is, amelyhez a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Líceumban tartott, Széchenyi személyét illető fejtegetéseiben szintén folyamatosan visszatért.

    A FIDESZ - Magyar Polgári Szövetség Kulturális Tagozata Győr-Moson-Sopron megyei szervezetének létrehozását előkészítő tanácskozás Sopronban tartott rendezvényének meghívottja volt Eperjes Károly, aki a politikai rendezvényt követően, a széles közönség számára nyitott előadáson idézte meg Széchenyit.

    "Minden magyarnak életében legalább egyszer, és minden, a környéken lakónak évente legalább egyszer illene Nagycenkre elzarándokolnia" - mondta Eperjes Károly, aki maga Széchenyi birtokon – Hegykőn – született, a soproni Széchenyi Gimnáziumba járt, de mindaddig, amíg a Hídember szerepét meg nem kapta, ugyan példaképe volt a Legnagyobb Magyar, de igazából nem tudta, hogy Széchenyi mitől igazán hatalmas személyiség. A Hídember forgatókönyvének elolvasását követően még két és fél évig a nagycenki múzeumban, a Magyar Tudományos Akadémia levéltárában, és más eldugott helyeken található levéltárakban minden fellehető korabeli dokumentumot felkutatva jutott el a Széchenyi személyével kapcsolatos következtetéseire a színművész, amelyek a fellelt lelki-szellemi kapaszkodók mellett a történészek, művészek által megrajzolt Széchenyi-képtől időnként nagyon is különböznek.

    A Széchenyi életéről szóló legmélyebb írásokat a magyar közönség alig ismeri - véli Eperjes Károly, amelyek közé tartozik az általa a magyar pedagógia csúcsának tartott: gróf Széchényi Ferencnek gróf. Széchényi Istvánhoz írott levele, amelyet elolvasva változott meg Széchenyi István élete, és amelyet élete végéig magánál hordott.

    Azzal együtt, hogy a Legnagyobb Magyar címet viselő történelmi személyiség nem lehetett sem bolond, és öngyilkos sem, korabeli dokumentumokra hivatkozva messzebbmenő következtetéseket is levont Eperjes. Széchenyi István lelki és szellemi fejlődését követve, a gróf naplója és személyes iratainak segítségével is végigkísérve állítja, hogy a mai napig fellelhető bizonyítékai vannak annak, hogy Széchenyi Istvánt meggyilkolták, sőt azt is kijelentette, hogy a magyar történészeknek és jogi szakembereknek kötelessége lenne kivizsgáltatni, továbbá a nép elé tárni a bizonyítékokat és az igazságot.

    Kutakodásai alatt egy általa kéziratban felfedezett – azóta már kiadott – Széchenyi-monográfiáról is szólt a színművész. Dr. Kacziány Géza Széchenyi meggyilkoltatása című művéről van szó, amely többek között azokat az érveket is felvonultatja a Széchenyi-gyilkosság mellett, amelyekről Eperjes is szólt. Például, hogy a római katolikus egyház az öngyilkost egyházi temetésben nem részesített volna, vagy azt hogy, a haláleset közvetlen tudói alig pár hónap alatt mind meghaltak, vagy eltűntek, kivéve "az öngyilkosság himnuszát" megíró Falk Miksát és Kecskeméthy Aurélt.

    Eperjes a kérdésről a Széchenyi-leszármazottakkal is beszélt…

    Minden jel szerint Széchenyi a Legnagyobb Magyarnak Szent István királyt tartotta – Eperjes szerint erről szól a nagycenki sírfelirat – , és a neki Kossuth által "adományozott" cím ellen Széchenyi, maga is tiltakozott.

    A színművész azt is részletezte, ahogyan Kossuth Lajos "üzent": fegyverkezni, szakadni akart; Széchenyi pedig "tett és épített", hogy a peremnépek ne leszakadni akarjanak, hanem csatlakozni, a magyar régiót pedig ezáltal erős központtá tenni.

    Eperjes logikai rendbe állított párhuzamot vont a forradalom két történelmi személyisége, egymástól különböző "nemzetmentő" tette között, szemléletesen érzékeltetve azt, ahogyan a reformer útja szakrális abban, ahogyan Istentől valónak tartja küldetését, közösséget formál, közösségbe vágyik, Isten a törvényei szerint próbál élni, reméli, hogy majd megigazultként Teremtőjéhez tér vissza. A forradalmár útja profán. A forradalmár önmagából indul ki, öntörvényű ideológia vezérli, amelynek alapján tömeget gyúr, sztárrá válik, majd visszadől saját magába.

    Eperjes hosszan taglalta Széchenyinek a Bach-rendszer megdöntésében játszott szerepét, a Döblingben történteket, a "Blikk" (Ein Blick") és a többi általa – "tébolyultkén" – írt iratot.

    Eperjes Károly, az istenhittel élő színész, ezért is keresi mindig az igazat és nem a valót, ezért is tartja fontosnak az élet szakrális voltára felhívni a figyelmet, valamint mindarra, amire a magyar nemzetnek figyelnie kellene.

    A Houstonban Arany Remi-díjat nyert Hídember azzal, hogy nézőit rádöbbenti arra, hogy valójában ki is volt Széchenyi a nemzettudat megerősödéséhez vezet - véli Eperjes, a filmbéli Széchenyi alakítója, aki, amikor egy ismert történész a sajtón keresztül a "kaptafához" küldte volna vissza, – többek között – azt mondta nem lehet baj, hogy egy magyar színész történelmi szerep kapcsán, történelemfilozófiával is foglalkozik, mert szerinte, ez kötelező. Jobb történelemfilozófiával is foglalkozni egy szerep kapcsán, annál, mint amikor a színészt csak "beterelik" a színpadra.

- Én az igaz világra szeretném a figyelmet ráirányítani - mondta Eperjes, aki úgy véli, hogy a művész igaz világa és a "szaki" való-világa között óriási különbség van: "a szaki", magas szintű tudással rendelkező profán, a művész pedig az Istennel szövetséget kötötten, a természetfeletti és a természetes lét harmóniájában igyekszik a hétköznapjait, szakrálisan is megélni. Mindezekkel összhangban, a történelemnek is két nagy szemléleti formája van, az igaz, és a valós történelem; az igaz történelem csak az üdvtörténet fényében értelmezhető - mondta a színművész, aki az est folyamán magyarságról, nemzetről, a haza jövőjéről való gondolataiban is a szakralitás érvényesülését, a hit fontosságát hangsúlyozta.
T.É.



2003. június 26., csütörtök 20:27


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület