"Az igazság a valóság fölött áll"
"Az igazság a valóság fölött áll" - ez Eperjes Károly
művészi ars poetica-ja is, amelyhez a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus
Líceumban tartott, Széchenyi személyét illető fejtegetéseiben szintén folyamatosan
visszatért.
A FIDESZ - Magyar Polgári Szövetség Kulturális Tagozata
Győr-Moson-Sopron megyei szervezetének létrehozását előkészítő tanácskozás
Sopronban tartott rendezvényének meghívottja volt Eperjes Károly, aki a
politikai rendezvényt követően, a széles közönség számára nyitott előadáson
idézte meg Széchenyit.
"Minden magyarnak életében legalább egyszer, és minden, a környéken lakónak évente legalább egyszer illene Nagycenkre elzarándokolnia" - mondta Eperjes Károly, aki maga Széchenyi birtokon – Hegykőn
– született, a soproni Széchenyi Gimnáziumba járt, de mindaddig, amíg a Hídember
szerepét meg nem kapta, ugyan példaképe volt a Legnagyobb Magyar, de igazából
nem tudta, hogy Széchenyi mitől igazán hatalmas személyiség. A Hídember
forgatókönyvének elolvasását követően még két és fél évig a nagycenki múzeumban,
a Magyar Tudományos Akadémia levéltárában, és más eldugott helyeken található
levéltárakban minden fellehető korabeli dokumentumot felkutatva jutott
el a Széchenyi személyével kapcsolatos következtetéseire a színművész,
amelyek a fellelt lelki-szellemi kapaszkodók mellett a történészek, művészek
által megrajzolt Széchenyi-képtől időnként nagyon is különböznek.
A Széchenyi életéről szóló legmélyebb írásokat a
magyar közönség alig ismeri - véli Eperjes Károly, amelyek közé tartozik
az általa a magyar pedagógia csúcsának tartott: gróf Széchényi Ferencnek
gróf. Széchényi Istvánhoz írott levele, amelyet elolvasva változott meg
Széchenyi István élete, és amelyet élete végéig magánál hordott.
Azzal együtt, hogy a Legnagyobb Magyar címet viselő
történelmi személyiség nem lehetett sem bolond, és öngyilkos sem, korabeli dokumentumokra
hivatkozva messzebbmenő következtetéseket is levont Eperjes. Széchenyi
István lelki és szellemi fejlődését követve, a gróf naplója és személyes
iratainak segítségével is végigkísérve állítja, hogy a mai napig fellelhető
bizonyítékai vannak annak, hogy Széchenyi Istvánt meggyilkolták, sőt azt
is kijelentette, hogy a magyar történészeknek és jogi szakembereknek kötelessége
lenne kivizsgáltatni, továbbá a nép elé tárni a bizonyítékokat és az igazságot.
Kutakodásai alatt egy általa kéziratban felfedezett
– azóta már kiadott – Széchenyi-monográfiáról is szólt a színművész. Dr.
Kacziány Géza Széchenyi meggyilkoltatása című művéről van szó, amely többek
között azokat az érveket is felvonultatja a Széchenyi-gyilkosság mellett,
amelyekről Eperjes is szólt. Például, hogy a római katolikus egyház az
öngyilkost egyházi temetésben nem részesített volna, vagy azt hogy, a haláleset
közvetlen tudói alig pár hónap alatt mind meghaltak, vagy eltűntek, kivéve
"az öngyilkosság himnuszát" megíró Falk Miksát és Kecskeméthy Aurélt.
Eperjes a kérdésről a Széchenyi-leszármazottakkal
is beszélt…
Minden jel szerint Széchenyi a Legnagyobb Magyarnak
Szent István királyt tartotta – Eperjes szerint erről szól a nagycenki
sírfelirat – , és a neki Kossuth által "adományozott" cím ellen Széchenyi,
maga is tiltakozott.
A színművész azt is részletezte, ahogyan Kossuth
Lajos "üzent": fegyverkezni, szakadni akart; Széchenyi pedig "tett és épített",
hogy a peremnépek ne leszakadni akarjanak, hanem csatlakozni, a magyar
régiót pedig ezáltal erős központtá tenni.
Eperjes logikai rendbe állított párhuzamot vont
a forradalom két történelmi személyisége, egymástól különböző "nemzetmentő"
tette között, szemléletesen érzékeltetve azt, ahogyan a reformer útja szakrális
abban, ahogyan Istentől valónak tartja küldetését, közösséget formál, közösségbe vágyik, Isten a törvényei szerint
próbál élni, reméli, hogy majd megigazultként Teremtőjéhez tér vissza. A forradalmár útja profán. A forradalmár önmagából indul ki, öntörvényű ideológia vezérli,
amelynek alapján tömeget gyúr, sztárrá válik, majd visszadől saját magába.
Eperjes hosszan taglalta Széchenyinek a Bach-rendszer
megdöntésében játszott szerepét, a Döblingben történteket, a "Blikk" (Ein
Blick") és a többi általa – "tébolyultkén" – írt iratot.
Eperjes Károly, az istenhittel élő színész, ezért
is keresi mindig az igazat és nem a valót, ezért is tartja fontosnak az
élet szakrális voltára felhívni a figyelmet, valamint mindarra, amire a
magyar nemzetnek figyelnie kellene.
A Houstonban Arany Remi-díjat nyert Hídember azzal,
hogy nézőit rádöbbenti arra, hogy valójában ki is volt Széchenyi a nemzettudat
megerősödéséhez vezet - véli Eperjes, a filmbéli Széchenyi alakítója, aki,
amikor egy ismert történész a sajtón keresztül a "kaptafához" küldte volna
vissza, – többek között – azt mondta nem lehet baj, hogy egy magyar színész
történelmi szerep kapcsán, történelemfilozófiával is foglalkozik, mert
szerinte, ez kötelező. Jobb történelemfilozófiával is foglalkozni egy szerep
kapcsán, annál, mint amikor a színészt csak "beterelik" a színpadra.
- Én az igaz világra szeretném a figyelmet ráirányítani - mondta Eperjes,
aki úgy véli, hogy a művész igaz világa és a "szaki" való-világa között
óriási különbség van: "a szaki", magas szintű tudással rendelkező profán,
a művész pedig az Istennel szövetséget kötötten, a természetfeletti és
a természetes lét harmóniájában igyekszik a hétköznapjait, szakrálisan
is megélni. Mindezekkel összhangban, a történelemnek is két nagy szemléleti
formája van, az igaz, és a valós történelem; az igaz történelem csak az
üdvtörténet fényében értelmezhető - mondta a színművész, aki az est folyamán
magyarságról, nemzetről, a haza jövőjéről való gondolataiban is a szakralitás
érvényesülését, a hit fontosságát hangsúlyozta.
T.É.
2003. június 26., csütörtök 20:27
|