CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  


Előreláthatólag tíz percet késik...


Sínszemléző melegfrontban


Bágyasztó hőségben igyekeztem be a megtalált bejáraton a szombathelyi vasútállomásra. Épp mondta be a "hangos", hogy a vonat, amelynek jöttére kisiettem, tíz percet késik. Nem vagyok bosszús. Legalább kifújom egy kicsit magam.

Hogy miért mondtam: megtalált bejáraton? Nem tudom talán, hol nyílik az ajtó a szép műemléképületen? De igen, tudom. Csakhogy az Éhen Gyula tér és egyben Szombathely egyik ékessége, a Vasútállomás az utóbbi hónapokban folyamatos átalakuláson megy át, és mindig másutt lehet átkelni az épületen be, a sínekhez. Nagy felújítást végeznek a házon úgy, hogy közben a forgalom megy szépen tovább. Például egy helyiség már teljes pompájában meg is nyílt, ám a nagycsarnok még felállványozva, ideiglenes tető a peron fölött; kiürített helyiségek ablakain tekinthet be a kíváncsi itt is, ott is az épületben. Ha kész lesz - csodájára járhat a világ bármely tájáról idelátogató utazó, de természetesen a város lakossága is! Nagyon szép lesz!

Jelen esetben még igencsak tépett szegény, amolyan "rút kiskacsa", amelyből aztán a csodálatos hattyú fog kifejlődni. Nyár eleji idő, délhez közelítő időpont... lassított felvétel minden és mindenki. A galambok bágyadtan ereszkednek le szokott helyeikre (melléktermékeiktől sűrű háló védi a várakozó utasokat a peronokon), verébkék kuka csendben pattognak, nincs erejük csipogni - akár a takarítóasszonyok csapatának, mely kis csapat meglehetős csendben cipeli a létrát, a vödröket, törölgetőrongyokat, hogy megszállják a nemrég beérkezett szerelvény kocsijait.

Valószínűleg feladatkörük szerint különböző színű munkaruhákat viselő férfi dolgozók igyekeznek helyükre. Egy vonat kihúz, rajta kapaszkodó, védősapkás vasutas zászlóval integet. A néhány kocsi eltűnik a látókörből - majd alig egy-két perc múlva egy másik sínre rátolatva beáll a helyére, azon vágányra, ami neki előíratott. Hangosbemondó figyelmeztet, hogy az iksz vágány mellett tolatást végeznek, a vágány mellett tessék vigyázni. A lézengő, bágyadt utasjelöltek, illetve valakire várók lassan, "megfontoltan" fordítják fejüket a jelzett vágány felé, hogy megtekintsék a tolatást végzőket...

Az aluljáró lépcsőjén egyre többen bukkannak fel, hogy egy induló vonathoz cipeljék útiholmijaikat és saját fáradt tagjaikat. Most gyerekcsoport masírozik fel, kettesével közelítik meg és "foglalják el" - igaz, ők sem rohammal, csak gyenge menetlépésben -, még csak nem is zajongva, hanem valami hangfogóval "előadott" csevej kíséretében a Sátoraljaújhelyig menő vonat nekik fenntartott helyeit. Miközben kettesével-hármasával ismét érkeznek emberek, valakik italt vesznek, mások a menetrendet fürkészik - a munka csak megy a rendje szerint. A felújításon dolgozók mászkálnak az állványokon, malteros kanállal edzik karizmaikat, stukkókat festenek ecsettel, a MÁV-dolgozók pedig ezalatt újabb szerelvényen végzik el az ilyen-olyan ellenőrzéseket. Kalapáccsal pontos helyet megütve végigmenni a vonat mentén. Összekapcsolni. Szelepet szusszantani. Végigjárva kocsiról kocsira, behajolva a megadott helyeken a szerelvény alá, be is lépni le, a sín mellé, gondosan megnézni, ellenőrizni valamit... A komótosan lépkedő, szemmel láthatólag hőségtől-elkínzott dolgozók integetnek egymásnak kézzel, zászlócskával, tárcsával, néha kiáltanak is - egyikük-másikuk jobban bírja a hőséget, igyekszik vidámságot lopni a munkába... és teszik a dolgukat rendben, pontosan. Ide-oda néz a bágyadt várakozó, és KEZDI érzékelni, mit is jelent a vasút. Sok-sok egyén rendkívül szerteágazóan összehangolt, jól szervezett munkáját jelenti - hőségben, zivatarban, hidegen kopogó tartós őszi esőben, sokmínuszos fagyban. És ez akkor is így van, ha valakik kilopják a kábeleket, és szörnyű baleset történik, ha valakik öngyilkosságot akképpen döntenek elkövetni, hogy vonattal szeletik darabokra magukat, és a vasút egyáltalán nem tehet azon következményekről, melyek a negatív alakok "jóvoltából" történnek váratlanul, derült égből villámcsapásként - a vasút akkor is aprólékosan szervezett gépezet, hatalmas mechanizmus a távolságok lassabb-gyorsabb behabzsolására utasnak, árunak.

Aminek érkeztére kijöttem, a tíz percet késő lokomotív behúzza terhét. Az élet megélénkül, a peron, a lépcsők benépesednek - majd az elnyűtt vagy boldog, fáradt, vagy lelkes utazók és őket fogadók elhagyják a helyszínt, és újból jönnek a takarítóasszonyok; a lépcsőn állva, oldalt kilógva kapaszkodó, zászlóval integető, védősapkás munkás a szerelvény irányításához; szól a hangosbemondó; az automata kijelzőket átváltják az újabb adatokra... galambok totyogása, verebek ugrándozása, gyülekező felhők, nyomott levegő, szaga a gőzölgő aszfaltnak és a friss malternak... Egy a munkás hétköznapok közül az újjáépülő, megszépülő szombathelyi vasútállomáson - nyár eleji, tanszüneti munkanapon...



A kép forrása: http://www.mav.hu/

Sebők Lili



2003. június 30., hétfő 15:08


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület