CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 2., csütörtök, Zsigmond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Hogyan is sétálnak a kutyások

Mk 7.1-8 Egy alkalommal köré gyűltek a farizeusok néhány Jeruzsálemből való írástudóval együtt. Látták, hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan, vagyis mosatlan kézzel eszi a kenyeret. A farizeusok és általában a zsidók ugyanis nem esznek addig, amíg meg nem mossák a kezüket könyökig, így tartják magukat a vének hagyományaihoz. És ha piacról jönnek, addig nem esznek, míg meg nem mosakszanak. S még sok más hagyományhoz is ragaszkodnak: így például a poharak, korsók, rézedények leöblítéséhez. A farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: „Miért nem követik tanítványaid az ősök hagyományait, miért eszik tisztátalan kézzel a kenyeret?” Ezt a választ adta nekik: „Találóan jövendöl rólatok, képmutatók, Izajás, amikor így ír: Ez a nép ajkával tisztel, ám a szíve távol van tőlem. De hiábavalóan tisztelnek, mert tanaik, amelyeket hirdetnek, csak emberi parancsok. Az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz, a korsók és poharak megmosásához és sok ehhez hasonlóhoz ragaszkodtok.”

Már a múlt vasárnapi részlet is valamiképpen arról szólt, hogy milyen az ember látszólagos és valódi kapcsolata Istennel. Amellett, hogy számos konkrét szituációt említ Jézus, a mai vasárnap evangéliuma is egészében arról szól, milyennek kellene lenni, és milyen is ez a kapcsolat. Jézus is példákat említ, hasonlatokat használ, mert igazából földi követendő példa értékűvé (ideálissá) kellene válnia ennek a kapcsolódásnak, ugyanakkor meg kellene határoznia minden evilági kötődésünket is.
Egy kicsit összeszedve a bátorságot, most hasonlóképpen, látszólag másról beszélve szeretném elmondani a gondolatom. Úgy tűnhet: nagyon messziről veszem a példákat, de talán felfedezhető az analógia is ... Ne másra gondoljunk elsősorban!
A kutyások minden bizonnyal különálló kasztjának egyik rítusa a több-kevesebb rendszerességgel megtartott kutyasétáltatás. Mindamellett, hogy ez a program sem mentes a kivagyiság esetleges megnyilvánulásaitól, most inkább arról írnék, hogy a kutyus-gazda kapcsolat hogyan is nyilvánul meg a sétáltatás eszköztárában és körülményeiben. Típusokat sorolok fel a teljesség igénye nélkül, melyek mindegyike saját tartalommal bír.


  • A szoros póráz két ellenfelet köt össze: a gazda birkózik a kutyussal, az húzza-taszigálja őt, mindkét fél liheg. Mindig éppen az erősebb célja felé, ezért kiszámíthatatlan út- és nyomvonalon haladnak. Ha véletlenül leoldódik a szíj, két eset lehetséges: vagy nekiiramodik a kutya a rég vágyott cél irányában, visszatarthatatlanul, vagy éppen tanácstalanul és gyámoltalanul megáll, mert az erős ellentartás nélkül immár nincs értelme az egésznek.

  • Meg- és betört kutya sétál szigorúan a gazda lábánál: látszatra szépen, "elvágólag" haladnak. Probléma csak akkor adódik, ha a kutya éppen nincs egzecírozva. Mindenkit a jó sorsa mentsen meg egy ilyen kutyával való "szabad" találkozástól. Nem lehet tudni, hogy a kötelezően kiépített feltételes reflexen kívül hogyan fog viselkedni a betört fél.

  • Gazda és kutya szabadon, egymástól függetlenül sétál: bóklásznak egymástól függetlenül. Szertelenül, látszólag a lagnagyobb szabadságélvezetben zajlik a szertartás, melyet rendszeresen erős hangok szakítanak meg. Ha a gazda időnként nem áll a sarkára, Bodri valahol egészen máshol köt ki, nem is beszélve a be nem kalkulálható eseményekről, úgy mint az úttestre való kiszaladás, más állattal való találkozás és a civilizáció ezer más veszélye. Csak látszólagos a szabadság, mert erősebb a láthatatlan kötél, melyet minden alkalommal meg kell erősíteni, minden szíjnál, pányvánál "vaskosabban".

  • Utoljára hagytam egy virtuális analógiát, mely talán a legbonyolultabb az összes többi közül. Ez igényli a legösszetettebb magatartási formát mindkét fél részéről. Itt a kutyus ugyancsak szabadon bóklászik, de a gazda útvonalán. Időről időre szükségét érzi, hogy a testi közelséggel is (orr-érintés, a kéz alá símulás) együtt haladjanak, miközben vidáman ugrál. Ha más kutya közeleg vagy veszélyes helyen kell átmenni, esetleg a gazda messzebb, előbbre látó, a kutya (magától, vagy egy minimális jelzésre) megáll, rákerül a póráz, majd a veszélyes szituáció elmúltával ismét nyílik a karabiner: szabad az út.

Nem marad más hátra, tessék ezeket a példákat átfordítani, és a Mennyei Gazdával való kapcsolatra értelmezni. El kellene dönteni felnőtt fejjel, vajon a Gazda helyében melyik a legörömtelibb a formák közül? Mert a sétákat folytatni kell, de egyik félnek sem mindegy, hogy hogyan!
- DI -



2003. augusztus 30., szombat 10:03


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület