Szenna Csipkerózsika-álma - Tovább kellene építeni a huszonöt
éve megnyitott skanzent
Népszabadság • Szerző: N. Kósa Judit
Zóka Peti Lídia háza, 1848-ban épült, a népi műemlékek in situ megőrzésének
példája
Igazi, falusi sellőcske látható a szennai templom egyik mennyezeti
kazettáján. Ha sellőre mondani lehetne ilyet, úgy is fogalmazhatnánk, hogy
tenyeres-talpas. Nem messze tőle meg bumfordi templomtornyot mutat a kétszáz
évesnél is idősebb festés. Körülöttük indák és virágok, kacskaringós betűkkel
megírt, a jövőnek szóló üzenetek. Belőlük tudható, kiknek a keze munkáját
dicséri a dúsan díszített ácsolat. Nagyváti János asztalos és Bótor István
kovács emléke is megőrződött így. Z. Soós Istvánt viszont nem említik a
feliratok, pedig ő volt az, aki 1949-ben kipótolta a kazettákat. Habár
a kaposvári festő távoli, erdélyi mintákat használt, munkája az elmúlt
fél évszázad alatt szépen összesimult a református templom eredeti részleteivel.
Ezt a templomot és a körülötte elterülő kaszálót szemelték ki az egykori
múzeumalapítók, amikor helyszínt kerestek a somogyi szabadtéri néprajzi
gyűjtemény számára. Magyarországon a hatvanas évek végén született meg
a skanzenhálózat gondolata: a szakemberek felismerték, hogy cselekedniük
kell, ha meg akarják menteni a XIX. század második felének még fennmaradt,
de a rohamosan fejlődő falvakban eltűnésre ítélt építményeit. Az elképzelés
szerint a „központi skanzen”, a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum
az egész országról festett volna képet, míg az öt további múzeumfalu –
Nyíregyháza-Sóstón, Ópusztaszeren, Szombathelyen, Zalaegerszegen és Szennán
– egy-egy tájegység jellegzetes épületeit mutatta volna be. A somogyi térséget
illetően ideális helyszínnek kínálkozott Szenna, hiszen közel volt Kaposvárhoz,
a református templom pedig egyedülállóan hiteles kiindulópontot adhatott
a mesterséges település felépítéséhez.
Ez a különleges hangulat mindmáig érezhető a múzeumfaluban. A templom
él, a kifüggesztett közérdekű feliratokból és a frissen vágott virágok
illatából érezni az emberek jelenlétét. A hajdani paplak is élettel teli,
elvégre benne működik a jegypénztár és a múzeumi bolt, előtte meg a skanzen
bentlakó kismacskáit dajkálhatja, aki csak arra jár. Az áttelepített épületek
sora azonban már nem képes felidézni az élő, működő falut. Igaz, hogy ahol
előkert van, ott virág nyílik, és muskátli virít a tornácokon, a házak
mellett helyenként ólakat, gazdasági épületeket látni, van harangláb, pléhkrisztus,
és az öt porta fölött, a templomdombon borospincékbe botlik a látogató.
De valahogy minden olyan, mint Csipkerózsika kastélya a nagy álom kellős
közepén. Mintha egy adott pillanatban, valami rejtélyes okból az építők
letették volna a vakolókanalat, és azóta is ezt a befejezetlen múzeumot
kellene néznünk. Az ötödik, a somogyszobi porta tisztaszobájában például
máig nem készült el a szemes kályha, csak a hűlt helye látható vagy tizenöt
éve.
A rejtélyes ok persze nem más, mint a pénzhiány. 1978-tól tíz éven át
folyt itt a munka, aztán már csak a fejlesztési koncepció készült el, épület
egy darab se. (Pontosabban tavaly átadtak egy gépszínt, benne jó néhány,
immár muzeális monstrummal, de az ekék, boronák és cséplőgépek impozáns
gyűjteménye meglehetősen idegenül áll a XIX. század végi porták mögött.)
Így aztán a skanzen ma is azt a képet mutatja, amely már a nyolcvanas évek
végén is korrekcióra szorult volna.
Szennán ma egyetlen háztípus látható, és mindössze egyetlen társadalmi
réteg életmódja figyelhető meg. Mind az öt épület a belső-somogyi, úgynevezett
talpasházak közé tartozik: az alapja gerendákból rótt keret, tornácáról
egymás után lehet belépni a szobába, a konyhába és a kamrába. A füstöskonyha
mellett már füsttelen volt a szoba, amelyet rendszerint a konyhából táplált
szemes kályhával fűtöttek. A skanzenben álló házak lakói a XIX. század
utolsó harmadának református nagygazdái voltak. Tárgykultúrájuk változásának
pontos lenyomata az öt enteriőr. Mindezt egy, a skanzentől pár száz méternyire
megmaradt szegényparaszti porta ellenpontozza. A Zóka Peti Lídia házaként
ismert, 1848-ban épült füstöskonyhás lakóház nemcsak egy másik életformára,
hanem a népi műemlékek megóvásának alternatív módjára – az „in situ” megőrzésre
– is példa.
Winkler Ferenc, a Somogy megyei múzeumi szervezet vezetője szinte nem
győzi sorolni, mi minden hiányzik még a szennai skanzenből. Példának okáért
az egész huszadik század: a két világháború közötti időszak csakúgy, mint
az 1945 utáni évek, amikor a falvakba beköltöző korábbi uradalmi szolgálónépek
építkezései teljesen megváltoztatták a települések képét. Ugyanígy ideje
volna begyűjteni a hatvanas évek jellegzetes háztípusát, a kockaházat.
De nincsenek meg a Belső-Somogyon kívüli területek korai emlékei sem: sem
a falusiak, sem a kisvárosi polgárság lakáskultúrájának dokumentumai. Mielőbb
el kell tehát kezdeni az áttelepíthető házak „begyűjtését”, illetve a rekonstruálhatóknak
a dokumentáción alapuló újraépítését. Az igazgató úgy látja: a munkát a
lehető leghamarabb, akár még ebben az évben el kell kezdeni.
A helyzet azonban az, hogy bár a fejlesztési koncepció aktualizált változata
ma is rendelkezésre áll, egyelőre a tulajdonviszonyok rendezetlensége és
az elfogadott beruházási terv hiánya is hátráltatja a megvalósítást. Magyarán
a tizenöt évvel ezelőtti pénzhiány egy jottányit sem változott. Pedig,
ahogy Winkler Ferenc mondja, a múzeumfalu fejlesztése Szenna, sőt az egész
térség szempontjából rendkívüli fontossággal bírna. Hiszen most az utazó
kiszáll az autójából, fél óra alatt körbeszalad a skanzenben, esetleg elmegy
a Zóka Peti Lídia-házhoz, és megnézi a falu millenniumi emlékművét, amelyen
márványba vésve látható a jeles évforduló idején élt szennaiak teljes névsora.
Hacsak nincs tikkasztó hőség, ebbe a programba még egy pohár üdítő sem
fér bele. De ha sóstói méretű, azaz félnapos elfoglaltságot adó lenne,
és a háznézésen kívül még másféle programot is kínálna a skanzen, megváltozna
a helyzet. Az idegenforgalom fejlesztési lehetőséget adna a falunak, jó
néhány lakosnak pedig a megélhetését is biztosítaná.
Az igazgató úgy fogalmaz: ideje, hogy a rövid távú haszonszerzésről
áttérjen az ország a hosszú távúra. Első lépésben meg kell teremteni a
kultúra infrastruktúráját, hogy idővel pénzben is mérhető hasznot hajthasson.
Aztán hozzáteszi: tavaly nagy csinnadrattával ünnepeltük meg, hogy elődeink
kétszáz éve kitalálták, múzeumokba kell gyűjteni a kultúra kincseit. Arról
azonban kevés szó esik, hogy a közgyűjteményekben egybehordott értékek
jövőjével az alapítás gesztusa óta szinte senki sem törődött.
Gondos kezek ápolják Dávidot - Cinzia Parnigoni
restaurátor kezdte meg a szobor hét hónapig tartó tisztítását
/fotó: Reuters/
Tizenegy évig vitatkozott a művészvilág, olasz és nemzetközi szakértők
azon, hogy mivel kell megtisztíttatni Michelangelo talán leghíresebb szobrát,
a bibliai Dávidot, aki legyőzte Góliátot. A vita már akkor elmérgesedett,
amikor felmerült Dávid "fürdetésének” ötlete. Egyes szakértők azt is kétségbe
vonták, hogy egyáltalán szükség van-e erre.
Jövőre azonban Dávid szobra éppen fél évezredes lesz, és a nagy évfordulóra
készülvén tegnap végre megkezdődött Dávid szobrának megtisztítása - desztillált
vízzel, s valamilyen finom "bőrradírféle” anyaggal, amelynek az összetétele
nem ismert.
Utoljára akkortájt tisztították meg a szobrot, amikor Ulysses Grant
volt az Egyesült Államok elnöke, Viktória királynő uralkodott Nagy-Britanniában,
meghalt III. Napóleon és Jesse James bandáját félte a vadnyugat. Ennél
is korábban, 1843-ban Aristodemo Costoli enyhe savas oldattal már próbálkozott
a szobor tisztításával, de a márvány színei ettől elhalványultak.
Michelangelo 1501-ben látott hozzá, hogy egy hatalmas márványtömbből
"kiszabadítsa” Dávid testét. A szobor máig az ideális férfi - vagy mások
szerint a férfikor határát éppen átlépni készülő ifjú - mintaképe. Michelangelo
1504-ben fejezte be a munkát, s egy csapásra korának legnagyobb szobrásza
lett. Az alkotást Firenzében, a Palazzo Vecchión állították fel, s csak
a XIX. században vitték a firenzei Galleria dell’Accademiába. Utoljára
ekkor, 1873-ban tisztították meg.
Két évvel ezelőtt előkerült iratok szerint a márványtömböt eredetileg
Leonardo da Vinci birtokolta, ebből akarta kifaragni Herkules szobrát,
de ez az alkotás soha nem készült el. Így kerülhetett a márványtömb Michelangelóhoz.
Nemzetközi művészeti szakértők, restaurátorok - összesen 39-en - petícióban
akarták megakadályozni a firenzei akadémiát abban, hogy nedves technikával
tisztítsa meg a szobrot. A szakértők követelték, hogy független nemzetközi
bizottság határozza meg a tisztítás legjobb módszerét. Agnese Parronchi,
a feladat végrehajtására kiszemelt restaurátor korábban már lemondott:
szerinte ugyanis csak finom szőrkefét szabad alkalmazni a munka során.
Az elfogadott technika bírálói szerint ha vizet alkalmaznak a tisztításra,
akkor a szobor túlságosan "uniformizált” szoborrá válik, eltűnik a márvány
színe és csillogása, az a különös hatás, amelyet az ötszáz éves Dávid sugároz.
Antonio Paolucci, a firenzei múzeumok igazgatója igyekezett megnyugtatni
a világot: "A tisztításnak nem az a célja, hogy megszépítsük a szobrot”
- mondta. Nem arról van szó, hogy Dávidot beállítják a zuhany alá. A munka
legalább hét hónapig tart, hogy Dávid jövőre, ötszázadik születésnapján,
frissen várja látogatóit, évente legalább egymillió embert.
BBC/CNN
Elégedettek lesznek a néprajz szerelmesei
www.mno.hu
Frang Gizella
Az ingyenes belépésre való felkészülés jegyében telik a Magyar Néprajzi
Múzeum második féléves időszaka, az 2004-es év kiállítási programja azonban
már a fotográfia bűvöletében született.
Az ezekről tartott sajtótájékoztatóján Fejős Zoltán igazgató emlékeztetett
arra, hogy a mindenki számára ingyenes belépés nem a múzeológusok szakmai
döntése volt, hanem a kormány politikai akarata, amelynek az állami múzeumok
alá kell vessék magukat. E polémiáról a személyes véleményét nem mondta
el, azt viszont megjegyezte, hogy szerinte ez a magas látogatottságú és
a kisebb vonzerővel rendelkező közgyűjtemények között feszültséget fog
teremteni.
A várhatóan megnövekedő látogatószám miatti amortizáció kompenzálására
pedig még nem született központi döntés. Annyi bizonyos, hogy csak az állandó
tárlatok lesznek díjmentesek, az időszakiak jövőre is az idei tarifával
működnek.
A bizonytalanság ellenére a néprajzi gyűjtemény gazdag kiállításokat
tár majd az elkövetkezendő évben a közönség elé. A magyar nép hagyományos
kultúráját bemutató állandó kiállítás éppen az ingyenesség okán három számítógépes
tanulmányi munkaállomással egészül ki. Ezeken a népviseletek, a népművészet
és a kalendáriumi ünnepek témakörét katalogizáltan rendezett képanyaggal,
filmrészletekkel és magyarázó szövegekkel teszik áttekinthetőbbé és tetszés
szerint megismerhetővé.
Amennyiben ez a kísérlet sikerrel jár, a katalógus szerepét egy megvásárolható,
gazdagabb információs bázist nyújtó CD-Rom válthatja fel. A diákok számára
megfogalmazott ismeretanyaggal jelenik meg a közeljövőben az állandó kiállítást
feldolgozó gyűrűs mappa, valamint az időszaki kiadványokat bemutató Az
én gyűjteményem című sorozat.
A következő év a korábbi rövidebb időszaki kiállítások rendszeréhez
képest változik: az Aki dudás akar lenni... címet viselő nagy tárlat a
Közép–Európa legnagyobbjának számító hazai népihangszer–gyűjteményéből
válogat. Az aerofón hangszerek nagy családjában kiemelkedő szerepe van
a dudáknak, hiszen Eurázsiában nincs olyan népcsoport, amely ne használná
annak valamelyik formáját. Az utóbbi évek e hangszer reneszánszát hozták,
s ma már megjelenik a könnyű– és a szórakoztató zenében is.
A hazánkban kialakult dudatípus: a játszósípszárba illesztett kettős
síp a kárpát–medencei népcsoportok sajátja. Ezek a hangszerek és az elmúlt
150 évben itt összegyűjtött népi instrumentumok is megszólalnak fajtánként
a tárlat részévé tett számítógépen, valamint a katalógushoz társított CD-n.
Külön színt jelentenek majd az ázsiai dudák, azaz szájorgonák, valamint
a Földközi–tenger medencéjében található hangszerek is. Ezzel a kiállítással
kapcsolódik a múzeum az augusztusban megrendezendő Nemzetközi Folkloriáda
fesztiválhoz.
A fotózás jegyében fogant a színes néprajzi fotó–válogatás a 20-as,
30-as évek autochrom felvételeiből, bizonyítandó, hogy a néprajz dokumentáló
és ismeretőrző anyagként a többi területhez képest legelőbb használta a
színes technikát. Az autochrom felvételek fotótörténeti szempontból is
különlegesek, mert nem készült belőlük másolat, s a tökéletes minőségű
felvételek egyedülálló lehetőséget biztosítanak a néprajzi fotók eredeti
színeinek felidézésére.
Hosszabb előkészítés után hazánkban is láthatja a közönség a Musée Dauphinois,
Grenoble vendégkiállítását, melyen a francia kultúrantropológiai kutatások
fényképes dokumentumait vonultatják fel a kontrollként megörökített terézvárosi
fotókkal párhuzamosan. A kétféle modell egymásnak tükröt tart, felvillantva
a városok nehezen megfogható változékonyságát. Ez a tárlat tehát nem a
múltról, hanem ízig–vérig a mai társadalmi, városképi változásokról szól
majd.
Boldog/képek címmel a valamikor a magyar falu néprajzi megtestesüléseként
fotózott Boldog község emlékeit mutatják be az amatőr, a profi és a néprajzos
fotós optikáján keresztül, egykori felvételek alapján. A valamikor Pest
megyéhez, most Heveshez tartozó településen a 20-as években amatőrök ezrei
készítettek fényképeket az akkorra híressé vált viseletekről, szokásokról,
a falusi emberekről. A 30-as években számos játékfilm helyszíne volt Boldog.
Bár a II. világháború után a falu sokat változott, nem szűnt meg az érdeklődés
iránta. Ezt a gazdag fotókincset a kiállítás alkotók és témák, képtípusok
szerint csoportosítva mutatja be.
Jövőre is helyet ad a múzeum a tavaszi Magyar Sajtófotó, valamint az
őszi World Press Photo kiállításnak.
Filmpályázat - Duna TV támogatás
www.dunatv.hu
A Duna Televízió 200 millió forinttal járul hozzá annak a pályázatnak
a díjazásához, amelyet a ORTT és a Magyar Mozgókép Közalapítvány hirdetett
meg tévéjátékok és televízió-sorozatok készítésére. A filmeknek magyar
nyelven született irodalmi alkotást kell feldolgozniuk, legföljebb 3 epizódban.
A pályázaton azok az alkotók vehetnek részt, akik rendelkeznek valamelyik
országos televízió szándéknyilatkozatával a film bemutatásáról. A pályázatok
beadási határideje október 13-a, az elnyerhető támogatás a filmek összköltségének
80 százaléka.
Yoko Ono meztelenül demonstrál a békéért
www.mno.hu
A világbéke kedvéért ollóval vagdossák le a ruhát John Lennon hetvenéves
özvegyéről – írja az Index.hu.
Yoko Ono Párizsban újra bemutatja azt a konceptuális művészeti projektjét,
amelyben a nézők apró darabokat vágnak le ruhájából addig, míg a művész
végül meztelenül áll a színpadon. Ono először negyven éve, Japánban adta
elő a Cut Piece című darabot, még azelőtt, hogy megismerte volna későbbi
férjét, a Beatles egyetlen szemüveges tagját. A hetvenéves művész ezúttal
a világbékéért vág bele régi projektjébe.
John Lennon özvegye az eredeti előadáson fehér köntöst viselt, melyet
a résztvevők ollóval vagdostak le a mindvégig mozdulatlan művészről. A
japán művész arra kérte a szeptember 15-i, a párizsi Theatre Le Ranelagh-ban
rendezett bemutatóra meghívottakat, hogy öltözékéből képeslap nagyságú
darabokat vágjanak le, de ezúttal a rongyot el is kell küldeni valakinek,
"akit szeretnek".
A hatvanas években kialakult konceptuális művészet irányzatának fókuszában
a gondolat, valamilyen idea áll, visszautasítva az olyan tradicionális,
tárgyiasult művészetet, mint a festészet vagy a szobrászat. Henry Flynt,
a terminus megalkotója úgy fogalmazott: a koncept "mindenekelôtt olyan
művészet, melynek anyagát ´fogalmak´ alkotják, mint például a zenéét a
hangok" .
A Cut Piece bemutatása idején formabontó alkotásként robbant be a koncept
art világába, és nyomában számtalan művész tette ki ruházatát a látogatók
ollóinak.
Ono a BBC-nek a szeptember 11-i eseményekkel magyarázta darabja leporolását.
"Erő és félelem volt a levegőben. Az emberek elhallgattak" - indokolta
elhatározását. "A Cut Piece-szel fejezem ki béke iránti vágyamat. Amikor
1964-ben először előadtam, zűrzavar volt a szívemben. Most azonban szeretetet
érzek irántad, magam iránt és a világ iránt is" - mondta enigmatikusan
a képzőművész.
Öt éves a koltói Petőfi-Júlia szobor
http://www.hhrf.org/busz/
(BÚSz-összeállítás) Ha szeptember hava beköszönt Koltóra, e tájon mindenki
a hó eleji ünnepségek bűvöletében él és gondolkodik. Az utóbbi idők meteorológiai
tapasztalata – felrúgva minden hagyományt, irodalomtörténeti évfordulót
– azt diktálja a szervezőknek, hogy „szeptember végét" a hónap első felében
ünnepeljék.
Tizennegyedik alkalommal szerveztek emlékünnepséget a hét végén a Petőfi
házaspár Koltón töltött napjainak emlékére a mézeshetek helyszínén, illetve
több Szatmár megyei településen.
A több éven át hideg-esős körülmények között megtartott koltói Petőfi-ünnepséget
jó pár éve már, hogy a házigazdák – vendégkímélő szándékkal – szeptember
első hétvégére ütemezték. Sikerrel: a hagyományos Petőfi-napok megrendezésére
szeptember 7-én, idén is gyönyörű őszi napsütésben került sor. A szervezők
gazdag programmal várták a vendégeket. Református település lévén, református
istentisztelettel kezdődött a nap a csillagos templomban. Az igét Császár
Bíró Zoltán, magyarországi (halásztelki) lelkipásztor hirdette, a helybéli
református vegyeskórus közreműködésével.
Ezt Petőfi Sándor-Szendrey Júlia kastélykerti szobrának koszorúzása
követte. Renkívüli eseménynek lehettünk szemtanúi, mivel éppen 5 évvel
ezelőtt avatták fel a műalkotást. A Szolnokról érkezett Ferencz Tiborné,
a szobor „megálmodója" felelevenítette a Pogány Gábor Benő által alkotott
emlékmű „születésének" körülményeit, majd emlékplaketteket és elismerő
okleveleket osztott mindazoknak, akik annakidején hozzájárultak a szobor
létrehozásához, és átnyújtotta a szobor felállításának és felavatásának
dokumentációs anyagát a Teleki-kastélyban működtetett Petőfi-emlékmúzeum
gondnokának, Szász Imrének.
Dávid Gyula irodalomtörténész emlékbeszédét követően a tulajdonképpeni
koszorúzás következett. Talán még soha nem kapott a szobor ennyi virágot!
A Petőfi-emlékhelyek ifjú küldöttei IV. Kárpát-medencei találkozójának
résztvevői – Fekete Klára Melinda Bukarestből, Zádeczky Hajnalka Tokajból
és Szilágyi Mónika Szatmárcsekéből – Petőfi-verseket szavaltak, a Szolnoki
Népdalkör pedig megzenésített Petőfi Sándor verseket énekelt.
Az ebédszönetet követően, 15 óra után kulturális műsorra került sor
a Teleki-kastély udvarán felállított nagyszínpadon, de még ezt megelőzően
Téglás József, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnázium tanára, a műsor
főszervezője, valamint Rat Sabin, a község polgármestere, Téglás Lajos
alpolgármester, Böndi Gyöngyike RMDSz-es parlamenti képviselő és gróf Teleki
János ügyvéd köszöntötték a megjelenteket.
A zenés-verses-táncos összeállítást a szolnoki nyugdíjasok énekkara
kezdte, majd a tiszaföldvári hagyományőrző tánccsoport lépett fel klasszikus
magyar táncokkal. Madarász Katalin népdalénekes előadását vastapssal fogadta
a közönség, a Sárospataki Nyolckor Színház az „István, a király" című rockopera
rövidített változatát mutatta be fergeteges sikerrel. Újabb földvári táncos
közjáték után Szilágyi Erzsébet mutatta be Bencze Katalin, katalini autodidakta
szerző verseskötetét. Dévai Nagy Kamilla előadóművész a Budapesten általa
alapított Krónikás Ének Zenei Iskola néhány tanítványát is magával hozta,
együtt mutatták be nagysikerű, népdalokból és Petőfi-dalból álló műsorukat.
A megye magyarlakta településeinek – Magyarlápos, Máramarossziget, Domokos
és természetesen a házigazda Koltó – versmondói és néptánc-csoportjai folytatták
a késő délutánba nyúló előadássorozatot. S hogy a több évtizedes hagyományhoz
híven a népünnepélyi jellege is megmaradjon a rendezvénynek, a szervezők
rövid tűzijáték után reggelig tartó bálra hívták a vendégeket, a sarmasági
Non-Stop együttes közreműködésével. A lacikonyháról, ökörsütésről, alkalmi
sátrakról, könyvvásárról sem szabad megfeledkeznünk. Újdonság volt, hogy
mindez nem a kastélykertben zajlott, így nem zavarta az előadásokat.
Farkas E. Zoltán
A megemlékezések péntek délután kezdődtek Szamoskóródon, ahol július
elején emléktáblát avattak Petőfi Sándor tiszteletére. Szamoskrassón a
Bem-emlékszobát és a néprajzi múzeumot járhatták körbe a zarándok fiatalok.
Szombaton, a római katolikus püspökség kápolnájának megtekintése után,
a 11 órakor kezdődő erdődi megemlékezésen vehettek részt az érdeklődők.
Délután a nagykárolyi Petőfi-szobor előtt a Petőfi-találkozó fiatal küldöttei
mutattak be irodalmi műsort. Az esemény zárómozzanataként vasárnap Misztótfalu
és Nagybánya érintésével a Petőfi-házaspár mézesheteinek helyszínére, Koltóra
érkeztek a különböző kárpát-medencei Petőfi-emlékhelyekről öszszesereglett
fiatalok.
Petőfi Sándor és Szendrey Júlia 1846. szeptember 8-án ismerkedtek meg,
és pontosan egy évre rá esküdtek örök hűséget Szatmárnémetiben. A házaspár
1847. szeptember-októberében töltötte mézesheteit a kastélyban, a költő
szerelmes versei közül többet is itt írt. A „Koltói ősz"-t 1938-ban szervezték
meg először Erdély és Partium határán, majd az 1980-as évek elején betiltották
az ünneplést, 1990-től pedig újból rendszeressé vált. Idén immár a tizennegyedik
alkalommal rendezték meg az emlékünnepséget, a helyi RMDSz, a Határon Túli
Magyarok Hivatala, az Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület (EMKE), a
községi önkormányzat, koltói és katalini vállalkozók szervezésében és támogatásával.