Trágár tanár
Léteznek különböző nevelési elvek, stílusok, módszerek. És különböző
egyének – szülők, pedagógusok – akik ezeket – mindig a legjobb szándékkal
– és több, kevesebb hatékonysággal, eredménnyel alkalmazzák.
Alighanem a nevelés egyik legszokatlanabb és nem kevésbé extrém módja
volt az, amelyhez a Budapest-Sopron InterCity -járat utasai a közelmúltban
asszisztálhattak. Az osztálykirándulásról hazatérő gimnazisták kétségtelenül
gyomlálásra és csiszolásra szoruló szókincse bizonyos mértékig életkori
sajátosságnak is tekinthető (már akinek és akinél), de az, hogy a kísérőtanár a diákokkal
folytatott, két és fél órán keresztül tartó vélemény- és eszmecserék alatt
nem tudott kikeveredni a b@@zdmegekből, sem kifogyni a nemi szervek több
változatban történő emlegetésétől, a sajtátos nevelési módszer iránt némi
kételyt, sőt mi több, – Sopron határában – már ellenszenvet is támaszthatott
a többi utasban.
Nem tudom, hogy van-e összefüggés a pedagógus(?) folyamatos (nevelési
céllal alkalmazott??) trágár beszéde és aközött, hogy lassan a tanár
és a szülő kapcsolattartását a törvény bünteti, de az, hogy éppen maga
a tanár kérdezte meg, a kb. 11-12. osztályos diákoktól, hogy: ,,akkor megyünk-e
bagózni?" tényleg követhetetlenné tette a fiatalok nevelésében alkalmazott
elvet, módszert...
Mellékes és hanyagolható a tény, hogy az InterCity járatokon egyáltalán
tilos a dohányzás; amúgy meg kimentek csoportosan bagózni, ahonnan visszatérve,
a további b@@dmeges szócsatákban azért a tanár a fejére is kapott
egy flakonnal egy diákjától. Megérdemelte, de én speciel mégsem örültem
neki..., ő pedig nem valószínű, hogy azt követően kicsit is elgondolkozott azon,
hogy mi a fenét keres az iskola környékén, hiszen a magyar tanügynek van
elég baja az ilyenek nélkül is.
A ,,dicsérve és jutalmazva nevelni" módszer élesben történő bemutatóján
pedig egyik diákjának egy idősebbhez intézett tiszteletlen (ha tetszik:
pofátlan) beszólását reprodukálta nagy élvezettel és beleéléssel, a diák-hallgatósága nem kis
tetszésnyilvánítása közben.
Amúgy meg lehet, hogy tényleg, valami egészen új nevelési módszernek
voltak Budapest és Sopron között szemtanúi azok az utasok, akik titokban azért szorítottak, hogy nehogy az derüljön ki,
hogy a trágár és mocskos beszédre alapozott tanár-diák közvetlen kapcsolat
kialakításának tudományos módszerét például, éppen egy egyházi iskolában
alkalmazzák...
té
2003. szeptember 29., hétfő 22:13