Zenei Világnap 2003
A Zenei Világnap ünnepéről a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális
Központban emlkékezett a tegnap Sopron közönsége, ahol Nagy Alpár ny. főiskolai docens ünnepi köszöntőjét követően a Horváth József Művészeti Iskola növendékeinek
és tanárainak hangversenye hangzott el.
- Tisztelettel köszöntöm koraesti hangversenyünk résztvevőit, szereplőit,
hallgatóságát. Ez a zenei est annyiban különbözik más zenei rendezvényektől,
hogy ünnepélyesebb, elgondolkodtatóbb azoknál. Ünnepélyesebb, mert része
egy világünnepnek, és gondolkodtatóbb, mert magunk is megmérettetünk, és
súlyosnak vagy könnyűnek találtatunk.
Az UNESCO Nemzetközi Tanácsa -Yehudi Menuhin kezdeményezésére- 1975-ben
emelte október 1-jét a Zenei Világnap rangjára. A földkerekség lelkiismeretét
összpontosította erre a napra azokban az anyagi, szellemi erőket, amelyek
bekapcsolódtak e hatalmas rendezvényláncolatba. Ez a nap a maga sajátos
eszközeivel, lehetőségeivel a népek testvériségének eszméjét szolgálja,
úgy, ahogyan Bartók Béla megálmodta. Emlékeztet minket a muzsika napvilágánál
a zeneművészet óriásaira a kezdetektől napjainkig terjedően, az egyes századok
szellemragyogására, hozzájárul az esztétikai értékek megbecsüléséhez, a
népek békéjéhez, barátságához, egymás kultúrájának jobb megismeréséhez.
Életünket keresztül-kasul szövi a zene, a bölcsőtől a sírig (vagy
még azon is túl). A zene, ami az ember legősibb kifejezési formája, eszköze,
amely ősibb, mint a nyelv. Még írni se tudott az emberiség, amikor a hang
és a szó hatalmába kerítette. Ezért is van az, hogy ,,a dal korlátlan
hatalmat ad annak, aki ért hozzá" - vélekedett Szabolcsi Bence. Ugyancsak
ő írta a következőket: ,,Ott születik, ahol az emberi kultúra: folyóvölgyekben,
pusztákon, dombvidéken, tengerparton. Terjesztik a folyamok és tengeráramok,
útadat állják az őserdők, hegyláncok, jégmezők és sivatagok. Megered, elzárkózik
a szigeteken, kering, hullámzik, árad, elvegyül a nyitott partokon. Vándorol,
terjed, szűrődik, mint a növények, egy-egy földsávon, ahol megtorpan, nyomban
fajokra különül, és klimatikus változatokat termel, mint az állatvilág.
Mikor a központokban kivész, a határ szegélyeken menedékre talál, mire
a partokon elkorhad, a fennsíkok felől már éj, nomád árama közeledik. Nincs,
ami könnyebben alakulna, ami szívesebben cserélne formát s nincs, ami mélyében
állandóbb maradna, mint a dallam. Hullámok és felhők játéka mérhető csak
ehhez az évezredes játékhoz..." (A zene története, 7.)
Az Ótestamentumban is benne van az engesztelő, üdvözítő zene. Jób
könyvében maga az Úr szólal meg, és az énekben egyesíti az eget és a földi
embert. Csodálatos, mélységesen emberi hatalmára tanít Vejnemöjnen ének
bűvölése, Jubál, Orpheus, Merlin, Klingsor példája. ,,Zene: a menny
rezonanciája, angyalhang, madárének, az Éden gyönyörűsége, az Egyház organuma,
szomorú szívek épülése, ördögi csodaszer" - mondták a XV. században.
A emberi test és lelek harmóniájából (Musica humana) a mindenség hangja
(Musica mundana) lett, semmi mással nem pótolható lelki táplálék! ,,Aki
nem él vele - mondotta Kodály-: lelki vérszegénységben él és hal."
,,A zene nem magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, amelyet minden
művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni."(Kodály) Nagy tanítónk tudat
alatti magyarságunk egyik talpkövét látta a zenében. Thomas Mann szerint
a zene ,,a legmorálisabb művészet", és ez az igazság nagy feladatokat
ró ránk! ,,Aki zenét hallgat - mondotta Sosztakovics -, érezheti
összetartozását az egész világgal..." Fodor András úgy látja, hogy
a mi világunkban ,,a zene legnagyobb ellensége a lelki kultúrát alámosó
közöny, a törekvő szellemet hasznossági elvek pórázán rángató gyakorlatiasság"
A kodályi monumentális szellemi triptichon - a ,,Legyen a zene mindenkié!",
az ,,Éneklő Magyarország", a ,,Százéves terv" - egyre messzebb
kerül, formátlanodik, szürkül, színeit veszti, mi pedig folyton szegényebbek
leszünk...
Világnapi gondolataim dícsérőleg szólnak a Bartók-rádió, az MTV2 meg
a Duna-TV ünnepi műsorairól (Muzsikáló reggel - a zene világnapján, Bartók-est
a Zeneakadémián, Marton Éva köszöntője a zene világnapja alkalmából, Verdi
Otellójának, Bartók Cantata profana című oratorikus
művének és Kodály Budavári Te Deumának közvetítése a 150 éves Budapesti
Filharmóniai Társaság Zenekarának koncertjei.)
Nekünk, soproniaknak, rendkívül szép és felejthetetlen ünneplésben
lesz részünk azért is a mai esten, mert a Horváth József Művészeti Iskola
növendékeinek, tanárainak műsorát látjuk, halljuk. Az iskola névfelvételét,
épületavató (átadó) ünnepségét alig néhány hete, néhány napja írták be
Sopron művelődéstörténeti (iskolatörténeti) nagy könyvébe. (Persze, szólhatnék
most a 101 éves Takács Jenőrő1 -1902. IX. 25., Bartók halálának 58.évfordulójáról
-1945 IX. 26., Bárdos Lajos okt. 1-jei születésnapjáról, Balázs Árpád 66.
születésnapjáról, zenei életünk eredményeiről, még több bajáról, sikeres
vagy sikertelen próbálkozásáról.)
Ezek helyett inkább a Horváth József Művészeti Iskola legelső közszereplését
dicsérem!
Legyünk büszkék arra, hogy a mai iskola olyan intézmény töretlen
folytatása (jogutódja), amelyik l929-ben, illetve 1830-ban az országban
elsőként jött létre jóváhagyott alapszabállyal. (Nemzeti Zenede 1859, Budai
Zeneakadémia 1878, Magyar Zeneiskola 1886, Győr 1845, Debrecen 1862, Szeged
1865, előbb egyesületi, jóval később városi zeneiskolák.)
Horváth József a legnehezebb történelmi periódusokban irányította
az intézményt, vezényelte a Zeneegyesület ének- és zenekarát, szervezte
a Collegium Musicum sorozatot, aktív tagja volt a Soproni Kamarazene-társaságnak,
bábáskodott a soproni Éneklő Ifjúság-mozgalom születésénél. Kitűnő művészek,
pedagógustársak segítették munkáját minden időben. A Soproni (l929-tő1
Liszt Ferenc) Zeneegyesület zeneiskolája az 1940-es évek elején került
városi kezelésbe. 1945 után óriási munkával újra kellett szerveznie a város
zeneéletét. A Csengery utcából (MOVE) kibombázott zeneiskola előbb a Katolikus
Kör Új utcai épületében talált menedéket, 1946 őszén a Bányászati Múzeum
(Templom u.4.) négy - emeleti- helyiségébe költözött,1947-ben a Lábasház
került szóba ideiglenes hajlékaként (Soproni Újság 1947. VI. 20.). Az 1948-as
tanévtő1 konzervatóriummá fejlesztését tervezték merész álmodozók (Soproni
Újság 1947.V.15.) Közben harc indult a valamikori Russ-palota megszerzéséért,
ami akkor a Földművelésügyi Minisztérium tulajdonában volt. Először az
I. emeleten 5, a földszinten 2 szobát kapott az iskola (másutt lakók voltak).
Ténylegesen és hivatalosan 1950 decemberében került át teljes egészében
zeneoktatási célokra a már államosított Russ-palota.
55 év múlva pedig új életet kezdhetett a Patak utcai helyreállított
épületegyüttesben. Legyünk büszkék arra, hogy olyan ember nevét viseli
2003 őszétő1, aki csaknem 40 esztendeig Sopron város ,,zenei mindeneseként"
szerzett hírnevet lakóhelyének, nem is akármilyet, az 1925 szeptemberétő1
1965. március -jéig terjedő időszakban.
Most, a Zene világnapján akár aktív művelői, akár passzív élvezői
vagyunk ennek az isteni adománynak, gondoljunk azokra, akik énekelnek,
muzsikálnak, tanítanak belső igényességük által, természetes emberi vággyal.
Gondoljunk rájuk szeretettel, mert segítenek minket, célt adnak, rendre
és türelemre tanítanak. Megteremtik bennünk - ha hagyjuk - a Kodály megálmodta
"nagy Harmóniát", amikor majd igazán azt mondhatjuk: Örvendjen az egész
világ! (Kodály Zoltán, 1957)
Nagy Alpárnak a Zenei Világnapi ünnepi beszéde /2003. október 1.,
szerdán hangzott el a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban.
2003. október 02., csütörtök 13:18
|