Hruby József alpolgármester és Kóczán Zoltán tanácsnok ismertette a városvezetés ,,hulladdéklerakó-ügy' -ben kialakított álláspontját
Kényszerpálya
címmel a soproni városházán Hruby József alpolgármester és Kóczán Zoltán
tanácsnok ismertette a városvezetés ,,hulladdéklerakó-ügy" -ben kialakított
álláspontját, amelyről az alábbi sajtóközleményt adták át a sajtó képviselőjének.
|
Hruby József alpolgármester és Kóczán Zoltán
tanácsnok
|
,,Egy hét alatt három, kevés valóságalapot tükröző,
de még egymásnak is ellentmondó sajtótájékoztatóról olvashattunk a Kisalföld
hasábjain. Ezekben a hulladéklerakóról szóló közgyűlési előterjesztést
támadják, és torzítják el a tényeket, illetve a jelenlegi városvezetést
okolják a kialakult helyzetért. A történet azonban jóval régebben kezdődött,
mint amire ez a városvezetés visszatekinthet, hiszen a probléma 1995 óta
a Közgyűlés előtt is közismert. Akkor megegyezés született a Nagycenki
Önkormányzattal arról, hogy a közigazgatási területükön, de a falutól messze,
elkészülhet egy korszerű lerakó. Ennek megvalósíthatóságát vizsgálatok
igazolták, így a terv a környezetvédelmi hatóságoktól jóváhagyási engedélyt
kapott.
Közben az Országgyűlés 1999-ben elfogadta a Környezetvédelmi
Törvényt és 2002-ben a Hulladék Gazdálkodási Tervet, amiben kijelölik a
lehetséges és támogatható regionális hulladéklerakók helyszíneit. Ez térségünkből
tartalmazta Nagycenket, Csepreget, és Fertőszentmiklóst.
Időközben az 1998-ban felálló új nagycenki vezetés-
a szennyvíztisztítóval kapcsolatos rossz tapasztalatok- miatt, korábbi-
hulladéklerakó befogadására vonatkozó - határozatát visszavonta.
A történet innét érdekes fordulatot vesz, ugyanis
Sopron nem reagált a visszavonásra, és ez kérdéseket vet fel:
- a városvezetés miért nem tárgyalt Nagycenkkel a kialakult helyzetről?
- a városvezetés miért nem keresett új helyszínt a hulladéklerakónak?
- az országgyűlési képviselőink miért nem lobbiztak azért, hogy
más helyszín is bekerüljön a tervezett törvénybe?
- a városvezetés miért engedte, hogy a Városüzemeltetési Kht., aki
a volt teljes Soproni Járás területéről (nyereséggel) gyűjtötte a szemetet
kiszoruljon a piacról, és még a Sopron melletti községekből is a konkurencia
szállítson?
- a városvezetés miért tiltotta meg a Városüzemeltetési Kft-nek
hogy a nagycenki gyűjtésre pályázzon?
Kérdések, amikre elfogadható válasz nincs, van
helyette célozgatás, suttogás, találgatás, gyanúsítás.
A jelenlegi városvezetés tehát azt a kész helyzetet
örökölte, hogy a Hulladék Gazdálkodási Tervben kijelölt három helyszínből
Nagycenk véleménye már ismert volt, Csepreggel és Fertőszentmiklóssal azonban
hivatalosan még senki sem tárgyalt.
Megkerestük a nagycenki polgármester asszonyt,
aki megerősítette korábbi véleményüket, és visszavonhatatlannak nyilvánította
azt.
A csepregi lerakó 22 Répce menti önkormányzat
tulajdonában van, akik támogatták a Regionális fejlesztésre vonatkozó tervünket,
azonban a csepregi képviselőtestület – Vas megye érdekeire való hivatkozással-
nem fogadta be azt a közigazgatási területére, és ezzel közös a reményeink
szertefoszlottak.
Innét az út kényszerpályává válik, hiszen marad
Fertőszentmiklós, ahol a lerakó tulajdonosa nem az Önkormányzat, hanem
egy privát cég. Neki van területe, környezetvédelmi engedélye, nekünk pedig
egy 3,6 milliárdos pályázati lehetőségünk.
Az üzleti világban csak kölcsönös előnyök, és
kompromisszumok árán lehet eredményt elérni.
Kemény tárgyalások után az alakult ki, hogy a
Sopron jelképes összegért megvásárolja, a falutól távoli , 26ha-nyi területet,
amin cca. 1 milliárd ft-ért megvalósul a korszerű lerakóhely, és hulladék
feldolgozó.
Ez Sopron Városáé marad !!
Megépül a falut elkerülő szállítási út, ami helybélieknek
jelent megkönnyebbülést.
6-700 millió forintért rekultiválásra kerülnek
a meglévő, harkai úti és pozsonyi úti szeméttelepek Sopronban. 500 millió
forintértt felszámolásra és rekultiválásra kerül az érintett 40 falu jelenlegi
illegális szeméttelepe. Minden faluban ( 1000 lakosonként) teljes edényzettel
kiépítésre kerül a hulladékudvar és hulladékszigetek, ahol megvalósulhat
a szelektív gyűjtés és ahol elszállításukig elhelyezhetők veszélyes háztartási
hulladékok. Ez szintén 500 millió ft. körüli tétel. A fennmaradó összegből
meg kell építeni a soproni átrakó állomást, és ki kell alakítani a korszerű
gyűjtőgép parkot. ( kukásautók).
A pénz tehát nem a magánvagyont gyarapítja, hanem
az, az Önkormányzatoké!
Mit kap cserébe a magántulajdonos?
Azt, hogy a fent vázolt rendszer működtetésére
létrehozott közös cégben ő 49%-ban, mi 51%-ban leszünk tulajdonosok.
Miért éri meg neki?
Azért, mert a hulladékgyűjtés
és feldolgozás nyereséges üzlet, és így abban hosszú távon részt vehet.
Természetesen jobb lenne, ha mindez Sopronban,
a Soproni Önkormányzat tulajdonában lévő területen valósulhatna meg, és
nem kellene a működtetés hasznán senkivel osztoznunk. Ez azonban az elvesztegetett
négy év miatt, most már szóba sem kerülhet. A pályázatot még ez évben be
kell adnunk, különben lemaradunk a lehetőségről.
Választásunk a jelenlegi állás szerint csupán
csak az, hogy valakivel társulva elnyerjük a 3,6 milliárdot , és osztozunk
a működés nyereségén, vagy senkivel sem társulva maradunk helyszín és pénz
nélkül a gondunkkal és kiszolgáltatva várjuk a 2009-et amikor bezár a soproni
szeméttelep.
Az idő sürget!"
2003. oktĂłber 29., szerda 13:53
|