Maurice DURUFLÉ: Requiem
op. 9
Arany János, a Fidelissima karnagya ajánlása
Az európai koncertszínpadokon
visszatérő vendégnek számítanak a requiem-kompozíciók; azok az oratorikus
művek, melyeket a halottakért mondott gyászmise szövegére készítettek.
A szöveget a többszólamú kórusmuzsika kialakulása óta minden korban számos
szerző megzenésítette, ám e művek javarésze alkalmi érdekesség maradt.
A gyászmise két szerző révén vált közismert műtípussá: Mozart és Verdi
Requiem-jét a gyakorlott hangversenylátogató már ínyencként ismeri. Az
ő műveikben a szertartás szabályainak megfelelően megtaláljuk a mise néhány
állandó tételét - Kyrie, Sanctus, Benedictus és Agnus Dei -melyek köré
csoportosulnak a Halottak napján érvényes ünnepi liturgia szövegei:
a Requiem, a Domine Jesu, a Hostias, a Lux aeterna,
a Libera me és a leghíresebb változó rész, a Dies irae himnusz.
A hangversenyélet újdonság-igénye
az elmúlt évtizedekben más szerzők requiemjeinek egész sorát emelte be
a köztudatba. (Ne számítsuk most ezek közé Brahms “Német requiem"-jét,
mert az nem a latin nyelvű miseszövegre készült, hanem a szerző által tematikusan
csoportosított szentírási idézetekből képez héttételes egységet.) Előkerült
Cherubini két műve, Lotti egyszerű földolgozása, Liszt férfikari darabja;
az ínyencek egészen a XIV-XV. században élt flamand szerzők, Ockeghem,
Obrecht műveiig visszanyúltak. A kevésbé ismert, újra fölfedezett darabok
közül dallami invenciójával és bensőséges hangulatával kiemelkedik a francia
Gabriel Fauré műve. Egy-két modern szerző is a belevágott szöveg földolgozásába,
közülük a legváratlanabb sikert Webber próbálkozása hozta. A soproni közönség
az elmúlt évtizedekben egyszer-kétszer hallhatta Verdi gyászmiséjét; majdnem
minden évben műsorra kerül a városban Mozart “Requiem"-je, sőt a Fidelissima
Vegyeskar 1997-ben és 1998-ban Fauré oratóriumát is előadta Sopronban (föltehetőleg
ez a hangverseny egyben a darab városi ősbemutatója is volt).
Arany János karnagy és a szólista
Ez év november 2-án a Szent
Mihály templomban egy ritkán hallható szerző ritkán hallható műve folytatja
a sort: az 1902-ben született és 1986-ig élt francia muzsikus, Maurice
Duruflé Requiemje. Duruflé orgonista-zeneszerző volt, aki zeneakadémiai
tanári munkája mellett a párizsi Saint Étienne du Mont templom kántoraként
is működött, s műveinek jelentékeny része is orgonára készült. Alkotásai
közül méreteivel és jelentőségben is kiemelkedik az 1948-ban keletkezett
op. 9 számú Requiem. A darab első változata zenekari kísérettel jelent
meg, nem sokkal bemutatása után azonban maga szerző átiratot készített
belőle, amelyben a kíséretet egyedül az orgona látja el.
A kompozíció több ponton eltér
a hagyományos szerkezettől, illetve a tételek liturgikus rendjétől, ezzel
kinyilvánítja azt is, hogy elsősorban nem istentiszteleti szolgálatra szánt
zene, hanem előadási darab. A szerző kiiktatja a más requiemek leghatásosabb
részének számító “Dies irae" tételt, csak annak legutolsó mondatát hagyja
meg - “Pie Jesu Domine, dona eis requiem" -, ennek a mondatnak viszont
egy teljes tételt szentel. Hasonlóan szokatlan a darab végére illesztett
“In paradisum" tétel. Ezt a legtöbb requiem egyáltalán nem használja. Különleges
viszont, hogy igy Duruflé darabja pontról-pontra megegyezik Fauré 60 évvel
előbb keletkezett, op. 48-as Requiem-jének tételrendjével, amelynek szintén
nincs “Dies irae" és szintén van “In Paradisum" tétele.
(Gabriel Fauré esetében a dramaturgiai
beavatkozásoknak személyes oka volt: a gyász-misekompozíciót édesanyja
halála idején írta a szerző. Ennek köszönhető a fenyegetö képekkel terhes
“Dies irae" szöveg elhagyása és a rendkívüli - meghitt és biztató hangvételű
- “In Paradisum"-tétel beiktatása.) Maurice Duruflé minden valószínűség
szerint szándékosan járt el, amikor “lemásolta" Fauré dramaturgiáját: művének
elrendezése egyben tisztelgés az általa nagyra becsült zeneszerző-előd
előtt. Ezt a gyanút erősítik a további egyezések: mindkét műben csak két
magánszólam (szoprán és bariton) van; mindkét darabban a teljes “Pie Jesu"
tételt kapja a szoprán szólista, a bariton pedig mindkét műben ugyanazon
a két helyen szólal meg: a “Hostias" szövegrészben és a “Libera me" tételben;
ráadásul mindkét műnek van zenekaros és orgonás változata.
A mű hangszeres anyaga a 20. századi
zeneirodalom egyik legkényesebb orgonaszólama: egyrészt, mert az eredeti
változat teljes zenekari hangzásának fölidézésére törekszik, másrészt,
mert maga a szerző is virtuóz orgonista volt. A novemberi koncerten Pálúr
János játssza az orgonaszólamot, aki a francia orgonazene legjelesebb hazai
ismeróje és előadója. Hasonlóan nehéz és összetett feladat hárul azonban
a Requiemben szereplő kórusra is. A Fidelissima Vegyeskar ezért kérhette
és kapta meg a Magyar Kórusok és Zenekarok Országos Szövetségének hozzájárulását,
hogy a Halottak napján rendezendő koncert egyben az együttes minősítő hangversenye
legyen.
A zsűri elnöke Szokolay Sándor
Kossuth-díjas zeneszerző, a Corvin-lánc egyik kitüntetettje, a város díszpolgára.
A bizottság tagja Vadász Ágnes zenetanár, a Magyar Kórusok és Zenekarok
Szövetsége / KÓTA ügyvezető főtitkára és Dárdai Árpád zongoraművész, karnagy.
Duruflé műve rendkívüli és összefoglaló
alkotás. Szerkesztésmódjának lényege a szerző többi művére is jellemző
barokk eredetű polifónia (azaz, önálló szólamokból épített bonyolult többszólamúság),
és a későromantika hatásait viselő merész harmóniák alkalmazása. Ezt a
két eszközt a Requiemben varázslatosan egészíti ki a sok eredeti gregorián
dallamidézet, és az ezek mintájára született számos gregorián-jellegű dallamfordulat.
Ezeket a dallamokat elsősorban az énekkari szólamok kapják: a darabban
a megszokottnál jóval többször fordul elő, hogy egy-egy szólam egyedül
marad, hogy egy különösen jelentékeny vagy személyes szövegsort egyedül
szólaltasson meg. Az is előfordul azonban, hogy a kórus többszólamú éneke
alatt az orgona játszik be - nyilvánvaló idézetképpen - egy-egy közismert
gregorián dallamrészletet. További különlegessége a kompozíciónak, hogy
az orgonaszólam elsősorban nem kíséretül szolgál, hanem a kórussal teljesen
egyenrangú szerepet kap, és sokszor teljesen önálló és elütő zenei anyagot
társit az énekszólamokhoz. Ennek következtében a szerző a megszokottnál
jóval többször ír elő visszafogott dinamikát az énekesek számára. (Ha az
előadás az előírásoknak megfelelően sikerül, akkor elő kell fordulnia,
hogy az énekkar hangja teljesen egybeolvad az orgonáéval, szinte annak
egyik regiszterévé válik...) Ez a jelenség fölerősíti a komponista szándékát,
amellyel a halottak napján tartandó megemlékezésnek elsősorban nem a látványosabb,
teátrális elemeit, hanem a bensőséges, személyes vonásait hangsúlyozza.
Arany János
Fotó: T.ZS.
2003. november 03., hétfő 22:26
|