A Szellem igazsága és az Igaz szerint való gondolkodás
avagy a fizika megmentése
Megjelent a 1997-2001 időszak Mikola Sándor nevével fémjelzett, országos
tehetségkutató fizikaversenyek feladatait és megoldásait tartalmazó kötete
és a Vermes Évkönyv 2003.
Mikola
Sándor Országos Tehetségkutató fizikaverseny 1997-2001 Feladatok és megoldások
címmel jelent meg a Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány kiadásában
az a gyűjteményes kötet, amely a soproni versenyközpont fizikaversenyeinek
anyagát közli.
Azt is mondhatnánk, hogy egy szűk – a fizikával
versenyszinten foglalkozó tanárok és diákok táborát – réteget érdekelheti
a könyv, de megjelenése mégis szót érdemel.
Egyrészt azért, mert a kötet előszavában az ismert
tudós, Dr. Wiedemann László által megfogalmazott gondolatok nem kizárólag
a fizikatanítás jelenlegi helyzetéről szólnak, hanem általános jelenségre
hívják fel a figyelmet.
,,A természettudományok – és részben a matematika
– súlya az oktatásban fokozatosan a háttérbe szorult. Érthetően ezt igen
nehezményezik az érdekelt tanárok. Jelenleg másfél – két óra között van
a heti fizika óraszám. Ugyanakkor korábban is kezdődik a tárgy tanítása,
így kettős nehézséget is jelent; kevés is, sok is. Az életkori értés még
hiányzik, ugyanakkor a kirótt anyagot ennyi órában csak felszínesen, a
címszavakban rejlő megejtő nagyvonalúsággal lehet tanítani. Ott állunk tehát,
a megemészthetetlen, dagályos ismerethalmaz közepén. Többek között a fenti
helyzet is magával hozza és kiterebélyesíti azt az általános, jelenleg
érvényes averziót a fizika iránt, melynek művelése analizáló és kontemplatív
gondolkodást igényel. A gondolkodás mintegy ,,megszalad" a gyors, külső
sikerek irányába, és lasanként az Igaz a Hasznossal helyettesítendő; ekvivalens
lesz vele. Az új fejlemények tehát, a tárgy iránti érdektelenségekben is
jelentkeznek. Így a tehetség más kritériumokat nyer. Mi, lehetséges, hogy
a XIX. és a XX. század etikájában és analítikus gondolkodásában ítélkezünk,
és nem a Létezés Véletlennek kitett formáiban. A jelenkori ember is bizonyosságot
keres, és létének igazolását az eszméletvesztésig felgyorsított Tevékenységben,
az Esemény, az Akció abszolutizálásában látja, ahol a brutális Ego és a
legyőzendő Vlág egyszerűsített képe a hajtóerő; mindez mint pillnatnyi
esendő, de felülmúlhatatlan érték." - írja Wiedemann László.
A mintaszerűen szerkesztett könyv a magas fizikára
való tanítás mellett a Rend és az Igaz tiszteletére is tanítják a világ
megismérést célzó tudományággal foglalkozókat; egyik legjelesebb
soproni képviselője, Nagy Márton tanár úr 36 éve elindított tehetséggondozó
versenyeire is ráirányítják a szakma figyelmét, és mindazokét, akik a fizikafeladatokat
ugyan nem fogják megoldani, de a könyv szerkesztésében, és kiadásában vállalt
kiatartó munka és elkötelezettség láttán, a fizikatanárok továbbképzését, a tehetséges
diákok további felkészülését segítő mű kézbevételével biztató példáját
tapasztalják annak, hogy – a maguk terlütén és módján – a magasabb szintű moralitás
és intellektuális magatartásformák érvényesülése érdekében egyenként is
tehetnek, és nem is keveset.
A Mikola Sándorról elnevezett középiskolai fizikaversenyek
feladataiból és megoldásaiból összeállított, 344 oldalas kötet a Fizika
verseny 1981-1996 Feladatok, megoldások (Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997) gyűjtemény
folytatása. A könyv, amely nem hiányozhat egyetlen fizikatanár, vagy középiskolai
diák könyvtárából sem, tartalmazza a versenyek győzteseinek arcképcsarnokát,
a résztvevők iskola- , helységnév-, valamint megyenévmutatóját, az Országos
Tehetséggondozó Fizikaverseny első versenybizottsága és fő támogatóinak
arcképcsarnokát.
Mikola Sándor Országos Tehetségkutató fizikaverseny
Feladatokés megoldások; Kiadó: Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány,
Sopron, 2003; Komáromi Nyomda és Kiadó Kft.
Vermes Évkönyv 2003
Az előző kötettel szinte egyidőben jelent meg a Vermes Évkönyv, amely a
Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány és az Eötvös Lóránd Fizikai
Társulat Soproni Csoportja 2002/2003 tanévi tevékenységéről szóló beszámolója
mellett a társaság jövő évi eseménynaptárát is tartalmazza, továbbá a Mikola
Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny, a Békésy György Fizika Emlékverseny,
a Vermes Miklós Nemzetközi Fizikaverseny beszámolóit – a feladatokat és
azok megoldásait, a díjazottakat – is közli. Az Alapítvány évi díjazottjainak
arcképes bemutatása mellett a Vermes Évkönyv A soproni fizikaversenyek
távolabbi jelentősége és kiterjesztése címmel Dr.
Wiedemann László – a cyberpress oldalain már közölt – bevezető gondolatai
mellett, a Sopronban rendezett fizika tanulmányi versenyekről szóló konferencia
beszámolóját tartalmazza.
A konferencia témái – Didaktikai meggondolások a
fizikatanításról, a Fizika tanulmányi versenyek ügye – a soproni szervezésű
versenyek szakmai kérdései köré csoportosultak, ugyanakkor a tárgy tanításának
manapság érvényes jellemvonásának ábrázolásával, megváltozott körülményeinek
felvázolásával együtt, több értékes és figyelmet érdemlő javaslat született,
együtt azzal az elgondolkodtató felszólítással, amely a konferencia beszámolójában
is megjelent: ,,Meg kell mentenünk a fizikát!"
A kötetben Hogy csodálkozna Galilei... címmel Szalai Tamás, a Berzsenyi
Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) a Természet Világa diákpályázatára
érkezett munkája is olvasható.
(Vermes Évkönyv; Kiadó: Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány,
Sopron 2003; Hillebrand Nyomda Kft. Sopron)
T.É.
Kapcsolódó cikkek:
A soproni
fizikaversenyek távolabbi jelentősége és kiterjesztése
Fáradhatatlan
tehetségápoló fizikusok
Nemzetközi
fizikaverseny Sopronban
Rangos
szakmai elismerés a Berzsenyi fizikatanárának
2003. november 28., péntek 14:00
|