CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

A legendás borostyánszoba - a szerző ismertetőjével

A legendás borostyánszoba címmel jelent meg a Kortina Kiadónál Fiziker Róbert, soproni származású tanár-történész könyve, amelyet szombaton a Cédrus Art Klub könyvkereskedésben dedikált. A borostyánszoba történetéről Magyarországon most jelent meg először egy összefoglaló, képekkel gazdagon illusztrált kötet, amelyet ezúttal maga a szerző ajánl olvasóinknak.

Fiziker Róbert a soproni dedikáláson


A legendás borostyánszoba

A furcsaságok és az egzotikumok gyűjtése mindig az uralkodók kedvelt elfoglaltságai közé tartozott. A borostyánkőből készült ritkaságoknak pedig az alapanyag tisztázatlan keletkezése miatt különleges vonzereje volt. A 18. századig a belőle készült pompás műkincseket politikai döntések befolyásolására is használták. “A világ nyolcadik csodájának” is tartott borostyánszoba története, ez a napjainkig is íródó, krimit idéző regény ugyanott kezdődött, ahol a második világháborúban rejtélyes véget ért: a kelet-poroszországi Königsbergben. A rekonstruált szobabelsőt 2003. május 31-én adták át a Szentpétervárhoz közeli Carszkoje Szelóban.

“Észak aranya”

A borostyánkő a görög-római mitológia szerint Héliosz napisten lányainak könnyeiből keletkezett, akik megsiratták nagyravágyó testvérüket, Phaethont. Az ifjú hajtani akarta a Nap szekerét, de az összevissza száguldó lovak nyomában lángba borult a föld, Phaethon az Eridanosz folyóba zuhant. Ovidius ezért nevezte az “istenek könnyének” a borostyánkövet. A mitikus magyarázat mellett tartották madarak megkövült könnyének, a nőstény hiúz vizelete termékének, a nap által felhevített iszapnak, a fák kiizzadt napköveinek, megkövesedett tengerhabnak is. Az i. sz. I. században élt idősebb Plinius tartotta elsőként növényi eredetűnek a gyakran rovarokat vagy virágokat rejtő zárványokat is magába foglaló követ.

A 35–55 millió éve, a harmadkor eocén korszakában Skandinávia magaslati szárazföldjének és a hozzá csatlakozó sík vidéknek az erdőit alkotó tűlevelű fenyőknek a kéregből kifolyt és évmilliók alatt fosszíliává kövült gyantája, ez a törékeny, puha, több színben pompázó szerves eredetű ásvány ma is rabul ejti az emberek fantáziáját. A dörzsölésre mágnesessé váló anyagnak csodás varázserőt tulajdonítottak. Javasolták őrültség és vizelési panaszok gyógyítására, menstruációs és szülési fájdalmak enyhítésére, az araboknál a rossz szellemek elűzésére, a szoptatós dajkák nyakában pedig arra szolgált, hogy megakadályozza az együgyűség átkerülését a gyermekbe. A borostyánkövet és származékait ma is használják orvosi célokra, gyógyszerek előállítására, illetve az elektromosságot izoláló tulajdonsága miatt érzékeny mérőeszközökbe is beépítik.

A kezdetektől a Barbarossa hadműveletig

A borostyánkő-faragás művészetének aranykora a 17. században kezdődött. A borostyánkő főleg a Keleti-tenger partvidékén fordul elő nagyobb mennyiségben, itt szabályos borostyánviharok is előfordultak, 1862-ben több mint két tonna borostyánkövet vetett partra egy ilyen vihar. Az értékes kő lopását szigorúan büntették, a partlakóknak ún. parti esküt kellett letenniük, a parton sétálni is csak pecsétes papírral lehetett.

A “Ferde Fritznek” csúfolt, és púpját fél hátát borító, hosszú parókával fedő III. Frigyes, porosz választófejedelem egyre nagyobb politikai súlyát a királyi korona megszerzésével is ki akarta fejezni. 1701. január 18-án meg is koronázta magát Königsbergben. Ezzel megtörtént az első lépés a Porosz Királyság felemelkedéséhez. A koronázóváros híres borostyánművészete ihlette Frigyest a nem mindennapi koronázási ajándék elkészíttetésére is. I. Frigyes, immáron porosz király olyan borostyánszobát, “borostyánkő-cabinettet” álmodott berlini kastélyába, ahol a falakat teljesen beborítják a borostyánkőből készített faragványok. Andreas Schlüter udvari főépítész tervei szerint kezdődtek meg a munkálatok, amelyeket Gottfried Wolffram, majd Gottfried Turau és Ernst Schacht mesterek folytattak. 1711-ben már készen állt a világ legdrágább tapétája. A “tabacs-collegium” falait díszítette, ahol az uralkodó késő estéig pipázott, kártyázott és bizalmas beszélgetéseket folytatott. A művészet- és tudománypártoló Frigyes barokk pazarlása után azonban a “katonakirály” takarékosság és szigorú kötelességtudat által fémjelzett időszaka következett. I. Frigyes Vilmos az államháztartás hiányának csökkentésére minden feleslegesnek vélt ékszertől és műkincstől megszabadult.

1716-ban Nagy Péter orosz cárnak ajándékozta a későbbiekben csodás dekorációkkal, mozaikokkal és festményekkel díszített, állandóan bővített és így már mintegy száz négyzetméter nagyságú termet betöltő faldíszítést. Persze nem a hirtelen nagyvonalúság, hanem józan politikai számítás, a nagy keleti szomszéddal meglévő jó kapcsolatok elmélyítésének célja vezette a pompát kedvelő és arra sokat áldozó apjával szemben takarékos királyt. Péter többek között egy esztergapadot ajándékozott a porosz királynak, aki azt hálószobája közelében állíttatta fel. Frigyes Vilmos leginkább az 55, Oroszországból érkezett és testőrezredébe besorozott ún. “hosszú legénynek” örült leginkább.

Az új Néva-parti fővárosban a felépítési útmutató ellenére sem sikerült a szoba darabjait összeállítani, így azok ismét dobozokba kerültek. Péter halála után a gyors egymásutánban hatalomra kerülő cárok és cárnők nem fordítottak figyelmet a porosz ajándékra.

Erzsébet cárnő több mint húsz év után kicsomagoltatta a falitáblákat rejtő dobozokat, és először egyfajta mozgó kulisszaként a palota különböző termeiben felépíttette, majd ismét darabjaira szedette szét. 1755-ben aztán ő találta meg a szoba végleges helyét, a Carszkoje Szelóban található Katalin palota fogadótermében, ahová 76 válogatott katona szállította át gyalogszerrel a ládákat. A zseniális Rastrelli és Martelli itáliai építészek vezényletével nyerte el a berendezés máig ismert és csodált formáját. Théophile Gautier francia író az “Ezeregyéjszaka” és a tündérmesék csodáihoz hasonlította az 565 gyertya által megvilágított borostyánszobát.

1755-ben Mária Terézia négy értékes, az öt érzéket allegorikusan ábrázoló kőmozaikot ajándékozott II. Katalin cárnőnek. A 19. században többször lezajlott javításokat, és a berendezést teljessé tevő újabb bútorokat, szobrokat és egyéb tárgyakat nem számítva 1770-re készen állt a “világ nyolcadik csodája”.

A pompás terembe 1917-ig csak a cári család és személyzete, illetve az európai arisztokrácia jeles képviselői nyertek bebocsátást. Az első világháború idején állítólag az is felmerült a német származású Marija Fjodorovna cárné fejében, hogy a szobát a német császárnak ajándékozzák. Az októberi események után a Gyetszkoje Szelónak keresztelt rezidenciát megnyitották a tömegek előtt. A borostyánszoba vonzotta a legtöbb látogatót, még a gyakori hőmérséklet-ingadozások által okozott károk, a gipsszel beragasztott lyukak, az olívaolajos lakktól megbarnult és néhol az alapokig lepusztult falak sem csökkentették az összbenyomás varázsát. Miután 1937-ben Alekszandr Szergejevics Puskinról nevezték el a rezidenciavárost, a második világháború előestéjén tervek készültek a szükséges restaurátori munkálatok elvégzésére.

Műkincsrablás

A második világháború nem kímélte a cári palotákat sem. Nők próbálták kimenekíteni a veszélyeztetett múzeumokból az értékeket, ám a megfeszített munka ellenére is sok mindent a paloták termeiben kellett hagyniuk, így a borostyánszoba berendezését is. A szállítóeszközök és a megfelelő szakértelem hiányában a műkincseket menekítők arra kényszerültek, hogy legalább a harci cselekmények okozta károktól megóvják a falitáblákat. Ezeket speciális papírral fedték be, majd mullal, vattával és vastag kartonnal beragasztották, sőt a falakat felállított táblákkal is védték a gránátszilánkoktól. Az ablakok bedeszkázása és az ablaknyílások homokzsákokkal történő betömése mellett az intarziás padlót vastag homokréteggel fedték be. 1941-ben a Leningrádot blokád alá vonó náci csapatok egy ideig a cári palotákban rendezkedtek be. Mivel “a bombatalálat okozta könnyű károsodás után … elsősorban a csapatok gondatlan magatartása” fenyegette a falitáblákat, őriztették a borostyánszobát, majd a “biztonságba helyezésre” hivatkozva leszerelték és ládákba csomagolva Königsbergbe szállították, és ott egy időre ki is állították a szobabelsőt. A németek hazaszállításról, az oroszok – joggal – műkincsrablásról beszéltek. Erich Koch, Kelet-Poroszország gauleitere Königsberg uraként predesztinálva érezte magát és városát a borostyánszoba új gazdájának szerepére. A “Kelet-Poroszország királyának” nevezett Koch figyelmét Alfred Rohde múzeumigazgató hívta fel a páratlan műkincsre, “Németország nemzeti büszkeségének” nevezve azt. Koch politikai kapcsolatait vetette latba, Rohde pedig berlini felettesét nyerte meg az ötletnek. A borostyánszoba elszállítása az egész Szovjetunióra kiterjedő rablóhadjárat része volt, hiszen a nácik mintegy 500 múzeumot, több mint kétezer templomot, 500 zsinagógát, 300 főiskolát és 43 ezer nyilvános könyvtárat fosztottak ki. Hitler “átmeneti tartózkodás céljából” engedélyezte a Königsbergbe szállítást, és úgy tervezte, hogy az új rendű Európa kulturális Mekkájaként elképzelt ausztriai Linz művészeti gyűjteményét fogják gazdagítani a falitáblák. A “tulajdonviszonyok” körül azonban hamarosan vita robbant ki a náci vezetők között, de Koch, és Rohde mindent elkövettek annak érdekében, hogy ne kelljen megválniuk a borostyánszobától. A háborús események miatt azonban hamarosan a műkincsek Nyugatra evakuálásának szükségessége került előtérbe, maga Rohde is járt Közép-Németországban megfelelő raktározási hely után kutatva.

Nem tudni, végül is elszállították-e a borostyánszobát Königsbergből. Mindenesetre a Royal Air Force légitámadásai, majd a város kapitulációja után a páratlan műkincsnek nyoma veszett. A város ostroma idején is lehetséges volt mentőakció lebonyolítása, ezt példázza Paul von Hindenburg szövetségi elnök hamvainak, első világháborús hadseregzászlóknak és egyéb relikviáknak a sikeres kimenekítése Tannenbergből 1945 elején. Alfred Rohde, a königsbergi múzeum igazgatója, aki biztonságba helyezte a ládákat, a szovjetek győzelme után is a városban maradt, nem akarta elhagyni élete művét. 1945 végén a városban tomboló tífusz áldozata lett, így titkát magával vitte a sírba. Eltűnt a halotti bizonyítványt kiállító orvos, sőt Rohde és felesége hamvai is, fokozva a kérdést körüllengő titokzatosságot.

Kutatók a borostyánszoba nyomában

Azóta szakértők, történészek, lelkes amatőrök és titkosszolgálatok próbáltak a kincs nyomára bukkanni – sikertelenül. A munkát nagyban nehezíti, hogy csupán feltételezésekre lehet támaszkodni, hiszen minden szemtanú dobozokat és ládákat láthatott csak, azok tartalmáról biztos információval nem rendelkeznek. Egy 2000. évi orosz adat szerint a kutatók eddig több mint 250 verziónak jártak utána, illetve több mint 750 szemtanút hallgattak meg.

A borostyánszoba sorsával kapcsolatos három elmélet egyike szerint a második világháborúban nem sikerült megmenteni az értékes műkincset, amely vagy a königsbergi kastélyban, vagy az elszállítás során megsemmisült. Mások úgy vélik, hogy az egyik győztes hatalom, vagy annak katonái konfiskálták el azt. A kincskeresők fantáziáját leginkább megmozgató álláspont szerint valamilyen, eddig felderítetlen raktárba, vagy bányajáratba menekítették ki az ostromlott városból a borostyánszobát. Sokan foglalkoztak az ún. keleti-tengeri és a tengerentúli verzióval is. Előbbi szerint a Königsbergből a Keleti-tengeren menekülők valamelyik hajón, talán éppen a Wilhelm Gustloffon menekítették ki a műkincset. A másik nézet hívei szerint a szobadíszítés Dél-Amerikába követte valamelyik élelmes nácit.

Eduard von Falz-Fein báró félmillió dollárt ajánlott fel annak, aki megtalálja a borostyánszobát. “Borostyánszoba-klubot” is alapított “A tavasz tizenhét pillanata” című film írójával, Julian Szemjonovval és Maigret felügyelő szülőatyjával, Georges Simenonnal közösen.

A kincskeresők között volt Heinz Schön, a kereskedelmi tengerészet civil alkalmazottjaként túlélte a Wilhelm Gustloff 9000 ember halálát eredményező hajókatasztrófáját, és ezen a nyomon indult el. A háború után Rolf Berger tartalékos őrnagy néven megbúvó, de hamarosan leleplezett Koch is utalt vallomásában a Gustloffra, bár talán maga sem volt tisztában azzal, hogy a kapituláció előtti zűrzavarban valójában hová is került a borostyánszoba. A civilben idegenforgalmi igazgató Schön nyugdíjas éveiben több helyszínen is folytatott kutatásokat – eredmény nélkül. Egy másik nyugdíjas, Hans Stadelmann Weimarban kutat, de eddig csupán egy nagykereskedelmi vállalat szaunájába sikerült “befúrnia” magát.

A jogász végzettségű Stasi-ügynök, Paul Enke, illetve a “Die Welt” kiadójának megbízásából kutató gyümölcstermesztő, Georg Stein is Königsbergben született, Hitler katonáiként orosz hadifogságba kerültek, de hosszú évek kutatása után sem jutottak a borostyánszoba nyomára. Mindketten arra alapozták kutatásaikat, hogy a borostyánszobát evakuálták Königsbergből, és gyakran az általuk kialakított verziónak adtak hitelt. Életüknek hatalmas csalódás, a megszállottság miatti értetlenség, majd a tragikus halál, öngyilkosság, illetve szívinfarktus vetett véget. Anyagaik – a hat nagy papírdobozba csomagolt Stein-féle végrendelet, illetve a több tízezer oldalnyi Stasi-aktatömeg – megmaradtak és rendelkezésre állnak.

Stein élete végéig kitartott a Göttingentől északra található wittekindi kálibánya, mint lehetséges rejtekhely feltárásának szükségessége mellett. Az itteni járatokat a háború végén brit különleges egységek is át akarták vizsgálni, de a felhalmozott dinamitkészletek felrobbanása miatt a tárnákat víz árasztotta el, majd 1955-ben 100 köbméternyi fúróiszapot is pumpáltak a bányába, ezzel lehetetlenné téve a további kutatásokat. A német kormány a későbbiekben nem támogatta a fúrások elrendelését. Stein, akinek a segítségével kolostori és levéltári értékek kerültek vissza a Szovjetunióba, a jórészt saját maga által finanszírozott kutatásai miatt egyre kilátástalanabb anyagi helyzetbe került, felesége is önkezével vetett véget életének. Steint egészségi állapota miatt pszichiátriai klinikára akarták beutalni, végül a szovjet hadifogságban ellesett sámánista praktikával 1987-ben szörnyű öngyilkosságot követett el, szikével felvágta a hasát. Tény, hogy “Igen tisztelt disznó!” megszólítással kapott fenyegető levelet a magukat az “ősi Königsberg barátainak” nevező ismeretlenektől, akik azt javasolták neki, hogy “térjen vissza ízletes almáihoz”, ahelyett, hogy a Königsberget “betonkaszárnyává” változtató bolsevikoknak segít.

Enke a megfelelő szakértői háttérrel, modern technikával és a szükséges pénzeszközök birtokában vezette a “Puskin hadműveletet”, az Erich Mielke tábornok vezette Stasi akcióját, amely minél előbb Moszkvába akarta juttatni a műkincset. A “Vizsgálati szervek főosztályának” alezredese vezetésével 1953-tól kezdve 130 helyszínt kutattak át, tárnákban, fejtési üregekben, bunkerekben, várpincékben végeztek ásatásokat, gyakran polgári védelmi gyakorlatnak álcázva a keresést. A harminc éven át aprólékos munkát végző, levéltári anyagokat átvizsgáló, szemtanúkat kihallgató Enke kollégáitól a “Borostyánkő elvtárs” nevet kapta. A szemtanúk között volt a páratlan emlékezőtehetséggel megáldott kelet-német Rudolf Wyst 1959-ben azt vallotta, hogy szó szerint ismeri annak az iratnak a tartalmát, amely apját bízta meg a borostyánszoba biztonságba helyezésével. Wystre a KGB is felfigyelt, ám lehet, hogy szenzációs bejelentésével csak azt akarta elérni, hogy visszatérhessen szülővárosába, Königsbergbe. Wysték a háború végén egy ideig egy városkában laktak egy bizonyos Albert Poppal, aki a levéltári anyagok szerint Weimarba szállított Koch műkincseit tartalmazó ládákat, majd haláláig jómódban élt Frankfurtban. Enke 1987-ben a berlini levéltárban egy csésze kávé elfogyasztása után szívinfarktust kapott és elhunyt. Kutatásának eredményei “Borostyánszoba-riport” címmel könyvben is megjelentek. A rendszerváltás óta a berlini Normannenstrasse egykori munkatársai az egyesült Németországban privát kutatók, cégek tanácsadóiként keresik kenyerüket.

A potsdami konferencia határozata értelmében Kelet-Poroszország szovjet fennhatóság alá került. A legismertebb szülöttéről, Immanuel Kant filozófusról “a józan ész városának” nevezett Königsbergből Kalinyingrád lett. Az oroszok közül Alekszandr Jakovlevics Brjuszov régészprofesszort, a városban kutató művészettudósok csoportjának vezetőjét kell kiemelni. Többször beszélt a Parkinson-kórban szenvedő Rohdéval, és arra a meggyőződésre jutott, hogy a borostyánszoba “sajnos elégett”. Rohde halála után revideálta korábbi nézetét, bár sokan azzal vádolták a zsidó származású professzort, hogy Lavrentyij Pavlovics Berija emberei kényszerítették jobb belátásra, hogy a náci műkincsrablás verziója továbbra is fennmaradhasson. Avenir Petrovics Ovszjanov pedig, aki korábban részt vett a königsbergi kastély robbantással és bulldózerekkel történő elbontásában, már több évtizede koordinálja a kutatómunkát, és összesen 1242 üreg átvizsgálására tette fel az életét.

Az újjászületés

Az 1979-ben született szovjet politikai döntés a borostyánszoba rekonstruálását írta elő. Nem csupán a borostyánszobát állították helyre régi pompájában a fogorvosi fúróhoz hasonló precíziós eszközökkel dolgozó restaurátorok, hanem a borostyánkő faragásának régi művészete is új életre kelt. 1997-ben eredeti darabok kerültek elő a borostyánszoba egykori berendezéséből a német feketepiacon: egy empire-komód, az egyik, egy német katonaorvos által szuvenírként hazaszállított kőmozaik, és a Christie’s aukcióján korábban egy kisebb szobor is. Ezek az örömteli események azonban nem segítették a kutatást, hiszen a tárgyak mindegyike már a Königsbergbe szállítás előtt eltűnt. Mindenesetre a németek a jószándék és a megbékélés jegyében 2000 áprilisában visszaszolgáltatták a műtárgyakat, új távlatokat nyitva a német–orosz kapcsolatokban és előmozdítva az eltulajdonított műkincsek restitúcióját célzó tárgyalásokat.

A rekonstrukcióra szánt pénz csakhamar elfogyott, hiszen a peresztrojka ugyan szabadabb politikai légkört, ugyanakkor az eddigi nagy projektek állami finanszírozásának végét is jelentette. Az orosz duma ellenállása miatt az utóbbi években a pragmatikus, kis lépésekkel operáló, a jogi játékteret bővíteni szándékozó politika jegyében a Ruhrgas esseni konszern, az egyik legnagyobb nyugat-európai orosz fölgázimportőr 3,5 millió dollárral támogatta a borostyánszoba restaurálását, amely így sikeresen befejeződhetett Szentpétervár alapításának háromszázadik évfordulójára. Több mint húsz éven át tartó megfeszített restaurátori munka után 2003. május 31-én Vlagyimir Putyin orosz elnök és Gerhard Schröder német kancellár adták át a régi-új borostyánszobát a cárok egykori nyári rezidenciáján, a Szentpétervárhoz közeli Carszkoje Szelóban. A sajtó a méz, a karamell, a nugát és a narancs színeinek pompás játékáról áradozott, a politika pedig a német–orosz megbékélés jelképeként értelmezte az eseményt.

A legenda halála?

A mítosz, a borostyánszoba gyakran politikai thrillerre emlékeztető történetének varázsa azonban tovább él. A további keresésnek mindenképpen van értelme, akár olyan helyeken is, ahol már korábban folytak vizsgálatok, ugyanis azok egykor a technikai felszereltség hiánya és a pénzügyi háttér bizonytalansága miatt nem a kellő hatékonysággal és alapossággal zajlottak. Általánosságban elmondható, hogy szinte az kutatott, aki akart – de felületesen és gyenge színvonalon. A két legfontosabb dokumentumot még senki sem találta meg: a hivatalos okmányt, amelyik egyértelműen igazolja, hogy a borostyánszobát 1945 elején valóban elszállították és Königsbergből nyugatra evakuálták, illetve azt, amelyik minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a szovjet ostrom, majd a kapituláció idején a Vörös Hadsereg katonái felgyújtották az értékes műkincset.

A Nagy Péternek ajándékozott borostyánszoba az akkori időkben is pompás és drága értéket képviselt, de soha nem volt annyira híres és titkokkal övezett, mint ma. Eltűnése után a kulturális veszteség szimbólumává és a kincsvadászok keresett műtárgyává vált. Az 1991-ig hermetikusan elzárt kalinyingrádi katonai terület megnyitása és a technikai-anyagi feltételek javulása is új lendületet adott a keresésnek. A “világ kilencedik csodájának” létrehozása nem feledteti azt a tényt, hogy nincs megdönthetetlen bizonyíték az eredeti borostyánszoba pusztulásáról, ezért aztán – bár kicsi rá az esély – valamikor előkerülhet az is. Töredezett formájában jelentéktelennek tűnne az új mellett, persze, még mindig jobb két borostyánszoba, mint egy sem.

Fiziker Róbert



(Fiziker Róbert A legendás borostyánszoba KORTINA Kiadó, 2003 195 x 230 mm Keménytáblás, védőborítós, 172 oldal, képekkel illusztrált, a színes képek száma 32;  3.600 Ft)

Az  illusztrációk forrása: www.kortina.hu



2003. december 07., vasárnap 00:44


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület