A legendás borostyánszoba - a szerző ismertetőjével
A legendás borostyánszoba címmel jelent meg a Kortina
Kiadónál Fiziker Róbert, soproni származású tanár-történész könyve,
amelyet szombaton a Cédrus Art Klub könyvkereskedésben dedikált. A borostyánszoba
történetéről Magyarországon most jelent meg először egy összefoglaló, képekkel
gazdagon illusztrált kötet, amelyet ezúttal maga a szerző ajánl olvasóinknak.
Fiziker Róbert a soproni dedikáláson
A legendás borostyánszoba
A furcsaságok és az egzotikumok gyűjtése mindig az uralkodók kedvelt
elfoglaltságai közé tartozott. A borostyánkőből készült ritkaságoknak pedig
az alapanyag tisztázatlan keletkezése miatt különleges vonzereje volt.
A 18. századig a belőle készült pompás műkincseket politikai döntések befolyásolására
is használták. “A világ nyolcadik csodájának” is tartott borostyánszoba
története, ez a napjainkig is íródó, krimit idéző regény ugyanott kezdődött,
ahol a második világháborúban rejtélyes véget ért: a kelet-poroszországi
Königsbergben. A rekonstruált szobabelsőt 2003. május 31-én adták át a
Szentpétervárhoz közeli Carszkoje Szelóban.
“Észak aranya”
A borostyánkő a görög-római mitológia szerint Héliosz napisten lányainak
könnyeiből keletkezett, akik megsiratták nagyravágyó testvérüket, Phaethont.
Az ifjú hajtani akarta a Nap szekerét, de az összevissza száguldó lovak
nyomában lángba borult a föld, Phaethon az Eridanosz folyóba zuhant. Ovidius
ezért nevezte az “istenek könnyének” a borostyánkövet. A mitikus
magyarázat mellett tartották madarak megkövült könnyének, a nőstény hiúz
vizelete termékének, a nap által felhevített iszapnak, a fák kiizzadt napköveinek,
megkövesedett tengerhabnak is. Az i. sz. I. században élt idősebb Plinius
tartotta elsőként növényi eredetűnek a gyakran rovarokat vagy virágokat
rejtő zárványokat is magába foglaló követ.
A 35–55 millió éve, a harmadkor eocén korszakában Skandinávia magaslati
szárazföldjének és a hozzá csatlakozó sík vidéknek az erdőit alkotó tűlevelű
fenyőknek a kéregből kifolyt és évmilliók alatt fosszíliává kövült gyantája,
ez a törékeny, puha, több színben pompázó szerves eredetű ásvány ma is
rabul ejti az emberek fantáziáját. A dörzsölésre mágnesessé váló anyagnak
csodás varázserőt tulajdonítottak. Javasolták őrültség és vizelési panaszok
gyógyítására, menstruációs és szülési fájdalmak enyhítésére, az araboknál
a rossz szellemek elűzésére, a szoptatós dajkák nyakában pedig arra szolgált,
hogy megakadályozza az együgyűség átkerülését a gyermekbe. A borostyánkövet
és származékait ma is használják orvosi célokra, gyógyszerek előállítására,
illetve az elektromosságot izoláló tulajdonsága miatt érzékeny mérőeszközökbe
is beépítik.
A kezdetektől a Barbarossa hadműveletig
A borostyánkő-faragás művészetének aranykora a 17. században kezdődött.
A borostyánkő főleg a Keleti-tenger partvidékén fordul elő nagyobb mennyiségben,
itt szabályos borostyánviharok is előfordultak, 1862-ben több mint két
tonna borostyánkövet vetett partra egy ilyen vihar. Az értékes kő lopását
szigorúan büntették, a partlakóknak ún. parti esküt kellett letenniük,
a parton sétálni is csak pecsétes papírral lehetett.
A “Ferde Fritznek” csúfolt, és púpját fél hátát borító, hosszú parókával
fedő III. Frigyes, porosz választófejedelem egyre nagyobb politikai súlyát
a királyi korona megszerzésével is ki akarta fejezni. 1701. január 18-án
meg is koronázta magát Königsbergben. Ezzel megtörtént az első lépés a
Porosz Királyság felemelkedéséhez. A koronázóváros híres borostyánművészete
ihlette Frigyest a nem mindennapi koronázási ajándék elkészíttetésére is.
I. Frigyes, immáron porosz király olyan borostyánszobát, “borostyánkő-cabinettet”
álmodott berlini kastélyába, ahol a falakat teljesen beborítják a borostyánkőből
készített faragványok. Andreas Schlüter udvari főépítész tervei
szerint kezdődtek meg a munkálatok, amelyeket Gottfried Wolffram,
majd Gottfried Turau és Ernst Schacht mesterek folytattak.
1711-ben már készen állt a világ legdrágább tapétája. A “tabacs-collegium”
falait díszítette, ahol az uralkodó késő estéig pipázott, kártyázott és
bizalmas beszélgetéseket folytatott. A művészet- és tudománypártoló Frigyes
barokk pazarlása után azonban a “katonakirály” takarékosság és szigorú
kötelességtudat által fémjelzett időszaka következett. I. Frigyes Vilmos
az államháztartás hiányának csökkentésére minden feleslegesnek vélt ékszertől
és műkincstől megszabadult.
1716-ban Nagy Péter orosz cárnak ajándékozta a későbbiekben csodás
dekorációkkal, mozaikokkal és festményekkel díszített, állandóan bővített
és így már mintegy száz négyzetméter nagyságú termet betöltő faldíszítést.
Persze nem a hirtelen nagyvonalúság, hanem józan politikai számítás, a
nagy keleti szomszéddal meglévő jó kapcsolatok elmélyítésének célja vezette
a pompát kedvelő és arra sokat áldozó apjával szemben takarékos királyt.
Péter többek között egy esztergapadot ajándékozott a porosz királynak,
aki azt hálószobája közelében állíttatta fel. Frigyes Vilmos leginkább
az 55, Oroszországból érkezett és testőrezredébe besorozott ún. “hosszú
legénynek” örült leginkább.
Az új Néva-parti fővárosban a felépítési útmutató ellenére sem sikerült
a szoba darabjait összeállítani, így azok ismét dobozokba kerültek. Péter
halála után a gyors egymásutánban hatalomra kerülő cárok és cárnők nem
fordítottak figyelmet a porosz ajándékra.
Erzsébet cárnő több mint húsz év után kicsomagoltatta a falitáblákat
rejtő dobozokat, és először egyfajta mozgó kulisszaként a palota különböző
termeiben felépíttette, majd ismét darabjaira szedette szét. 1755-ben aztán
ő találta meg a szoba végleges helyét, a Carszkoje Szelóban található Katalin
palota fogadótermében, ahová 76 válogatott katona szállította át gyalogszerrel
a ládákat. A zseniális Rastrelli és Martelli itáliai építészek
vezényletével nyerte el a berendezés máig ismert és csodált formáját. Théophile
Gautier francia író az “Ezeregyéjszaka” és a tündérmesék csodáihoz
hasonlította az 565 gyertya által megvilágított borostyánszobát.
1755-ben Mária Terézia négy értékes, az öt érzéket allegorikusan ábrázoló
kőmozaikot ajándékozott II. Katalin cárnőnek. A 19. században többször
lezajlott javításokat, és a berendezést teljessé tevő újabb bútorokat,
szobrokat és egyéb tárgyakat nem számítva 1770-re készen állt a “világ
nyolcadik csodája”.
A pompás terembe 1917-ig csak a cári család és személyzete, illetve
az európai arisztokrácia jeles képviselői nyertek bebocsátást. Az első
világháború idején állítólag az is felmerült a német származású Marija
Fjodorovna cárné fejében, hogy a szobát a német császárnak ajándékozzák.
Az októberi események után a Gyetszkoje Szelónak keresztelt rezidenciát
megnyitották a tömegek előtt. A borostyánszoba vonzotta a legtöbb látogatót,
még a gyakori hőmérséklet-ingadozások által okozott károk, a gipsszel beragasztott
lyukak, az olívaolajos lakktól megbarnult és néhol az alapokig lepusztult
falak sem csökkentették az összbenyomás varázsát. Miután 1937-ben Alekszandr
Szergejevics Puskinról nevezték el a rezidenciavárost, a második világháború
előestéjén tervek készültek a szükséges restaurátori munkálatok elvégzésére.
Műkincsrablás
A második világháború nem kímélte a cári palotákat sem. Nők próbálták
kimenekíteni a veszélyeztetett múzeumokból az értékeket, ám a megfeszített
munka ellenére is sok mindent a paloták termeiben kellett hagyniuk, így
a borostyánszoba berendezését is. A szállítóeszközök és a megfelelő szakértelem
hiányában a műkincseket menekítők arra kényszerültek, hogy legalább a harci
cselekmények okozta károktól megóvják a falitáblákat. Ezeket speciális
papírral fedték be, majd mullal, vattával és vastag kartonnal beragasztották,
sőt a falakat felállított táblákkal is védték a gránátszilánkoktól. Az
ablakok bedeszkázása és az ablaknyílások homokzsákokkal történő betömése
mellett az intarziás padlót vastag homokréteggel fedték be. 1941-ben a
Leningrádot blokád alá vonó náci csapatok egy ideig a cári palotákban rendezkedtek
be. Mivel “a bombatalálat okozta könnyű károsodás után … elsősorban
a csapatok gondatlan magatartása” fenyegette a falitáblákat, őriztették
a borostyánszobát, majd a “biztonságba helyezésre” hivatkozva
leszerelték és ládákba csomagolva Königsbergbe szállították, és ott egy
időre ki is állították a szobabelsőt. A németek hazaszállításról, az oroszok
– joggal – műkincsrablásról beszéltek. Erich Koch, Kelet-Poroszország
gauleitere Königsberg uraként predesztinálva érezte magát és városát a
borostyánszoba új gazdájának szerepére. A “Kelet-Poroszország királyának”
nevezett Koch figyelmét Alfred Rohde múzeumigazgató hívta fel a
páratlan műkincsre, “Németország nemzeti büszkeségének” nevezve
azt. Koch politikai kapcsolatait vetette latba, Rohde pedig berlini felettesét
nyerte meg az ötletnek. A borostyánszoba elszállítása az egész Szovjetunióra
kiterjedő rablóhadjárat része volt, hiszen a nácik mintegy 500 múzeumot,
több mint kétezer templomot, 500 zsinagógát, 300 főiskolát és 43 ezer nyilvános
könyvtárat fosztottak ki. Hitler “átmeneti tartózkodás céljából” engedélyezte
a Königsbergbe szállítást, és úgy tervezte, hogy az új rendű Európa kulturális
Mekkájaként elképzelt ausztriai Linz művészeti gyűjteményét fogják gazdagítani
a falitáblák. A “tulajdonviszonyok” körül azonban hamarosan vita robbant
ki a náci vezetők között, de Koch, és Rohde mindent elkövettek annak érdekében,
hogy ne kelljen megválniuk a borostyánszobától. A háborús események miatt
azonban hamarosan a műkincsek Nyugatra evakuálásának szükségessége került
előtérbe, maga Rohde is járt Közép-Németországban megfelelő raktározási
hely után kutatva.
Nem tudni, végül is elszállították-e a borostyánszobát Königsbergből.
Mindenesetre a Royal Air Force légitámadásai, majd a város kapitulációja
után a páratlan műkincsnek nyoma veszett. A város ostroma idején is lehetséges
volt mentőakció lebonyolítása, ezt példázza Paul von Hindenburg
szövetségi elnök hamvainak, első világháborús hadseregzászlóknak és egyéb
relikviáknak a sikeres kimenekítése Tannenbergből 1945 elején. Alfred Rohde,
a königsbergi múzeum igazgatója, aki biztonságba helyezte a ládákat, a
szovjetek győzelme után is a városban maradt, nem akarta elhagyni élete
művét. 1945 végén a városban tomboló tífusz áldozata lett, így titkát magával
vitte a sírba. Eltűnt a halotti bizonyítványt kiállító orvos, sőt Rohde
és felesége hamvai is, fokozva a kérdést körüllengő titokzatosságot.
Kutatók a borostyánszoba nyomában
Azóta szakértők, történészek, lelkes amatőrök és titkosszolgálatok próbáltak
a kincs nyomára bukkanni – sikertelenül. A munkát nagyban nehezíti, hogy
csupán feltételezésekre lehet támaszkodni, hiszen minden szemtanú dobozokat
és ládákat láthatott csak, azok tartalmáról biztos információval nem rendelkeznek.
Egy 2000. évi orosz adat szerint a kutatók eddig több mint 250 verziónak
jártak utána, illetve több mint 750 szemtanút hallgattak meg.
A borostyánszoba sorsával kapcsolatos három elmélet egyike szerint a
második világháborúban nem sikerült megmenteni az értékes műkincset, amely
vagy a königsbergi kastélyban, vagy az elszállítás során megsemmisült.
Mások úgy vélik, hogy az egyik győztes hatalom, vagy annak katonái konfiskálták
el azt. A kincskeresők fantáziáját leginkább megmozgató álláspont szerint
valamilyen, eddig felderítetlen raktárba, vagy bányajáratba menekítették
ki az ostromlott városból a borostyánszobát. Sokan foglalkoztak az ún.
keleti-tengeri és a tengerentúli verzióval is. Előbbi szerint a Königsbergből
a Keleti-tengeren menekülők valamelyik hajón, talán éppen a Wilhelm
Gustloffon menekítették ki a műkincset. A másik nézet hívei szerint
a szobadíszítés Dél-Amerikába követte valamelyik élelmes nácit.
Eduard von Falz-Fein báró félmillió dollárt ajánlott fel annak,
aki megtalálja a borostyánszobát. “Borostyánszoba-klubot” is alapított
“A tavasz tizenhét pillanata” című film írójával, Julian Szemjonovval
és Maigret felügyelő szülőatyjával, Georges Simenonnal közösen.
A kincskeresők között volt Heinz Schön, a kereskedelmi tengerészet
civil alkalmazottjaként túlélte a Wilhelm Gustloff 9000 ember halálát eredményező
hajókatasztrófáját, és ezen a nyomon indult el. A háború után Rolf Berger
tartalékos őrnagy néven megbúvó, de hamarosan leleplezett Koch is utalt
vallomásában a Gustloffra, bár talán maga sem volt tisztában azzal, hogy
a kapituláció előtti zűrzavarban valójában hová is került a borostyánszoba.
A civilben idegenforgalmi igazgató Schön nyugdíjas éveiben több helyszínen
is folytatott kutatásokat – eredmény nélkül. Egy másik nyugdíjas, Hans
Stadelmann Weimarban kutat, de eddig csupán egy nagykereskedelmi vállalat
szaunájába sikerült “befúrnia” magát.
A jogász végzettségű Stasi-ügynök, Paul Enke, illetve a “Die
Welt” kiadójának megbízásából kutató gyümölcstermesztő, Georg Stein
is Königsbergben született, Hitler katonáiként orosz hadifogságba kerültek,
de hosszú évek kutatása után sem jutottak a borostyánszoba nyomára. Mindketten
arra alapozták kutatásaikat, hogy a borostyánszobát evakuálták Königsbergből,
és gyakran az általuk kialakított verziónak adtak hitelt. Életüknek hatalmas
csalódás, a megszállottság miatti értetlenség, majd a tragikus halál, öngyilkosság,
illetve szívinfarktus vetett véget. Anyagaik – a hat nagy papírdobozba
csomagolt Stein-féle végrendelet, illetve a több tízezer oldalnyi Stasi-aktatömeg
– megmaradtak és rendelkezésre állnak.
Stein élete végéig kitartott a Göttingentől északra található wittekindi
kálibánya, mint lehetséges rejtekhely feltárásának szükségessége mellett.
Az itteni járatokat a háború végén brit különleges egységek is át akarták
vizsgálni, de a felhalmozott dinamitkészletek felrobbanása miatt a tárnákat
víz árasztotta el, majd 1955-ben 100 köbméternyi fúróiszapot is pumpáltak
a bányába, ezzel lehetetlenné téve a további kutatásokat. A német kormány
a későbbiekben nem támogatta a fúrások elrendelését. Stein, akinek a segítségével
kolostori és levéltári értékek kerültek vissza a Szovjetunióba, a jórészt
saját maga által finanszírozott kutatásai miatt egyre kilátástalanabb anyagi
helyzetbe került, felesége is önkezével vetett véget életének. Steint egészségi
állapota miatt pszichiátriai klinikára akarták beutalni, végül a szovjet
hadifogságban ellesett sámánista praktikával 1987-ben szörnyű öngyilkosságot
követett el, szikével felvágta a hasát. Tény, hogy “Igen tisztelt disznó!”
megszólítással kapott fenyegető levelet a magukat az “ősi Königsberg
barátainak” nevező ismeretlenektől, akik azt javasolták neki, hogy
“térjen vissza ízletes almáihoz”, ahelyett, hogy a Königsberget
“betonkaszárnyává” változtató bolsevikoknak segít.
Enke a megfelelő szakértői háttérrel, modern technikával és a szükséges
pénzeszközök birtokában vezette a “Puskin hadműveletet”, az Erich Mielke
tábornok vezette Stasi akcióját, amely minél előbb Moszkvába akarta juttatni
a műkincset. A “Vizsgálati szervek főosztályának” alezredese vezetésével
1953-tól kezdve 130 helyszínt kutattak át, tárnákban, fejtési üregekben,
bunkerekben, várpincékben végeztek ásatásokat, gyakran polgári védelmi
gyakorlatnak álcázva a keresést. A harminc éven át aprólékos munkát végző,
levéltári anyagokat átvizsgáló, szemtanúkat kihallgató Enke kollégáitól
a “Borostyánkő elvtárs” nevet kapta. A szemtanúk között volt a páratlan
emlékezőtehetséggel megáldott kelet-német Rudolf Wyst 1959-ben azt
vallotta, hogy szó szerint ismeri annak az iratnak a tartalmát, amely apját
bízta meg a borostyánszoba biztonságba helyezésével. Wystre a KGB is felfigyelt,
ám lehet, hogy szenzációs bejelentésével csak azt akarta elérni, hogy visszatérhessen
szülővárosába, Königsbergbe. Wysték a háború végén egy ideig egy városkában
laktak egy bizonyos Albert Poppal, aki a levéltári anyagok szerint
Weimarba szállított Koch műkincseit tartalmazó ládákat, majd haláláig jómódban
élt Frankfurtban. Enke 1987-ben a berlini levéltárban egy csésze kávé elfogyasztása
után szívinfarktust kapott és elhunyt. Kutatásának eredményei “Borostyánszoba-riport”
címmel könyvben is megjelentek. A rendszerváltás óta a berlini Normannenstrasse
egykori munkatársai az egyesült Németországban privát kutatók, cégek tanácsadóiként
keresik kenyerüket.
A potsdami konferencia határozata értelmében Kelet-Poroszország szovjet
fennhatóság alá került. A legismertebb szülöttéről, Immanuel Kant filozófusról
“a józan ész városának” nevezett Königsbergből Kalinyingrád lett. Az oroszok
közül Alekszandr Jakovlevics Brjuszov régészprofesszort, a városban
kutató művészettudósok csoportjának vezetőjét kell kiemelni. Többször beszélt
a Parkinson-kórban szenvedő Rohdéval, és arra a meggyőződésre jutott, hogy
a borostyánszoba “sajnos elégett”. Rohde halála után revideálta
korábbi nézetét, bár sokan azzal vádolták a zsidó származású professzort,
hogy Lavrentyij Pavlovics Berija emberei kényszerítették jobb belátásra,
hogy a náci műkincsrablás verziója továbbra is fennmaradhasson. Avenir
Petrovics Ovszjanov pedig, aki korábban részt vett a königsbergi kastély
robbantással és bulldózerekkel történő elbontásában, már több évtizede
koordinálja a kutatómunkát, és összesen 1242 üreg átvizsgálására tette
fel az életét.
Az újjászületés
Az 1979-ben született szovjet politikai döntés a borostyánszoba rekonstruálását
írta elő. Nem csupán a borostyánszobát állították helyre régi pompájában
a fogorvosi fúróhoz hasonló precíziós eszközökkel dolgozó restaurátorok,
hanem a borostyánkő faragásának régi művészete is új életre kelt. 1997-ben
eredeti darabok kerültek elő a borostyánszoba egykori berendezéséből a
német feketepiacon: egy empire-komód, az egyik, egy német katonaorvos által
szuvenírként hazaszállított kőmozaik, és a Christie’s aukcióján korábban
egy kisebb szobor is. Ezek az örömteli események azonban nem segítették
a kutatást, hiszen a tárgyak mindegyike már a Königsbergbe szállítás előtt
eltűnt. Mindenesetre a németek a jószándék és a megbékélés jegyében 2000
áprilisában visszaszolgáltatták a műtárgyakat, új távlatokat nyitva a német–orosz
kapcsolatokban és előmozdítva az eltulajdonított műkincsek restitúcióját
célzó tárgyalásokat.
A rekonstrukcióra szánt pénz csakhamar elfogyott, hiszen a peresztrojka
ugyan szabadabb politikai légkört, ugyanakkor az eddigi nagy projektek
állami finanszírozásának végét is jelentette. Az orosz duma ellenállása
miatt az utóbbi években a pragmatikus, kis lépésekkel operáló, a jogi játékteret
bővíteni szándékozó politika jegyében a Ruhrgas esseni konszern,
az egyik legnagyobb nyugat-európai orosz fölgázimportőr 3,5 millió dollárral
támogatta a borostyánszoba restaurálását, amely így sikeresen befejeződhetett
Szentpétervár alapításának háromszázadik évfordulójára. Több mint húsz
éven át tartó megfeszített restaurátori munka után 2003. május 31-én Vlagyimir
Putyin orosz elnök és Gerhard Schröder német kancellár adták
át a régi-új borostyánszobát a cárok egykori nyári rezidenciáján, a Szentpétervárhoz
közeli Carszkoje Szelóban. A sajtó a méz, a karamell, a nugát és a narancs
színeinek pompás játékáról áradozott, a politika pedig a német–orosz megbékélés
jelképeként értelmezte az eseményt.
A legenda halála?
A mítosz, a borostyánszoba gyakran politikai thrillerre emlékeztető
történetének varázsa azonban tovább él. A további keresésnek mindenképpen
van értelme, akár olyan helyeken is, ahol már korábban folytak vizsgálatok,
ugyanis azok egykor a technikai felszereltség hiánya és a pénzügyi háttér
bizonytalansága miatt nem a kellő hatékonysággal és alapossággal zajlottak.
Általánosságban elmondható, hogy szinte az kutatott, aki akart – de felületesen
és gyenge színvonalon. A két legfontosabb dokumentumot még senki sem találta
meg: a hivatalos okmányt, amelyik egyértelműen igazolja, hogy a borostyánszobát
1945 elején valóban elszállították és Königsbergből nyugatra evakuálták,
illetve azt, amelyik minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a szovjet
ostrom, majd a kapituláció idején a Vörös Hadsereg katonái felgyújtották
az értékes műkincset.
A Nagy Péternek ajándékozott borostyánszoba az akkori időkben is pompás
és drága értéket képviselt, de soha nem volt annyira híres és titkokkal
övezett, mint ma. Eltűnése után a kulturális veszteség szimbólumává és
a kincsvadászok keresett műtárgyává vált. Az 1991-ig hermetikusan elzárt
kalinyingrádi katonai terület megnyitása és a technikai-anyagi feltételek
javulása is új lendületet adott a keresésnek. A “világ kilencedik csodájának”
létrehozása nem feledteti azt a tényt, hogy nincs megdönthetetlen bizonyíték
az eredeti borostyánszoba pusztulásáról, ezért aztán – bár kicsi rá az
esély – valamikor előkerülhet az is. Töredezett formájában jelentéktelennek
tűnne az új mellett, persze, még mindig jobb két borostyánszoba, mint egy
sem.
Fiziker Róbert
(Fiziker Róbert A legendás borostyánszoba KORTINA
Kiadó, 2003 195 x 230 mm Keménytáblás, védőborítós, 172 oldal, képekkel
illusztrált, a színes képek száma 32; 3.600 Ft)
Az illusztrációk forrása: www.kortina.hu
2003. december 07., vasárnap 00:44
|